Gå til innhold

Apple har lanserte en ny Retina-MacBook


Anbefalte innlegg

Flott med høy oppløsning så lenge OSet har god "high DPI display" støtte noe Apple har sørget for men som MS ikke får før Windows 8. Hvordan dette er på Linux siden er jeg ikke oppdatert på men det ville forundret meg om ikke dette er godt støttet der.

 

Rent bortsett fra at det må være god støtte for skalering så er jeg litt ambivalent ift. nytteverdien under 17" og at det kanskje er litt tidlig ift. hva maskinvaren i dag kan tilby på slike små og tynne produkter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flott med høy oppløsning så lenge OSet har god "high DPI display" støtte noe Apple har sørget for men som MS ikke får før Windows 8. Hvordan dette er på Linux siden er jeg ikke oppdatert på men det ville forundret meg om ikke dette er godt støttet der. Rent bortsett fra at det må være god støtte for skalering så er jeg litt ambivalent ift. nytteverdien under 17" og at det kanskje er litt tidlig ift. hva maskinvaren i dag kan tilby på slike små og tynne produkter.

 

Det er vel en liten overforenkling? Win7 er ikke spesielt god på skalering, selv om den er bedre enn tidligere varianter, OSX har vært helt elendig, men har blitt litt bedre når, at støtten er god er jeg ikke helt med på dog.

 

AtW

Lenke til kommentar

ikke kom å si at BRA SKJERMOPPLØSNING er en god deal for det har faktisk ikkeno å si i vanlig bruk.

 

Så skru skjermoppløsningen din til 800 x 600, og få piksler så store at du kan bruke skjermen din som regnepapir.

 

på en 13 tommers skjerm ser du ikke forksjell uansett :p 1080p er meeer en bra nok for den størrelsen. les noen artikler om hva retina er og hvordan det fungerer i praksis(ikke les apple sitt drit for de overdriver på lik linje med alle andre produsenter). så får du se at retina kun har med antal pixler per inch og en 1080p skjerm på 13 tommer er retina. det går ikke ann å se pixler på den størrelsen

 

Dobbelt så rask SSD? Du er vell klar over at Apple bruker stort sett kun Samsung 830-serie SSD, veldig spent på hva Sony bruker om de er dobbelt så raske.Det er liten tvil om at Sony sin Vaio Z-serie er flott maskiner, men de ligger i samme prissikte som MacBook Pro Retina så da blir det jo opp til hver enkelt hva de vil prioritere, en maskin fra Apple som leveres med høyere oppløsning og OS X eller Sony med flere tilkoblingsmuligheter og Windows.
du vet at 830 er tregere enn vanlige ssder men stabil. og han kjører 2 128 gig i raid 0... så han får veldig mye raskere ssd.

 

Tja, sannhet med modifikasjoner. Faktisk ytelsesforskjell er liten mellom 830 og konkurrenter. Er nå på min 15 SSD (de fire siste 830 som står i raid0) og enkeltvis får disse ca 430MBsek hver, noe som er nesten identisk med vertex4 jeg har i en annen maskin. Så de teoretiske tallene er kun teori. Mange jukser og oppgir tall som forutsetter komprimerbar data for å oppnå tallene. Alltid en fordel å kjøre raid0, også i en laptop, men tviler på at kontrolleren her har mer enn en kanal, så 6gbit er nok det som er maks throughput uansett. Nå har jeg ikke sjekket dette, men antar at Z har 6gbit kontroller, og ikke 3? Hvis så vil jo ytelsen på vaio være mye lavere uansett.

 

har en 520 disk og den er over 100mbsek raskere enn 830 disken min. gode 20% det. vil si det er raskere :p

Lenke til kommentar

...snip....

 

har gjort akkuratt det du sa der. og iogmed at laptopskjermer allerede er altfor ræva for mitt bruk(mtp kontraster farger og lystyrke) så er ikke MERE PIXLER et argument da ting ser blasse ut i forhold til det jeg vil og da må jeg spørre hvorfor kjøpe en dyrere skjerm som fortsatt er for dårlig? gamer i tilegg mye og da er macbooken et så utrolig lite tilfredstillende produkt desverre men for jobb er det nok et greit produkt men apple hadde nok vært lure om de hadde lansert en greit priset macbook(18000 er veeeldig mye for entry level.) med lavere oppløsning og specs som er konkuransedyktige

Endret av Hårek
Sitatpyramide
Lenke til kommentar

...

har gjort akkuratt det du sa der. og iogmed at laptopskjermer allerede er altfor ræva for mitt bruk(mtp kontraster farger og lystyrke)

Så hva er ditt bruk?

Og hvorfor er for eksempel skjermen i MacBook Pro Retina "altfor ræva"?

Endret av Hårek
Sitatpyramide
Lenke til kommentar

...

Så hva er ditt bruk?

Og hvorfor er for eksempel skjermen i MacBook Pro Retina "altfor ræva"?

 

for gaming har den altfor høy input lag, dårlige kontraster for film og bilder og fargene er bleh.. og personligliker jeg lysere skjermer. så jeg er ikke en laptop fyr heller. jeg foretrekker mer enn bare høy oppløsning

Endret av Hårek
Mega sitatpyramide fjernet
Lenke til kommentar

Alt for dyrt for en 13-tommer. Jeg betaler jammen meg ikke 7 lapper ekstra for høyere oppløsning!

ehh... det er ikke 7 lapper imellom 9990 og 13990. Hvis du kan basic matte så vet du ar det er 4 lapper i mellom.

