Gå til innhold

Guide: Ikke kast den gamle maskinvaren din!


Anbefalte innlegg

Om man har gamle high-end skjerm kort så kan en del av disse softmodes til proffesjonelle arbeidskort/CAD kort. Enten bruke det selv eller selge det videre. Dette kan gjøres fordi produsentene bruker samme kjerne og minne i forbrukerkortene som i pro/CAD kortene. Eneste forskjellen er driverne. Pro kort kan koste opp mot flere 10 000. Så om man har et liggende kan det absolutt være værdt å softmode det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gikk gjennom noen gamle pappesker i går og fant en gammel maskin, MiTAC MiStation 3S.

Med prosessor på 16MHz og 1MB minne er det vel ikke mye nyttig den kan brukes til nå. :dremel:

Denne kunne vært fint for en CS student som har lyst til å leke seg litt med retro maskinvare, ISA, og programmering. Kanskje man kan lage et kommandolinje OS med kalkulator og tekstbehandler i assembly?

Ellers er det kandidat som museumsgjenstand hos en samler, spesielt om den fortsatt lever.

 

 

Nummer 4: Lag kunst, eller enda bedre, brukskunst

Jeg gjorde dette med noen gamle prosessorer (en Pentium 4 1.7GHz, Athlon 64 3200+, Athlon X2 4400+, Athlon x2 6400+, og Phenom x4 9850BE). Samtlige hadde utspilt sin rolle i maskiner og ble borret hull i like ved et hjørne. Nå henger de på mitt (Phenom x4), venner og families nøkkelknipper. Pga størrelse fikk minste lillesøster P4 prosessoren. Jeg synes det er en fin geek-bling som også er funksjonell :)

Om noen har døde prosessorer de ikke vil RMA'e og skal kaste kan jeg godt betale for en boblekonvolutt og frimerker (PM meg først). De er fine julegaver til venner du ikke har avtalt å utveksle større julegaver med.

Lenke til kommentar

Bygde et kabinett av et gammelt skrivebord, lakket det svart og satte inn plexiglass i front. Heiv inn noen gamle-, utdaterte deler jeg hadde liggende og fikk mekka meg et fint mediesenter til kjellerstua.

Godt eksempel på at det er godt mulig å skape verdi av noe verdiløst. Anbefales!

Lenke til kommentar

Jeg donerte min gamle maskin (Q6600, GF8800GT, 8GB, SSD X25-M) til en god gamer venn i Russland, for meg så er det det største jeg har gjort med en maskin, gleden av å gi bort maskinen til noen som trengte den mer en meg var faktisk større enn å bygge en my "super" maskin til meg selv. Jeg vil absolutt anbefale det til alle og en hvert, gi bort maskinen til noen du kjenner som kanskje ikke har råd til å oppgradere.

 

Har også donert noe utstyr til en annen gamer venn i Polen, også det hadde jeg stor glede av :-)

 

Bare det å se noen smile og bli rørt av å motta en maskin er verdt mer enn tusen ord, for meg personlig i hvert fall.

 

Frank

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis maskinen ikke dugger til en desktop lengre (selv med Puppy Linux), kan det likevel fungere fint som en filserver eller printserver (eller t.o.m. en mailserver hvis man er villige til å lære litt). 64MB ram, 90 MHz Pentium er rask nok til enkel filserver, men jeg ville ønske ihvertfall dobelt av dette for å kjøre Dovecot IMAP email server.

 

Det mest effektivt valg til slike serverer er nok Debian net install - du får en helt minimalt system, og kan installere bare de server programvarene du ønsker. Men det er nok flere andre Linux distro'er (og BSD'er) som kunne brukes.

 

Det er lurt å koble opp to harddisker og kjører med raid1, spesielt med gamle disker. Men med Linux software raid trenger du ingen spesielle hardware, og diskene trenger ikke å være like.

