Gå til innhold

Apple har lanserte en ny Retina-MacBook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen stor Apple fan for å si det mildt, men det finnes ingen alternativ til denne retina macen, derav kan du heller ikke si at det koster 2 ganger mer enn det er verdt, fordi ergo man selv bestemmer hvilken pris man vil gi for noe som er uerstattelig/best.

 

Samsung viste frem en Ultrabook med 2560x1440 tidligere i år. Den er jo ikke ute enda, men kan vel håpe på noe rundt CES.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen stor Apple fan for å si det mildt, men det finnes ingen alternativ til denne retina macen, derav kan du heller ikke si at det koster 2 ganger mer enn det er verdt, fordi ergo man selv bestemmer hvilken pris man vil gi for noe som er uerstattelig/best.

 

Samsung viste frem en Ultrabook med 2560x1440 tidligere i år. Den er jo ikke ute enda, men kan vel håpe på noe rundt CES.

Samsung i ett nøtteskall. Vise frem produkter ett år før de kommer.

Lenke til kommentar

Blir bare mer og mer fornøyd med min Vaio Z jeg :)

 

Lette 1150 g, quad core i7, 8 gb ram, 256 GB ssd (2x128 GB i raid) 1080p 13.1" med 96% Adobe RGB gamut! (slå den Apple!)

 

Og med et sheet battery har man ca. 12 timers batteritid, en perfekt reisekamerat.

 

edit: og skjermen er matt, for oss som liker det.

Endret av Chriselv
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare tenk hvis dem hadde laget maskinen like tykk som forgjengeren. Enda mer batteritid, bedre kjølig eller evt. generel enda kraftigere byggekonstruksjon. Er ting "NØDT" til å være så tynt, lett og spinkelt som mulig?

 

Jeg sier ikke at Apple lager dårlige konstruksjoner, men dem kunne vært enda bedre. Men hovedvekten ville jeg lagt i batteri og/eller kjøling.

En bærbar skal være bærbar, og ikke slepbar. Det er som sagt bra at utviklingen går fremover.

 

En bærbar skal vel også tåle å bli bært på? Unnskyld at jeg kverulerer, men jeg syns ALLE dagens laptoper har for dårlig kjøling og tåler for lite. Jeg er bekymret hver dag for min N56VM som blir drasset med frem og tilbake til skolen samt masse bøker. Spesielt når denne tåler mindre enn en macbook, og kameraten klarte å ødelegge sin.

Lenke til kommentar

Blir bare mer og mer fornøyd med min Vaio Z jeg :)

 

Lette 1150 g, quad core i7, 8 gb ram, 256 GB ssd (2x128 GB i raid) 1080p 13.1" med 96% Adobe RGB gamut! (slå den Apple!)

 

Og med et sheet battery har man ca. 12 timers batteritid, en perfekt reisekamerat.

 

edit: og skjermen er matt, for oss som liker det.

 

SONY Vaio Z 13,3:

Intel®Corei5-3210M, 2,5GHz

SATA Gen3 Flash SSD på 256 GB

8 GB 1600 MHz DDR3-SDRAM

33,2cm LCD 1920x1080 Premium

Pris: 18.795,00

 

Macbook Pro 13:

2,9 GHz tokjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,6 GHz

256 GB flash-lagring

8 GB 1600 MHz-hukommelse

2560 x 1600 Retina Display

Pris: kr 18.090,00

 

Med andre ord er faktisk ikke MACen overpriset..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

SONY Vaio Z 13,3:

Intel®Core™i5-3210M, 2,5GHz

SATA Gen3 Flash SSD på 256 GB

8 GB 1600 MHz DDR3-SDRAM

33,2cm LCD 1920x1080 Premium

Pris: 18.795,00

 

Macbook Pro 13:

2,9 GHz tokjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,6 GHz

256 GB flash-lagring

8 GB 1600 MHz-hukommelse

2560 x 1600 Retina Display

Pris: kr 18.090,00

 

Med andre ord er faktisk ikke MACen overpriset..

 

Jeg nevnte ikke vel ikke et ord om overpriset? Poenget mitt var at det finnes pc'er som har langt bedre specs (maskinvare OG vekt). I tillegg synes jeg det er meget greit å slippe adaptere. "Vanlig" HDMI, ethernet og VGA (som de fleste konferanserom fortsatt bruker) er på plass, ganske godt gjort å få plass til i en så liten og lett pc. I tillegg er vel SSD'en(e) i Vaio nær dobbelt så rask.

 

Når det er sagt så bor jeg i USA for tida, litt mindre avskrekkende priser her. Betalte 1999 $ for Vaio Z med i7-3612QM. nøyaktig samme for en MacBook med 2.5GHz Dual-core Intel Core i5. Eller 87 $ mindre hvis man tar med adaptere :p

Lenke til kommentar

Dobbelt så rask SSD? Du er vell klar over at Apple bruker stort sett kun Samsung 830-serie SSD, veldig spent på hva Sony bruker om de er dobbelt så raske.

 

 

Det er liten tvil om at Sony sin Vaio Z-serie er flott maskiner, men de ligger i samme prissikte som MacBook Pro Retina så da blir det jo opp til hver enkelt hva de vil prioritere, en maskin fra Apple som leveres med høyere oppløsning og OS X eller Sony med flere tilkoblingsmuligheter og Windows.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dobbelt så rask SSD? Du er vell klar over at Apple bruker stort sett kun Samsung 830-serie SSD, veldig spent på hva Sony bruker om de er dobbelt så raske.

