Gå til innhold

Den store SimCity-tråden! [Stabile servere][Fortsatt kraftig bugget]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et MMO klarer seg ikke uten online-delen, det sier nesten seg selv, men SimCity burde da så avgjort ha hatt dene delen valgfri.

 

Du starter spillet og menyen ser sånn ut:

 

Play Single Player

Play Online

Settings

Exit SimCity

 

Velg valg nummer to så kan møkka med innlogging og autentisering, synkronisering og whatnot starte. Trykk valg nummer en så spiller du lokalt.

Everyone is happy!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke mye som fungerer med dette "Always online" systemet til Sim City må jeg si, til og med server statusen ser ut til å lyve, må vel være den mest katastrofale lanseringen av et spill noensinne. Overgår vel også Diablo 3 i mine øyne.

 

Har ikke noe imot systemet, så lenge det fungerer, men det gjør det jo ikke her. Blir spennende og se hvordan det går i helgen, for dette blir vel bare værre de kommende dagene, men får nå håpe at de får has på problemet i stede. Hvertfall av det lille jeg har fått spilt til nå, 5min med tutorial, så virker selve spillet meget artig, om man ser bort ifra server problemene.

 

 

Edit: Forøvrig litt morsomt å se at Amazon har stoppet salget av spillet enn så lenge: http://www.amazon.co...eywords=simcity

Håper virkelig EA/Maxis tar til seg all denne kritikken og gjør noe med det.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Jeg storkoser meg med Simcity, kanskje fordi jeg ikke har kjøpt det og kan more meg over alle problemene og det elendige omdømmet de opparbeider seg :dribble: Kall meg slem og smålig, men jeg var snurt på grunn av online DRM, mikroskopiske byer og manglende funksjoner og nyter å se at de kræsjer totalt.... Amazon har trukket spillet fra salg, det burde si litt. Ja, de får sikkert ting i orden etter hvert, men mye er ødelagt nå, omdømmet er helt herpet, mange er skremt vekk og dette kommer til å svi økonomisk for dem.

Lenke til kommentar

Postet dette på et annet forum jeg er aktiv på, men tenkte den passet fint inn her også;

 

Man skulle tro at man hadde lært etter Diablo III-fiaskoen i fjor, men tydeligvis ikke. Det er så utrolig mye man kan kritisere EA, Maxim og Origin for under denne releasen;

 

1. Ingen pre-loading (ikke i USA i hvertfall).

Når du skal slippe et såpass stort spill som SimCity (digitalt) så vet du at det vil blir stort trykk. Det sitter folk her ute som har ventet på en ny utgave i TI år, selvfølgelig blir det trykk allerede fra første sekund. Da lurer jeg på hvorfor i HELVETE de ikke hadde pre-loading slik at ikke serverne måtte kveles for kapasitet midt på natten. De fleste andre utgivere har forstått dette, og lar brukere laste ned og innstallere spill, for og så åpne ved et spesifisert klokkeslett.

 

2. Always on DRM er i utgangspunktet ’spillutleie’.

EA bestemte seg for å beskytte spillet sitt mot pirater der ute, noe som er forståelig. Det som ikke er forståelig, er at de velger å bruke den metoden som ødelegger mest for den vanlige brukeren av spillet. Always on DRM gjør at man alltid må være koblet til internett, slik at alt kan gå igjennom EAs servere, og på den måten holde piratene ute.

 

I utgangspunkt en ’grei’ ide, men det er litt som kommunisme. I teorien bra, men fungerer overhodet ikke i praksis. Hvorfor spør du kanskje? Ta fks. serverkræsj. Om du spiller på en server som kræsjer, så vil du ikke kunne spille spillet lenger inntil det er fikset. SimCity har ingen offline-mode, så hvis du fks. er på hytta i Gokk, hvor du ikke har internett, så er du også ’out of luck’. No SimCity for you. Alt av spillfiler ligger lagret hos EA, og det er ingen mulighet for å lagre din by manuelt. Det betyr at du må stole på at serveren har lagret når du velger å gi deg for kvelden. Spillet lagrer ikke automatisk når du lukker spillet. Med andre ord; du kan tape opp til et par minutter med spill når du åpner dagen etter.

