Gå til innhold

sosialisme eller kapitalisme?


  

55 stemmer

  1. 1. Sosialisme eller kapitalisme?

    • sosialisme
      21
    • kapitalisme
      28
    • kommunisme
      3
    • anarki
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvis alle skal bestemme selv om hva de skal gi penger til hadde vel ingen gitt en krone i skatt. hva hadde skjedd da?? jo de fattige hadde ikke hatt sjangs til å overleve/få utdannelse

 

Jeg ser ikke hvorfor de fattige ikke skulle hatt noen sjangs, bare se på Sveits og New Zealand og Australia, hvor man har en mye friere økonomi. Og i USA under 1800 tallet var det nok av frivillige som hjalp de fattige. Videre er det også større sjans for at man kan "bevege" seg opp under kapitalismen.

 

Så det du sier er at vi mennesker er for egoistiske for å ville hjelpe andre som ikke har det så godt som oss? Så politikere må da sørge for at vi skal hjelpe mennesker siden vi ikke vil gjøre det frivillig?

 

Du kan jo fundere litt på dette: Hvor er det "best" å bo, Hong Kong (kapitalistisk, verdens frieste økonomi) eller Kina?

kina er kommunistisk/styres av diktatorer! ikke sosialistisk. og ja, vi er for ego! se på usa da! hvorfor dør de fattige uten forsikring tror du? fordi de får tilbud om hjelp av rike mennesker som vil hjelpe men ikke gidder å ta tilbudet??

 

Beklager å måtte skuffe deg, men kommunisme er en type sosialisme. Kan holde på lenge med et foredrag, men sosialismen var en idé på 1800 tallet om at alle skulle ha det likt og nå et arbeiderparadis, kommunistene ville gjøre det ved at arbeiderne satt igang en revolusjon og styrtet makten, mens sosial demokratene (ikke bland det med sånn vi kjenner sosial demokrati idag) ville at man skulle nå sosialismen gjennom gradvise reformer via et parlament.

 

Så du går utifra at alle mennesker er ego? Og at vi dermed trenger noen å veilede oss siden vi mangler moral? Si meg, du som ønsker at alle skal ha like muligheter, hva hindrer deg i å donere penger frivillig? Hvorfor må det på død og liv være en stat som tvinger deg til å gjøre det?

 

En mellomting takk. Begge deler er relativt forferdelig om det ikke holdes tilbake.

 

Vi har jo en mellomting i Norge, er jo mye bedre det enn ren sosialisme.

Ussikkert! Hvorfor dør fattige på norske sykehus da? Om man hadde hatt en skikkelig sosialistisk modell kunne aldri noe slikt ha skjedd!!!

 

Hehe morsomt at du nevner det. Dør faktisk flere i helsekøene i Norge enn av mangel på forsikringer i USA (tatt i forhold til innbyggertall), så dermed så faller også de tidligere argumentene bort med at det er så forferdelig i USA (pga. manglende forsikringer) og fantastisk i Norge.

Endret av ThaHoward
  • Liker 3
Lenke til kommentar

hvis alle skal bestemme selv om hva de skal gi penger til hadde vel ingen gitt en krone i skatt. hva hadde skjedd da?? jo de fattige hadde ikke hatt sjangs til å overleve/få utdannelse

 

Jeg ser ikke hvorfor de fattige ikke skulle hatt noen sjangs, bare se på Sveits og New Zealand og Australia, hvor man har en mye friere økonomi. Og i USA under 1800 tallet var det nok av frivillige som hjalp de fattige. Videre er det også større sjans for at man kan "bevege" seg opp under kapitalismen.

 

Så det du sier er at vi mennesker er for egoistiske for å ville hjelpe andre som ikke har det så godt som oss? Så politikere må da sørge for at vi skal hjelpe mennesker siden vi ikke vil gjøre det frivillig?

 

Du kan jo fundere litt på dette: Hvor er det "best" å bo, Hong Kong (kapitalistisk, verdens frieste økonomi) eller Kina?

kina er kommunistisk/styres av diktatorer! ikke sosialistisk. og ja, vi er for ego! se på usa da! hvorfor dør de fattige uten forsikring tror du? fordi de får tilbud om hjelp av rike mennesker som vil hjelpe men ikke gidder å ta tilbudet??

