Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg selger X-T1 igjen, etter å ha hatt det siden august. (Ligger på bruktmarkedet til foto.no hvis noen er interessert)

 

Den eneste skikkelige positive forskjellen mellom X-E1 og X-T1 er den fantastiske søkeren. Og ja, den søkeren er faen ta meg utrolig god, men ikke verdt prisen alene. Og siden X-E1 ikke lar seg gi bort for tiden, så velger jeg å selge X-T1 i stedet.

Samtidig må jeg innrømme at jeg kommer til å kose meg med å kunne holde kameraet foran øyet uten å knuse nesen! Å flytte søkeren til midt på kameraet var tvingende nødvendig når man brukte en prisme til å flytte bildet fra speilet til søkeren, men både på billigere DSLR med "pentamirrors" og på alle kameraer med digital søker er det intet mindre enn et forsøk på billig retrosjarm.

Lenke til kommentar

Samtidig må jeg innrømme at jeg kommer til å kose meg med å kunne holde kameraet foran øyet uten å knuse nesen! Å flytte søkeren til midt på kameraet var tvingende nødvendig når man brukte en prisme til å flytte bildet fra speilet til søkeren, men både på billigere DSLR med "pentamirrors" og på alle kameraer med digital søker er det intet mindre enn et forsøk på billig retrosjarm.

For oss som er venstre-øye dominant, så er det knekkende likegyldig om søkeren er til venstre eller midt på kamera ...

 

I og med at jeg er veldig glad i å ta bilder i stående format, så viser det seg at midtstilt søker fungerer bedre til det (for meg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, det var det jeg tenkte på :-)

 

Men ser må at det er vel en ubrukelig løsning med X objektiver da man mister muligheten til og fokusere manuelt også.

 

Reverseringsringer gir ikke mulighet til å fokusere, men det har ikke hindret dem i å brukes mye til makrofotografering. Noen objektiver har intern fokusering, da kan du fokusere til en viss grad. Normalt fokuserer du ganske enkelt med å justere avstanden mellom kameraet og objektet. Trenger du en annen forstørrelse enn det kan gi er det enkleste å bruke et annet objektiv.

Lenke til kommentar

 

Jeg er også venstre-øye dominant, men jeg har ingen problemer med å bruke høyre øye.

Det er en stor forskjell fra meg! ;)

 

Men det hindrer ikke meg i å foretrekke X-E1/X-E2 fremfor X-T1. Nydelig størrelse, bl.a.

 

Men hva er det en brukt X-E1 går for om dagen?

 

En varm colaboks og et blått øye. Helt umulig å bli kvitt.

Lenke til kommentar

 

 

Kan jeg spørre om disse prisene egentlig er gode? Jeg mener at jeg nylig (?) har sett X E-2 med 35mm f/1.4 til en billigere penge enn totalen nå minus cashback?

 

Ja, det har nok vært kampanjer nylig med enda bedre tilbud enn akkurat denne cashback-kampanjen... De fleste nettbutikker justerte også en del priser opp med ca. 10-20% fra rundt midten av januar... Så det spørs hva en sammenligner slike tilbud med, og til hvilke tidspunkt... Slik vil det nok alltid variere... , og det er ikke sikkert kampanjene er sammenfallende med når en har tenkt å investere...

 

Var heldigvis forutseende og skaffet meg de Fuji-produktene jeg hadde behov for til en "rimelig penge" på slutten av fjoråret... :innocent:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Ja, det har nok vært kampanjer nylig med enda bedre tilbud enn akkurat denne cashback-kampanjen... De fleste nettbutikker justerte også en del priser opp med ca. 10-20% fra rundt midten av januar... Så det spørs hva en sammenligner slike tilbud med, og til hvilke tidspunkt... Slik vil det nok alltid variere... , og det er ikke sikkert kampanjene er sammenfallende med når en har tenkt å investere...

 

Var heldigvis forutseende og skaffet meg de Fuji-produktene jeg hadde behov for til en "rimelig penge" på slutten av fjoråret... :innocent:

 

 

Takk for raskt, om enn nedslående svar. Forstår at jeg ikke følger med lenger, gitt -- 10-20% prisøkning?!

 

Hm. Bør altså avvente kursnedgang, da - om jeg kan vente...

Lenke til kommentar

 

Takk, det var det jeg tenkte på :-)

 

Men ser må at det er vel en ubrukelig løsning med X objektiver da man mister muligheten til og fokusere manuelt også.

 

Reverseringsringer gir ikke mulighet til å fokusere, men det har ikke hindret dem i å brukes mye til makrofotografering. Noen objektiver har intern fokusering, da kan du fokusere til en viss grad. Normalt fokuserer du ganske enkelt med å justere avstanden mellom kameraet og objektet. Trenger du en annen forstørrelse enn det kan gi er det enkleste å bruke et annet objektiv.

 

Jeg kjøpte meg heller en Nikon Micro 55mm AI-S til kr 960,- inkl frakt.

Adapter AI-S til Fuji X kostet kr 100,-

Så dette blir en billig macro løsning som kan brukes på begge systemene mine. (D600 + X-T1)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...