Gå til innhold

sosialisme eller kapitalisme?


  

55 stemmer

  1. 1. Sosialisme eller kapitalisme?

    • sosialisme
      21
    • kapitalisme
      28
    • kommunisme
      3
    • anarki
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

som om vi skal la alle massemordere, misshandlere og kriminelle gå fri?? skal alle gjøre hva faen de vil?? er det det du mener? herregud, ta deg en frukt.... som om alle skal kunne gjøre hva de vil fordi Norge liksom skal være ett ''fritt'' land

Kriminalitet som etterlater et offer skal selvsagt slåes ned på. Men folk som prøver å leve i fred og fordraglighet bør ikke stemples som kriminelle.

 

I Norge kan du ikke si og gjøre "Jeg fraskriver meg retten for offentlig goder og derfor slutter jeg å betale skatt". Da dette sier mor stat nei til.

 

Hvis du da slutter å benytte offentlige goder og slutter å betale skatten din kommer skatteoppkreveren med politiet å krever penger/ting. Nekter du han det, tar han det med makt. Forsvarer du deg da, bures du inne...

 

Hadde alle gjort dette, og mor stat ikke hadde brukt makt til å røve dem.

Så hadde det sosialistiske systemet kollapset.

Derfor er Norge et voldsregime, og vold kreves for at sosialisme skal fungere.

handler ikke velferdsstaten om å hjelpe andre? hvorfor skal du slutte å betale skatt å bidra til at systemet skal fungere? kan du ikke flytte til ett fattig land i Afrika da der de ikke bataler skatt? og det ikke finnes noe politi eller skatteinnkrevere som du er så redd for?? da vil du jo slippe den ekstremt voldelige staten du bor i!
Lenke til kommentar
som om vi skal la alle massemordere, misshandlere og kriminelle gå fri??
Har jeg påstått det? Du spurte HVORDAN "Norge utøver dette voldsregimet?" At du ikke forventet et svar som faktisk beviser at de utøver voldsmonopolet, vel ...

 

 

skal alle gjøre hva faen de vil?? er det det du mener? herregud, ta deg en frukt.... som om alle skal kunne gjøre hva de vil fordi Norge liksom skal være ett ''fritt'' land

Norge er intet fritt land, og har ikke vært det siden Harald Hårfagre.

 

Og ja, jeg mener at Norge burde være et fritt land, akkurat som Franskmennene beskrev det i sin tid:

 

Liberty consists in the freedom to do everything which injures no one else
http://en.wikipedia...._of_the_Citizen

 

...som oversatt til norsk blir:

Man skal ikke plage andre,

man bør være grei og snill,

og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://no.wikipedia....Kardemommeloven

ja, du insinuerer til at Norge er en voldelig stat med bilder av ''politivold'' som noen liker og kalle det.og fengsler som for deg kan virke som om bare holder gode samfunnsborgere inne. eller loven som bare er til hindringer for de snille og gode kriminelle som ikke har noen onde intensjoner Endret av thepill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, si det.

 

Du sa "Noe for inget, det er ikke riktig det heller." og jeg lurer på hva dette "noe" er som jeg skal få for "intet"?

 

Det var sannelig ett godt spørsmål. Hva går egentlig skatten til?

hvis du ikke vet hva skatten vi betaler i Norge går til bør/burde du ha fulgt med i samfunnsfagstimene på skolen. skattene i Norge går til blant annet helsevesen og utdanning
Lenke til kommentar

Da er det, det "noe" du refererte til i intet. Kan ikke si at jeg tenkte det helt igjennom men er visst sånn at de som tjener mye betaler mye mere skatt også... Om det er rettferdig eller ikke skal ikke jeg ta stilling til.

 

Kan sånn omtrent ikke no om kapitalisme eller sosialisme eller politikk i det hele tatt så slapp av ok?

