Gå til innhold

Test: AMD FX-8350


Anbefalte innlegg

Jeg kan love deg at jeg høyst sannsynlig ikke vil bli skuffet av FX-8350 ;) Når det gjelder stbilitet får vi se, men jeg er vel rimelig sikker på at ECC minne er det som vil dra ned stabiliteten her, ikke mumbo-jumbo om hovedkortet. Jeg har kjørt linuxsystemer i mange år, og har rimelig god erfaring med stabilitet. Skal like å se at ditt x58 oppsett er mer stabilt.

ECC-minne drar da ikke ned stabiliteten? ECC-minne forhindrer bitfeil, som er alfa-omega for 24/7/365-stabilitet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var krystallklar når jeg sa at jeg siktet til overklokking. Det var dette du svarte meg på. Skal vi gå tilbake i tråden å se nøyaktig hva jeg sa, og hva du svarte?

Jeg vil anbefale deg å titte litt på undervolting. Det kan være like morsomt som overklokking, og svært relevant her. Så kan du vise meg en overklokking test med målt effektforbruk hvor vi har lineær skalering av effektforbruk med frekvens. Bare ta en av de vanlige nettstedene og en hvilken som helst CPU.

Jeg har oppgitt formler som baserer seg på fysikalske prinsipper sier det stikk motsatte, og har til og med gått med på at det i praksis vil være litt mer, som kommer av litt andre faktorer. I tillegg så ga jeg en link som baserer seg på nøye målinger som gir deg et mål i praksis som sier noen om den linæriteten som frekvensøkningen vil si. Jeg har også gjort tester selv som sier det motsatte. Det er du som har bevisbyrden på deg.

 

Det du hittil har kommet med støtter kun opp under at overklokking generelt med alle de endringer av parametere dette medfører i visse tilfeller fører til en kraftig vekst i effektforbruk, noe jeg alltid har vært helt enig i, og rimelig krystall klar på.

Så om det er dette du prøver å sikte til, så er vi ikke engang uenige!

 

 

Jeg kan love deg at jeg høyst sannsynlig ikke vil bli skuffet av FX-8350 Når det gjelder stbilitet får vi se, men jeg er vel rimelig sikker på at ECC minne er det som vil dra ned stabiliteten her, ikke mumbo-jumbo om hovedkortet. Jeg har kjørt linuxsystemer i mange år, og har rimelig god erfaring med stabilitet. Skal like å se at ditt x58 oppsett er mer stabilt.
Det var et eksempel på at systemer ikke trenger å være like stabile eller solide bare fordi de ikke er overklokket. X58-platformen er kjent for å ha god kvalitet på chipsett og på CPUen, og det er nettopp det faktum at de har masse å gå på før de blir ustabile, som gjør de til gode overklokkere.

 

 

Du glemmer et par viktige ting. For det første at CPUen kan regulere spenningen innenfor et intervall selv, pluss at både AMD- og Intel-CPUer leveres med litt "unøvendig" høy spenning for å redusere sannsynligheten for stabilitetsproblemer. Pga. denne sikkerhetsmarginen kan du derfor overklokke litt uten å røre spenningen, men hvis du vil ha en like stor sikkerhetsmargin så må du røre spenningen, og da ser det det ikke blir lineær vekst lenger. Tilnærmet lineær skalering er kun i et begrenset intervall og under bestemte forutsetninger.

Jeg går selvsagt ut fra at du deaktiverer denne autojsteringen som uansett ville ødelagt alle former for sammenligninger når du ikke har noen kontroll på de andre parameterene. :)

 

Ja, og denne sikkerhetsmarginen er også forskjellig fra brikke til brikke. i7 920 hadde en veldig høy sikkerhetsmargin, som bla. gjør den til en god overklokker, og derfor den er så populær. Og det er nettopp denne sikkerhetsmarginen du går glipp av når du "oppgraderer" til en FX 8350 for eksempel.