 

Beklager å måtte skuffe deg, men kommunisme er en type sosialisme. Kan holde på lenge med et foredrag, men sosialismen var en idé på 1800 tallet om at alle skulle ha det likt og nå et arbeiderparadis, kommunistene ville gjøre det ved at arbeiderne satt igang en revolusjon og styrtet makten, mens sosial demokratene (ikke bland det sånn vi kjenner sosial demokrati idag) ville at man skulle nå sosialismen gjennom gradvise reformer via et parlament.

 

Så du går utifra at alle mennesker er ego? Og at vi dermed trenger noen å veilede oss siden vi mangler moral? Si meg, du som ønsker at alle skal ha like muligheter, hva hindrer deg i å donere penger frivillig? Hvorfor må det på død og liv være en stat som tvinger deg til å gjøre det?

jeg betaler villig 36 prosent av min lønn for at alle i Norge skal ha like muligheter! i motsetning til deg som er ego og vil ha alt selv... og hvis de fleste fikk alternativet ville de nok ikke betalt skatt nei... si meg du som er kapitalist, hva er problemet ditt med å støtte fellesskapet? det er ingenting som hindrer meg i å donere penger nei, men hvis ingen betaler skatt så er det sikkert bare rundt 5% som vil donere penger. og en velferdsstat kan ikke støtte seg på donasjoner fra en så liten del av befolkningen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jeg betaler villig 36 prosent av min lønn for at alle i Norge skal ha like muligheter! i motsetning til deg som er ego og vil ha alt selv... og hvis de fleste fikk alternativet ville de nok ikke betalt skatt nei... si meg du som er kapitalist, hva er problemet ditt med å støtte fellesskapet? det er ingenting som hindrer meg i å donere penger nei, men hvis ingen betaler skatt så er det sikkert bare rundt 5% som vil donere penger. og en velferdsstat kan ikke støtte seg på donasjoner fra en så liten del av befolkningen

 

Jeg betaler ikke frivillig ett øre til staten, men har gitt bort endel direkete til personer som har trengt hjelp.

 

Å gi penger til Jens for at han skal kjøpe seg stemmer ville aldri falle meg inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg betaler villig 36 prosent av min lønn for at alle i Norge skal ha like muligheter! i motsetning til deg som er ego og vil ha alt selv... og hvis de fleste fikk alternativet ville de nok ikke betalt skatt nei... si meg du som er kapitalist, hva er problemet ditt med å støtte fellesskapet? det er ingenting som hindrer meg i å donere penger nei, men hvis ingen betaler skatt så er det sikkert bare rundt 5% som vil donere penger. og en velferdsstat kan ikke støtte seg på donasjoner fra en så liten del av befolkningen

 

Ja for jeg er ego fordi at jeg er en kapitalist. Det er like (u)akseptabelt som at jeg skal si at du ikke gidder å jobbe og snylter på skattebetalere fordi at du er sosialist. Heldigvis så dømmer jeg ikke personer utifra ideologi, men utifra hva de faktisk gjør. Skal bare nevnes at jeg faktisk har donert masse penger til forskjellige veldedighet organisasjoner, dette til tross for at jeg ikke er myndig enda.

 

Jo jeg bryr meg om fellesskapet, jeg ønsker også at det skal være et så sunt samfunn som overhodet mulig og at alle skal få oppleve frihet og stille med like muligheter, jeg ser bare at man må gjøre dette via andre midler.

 

Edit: Skrivefeil (ganske grov en også :/)

Endret av ThaHoward
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jeg betaler villig 36 prosent av min lønn for at alle i Norge skal ha like muligheter! i motsetning til deg som er ego og vil ha alt selv... og hvis de fleste fikk alternativet ville de nok ikke betalt skatt nei... si meg du som er kapitalist, hva er problemet ditt med å støtte fellesskapet? det er ingenting som hindrer meg i å donere penger nei, men hvis ingen betaler skatt så er det sikkert bare rundt 5% som vil donere penger. og en velferdsstat kan ikke støtte seg på donasjoner fra en så liten del av befolkningen

 

Jeg betaler ikke frivillig ett øre til staten, men har gitt bort endel direkete til personer som har trengt hjelp.