 

Men det verste er at Always on DRM med serververifisering betyr at du i teorien låner spillet inntil EA har bestemt at ikke mange nok spiller spillet lenger, og derfor stenger ned serverne verden over. "Ja, men det kan du jo være ti år til" sier noen optimister da. Ja, det kan det, men EA stengte ned endel servere i fjor høst, hvor noen spill lansert i 2011 (!!) var med på listen over servere som ble tatt ned. Med andre ord; Den dagen EA stenger ned SimCity-serveren en gang i fremtiden, så sier de "takk for de 3-600 kronene du betalte oss, det hjalp oss å holde serveren oppe. Hei, nå kan du låne et nytt spill av oss til nye 3-600 kroner". Det er en uting, og det kan ikke vi bare godta uten videre.

 

3. Skal du først ha ansvar for spillfilene til kundene dine, så må du kunne ha de oppe fra dag én, fra første sekund.

Spillet ble lansert på tirsdag her i USA, klokken 00.01 på østkysten. Jeg hadde bestilt spillet tidligere på dagen direkte fra Origin, og ventet på tilgang. Jeg ventet, og jeg ventet, og jeg ventet. Jeg måtte legge meg, da jeg hadde en test dagen etter, men i følge e-posten jeg fikk fra dem, fikk jeg tilgang til spillet klokken 02:58 på natten. Altså, nesten tre timer etter lansering. Er det godkjent? Nja, ikke i 2013 når den største delen av spilldistribusjon til PC/Mac skjer over inernett. Da er ikke en forsinket release på tre timer godkjent.

 

Men problemene stopper ikke der. Personlig hadde jeg ingen problemer med å koble til servere, men etter release i Europa så hører jeg at mange sliter med å bare komme seg inn i spillet. Man kan bli satt i kø i opptil 40 minutter for å koble til, og ikke engang da er man garantert innpass når du endelig ’står fremst’. Du kan også miste tilgang midt et spill, noe som er rimelig ugunstig når du ikke kan lagre spillet ditt lokalt.

 

Vel, kan vi godta at EA og spillbransjen så til de grader prøver å stoppe piratene, ved å gjøre spillopplevelsen til et helvete for de 98% andre som kjøper spillet lovlig, direkte fra EA til ’blodpris’? Vi kan ikke det, men vi gjør det likevel, for selv med alle problemene over, så er spillet verdt de 500 kronene jeg betalte. For når man først er inne, og alt fungerer, så er det et jævlig bra spill som jeg vet jeg vil kaste bort utrolig mange timer på i løpet av 2013. Maxim er helt rå på SimCity, men når man jobber med EA så visste man på forhånd at dette kom til å bli et helvete. Dessverre.

Endret av MartinF
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har spilt ca 4 min med tutorial før jeg ble kastet ut. Da jeg endelig kom inn til menyen igjen, fikk jeg velge område, men fikk ikke til å claime en by.I følge origin har jeg spilt i 2 timer i to byer, tror serverkapasiteten brukes opp ved å finne på helt random ting!

 

Hadde gledet meg til å kaste vekk helgen på dette spillet, men det blir det visst ingenting av. Håper bare de får ting til å virke innen månedsslutt når de røde helligdagene kommer.

 

Det blir ihvertfall siste gang jeg kjøper et spill EA har hatt fingrene borti.