 

Jeg er ikke uenig i det du nevner om overklokking effikan men anbefaler ikke å blande diskusjonene, hvor den ene kun er snakk om hva parameteret frekvens har å si for effektforbruket, og den andre om hvordan overklokking påvirker stabiliteten.

Tilnærmet lineær skalering er kun i et begrenset intervall og under bestemte forutsetninger
Fortsetningen jeg har oppgitt er at ingen andre parametere endrer seg, og her vel kurven bli tilnærmet linær som du sier. :)
Lenke til kommentar

Snakker du om spenningsvern ved lynnedslag? Det er noe annet enn overklokking vettu. Ellers er det nok slik at ytelse er den samme uansett brikkesett i dag. Det var annerledes da minnekontrolleren var på hovedkortet.

 

Også sånne ting som at stabilitet og levetid er som regel veldig mye bedre på et mer high end chipset. Jeg er riktignok kun en gamer og gikk fra fx cpu til 3770k og verden ble plutselig et veeeeeldig mye bedre sted.

 

Og ja spenningsvern er viktig. men også vært borti(men skal sies dette var VELDIG low end PSU) psuer som døde av gud vet hva og sved av HK, CPU ram.

Lenke til kommentar

Stabilitet er glimrende på dårlige chipset så lenge du holder deg unna overklokk. Når du overklokker blir du fort helt avhengig av svindyre hovedkort som x58, men selv da er stabilitet kun griseflaks. Kan hende våre oppfatnigner av stailitet er forskjellige. Men i mitt tilfelle er skjermkortdriver og mangel på ECC minne det som i 99% av tilfellene ødelegger for stabilitet. At jeg sluttet å overklokke har spart meg mye penger, tid og hodebry. At andre har moro av det har jeg full forståelse av, men i ditt tilfelle går det ganske klart ut fra signaturen din at hobbyen koster penger. Billig hovedkort og stock 3930K ville gitt deg bedre ytelse, enn ditt blodklokk som jeg har mine tvil om er stabil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan nevnes at en god PSU også kan bety at den "dør stille", en god PSU har gode over-strøm-beskyttelse, og overspenningsvern på sekundersiden blandt annet.

Det betyr at du som nybegynner eller proff kan føle deg mye tryggere, og om det sklle oppstå en kortslutning som følge av alt fra at du søler noe på PCen, til vannkjøling som springer lekk. (eller at du har tabbet deg ut under bygging).

 

Har sett noen ille tilfeller hvor en dårlig PSU har fått langt større ringvirkninger fordi den ikke har hatt skikkelig overvåkning av størmkretsene. Dette er noe osm undervurderes veldig, for ingen gjør vel feil eller er uheldige?

 

En dårlig PSU har også kondensatorer som ikke tåler høy ambient luft, eller belastning over mange år. De er overdimensjonert for lite, og siden kondensatorer (gode eller dårlige) slites ned, så er det viktig at de er overdimensjonert.

En dårlig PSU har ikke god filtrering, og følsom for endringer i strømnettet

En dårlig PSU har ikke god filtrering på sekundærsiden, og ocillasjoner og ujevn spenninger kan påvirke stabiliteten

En god PSU har bedre effektivitet og bråker mindre, og trekker mindre strøm (speiselt om sommeren så er det greit å slippe å ha vinduet oppe hele tiden)

Lenke til kommentar

Husker jeg brente av 1200,- på en overklokkvennlig PSU, dårligste kjøpet jeg har gjort. Selv billige PSU'er har gjerne overspenningsvern i dag. Sørg for å ha nok effekt å gå på, gjerne støysvak, og naturligvis overspenningsvern. Dette har lite med overklokking å gjøre, og koster ikke skjorta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stabilitet er glimrende på dårlige chipset så lenge du holder deg unna overklokk. Når du overklokker blir du fort helt avhengig av svindyre hovedkort som x58, men selv da er stabilitet kun griseflaks. Kan hende våre oppfatnigner av stailitet er forskjellige. Men i mitt tilfelle er skjermkortdriver og mangel på ECC minne det som i 99% av tilfellene ødelegger for stabilitet. At jeg sluttet å overklokke har spart meg mye penger, tid og hodebry. At andre har moro av det har jeg full forståelse av, men i ditt tilfelle går det ganske klart ut fra signaturen din at hobbyen koster penger. Billig hovedkort og stock 3930K ville gitt deg bedre ytelse, enn ditt blodklokk som jeg har mine tvil om er stabil.