 

Å gi penger til Jens for at han skal kjøpe seg stemmer ville aldri falle meg inn.

det er ikke det jeg mener. vi trenger nok ikke betale 36 prosent skatt. MEN vi kan ikke gjøre skatt frivillig heller. mener du at jensemann ikke bruker noen av pengene på noe fornuftig? har du blitt hjernevasket av dagbladet du også til å tro at Jens ikke klarer noen ting? jeg stemmer ikke for AP selv. men jeg er enig i at alle må hjelpe til i felleskapet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg betaler villig 36 prosent av min lønn for at alle i Norge skal ha like muligheter! i motsetning til deg som er ego og vil ha alt selv... og hvis de fleste fikk alternativet ville de nok ikke betalt skatt nei... si meg du som er kapitalist, hva er problemet ditt med å støtte fellesskapet? det er ingenting som hindrer meg i å donere penger nei, men hvis ingen betaler skatt så er det sikkert bare rundt 5% som vil donere penger. og en velferdsstat kan ikke støtte seg på donasjoner fra en så liten del av befolkningen

 

Ja for jeg er ego fordi at jeg er en kapitalist. Det er like (u)akseptabelt som at jeg skal si at du ikke gidder å jobbe og snylter på skattebetalere fordi at du er sosialist. Heldigvis så dømmer jeg ikke personer utifra ideologi, men utifra hva de faktisk gjør. Skal bare nevnes at jeg faktisk har donert masse penger til forskjellige veldedighet organisasjoner, dette til tross for at jeg ikke ermyndig lenger.

 

Jo jeg bryr meg om fellesskapet, jeg ønsker også at det skal være et så sunt samfunn som overhodet mulig og at alle skal få oppleve frihet og stille med like muligheter, jeg ser bare at man må gjøre dette via andre midler.

viste du at i 2011 brukte Norge 250 milliarder på helsetjenesten? det er 9% av Norges BNP. tror du virkelig at vi hadde klart å få inn 250 milliarder fra veldedighet? hvor mange tror du det egentlig som snyter på skatten eller er trygdet for faenskapens skyld? tror du ikke at det er folk som trenger trygd her i Norge??
  • Liker 1
Lenke til kommentar
det er ikke det jeg mener. vi trenger nok ikke betale 36 prosent skatt. MEN vi kan ikke gjøre skatt frivillig heller. mener du at jensemann ikke bruker noen av pengene på noe fornuftig? har du blitt hjernevasket av dagbladet du også til å tro at Jens ikke klarer noen ting? jeg stemmer ikke for AP selv. men jeg er enig i at alle må hjelpe til i felleskapet

Du misforsto meg, jeg gir ikke ett øre til en eneste av de politikerne som befinner seg i Norge. Intet!

 

Igrunnen har jeg inntrykket av at Jens er mer kompetent an alternativene, men det som politikerne hevder at de kan gjøre er umulig. Dvs de kan ikke bruke dine penger bedre enn deg selv.

 

PS. Ellers bør det vel nevnes at skattetrykket er oppe rundt 60% i Norge, ikke 36%.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jeg betaler villig 36 prosent av min lønn for at alle i Norge skal ha like muligheter! i motsetning til deg som er ego og vil ha alt selv... og hvis de fleste fikk alternativet ville de nok ikke betalt skatt nei... si meg du som er kapitalist, hva er problemet ditt med å støtte fellesskapet? det er ingenting som hindrer meg i å donere penger nei, men hvis ingen betaler skatt så er det sikkert bare rundt 5% som vil donere penger. og en velferdsstat kan ikke støtte seg på donasjoner fra en så liten del av befolkningen

 

Jeg betaler ikke frivillig ett øre til staten, men har gitt bort endel direkete til personer som har trengt hjelp.

 

Å gi penger til Jens for at han skal kjøpe seg stemmer ville aldri falle meg inn.

det er ikke det jeg mener. vi trenger nok ikke betale 36 prosent skatt. MEN vi kan ikke gjøre skatt frivillig heller. mener du at jensemann ikke bruker noen av pengene på noe fornuftig? har du blitt hjernevasket av dagbladet du også til å tro at Jens ikke klarer noen ting? jeg stemmer ikke for AP selv. men jeg er enig i at alle må hjelpe til i felleskapet

 

Siden vi først er inne på helse: Forklar at det dør flere i Norge som følge av helsekøer enn av manglende forsikringer i USA. Og hvorfor Sveits -hvor helsesystemet er basert på forsikringer, med andre ord det er privat- har et bedre helsesystem enn oss?