Lenke til kommentar

Postet dette på et annet forum jeg er aktiv på, men tenkte den passet fint inn her også;

 

Man skulle tro at man hadde lært etter Diablo III-fiaskoen i fjor, men tydeligvis ikke. Det er så utrolig mye man kan kritisere EA, Maxim og Origin for under denne releasen;

 

1. Ingen pre-loading (ikke i USA i hvertfall).

Når du skal slippe et såpass stort spill som SimCity (digitalt) så vet du at det vil blir stort trykk. Det sitter folk her ute som har ventet på en ny utgave i TI år, selvfølgelig blir det trykk allerede fra første sekund. Da lurer jeg på hvorfor i HELVETE de ikke hadde pre-loading slik at ikke serverne måtte kveles for kapasitet midt på natten. De fleste andre utgivere har forstått dette, og lar brukere laste ned og innstallere spill, for og så åpne ved et spesifisert klokkeslett.

 

2. Always on DRM er i utgangspunktet ’spillutleie’.

EA bestemte seg for å beskytte spillet sitt mot pirater der ute, noe som er forståelig. Det som ikke er forståelig, er at de velger å bruke den metoden som ødelegger mest for den vanlige brukeren av spillet. Always on DRM gjør at man alltid må være koblet til internett, slik at alt kan gå igjennom EAs servere, og på den måten holde piratene ute.

 

I utgangspunkt en ’grei’ ide, men det er litt som kommunisme. I teorien bra, men fungerer overhodet ikke i praksis. Hvorfor spør du kanskje? Ta fks. serverkræsj. Om du spiller på en server som kræsjer, så vil du ikke kunne spille spillet lenger inntil det er fikset. SimCity har ingen offline-mode, så hvis du fks. er på hytta i Gokk, hvor du ikke har internett, så er du også ’out of luck’. No SimCity for you. Alt av spillfiler ligger lagret hos EA, og det er ingen mulighet for å lagre din by manuelt. Det betyr at du må stole på at serveren har lagret når du velger å gi deg for kvelden. Spillet lagrer ikke automatisk når du lukker spillet. Med andre ord; du kan tape opp til et par minutter med spill når du åpner dagen etter.

 

Men det verste er at Always on DRM med serververifisering betyr at du i teorien låner spillet inntil EA har bestemt at ikke mange nok spiller spillet lenger, og derfor stenger ned serverne verden over. "Ja, men det kan du jo være ti år til" sier noen optimister da. Ja, det kan det, men EA stengte ned endel servere i fjor høst, hvor noen spill lansert i 2011 (!!) var med på listen over servere som ble tatt ned. Med andre ord; Den dagen EA stenger ned SimCity-serveren en gang i fremtiden, så sier de "takk for de 3-600 kronene du betalte oss, det hjalp oss å holde serveren oppe. Hei, nå kan du låne et nytt spill av oss til nye 3-600 kroner". Det er en uting, og det kan ikke vi bare godta uten videre.

 

3. Skal du først ha ansvar for spillfilene til kundene dine, så må du kunne ha de oppe fra dag én, fra første sekund.

Spillet ble lansert på tirsdag her i USA, klokken 00.01 på østkysten. Jeg hadde bestilt spillet tidligere på dagen direkte fra Origin, og ventet på tilgang. Jeg ventet, og jeg ventet, og jeg ventet. Jeg måtte legge meg, da jeg hadde en test dagen etter, men i følge e-posten jeg fikk fra dem, fikk jeg tilgang til spillet klokken 02:58 på natten. Altså, nesten tre timer etter lansering. Er det godkjent? Nja, ikke i 2013 når den største delen av spilldistribusjon til PC/Mac skjer over inernett. Da er ikke en forsinket release på tre timer godkjent.

 

Men problemene stopper ikke der. Personlig hadde jeg ingen problemer med å koble til servere, men etter release i Europa så hører jeg at mange sliter med å bare komme seg inn i spillet. Man kan bli satt i kø i opptil 40 minutter for å koble til, og ikke engang da er man garantert innpass når du endelig ’står fremst’. Du kan også miste tilgang midt et spill, noe som er rimelig ugunstig når du ikke kan lagre spillet ditt lokalt.