Min blodklokk er nok ikke ment for å være stabil, men det er ikke en klokk jeg kjører til enhver tid. Skal jeg kjøre bunnsolid oppsett så har jeg lavere overklokk som er ment for nettopp dette. ;)

 

Har du en spesiell grunn til at du kaller det for griseflaks for å få et stabilt system ved overklokk på nettopp X58? For all erfaring tilsier det motsatte, og du skal være svært uheldig om du ikke kan få en bunnsolid system på en normal overklokk på det systemet.

Lenke til kommentar

Husker jeg brente av 1200,- på en overklokkvennlig PSU, dårligste kjøpet jeg har gjort. Selv billige PSU'er har gjerne overspenningsvern i dag. Sørg for å ha nok effekt å gå på, gjerne støysvak, og naturligvis overspenningsvern. Dette har lite med overklokking å gjøre, og koster ikke skjorta.

Nå vet jeg ikke hva en overklokkingsvennlig PSU er for noe. Om du snakker om en PSU som leverer betraktelig mer effekt enn du trenger, så trenger de ikke å være gode for det. Høy effekt og kvalitet er to egenskaper som ikke har noen sammenheng.

 

Det står at de har det, men det betyr ikke at de er sensitive eller raske nok til å faktisk unngå ulykker. Selv i nyere tid så ser jeg at rimeligere PSUer ikke klarer dette. Og jeg understreker virkelig dette. For jeg har en del forskjellige PSUer og sett mye på forumet her, samt jobbet med service på slikt, og det er tydelig at mange dårlige PSUer ikke klarer dette tilfredstillende. Og tilfredstillende er ganske mildt ord for at det blir brann eller i beste fall bare ødelegger komponenter ved kortslutning.

 

En dyr PSU trenger heller ikke være en god PSU, men det er større sjanse for å få en som er god om du ikke har peiling på hva du skal velge.

Lenke til kommentar

Siktet naturligvis til cannibalguppyen. Det er griseflaks når man kjører en prosessor langt utenfor det fabrikant har testet den for, og får den like stabil som en CPU som kjører standard klokk. Du skal tross alt over turbofrekvensen før det begynner å bli futt. For meg som kjører tunge beregninger over tid blir da CPU stresset på en måte som fort avslører at CPU'en får hikke.

 

Her har du en rimelig PSU, kan du gi meg et eksempel på en som er tryggere?

 

http://www.komplett....ku=635832#extra

Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Billig hovedkort og stock 3930K ville gitt deg bedre ytelse, enn ditt blodklokk som jeg har mine tvil om er stabil.

Det har absolutt fristet meg, men jeg har faktisk bruk for alle disse funksjonene et dyrt hovedkort kan gi meg. Har tre skjermkort i SLI, bruker begge nettverksportene, og har 10 harddisker (fordi det er bortkastet penger å kaste noen fine harddisker som ikek er toppen av lagringsplass lenger).

Faktum er at jeg ved hjelp av overklokking ikke har trengt å oppgradert på flere år for å kunne utføre de oppgaver som jeg trenger å utføre. Gaming er blandt dem.

 

Jeg er student og har ikke penger til en stock 3930. Men overklokkingsutstyret har jeg selv om jeg oppgraderer en eller ti ganger. Det er ikke noe som faller i verdi og vil være gjennom mange mange generasjoner i mange år fremover.

Når jeg snakker om overklokking så er det ikke alltid jeg bruker meg som eksempel (som lenger oppe), for hos meg er det en hobby som skal være morro i tillegg.

