Gå til innhold

sosialisme eller kapitalisme?


  

55 stemmer

  1. 1. Sosialisme eller kapitalisme?

    • sosialisme
      21
    • kapitalisme
      28
    • kommunisme
      3
    • anarki
      3


Anbefalte innlegg

Det var sannelig ett godt spørsmål. Hva går egentlig skatten til?

 

Betale privat jetfly for Jens56675.jpgmens pasienter ligger i korridorene og dør på norske sykehus1281983899000_korridor_033_2048x_3383172978x1200r.jpg

 

det sitter i USA 47 millioner Ameirkanere uten helseforsikring. likevel har Obama et eget privatfly han også.

Joda, han har til og med finere fly enn Jens. Så da kan vi konkludere med at herskerne alltid vil bruke dine penger på seg selv isteden for å redde liv. ;)

hehe, det vil jo alltid være noen som ikke bryr seg om andre :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg betaler villig 36 prosent av min lønn for at alle i Norge skal ha like muligheter!

 

There is no sense to any concept of morality, regardless of the particular moral action one favors, if a man is not free to do the immoral as well as the moral thing. If a man is not free to choose, if he is compelled by force to do the moral thing, then, on the contrary, he is being deprived of the opportunity of being moral. He has not been permitted to weigh the alternatives, to arrive at his own conclusions, and to take his stand. If he is deprived of free choice, he is acting under the dictator’s will rather than his own.

 

http://mises.org/rot...mes/chap18a.asp

mener du at jeg gjør det som virker rett for meg, bare fordi det er tvang? så du mener at alle mennesker egentlig ikke bryr seg om andre? uansett om skatt hadde vært ''valgfritt'' hadde jeg fortsatt betalt det når man ser hva som kommer ut av det.

 

Nei. Det betyr at du ikke kan si at du "betaler din skatt med glede" fordi du blir tvunget til å betale denne skatten. Den eneste måten du kan vise at du betaler din skatt med glede, er om du faktisk har et valg.

Lenke til kommentar

jeg betaler villig 36 prosent av min lønn for at alle i Norge skal ha like muligheter!

 

There is no sense to any concept of morality, regardless of the particular moral action one favors, if a man is not free to do the immoral as well as the moral thing. If a man is not free to choose, if he is compelled by force to do the moral thing, then, on the contrary, he is being deprived of the opportunity of being moral. He has not been permitted to weigh the alternatives, to arrive at his own conclusions, and to take his stand. If he is deprived of free choice, he is acting under the dictator’s will rather than his own.

 

http://mises.org/rot...mes/chap18a.asp

mener du at jeg gjør det som virker rett for meg, bare fordi det er tvang? så du mener at alle mennesker egentlig ikke bryr seg om andre? uansett om skatt hadde vært ''valgfritt'' hadde jeg fortsatt betalt det når man ser hva som kommer ut av det.

 

Nei. Det betyr at du ikke kan si at du "betaler din skatt med glede" fordi du blir tvunget til å betale denne skatten. Den eneste måten du kan vise at du betaler din skatt med glede, er om du faktisk har et valg.

hvis jeg legger det litt annerledes for deg: jeg liker å betale skatt fordi jeg vet at det går til en god sak, og at andre kan få det bedre. ikke fordi jeg er tvunget til å gjøre det. det kommer også meg tilgode. det blir litt som å si at man liker å sitte i ett røtent amerikansk fengsel fordi man må.
Lenke til kommentar
det blir litt som å si at man liker å sitte i ett røtent amerikansk fengsel fordi man må.

De som sitter veldig lenge inne kommer ofte til den konklusjonen, for ikke å nevne de som er født og oppvokst i røtent fengsel.

ok, det blir som å like å bli knivstukket fordi du ikke kan gjøre noe med det. satt litt på spissen
Lenke til kommentar
det blir litt som å si at man liker å sitte i ett røtent amerikansk fengsel fordi man må.

De som sitter veldig lenge inne kommer ofte til den konklusjonen, for ikke å nevne de som er født og oppvokst i røtent fengsel.

ok, det blir som å like å bli knivstukket fordi du ikke kan gjøre noe med det. satt litt på spissen

24.gif Ja, og om du legger til at det er knivstikkeren som hevder at du "egentlig" liker det så har du en beskrivelse av hvordan skatt forsvares. Videre bør det vel påpekes at det utvilsomt var frivillig, ettersom du ikke flyttet på deg når kniven kom. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

slavery-demotivational-poster-1211005746.jpg

 

 

Morsom at du bruker et bilder av pyramider da det er bevist at de som gjorde jobben ikke var slaver, men vanlige arbeidere som fikk betalt.

 

Finnes en drøss med kilder:

 

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/egypt/6962860/Pyramids-not-built-by-slaves.html

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8451538.stm

 

http://news.discovery.com/history/pyramids-tombs-giza-egypt.html

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Hva mener du med at "de fikk betalt"?

