Gå til innhold

Den store SimCity-tråden! [Stabile servere][Fortsatt kraftig bugget]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så folk med museumsdatamaskiner skal altså begrense størrelsen på byene mine. Takk for den. Kunne vi ikke fått velge bystørrelse?

 

Usikker på om de treffer målgruppen de sikter seg inn mot, altså den typen folk som kjøper den billigste bærbare de finner for å surfe, sjekke e-post, bruke Facebook og spille de enkle spillene på Facebook for å spille i intervaller på 5 minutter mens de er på jobb. Er dette den typen folk som investerer i et komplett ikke-Facebookspill til 500 kroner? Samt "The Sims"-spillere og andre med enkle behov. Kommer disse gruppene til å hive seg over på nye Simcity? Det får vel tiden vise... men jeg forstår ikke hvorfor de lager et spill for denne målgruppen og ikke for dem som står og skjelver etter å få hive mye penger etter en skikkelig, episk bysimulator i full skala. De hadde suksessoppskriften med SimCity4 og tidligere, så hvorfor ikke bygge videre på det? Er de bare NØDT til å hive seg på den kosete, sosiale, enkle Facebook-bølgen?

 

(ja, jeg vet jeg kan holde meg til SC4, men det er problemer med å spille det på en moderne maskin: det kan kræsje når som helst (uten autolagring), det støtter ikke oppløsningen min osv.)

Lenke til kommentar

 

 

Veier var dyrt syntes jeg. Men har som du sier ikke sett noe til vedlikeholdskostnadene. Kanskje de ikke er der? Har du forresten noen gode tips til hvordan du legger opp veisystemet ditt? Jeg har lager kvartaler. Men det blir så jævlig mange kryss. Skulle ønske det var mulig å få litt mer flyt i trafikken.

 

Alle kryss har stopp skilt, så alle biler må gjøre full stans. Eller har jeg gått glipp av noe?

Lenke til kommentar

Simmene vil vel "forlange" å få low density veier også...?

 

Ikke som jeg har sett. Er de fattige så flytter de inn hvorenn det finnes low wealth residential, inkludert medium og high density. Hadde en by med nesten bare medium, og ingen klagde hvertfall. Så jeg la ned den dyreste veien overalt for å få flyt på trafikken.

 

Veier var dyrt syntes jeg. Men har som du sier ikke sett noe til vedlikeholdskostnadene. Kanskje de ikke er der? Har du forresten noen gode tips til hvordan du legger opp veisystemet ditt? Jeg har lager kvartaler. Men det blir så jævlig mange kryss. Skulle ønske det var mulig å få litt mer flyt i trafikken.

 

Veien er tydeligvis gratis å vedlikeholde, hvertfall i beta. Derfor jeg bare bygger den beste veien, i kvartaler som du gjør. Forsøker å gjøre det så rettvinklet som mulig, men det er fanken ikke lett. Soningen og veiene er det som irriterer meg mest ved spillet.

 

Ønsker du færre kryss kan du jo lage rektangler istedet for firkanter :)

 

De hadde suksessoppskriften med SimCity4 og tidligere, så hvorfor ikke bygge videre på det? Er de bare NØDT til å hive seg på den kosete, sosiale, enkle Facebook-bølgen?

 

Jeg synes det virker som om de forsøker å finne en gyllen middelvei og blidgjøre alle. Det funker for det meste, men de kunne fint tilby byer i forskjellige størrelse. Jeg håper og tror at dette vil komme i utvidelser. Og skulle det komme i DLC så vil det være den første DLC'en jeg noengang kjøper i noe spill.

Lenke til kommentar

Har finni ut at hjelpeguidene er litt bugga. Hver gang jeg har trykt på dem, så er enten ikonene jeg skal trykke på borte, eller så går spillet i en slags lås.

Eller, dvs at spillet går videre, men jeg får ikke bygd mer - får ikke klikka på noe annet enn eksisterende bygninger - og byen min blir hetende Lucky Shores.

Lenke til kommentar

Du vet du kan bruke en rektangulær byggemodus for vei?

 

Du kan også slå av hjelpeguidene om du skulle ønske det.

 

Haha, jeg fant akkurat ut av det... og kom tilbake hit for å fortelle monzilla... DOH! Den burde hjelpe betraktelig. Fremdeles en pain in the ass å beregne avstand som er lang nok for å ha to low density hus rumpe mot rumpe dog

Lenke til kommentar

Jeg prøvde en runde nå med bare den dyreste veien, og med full speed på spillet hele veien, klarte jeg å komme opp i 25.000 innbyggere.

 

Men ja, er enig i at det er vanskelig å beregne hvor mye avstand man skal ha mellom veiene. Tenker det er her det kommer inn litt vanskelighetsgrad når det gjelder størrelsen på byen. Man må nesten prøve å la det være litt rom for at hus kan utvides. Så er spørsmålet bare hvor stor plass man trenger når det skal bygges skyskrapere og denslags etterhvert. :)

Lenke til kommentar

Prøvde en lignende by som det tidligere ble lenket til, med sirkler. Gikk vel sånn midt på treet. :)

Fikk maksimalt rundt 16.000 innbyggere innen timen var over. Men jeg fikk vanvittig mange fler medium wealth hus enn før. Mange steder klagde de i retning av at jeg burde oppgradere veiene til high density for å kunne oppgraderes. Det lover godt!

 

 

Å ha en sirkulær form hadde sine pluss og minus. Det jeg umiddelbart kan nevne:

+ Veldig positiv effekt ved plassering av busstopp for ordinær buss og for skolebuss.

+ Skal ikke så mange parker o.l. til for at mange blir berørt av positiv effekt.

- Trafikken er helt enorm i avenyen som deler byen i to mellom RC og I.

- Store glipper i mindre sirkler (satelitter om du vil) fører til mindre land value. Kan opparbeides med parker, men på bekostning av færre boliger/mindre density.

 

 

Prøver å legge ut bilde, men bildr.no vil ikke samarbeide. Kommer senere.

Endret av OlaHaldor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig har jeg stor tro på rektangler med bygg som har rumpe mot rumpe slik at man maksimerer plassen man har tilgjengelig. Er veldig kronglete å måle avstand. Som regel lager jeg en liten testvei først og soner den og ser om det kommer noen bebyggelse. Hvis ikke så har man fucka opp, og må bulldoze den og lage litt større mellomrom.

 

Dra en lang hovedvei av beste kvalitet til enden av kartet og bygg deretter etter forholdene. Passe på luftforurensning og vindretning, Legg residential der det er høyest eiendomsverdi. I Clearwater er det nær kysten. Der lagde jeg en halvsirkulær vei for beach front properties.

 

Ved siste gjennomgang opplevde jeg veldig god effekt av å blande commercial og residential. De liker å ha shopping nær seg. Og når folk tar en jobb som er over gata så kutter det ned på trafikk noe voldsomt.

 

Irriterende at hele byen blir slettet, skulle ønske jeg kunne lagre veistrukturen :)

Lenke til kommentar

City_block.PNG

 

 

Jeg forsøker å bygge så likt som mulig som dette nå. Rektangler med cirka dobbel lengde til bredde. Ekte "city blocks". Enkelte bygg krever mye plass, og da må man droppe et rektangel her og der for å få plass til offentlige bygg. Offentlige bygg trives godt sammen i midten av kartet med muligheter for å bytte kjøreretning raskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...