Lenke til kommentar

Eg har faktisk titalls systemer her med billige PSU'er, dei fleste er kjøpt for under 300kr. Dei er på det tredje året, og aldri vært nokon form for problemar med dei. At billige PSUar suger, døyde når QTEC ikkje lenger var tilgjengeleg på det norske markedet.

 

Men merk, alle systemene har integrert skjermkort/billig ati rage 3d i pci slot og ingen av systema er overklokka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moro skal man ha. Jeg har det moro på andre områder. Derfor holder jeg meg til stock oppsett, kjøper billigere deler, og bytter oftere. Bonusen for resten av familien er at de tar over greiene mine, så nå er det en niåring som kommer til å bli griseglad for å ta over en Phenom 9850 black edition. Har i grunnen råd til det jeg vil, men aldri vært særlig glad i å sløse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siktet naturligvis til cannibalguppyen. Det er griseflaks når man kjører en prosessor langt utenfor det fabrikant har testet den for, og får den like stabil som en CPU som kjører standard klokk. Du skal tross alt over turbofrekvensen før det begynner å bli futt. For meg som kjører tunge beregninger over tid blir da CPU stresset på en måte som fort avslører at CPU'en får hikke.

 

Her har du en rimelig PSU, kan du gi meg et eksempel på en som er tryggere?

 

http://www.komplett....ku=635832#extra

Har vært borti mer enn et par som har vært svært skuffet over kvaliteten. Noen har død, andre har vært DOA, og corsair på sine middelklasse og rimeligere varianter kjenner jeg personlig ikke som noen gode PSUer. De er ofte usensitive når det kommer til overstrøm-beskyttelsen.

Nå ønsker jeg ikke å researche for dypt om forksjellige modeller når det er snakk om noe rent hypotetisk, men du har bla: http://www.prisjakt.no/product.php?p=221726

Eller en annen som jeg har fått inntrykk av at skal være av betraktelig bedre kvalitet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657684

 

Ved overlast så skrudde førstnevnte seg av ved overbelastning, som er et godt tegn, og tålte en formidabel overbelastning før den tok kvelden på en ny enhet. Filtreringen er god, og den har to rails som betyr at den har to sensorer som overvåker spenningen/strømmen, mens Corsair har bare en, og er mindre sensitiv.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig i det du nevner om overklokking efikkan men anbefaler ikke å blande diskusjonene, hvor den ene kun er snakk om hva parameteret frekvens har å si for effektforbruket, og den andre om hvordan overklokking påvirker stabiliteten.

Fortsetningen jeg har oppgitt er at ingen andre parametere endrer seg, og her vel kurven bli tilnærmet linær som du sier. :)

De som overklokker "fornuftig" vil beholde en god sikkerhetsmargin, og da vil skaleringen bli som jeg har påpekt. De som overklokker noe mer enn noen få hundre MHz vil gjøre dette. Du betrakter et teoretisk scenario med deaktivering av CPUens egen strømjustering, som blir mindre relevant enn scenariet jeg beskriver.
Lenke til kommentar

Eg har faktisk titalls systemer her med billige PSU'er, dei fleste er kjøpt for under 300kr. Dei er på det tredje året, og aldri vært nokon form for problemar med dei. At billige PSUar suger, døyde når QTEC ikkje lenger var tilgjengeleg på det norske markedet.

 

Men merk, alle systemene har integrert skjermkort/billig ati rage 3d i pci slot og ingen av systema er overklokka.

Men så spørs det om du hadde spesielle krav til stabilitet, og rimelig PSU må ikke nødvendigvis bety det samme som dårlig.

I tillegg så kan det godt hende at oppsettet krevde lite strøm og ikke belastet PSUen nevneverdig til at problemer som ligger latent kommer frem.

 

Har hatt både dyre og billige strømforsyninger som var dritt, og noen har indirekte forårsaken en liten brann (vi snakker her om størmforsyninger som er et godt stykke forran QTEC-kvalitet også) og ødeleggelse av komponenter.