 

Vel, kan vi godta at EA og spillbransjen så til de grader prøver å stoppe piratene, ved å gjøre spillopplevelsen til et helvete for de 98% andre som kjøper spillet lovlig, direkte fra EA til ’blodpris’? Vi kan ikke det, men vi gjør det likevel, for selv med alle problemene over, så er spillet verdt de 500 kronene jeg betalte. For når man først er inne, og alt fungerer, så er det et jævlig bra spill som jeg vet jeg vil kaste bort utrolig mange timer på i løpet av 2013. Maxim er helt rå på SimCity, men når man jobber med EA så visste man på forhånd at dette kom til å bli et helvete. Dessverre.

Rart hvordan EA blir så jævlig når blizzard gjorde akkurat det samme, og det var uspillbart en hel helg.

 

Ingen som tvinger noen til å kjøpe det, fra EA sin side, så kan jeg jo forstå hva de prøver å gjøre. De skulle gjort det bedre, men men.

Lenke til kommentar

akuratt det samme her!

Drittspill! jeg har gledet meg i 2måneder og i hele dag og når jeg endelig kommer hjem fra jobb er det såklart bare problem!!! både innlogging OG selve spillet hører jeg:(

Har også en lang grønn linje, over denne står det en tekst: Godkjenner med SimCity-servere

Har vært sånn nå i over en time! Er det noe jeg gjør feil?

 

endelig funker det

for meg funket det å disable origin, inni spillet, da startet det med en gang

Hvor gjor jeg det? Har du kommet lenger i prosessen enn meg?
Lenke til kommentar

Burde ikke komme som noen bombe før launch at dette ville skje. Alle var fullt informert om at dette var online-only.

Online-only og føkkings ubrukelig er da virkelig to vidt forskjellige ting. Man hadde jo håpet at man hadde lært noe av blemmen med Diablo3, at man gjorde et lite forsøk på å gjøre kunden fornøyd, istedenfor å selge et ubrukelig produkt.

Lenke til kommentar

Burde ikke komme som noen bombe før launch at dette ville skje. Alle var fullt informert om at dette var online-only.

 

Jepp, men når de har valgt en slik løsning, så er det vel ikke for mye å forvente at det fungerer? Det er ikke noe som heter ’innkjøringsproblemer’ i den digitale verden. Det kan sammenlignes med at du stikker i en butikk for å kjøpe noe du har ventet på, men du står der sammen med 2000 andre som vil inn i butikken samtidig som deg, noe som gjør at butikken ikke åpner på tre timer mens de fikser en form for kø-løsning, slik at de kan håndtere alle kundene.

 

Men snakker vi fysiske personer i en fysisk butikk, så er den problemstillingen reell. Det burde den ikke være i digital form, i 2013 med de serverne som tilbys nå.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Har også en lang grønn linje, over denne står det en tekst: Godkjenner med SimCity-servere

Har vært sånn nå i over en time! Er det noe jeg gjør feil?

 

Hvor gjor jeg det? Har du kommet lenger i prosessen enn meg?

spiller nå, gå inn i settings på origin,

 

så under ingame

Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner er hvordan det går an å fortsette spillingen uten kontakt med serveren. Satt sikkert i 4 timer i går natt og spilte uten connection til serveren. Det ga meg ingen problemer.

 

Det er jo selvfølgelig fordi EA er mer uærlige enn alle pirater på internett til sammen, - pinlig innlysende at man ikke trenger å være koblet til dem i det hele tatt selvom de har servert løgn etter løgn om at dette er helt nødvendig pga "GLASS BOX". Om de bare hadde sluppet en hotfix som gjorde at man kunne save spillet sitt lokalt så hadde 95% av problemene vært løst. Men de vil tydeligvis heller gjøre alt de kan for å unngå at 25% av spillermassen deres skal ha stjålet spillet og heller redusere spillermassen sin til 10% og omdømme til 0.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...