Lenke til kommentar

Mange fine tips her. Men min erfaring er at man alltid trenger en PC som ihvertfal fungerer til litt enklere oppgaver. Hva med å installere en av de mange Linuxversjonene av OS som du lett får oversikten over på www.distrowatch.com. På en litte eldre men sliten pc på 3 4 år på baken så kan du fint utnytte Ubuntu og Linux som (nesten) fullverdige Windowsvarianter)

 

 

Lenke til kommentar

Alle de ordningen hvor man kan bidra med sin datakraft til å behandle informasjon for noen organisasjoner, hvordan fungerer det bidraget egentlig?

 

Jeg tenker spesiellt på hvor mye kommer resultatet til nytte for fellesskapet. Sitter de og tjener penger og selger piller på dyre lisenser etterpå f.eks.

Og jeg forstår at å tjene noe penger er nødvendig, og at de forskerne bidrar til å utvikle noe.

 

Men, jeg skulle ønske noen hadde en oversikt over hvor åpent resultatene fra forskningen blir etter at de har regnet ut og forsket fram sluttresultatet! Gjerne på de forskjellige organisasjonene som spør etter den regnekraften fra publikum.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Jeg tror det er en god blanding av hummer og kanari. Dvs. noen kommersielle prosjekter som kan føre til proprietære medisiner, mens andre prosjekter er mye mer åpne. For eksempel er Primegrid et åpent system der resultatene (ekstremt høye primtall) publiseres offentlig. Et tysk prosjekt som jeg ikke husker navnet på nå legger ut regnetid til studentprosjekter ved et universitet (München?). Ellers så er det en del astronomi (3D modell av melkeveien, radiosignaler, gravitasjonsbølger etc) og det har sjeldent potensiale for kommersiell økonomi.

Lenke til kommentar

Kjekt å se at Hardware.no kommer med slike artikler av og til.

 

Har du ikke prøvd å overklokke før og ikke aner hva du driver med, så er det helt perfekt å bruke den gamle PC-en til dette!

 

For morroskyld kan jeg nevne at jeg fikk overklokket min HP EliteBook 8530p's skjermkort (HD 3650) fra 600/700 MHz til 760/835 MHz stabilt (kjerne/minne) på standardkjølingen, noe jeg selv synes er ganske imponerende. Det uten spenningskning selvsagt.

 

 

Men som andre sier, en gammel PC er ikke nødvendivis en ubrukelig PC. En SSD kan lett blåse nytt liv i en til og med snegletreg maskin. Linux er også genialt! Raskt og veier lite! Den ville mest sannsynlig kunne bli brukt til musikk, nettsurfing og litt kontorarbeid uten problemer. ;) Kanskje ville den følt kvikkere enn den nye maskinen til lette oppgaver. Det er helt sinnsykt hvor mye forskjell en SSD gjør i et system, man kan ikke forestille seg det uten å ha opplevd det selv!

 

Det overrasker meg fortsatt hvordan folk fortsatt bare (ofte) vurderer SSD ved nye kjøp! En annen ting er at folk kaster gamle bærbare maskiner som strengt tatt er mer enn raske nok! Alt som trengs er en SSD! Og så bruker de 6-7 tusen på en ny bærbar maskin uten SSD, et år fram er denne treg og full av søppel og rot. Du kunne gjort en av de billigeste maskinene på markedet raskere enn de dyre HDD-utstyrte maskinene, bare ved hjelp av en liten SSD til 700 kr!

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Linux er også genialt! Raskt og veier lite!

(min utheving)

 

he, he... det var en ganske artig fornorsking. Dog, dersom språkrådets pågående tilnærming til denslags skal følges, blir det vel heller "er leitvæigt" eller noe i den dur. "Lite ressurskrevende" regnes nok som for gammeldags og forståelig.

Lenke til kommentar

he, he... det var en ganske artig fornorsking. Dog, dersom språkrådets pågående tilnærming til denslags skal følges, blir det vel heller "er leitvæigt" eller noe i den dur. "Lite ressurskrevende" regnes nok som for gammeldags og forståelig.

Jeg liker "lite ressurskrevende", men litt leking med ordene må til iblant. :p Når jeg ikke får leke med maten må jeg finne noe annet å leke med. Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...