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Jeg misliker både sosialisme og kapitalisme i sine mest ekstreme former. For min egen del er Norge litt vel sosialistisk. Lik "velstand" for alle er et tåpelig påfunn - mennesker trenger incentiver for å fungere best mulig. På den annen side vil ikke et rent kapitalistisk samfunn som laissez-faire ta godt nok vare på de svakeste. I tillegg vil det oppstå problemer fordi det frie marked ikke alltid fungerer.

 

Interessant nok har ingen av sidene et spesielt moralsk overtak. Skikkelige liberale mennesker snakker om en ukrenkelig frihet som ethvert menneske har, mens hardnakkede sosialister mener bestemt at alle skal få like mye fordi det er rettferdig. Det er ingen som kan bevise at mennesket har full rett til å råde over seg selv, og samtidig kan ingen bevise at det er mest rettferdig når alle får like mye. Alt er subjektive meninger som vi har utviklet - en del av det som skiller oss fra dyrene.

Lenke til kommentar
det er ikke det jeg mener. vi trenger nok ikke betale 36 prosent skatt. MEN vi kan ikke gjøre skatt frivillig heller. mener du at jensemann ikke bruker noen av pengene på noe fornuftig? har du blitt hjernevasket av dagbladet du også til å tro at Jens ikke klarer noen ting? jeg stemmer ikke for AP selv. men jeg er enig i at alle må hjelpe til i felleskapet

Du misforsto meg, jeg gir ikke ett øre til en eneste av de politikerne som befinner seg i Norge. Intet!

 

Igrunnen har jeg inntrykket av at Jens er mer kompetent an alternativene, men det som politikerne hevder at de kan gjøre er umulig. Dvs de kan ikke bruke dine penger bedre enn deg selv.

 

PS. Ellers bør det vel nevnes at skattetrykket er oppe rundt 60% i Norge, ikke 36%.

problemet i Norge er at opposisjonen mener at de kan gjøre det så mye bedre! noe de ikke klarer.
Lenke til kommentar
det er ikke det jeg mener. vi trenger nok ikke betale 36 prosent skatt. MEN vi kan ikke gjøre skatt frivillig heller. mener du at jensemann ikke bruker noen av pengene på noe fornuftig? har du blitt hjernevasket av dagbladet du også til å tro at Jens ikke klarer noen ting? jeg stemmer ikke for AP selv. men jeg er enig i at alle må hjelpe til i felleskapet

Du misforsto meg, jeg gir ikke ett øre til en eneste av de politikerne som befinner seg i Norge. Intet!

 

Igrunnen har jeg inntrykket av at Jens er mer kompetent an alternativene, men det som politikerne hevder at de kan gjøre er umulig. Dvs de kan ikke bruke dine penger bedre enn deg selv.

 

PS. Ellers bør det vel nevnes at skattetrykket er oppe rundt 60% i Norge, ikke 36%.

problemet i Norge er at opposisjonen mener at de kan gjøre det så mye bedre! noe de ikke klarer.

 

Hvorfor er du så sikker på det? Hva er det som gjør at en borgerlig regjering vil gjøre det dårligere?

Lenke til kommentar
det er ikke det jeg mener. vi trenger nok ikke betale 36 prosent skatt. MEN vi kan ikke gjøre skatt frivillig heller. mener du at jensemann ikke bruker noen av pengene på noe fornuftig? har du blitt hjernevasket av dagbladet du også til å tro at Jens ikke klarer noen ting? jeg stemmer ikke for AP selv. men jeg er enig i at alle må hjelpe til i felleskapet

Du misforsto meg, jeg gir ikke ett øre til en eneste av de politikerne som befinner seg i Norge. Intet!

 

Igrunnen har jeg inntrykket av at Jens er mer kompetent an alternativene, men det som politikerne hevder at de kan gjøre er umulig. Dvs de kan ikke bruke dine penger bedre enn deg selv.