Lenke til kommentar

Har vært borti mer enn et par som har vært svært skuffet over kvaliteten. Noen har død, andre har vært DOA, og corsair på sine middelklasse og rimeligere varianter kjenner jeg personlig ikke som noen gode PSUer. De er ofte usensitive når det kommer til overstrøm-beskyttelsen.

Skulle gjerne hatt noe dokumentasjon på disse påstandene.
Eller en annen som jeg har fått inntrykk av at skal være av betraktelig bedre kvalitet: http://www.komplett....aspx?sku=657684
Støynivå er oppgitt til 38dBA, sikker på at du vil holde den anbefalingen?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siktet naturligvis til cannibalguppyen. Det er griseflaks når man kjører en prosessor langt utenfor det fabrikant har testet den for, og får den like stabil som en CPU som kjører standard klokk. Du skal tross alt over turbofrekvensen før det begynner å bli futt. For meg som kjører tunge beregninger over tid blir da CPU stresset på en måte som fort avslører at CPU'en får hikke.

 

Her har du en rimelig PSU, kan du gi meg et eksempel på en som er tryggere?

 

http://www.komplett....ku=635832#extra

 

Med intel cpuer har jkeg til gode å ikke klare 15-20% overklokk uten noe vanskelighet. og da med 3 dagers prime95 for å sjekke stabilitet. Med amd følte jeg meg heldig med 300-400mhz..

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt noe dokumentasjon på disse påstandene.

Støynivå er oppgitt til 38dBA, sikker på at du vil holde den anbefalingen?

Hva maksimalt oppgitt støynivå er, er egentlig ikke det mest relevante her i verden.

Det er værre om viften ikke klarer å holde følge med effektforbruket, som igjen betyr at PSUen kjører på høyere temperaturer enn optimalt.

 

Uansett, det er en PSU som er bygd med forholdvis gode komponenter (veldig lik den førstnevnte i konstruksjon), men som ikke er helt like sensitiv. Derimot så er kompromisset at den er svinbillig, og som et godt alternativ om du skal ha billig PSU som er mer stabil enn Corsair CX-serien.

 

Om jeg har dokumentasjon på det? Nei? Jeg har ikke til vane å skaffe dokumentasjon på alle erfaringene jeg gjør. :) Ikke har jeg foto-hukommelse heller. Men tror vi sporer veldig av om vi fortsetter på denne ruta. Du spurte etter alternativer til PSuen din, og nå har du fått det.

Det er udiskutabelt at PSUen har en viktig jobb, spesielt burde du vite dette siden du er såpass viktig på stabilitet.

 

Derimot så må jeg ha meg frabedt hets fordi jeg kan anbefale å gå for kvalitet på størmforsyningsiden. Når du har et to-sifret tall med ødelagte eller skadede PSUer så er dette kanskje ikke så rart? Har også sett mye rart, og vet at mange burde hatt en bedre PSU.

Selv for noen dager siden så tok kablene fyr på min Corsair HX 620W (high-end serien til Corsair) på grunn av at den ikke hadde sensitiv nok over strøm-beskyttelse. Hvis du vil se dokumentasjon på brennmerkene på veggen så må du gjerne det. ;)

 

Edit: Jeg kan fortsatt anbefale HX-serien til Corsair, da jeg ikke har noe problem med stabiliteten deres, kun sensitiviteten. Den er ikke dårlig, men veldig bra er de ikke.

Lenke til kommentar

Men så spørs det om du hadde spesielle krav til stabilitet, og rimelig PSU må ikke nødvendigvis bety det samme som dårlig.

I tillegg så kan det godt hende at oppsettet krevde lite strøm og ikke belastet PSUen nevneverdig til at problemer som ligger latent kommer frem.

 

Har hatt både dyre og billige strømforsyninger som var dritt, og noen har indirekte forårsaken en liten brann (vi snakker her om størmforsyninger som er et godt stykke forran QTEC-kvalitet også) og ødeleggelse av komponenter.

 

Disse PSUane står i servere, dei blir nok neppe belasta i same grad som grafikkkort belaster ein PSU. Men dei er dønn stabile med nesten 3*365*24 timers oppetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...