Lenke til kommentar
ja, du insinuerer til at Norge er en voldelig stat med bilder av ''politivold'' som noen liker og kalle det.og fengsler som for deg kan virke som om bare holder gode samfunnsborgere inne. eller loven som bare er til hindringer for de snille og gode kriminelle som ikke har noen onde intensjoner

Jeg insinuerer ikke, jeg sier det rett ut. Norge er en stat bygget på bruk av (trusler om) vold mot undersåttene.

Lenke til kommentar

En må jo se på det på hvor mye tid av livet ditt du ofrer når man betaler skatt.

Person A og Person B jobber 100% stilling.

Person A tjener 100 kr/t

Person B tjener 1000 kr/t

 

Begge betaler 33% skatt. Begge to betaler like mye timer arbeid. Penger har jo egentlig ikke noe verdi, så når vi ser på skatten bør vi se på ståpå vilje. Tid er vell den mest verdifulle og upåvirkelige "byttemiddelet" vi har.

Tid er penger, men penger er IKKE tid.

 

Redigering:

Haha, tenk dere et sosialistisk perspektiv på "In time". Dere som har sett filmen. Det ville aldri være moralsk rett å forkorte et menneske med lang levetid å gi til en med kort levetid uten at personen som mistet litt av sin leve tid ga den 100% frivillig.

 

Skattetrapper gjør at de som betaler høyere prosent av tiden/lønningen dems, og tid er uvurdelig i forhold til penger. De som naver betaler egentlig 0% inntektskatt, da man ikke betaler med noe tid fra jobben.

Endret av Hardrocktarzan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er synd med sosialismen, slik vi tidvis ser den uttrykt i Norge, er at det er like viktig å holde andre nede, som å få noen opp. I går var det debatt rundt de sykemeldte og trygdede på NRK, og en bedrift ble hentet inn som eksempel. De hadde innført en bonus for å ha lite fravær fra jobben. Fraværet hadde gått drastisk ned og alle tjente på det, flott ikkesant? Nei, Huitfeldt gikk langt i å innsinuere det, og en dame fra LO sa det rett ut: Hva med kvinner som har mer fravær? Eller andre grupper? Nei, dette likte de ikke, dette var urettferdig mot de som hadde mye fravær og bidro til forskjell mellom kjønnene.

 

Med andre ord, ingen tapte på det, alle innvolverte vant, men de som stod på og ga det lille ekstra selv om de ikke følte seg helt på topp, og de som passer på helsen sin vant litt mer. Motstanden mot dette er for meg ett klart eksempel på hvordan man er like ivrig etter å dra andre ned som å få de som sliter opp.

problemet ligger ikke i trygdeordninger, men holdningene til nordmen

 

Vi kan vell si ganske sikkert at det er problemer med begge to. Norges holdninger kommer ikke ut av løse luften heller. Holdninger som at vi har rett til å motta penger uten å jobbe siden andre er så rike tror jeg er veldig typisk for sosialismen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hører ikke hjemme noe sted. Alle som kan jobbe, skal jobbe, og godene skal deles likt. Det er slik jeg ser for meg sosialismen.

Folk vil ikke jobbe uten motivasjon. De får ikke motivasjon av at det de jobber og sliter for skal deles likt.. Da hadde jeg bare slengt meg på trygdebølgen og koset meg med å ikke jobbe. Ingen hadde latt meg sulte i velferdstaten Norge.

Lenke til kommentar

kina er kommunistisk/styres av diktatorer! ikke sosialistisk.

 

Ifølge dem selv er de sosialister.

 

og ja, vi er for ego!

 

Snakk for deg selv. Visste du at de som stemmer republikansk(de som er for lavere skatter) i USA, gir mer til veldedighet enn deres rikere medborgere som stemmer demokratisk(de som vil ha høyere skatter)?

 

Men hvis det altså er slik at vi er for ego til å hjelpe de fattige, hvorfor vil vi da velge altruistiske ledere som kommer til å handle på helt andre måter enn vi selv ville ha gjort? Det logiske ville vært at vi stemmer på politikere som gir til oss selv, og ikke til de fattige(om man ser etter så er det dette som skjer i stor grad).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...