 

 

Det er liten tvil om at Sony sin Vaio Z-serie er flott maskiner, men de ligger i samme prissikte som MacBook Pro Retina så da blir det jo opp til hver enkelt hva de vil prioritere, en maskin fra Apple som leveres med høyere oppløsning og OS X eller Sony med flere tilkoblingsmuligheter og Windows.

 

du vet at 830 er tregere enn vanlige ssder men stabil. og han kjører 2 128 gig i raid 0... så han får veldig mye raskere ssd.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er Sonys egne disker, to disker i raid. Dobbelt så raskt er det vel ikke i praksis, men så en test av en AS SSD test med Macbook retina med ca. 600 i score, og ca. 1200 på Vaio. Uansett så er begge alternativene mer enn raskt nok til vanlig all bruk.

 

Så klart er det opp til hver enkelt hva man velger. Jeg er litt pirkete og ubestemt når jeg skal kjøpe ny laptop. Prøvde først en Zenbook UX31A som jeg leverte tilbake etter et par uker. Vurderte å kjøpe en Macbook Pro. Men siden jeg bruker kun Windows er det et dårlig alternativ å kjøpe Mac. Hvis man hovedsakelig bruker OS X og trenger Windows av og til fungerer det fint med dualboot.

 

Det tok litt tid før jeg oppdaget Vaio Z, veldig lite tester og medieomtale av disse maskinene, så jeg tenkte det kunne være greit å opplyse folket (for de som var/er i samme situasjon som meg) ;)

Endret av Chriselv
Lenke til kommentar

En bærbar skal være bærbar, og ikke slepbar. Det er som sagt bra at utviklingen går fremover.

En bærbar skal vel også tåle å bli bært på? Unnskyld at jeg kverulerer, men jeg syns ALLE dagens laptoper har for dårlig kjøling og tåler for lite. Jeg er bekymret hver dag for min N56VM som blir drasset med frem og tilbake til skolen samt masse bøker. Spesielt når denne tåler mindre enn en macbook, og kameraten klarte å ødelegge sin.

Pølsevev.

 

En Macbook Pro fra Apple i aluminium er svært solid sammenlignet med det meste andre (rælet) av PCer der ute. Selvfølgelig finnes det unntak, som f. eks. Thinkpad serien fra IBM (nå; Lenovo) som er veldig robuste og solide gode datamaskiner.

 

Har vært vitne til at en kompis mistet sin unibody Macbook aluminium 13" (før den fikk navnet Macbook Pro 13" etter oppgradering) i en trapp, der den til slutt landet på et flisgulv. Like fin, men med et par skrammer.

 

Har ikke fått sleeve til min MBPr 15" enda, så den ligger i en Filson bag mellom et par bøker. Like fin, fungerer fortsatt (selvfølgelig). Min datamaskin er en forsikret forbruksvare som jeg eier. Datamaskinen eier ikke meg. Bagen min er ikke polstret, og ligger eller står ofte på asfalt, betong, bussgulv, bilgulv, fliser, parkett osv. Og da har du et lite innblikk i hvordan jeg med god samvittighet kan bruke datamaskinen litt røft og hverdagslig. Jeg er ikke redd for at den skal bli ødelagt, for jeg vet nemlig at min datamaskin i unibody aluminium tåler det.

 

Ang. kjøling kan jeg uten problemer bruke datamaskinen min på bar mage i senga uten at den blir varm. Men den kan bli varm, spesielt ved skjermfestet.

Lenke til kommentar
Sattan, folk som mener at Apple er drit -You may now bite the dust.
ja nei dette er jo et bra produkt, en skjerm du ikke har bruk for da den er for liten for oppløsningen og en bitteliten ssd som koster mer enn en dobbelt så stor ssd i alle andre dataer og et grafikkort som sliter med youtube. neiu bra dette. det er solid bygget og har en urealistisk oppløsning som ingen har bruk for og koster fortsatt 2 ganger mer enn det er verdt.

 

Du er enten sykelig forutinntatt eller et meget lavpannet troll.

Lenke til kommentar

Jeg nevnte ikke vel ikke et ord om overpriset? Poenget mitt var at det finnes pc'er som har langt bedre specs (maskinvare OG vekt). I tillegg synes jeg det er meget greit å slippe adaptere. "Vanlig" HDMI, ethernet og VGA (som de fleste konferanserom fortsatt bruker) er på plass, ganske godt gjort å få plass til i en så liten og lett pc. I tillegg er vel SSD'en(e) i Vaio nær dobbelt så rask.

Er spent på å høre hva skrive- og lesehastigheten på datamaskinen din er.

 

Hadde du giddet å benka det?

Lenke til kommentar

Og desktop er på vei ut. Bærbart og kompakte maskiner er fremtiden, og takk gud for at det går fremover.

Ingen motsetning mellom desktop og laptop. Og desktop er ikke på vei ut. Maskinkraften du får i desktop ligger naturligvis langt over en kompakt bærbar. Hvordan ser du for deg at en bærbar skal kjøle ned 800watts maskinvare?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og desktop er på vei ut. Bærbart og kompakte maskiner er fremtiden, og takk gud for at det går fremover.

Ingen motsetning mellom desktop og laptop. Og desktop er ikke på vei ut. Maskinkraften du får i desktop ligger naturligvis langt over en kompakt bærbar. Hvordan ser du for deg at en bærbar skal kjøle ned 800watts maskinvare?

Snakker om forbrukermarkedet. Selvfølgelig vil det være behov for stasjonære for spesielt interesserte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...