 

Nå tenkte jeg for en laptop med tilsvarende specs, størrelse og vekt, som man også kan kjøre hackintosh på..

Lenke til kommentar

...snip....

 

har gjort akkuratt det du sa der. og iogmed at laptopskjermer allerede er altfor ræva for mitt bruk(mtp kontraster farger og lystyrke) så er ikke MERE PIXLER et argument da ting ser blasse ut i forhold til det jeg vil og da må jeg spørre hvorfor kjøpe en dyrere skjerm som fortsatt er for dårlig? gamer i tilegg mye og da er macbooken et så utrolig lite tilfredstillende produkt desverre men for jobb er det nok et greit produkt men apple hadde nok vært lure om de hadde lansert en greit priset macbook(18000 er veeeldig mye for entry level.) med lavere oppløsning og specs som er konkuransedyktige

Jeg har ikke så mye peiling på kontrast og alle de fancy greiene der, men en kompis av meg som har det var med på senteret i dag og jeg startet en youtube video og han ble positivt overrasket over fargedybde osv. som jeg ikke kjønner bæret av :p

Når det gjelder gaming så er det vell verken bærbar pc eller mac noe bra valg, men den fungerer nok greit på de få spillene som støttes av mac.

Prisen ligger ikke på 18 000. 13" får du for ca 9990 tror jeg og 15" starter på rundt 13990. med mindre du bare snakket om 17" da.

 

Alt for dyrt for en 13-tommer. Jeg betaler jammen meg ikke 7 lapper ekstra for høyere oppløsning!

ehh... det er ikke 7 lapper imellom 9990 og 13990. Hvis du kan basic matte så vet du ar det er 4 lapper i mellom.

 

Nå tenkte jeg for en laptop med tilsvarende specs, størrelse og vekt, som man også kan kjøre hackintosh på..

nå er jeg nyskjerrig. Vis meg den laptopen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Personlig forstår jeg ikke dette "hypet" for "Rentina" skjermene til Apple. Skjermene er ikke spesielt god på farger, lysstyrke eller bruke spesielt like elektrisk kapasitet. De eneste de har er tettere pixler - klarere skjerm, som er en fordel ved lesning, men så vil jeg jo si at det er bedre og mer komfortabelt å lese på et ebooks med "e-blekk", pga. den lave lysstyrken på iPad og skjermene til Apple ellers. Det som faktisk er interessant er høyere oppløsning på store skjermer hvor en sitter over lengre perioder og jobber, på desktop-en. Føler desktop-en har blitt helt glemt etter alt dette styret med touch og bærbare enheter...

 

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om, og er en typisk synser som liker å "hate" Apple :)

 

Og desktop er på vei ut. Bærbart og kompakte maskiner er fremtiden, og takk gud for at det går fremover.

 

Bare tenk hvis dem hadde laget maskinen like tykk som forgjengeren. Enda mer batteritid, bedre kjølig eller evt. generel enda kraftigere byggekonstruksjon. Er ting "NØDT" til å være så tynt, lett og spinkelt som mulig?

 

Jeg sier ikke at Apple lager dårlige konstruksjoner, men dem kunne vært enda bedre. Men hovedvekten ville jeg lagt i batteri og/eller kjøling.

En bærbar skal være bærbar, og ikke slepbar. Det er som sagt bra at utviklingen går fremover.

 

Tror nok ikke desktop er på vei ut når det gjelder filmproduksjon, forskning, filmkonvertering etc. "the list goes on"

Lenke til kommentar

Personlig forstår jeg ikke dette "hypet" for "Rentina" skjermene til Apple. Skjermene er ikke spesielt god på farger, lysstyrke eller bruke spesielt like elektrisk kapasitet. De eneste de har er tettere pixler - klarere skjerm, som er en fordel ved lesning, men så vil jeg jo si at det er bedre og mer komfortabelt å lese på et ebooks med "e-blekk", pga. den lave lysstyrken på iPad og skjermene til Apple ellers. Det som faktisk er interessant er høyere oppløsning på store skjermer hvor en sitter over lengre perioder og jobber, på desktop-en. Føler desktop-en har blitt helt glemt etter alt dette styret med touch og bærbare enheter...

 

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om, og er en typisk synser som liker å "hate" Apple :)

 

Og desktop er på vei ut. Bærbart og kompakte maskiner er fremtiden, og takk gud for at det går fremover.

 

Bare tenk hvis dem hadde laget maskinen like tykk som forgjengeren. Enda mer batteritid, bedre kjølig eller evt. generel enda kraftigere byggekonstruksjon. Er ting "NØDT" til å være så tynt, lett og spinkelt som mulig?

 

Jeg sier ikke at Apple lager dårlige konstruksjoner, men dem kunne vært enda bedre. Men hovedvekten ville jeg lagt i batteri og/eller kjøling.

En bærbar skal være bærbar, og ikke slepbar. Det er som sagt bra at utviklingen går fremover.

 

Tror nok ikke desktop er på vei ut når det gjelder filmproduksjon, forskning, filmkonvertering etc. "the list goes on"

Og desktop er på vei ut. Bærbart og kompakte maskiner er fremtiden, og takk gud for at det går fremover.

Ingen motsetning mellom desktop og laptop. Og desktop er ikke på vei ut. Maskinkraften du får i desktop ligger naturligvis langt over en kompakt bærbar. Hvordan ser du for deg at en bærbar skal kjøle ned 800watts maskinvare?

Snakker om forbrukermarkedet. Selvfølgelig vil det være behov for stasjonære for spesielt interesserte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...