 

De var hardarbeidene VANLIGE arbeidere, les de kildene jeg redigerte inn over.

Jeg har lest kilden din, for det er KUN en kilde som er gjengitt i flere mediaer. Hverken du, eller kilden din, svarer på spørsmålet: Hva mener du med at "de fikk betalt"?

 

Muligens er det faktum at de fikk mat å spise du anser som "betaling"?

Evidence from the site indicated the approximately 10,000 workers who built the pyramids had eaten 21 cattle and 23 sheep sent to them daily from farms in the Delta and Upper Egypt, said Dr Hawass.
Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

kapitalismen er svært anti-demokratisk

 

Hvordan får du til det? Et system hvor alle folk blir tatt hensyn til er antifolkelig?

Jeg har allerede svart på det i #111. Jeg vet ikke hva du mener med "antifolkelig", men jeg snakker om beslutninger tatt av dem som blir berørt, eller i hvertfall at de blir representert. Som jeg skrev så har de fleste bedrifter ledelse og arbeidsdeling, og de ansatte har liten innflytelse i selve driften og viktige avgjørelser. Dette har også noe demokrati å gjøre, uansett hvor frivillig du mener det er å bli ansatt i en bedrift.

Lenke til kommentar
Holdninger som at vi har rett til å motta penger uten å jobbe siden andre er så rike tror jeg er veldig typisk for sosialismen

 

Det hører ikke hjemme noe sted. Alle som kan jobbe, skal jobbe, og godene skal deles likt. Det er slik jeg ser for meg sosialismen.

 

Det kan du godt se for deg, men en av konsekvensene av sosialismen er at mange utnytter systemet og mange igjen sitter på holdninger som at de har rett til å motta andres penger.

Lenke til kommentar
Holdninger som at vi har rett til å motta penger uten å jobbe siden andre er så rike tror jeg er veldig typisk for sosialismen

 

Det hører ikke hjemme noe sted. Alle som kan jobbe, skal jobbe, og godene skal deles likt. Det er slik jeg ser for meg sosialismen.

 

Det kan du godt se for deg, men en av konsekvensene av sosialismen er at mange utnytter systemet og mange igjen sitter på holdninger som at de har rett til å motta andres penger.

 

Ja, men sånn er det jo alltid uansett system. Folk har en tendens til å bite over mere en de greier å svelge unna, og da vil det alltid oppleves urett et eller annet sted (som oftest lavest på rangstigen).

Lenke til kommentar

Jeg har allerede svart på det i #111. Jeg vet ikke hva du mener med "antifolkelig", men jeg snakker om beslutninger tatt av dem som blir berørt, eller i hvertfall at de blir representert. Som jeg skrev så har de fleste bedrifter ledelse og arbeidsdeling, og de ansatte har liten innflytelse i selve driften og viktige avgjørelser. Dette har også noe demokrati å gjøre, uansett hvor frivillig du mener det er å bli ansatt i en bedrift.

 

Kapitalisme er anti-demokratisk da det bygger på ledelsesstrukturer(management).

 

Kapitalisme er først og fremst privat(sosialisme er offentlig) eierskap av produksjonsmidler. Hvordan man arrangerer det private(eller offentlige) eierskapet er en annen sak.

Lenke til kommentar

Nå prøver jeg ikke å lede noen stor moralpreken eller noe sånt. Det jeg prøver å si, er at mennesket er svakt. Og så lenge det er sånn vil det være svakheter ved etthvert system basert på det. I midlertidig prøver samfunnet å fordele makten eller godene likt ved valgurnene.

 

Utover det, meninger med ditt og datt, politikk, kapitalisme vs sosialisme, bla bla bla... har jeg egentlig ikke gjort meg opp noen mening om. Jeg bare følger med på lasset her, kanskje jeg lærer noe. Så ikke spør meg om noe, jeg har ikke noen formening om rett eller galt. Jeg bare er her.

Lenke til kommentar
I midlertidig prøver samfunnet å fordele makten eller godene likt ved valgurnene.

 

Merkelig, jeg hadde inntrykket av at det man gjør ved valget er å fordele makten FRA 5 millioner nordmenn TIL 165 Stortingsrepresentanter? Er det å dele makten likt?

 

Det er så praktisk likt det lar seg gjøre. Har du noe bedre forslag?

Lenke til kommentar

Tja, la de 5 millionene selv beholde makten over sin egen person og eiendom. Franskmennene kallte dette for frihet (ett ukjent begrep i dagens Norge) :

 

Liberty consists in the freedom to do everything which injures no one else

http://en.wikipedia...._of_the_Citizen

Og hva skal skje med de fattige, de trygdede og andre mennesker som er i en vanskelig situasjon? Skal det være opp til dem selv å komme ut av deres elendige situasjon, eller eventuelt håpe på at noen av de mer heldige skal hjelpe dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...