 

PS. Ellers bør det vel nevnes at skattetrykket er oppe rundt 60% i Norge, ikke 36%.

problemet i Norge er at opposisjonen mener at de kan gjøre det så mye bedre! noe de ikke klarer.

 

Hvorfor er du så sikker på det? Hva er det som gjør at en borgerlig regjering vil gjøre det dårligere?

jeg har ikke sagt de gjør det dårligere, men det vil altids være noen som mener noe annet.
Lenke til kommentar
det er ikke det jeg mener. vi trenger nok ikke betale 36 prosent skatt. MEN vi kan ikke gjøre skatt frivillig heller. mener du at jensemann ikke bruker noen av pengene på noe fornuftig? har du blitt hjernevasket av dagbladet du også til å tro at Jens ikke klarer noen ting? jeg stemmer ikke for AP selv. men jeg er enig i at alle må hjelpe til i felleskapet

Du misforsto meg, jeg gir ikke ett øre til en eneste av de politikerne som befinner seg i Norge. Intet!

 

Igrunnen har jeg inntrykket av at Jens er mer kompetent an alternativene, men det som politikerne hevder at de kan gjøre er umulig. Dvs de kan ikke bruke dine penger bedre enn deg selv.

 

PS. Ellers bør det vel nevnes at skattetrykket er oppe rundt 60% i Norge, ikke 36%.

problemet i Norge er at opposisjonen mener at de kan gjøre det så mye bedre! noe de ikke klarer.

 

Hvorfor er du så sikker på det? Hva er det som gjør at en borgerlig regjering vil gjøre det dårligere?

jeg har ikke sagt de gjør det dårligere, men det vil altids være noen som mener noe annet.

 

Du skrev at du mener at de ikke kommer til å klare det bedre, så hvorfor kommer de ikke til å gjøre det bedre?

Lenke til kommentar
det er ikke det jeg mener. vi trenger nok ikke betale 36 prosent skatt. MEN vi kan ikke gjøre skatt frivillig heller. mener du at jensemann ikke bruker noen av pengene på noe fornuftig? har du blitt hjernevasket av dagbladet du også til å tro at Jens ikke klarer noen ting? jeg stemmer ikke for AP selv. men jeg er enig i at alle må hjelpe til i felleskapet

Du misforsto meg, jeg gir ikke ett øre til en eneste av de politikerne som befinner seg i Norge. Intet!

 

Igrunnen har jeg inntrykket av at Jens er mer kompetent an alternativene, men det som politikerne hevder at de kan gjøre er umulig. Dvs de kan ikke bruke dine penger bedre enn deg selv.

 

PS. Ellers bør det vel nevnes at skattetrykket er oppe rundt 60% i Norge, ikke 36%.

problemet i Norge er at opposisjonen mener at de kan gjøre det så mye bedre! noe de ikke klarer.

 

Hvorfor er du så sikker på det? Hva er det som gjør at en borgerlig regjering vil gjøre det dårligere?

jeg har ikke sagt de gjør det dårligere, men det vil altids være noen som mener noe annet.

 

Du skrev at du mener at de ikke kommer til å klare det bedre, så hvorfor kommer de ikke til å gjøre det bedre?

det kan godt hende jeg orda meg litt feil. men var bondevikregjeringen 1000 ganger bedre kanskje?? da satt AP på samme måten som høyre og FRP gjøre nå
Lenke til kommentar

Egentlig har jeg mye mer sympati for liberalistisk tankegang og synes bla. Rand kan være veldig fascinerende. Sosialisme og tanken om å ta fra andre fordi du selv ikke synes de fortjener det de har virker på meg ganske motbydelig, og det er åpenbart at det er nettopp dette som er det viktigste for mange, ikke det å gi til andre. Samtidig så ser jeg på omfordeling som ett nødvendig onde for å berge liv og holde samfunnet stabilt, men jeg merker jeg forakter alle dem som mener å ha en slags medfødt rett på andres arbeid.

tanken bak sosialisme er at alle skal ha samme utgangspunkt. uansett etnisitet, økonomisk tilstand eller politisk ståsted. det er ikke slik at det er en overvekt av folk som bare tar og ikke gir. tar vi for eksempel trygd. mange av de som er trygdet trenger virkelig å være trygdet. hvis vi går over til ren kapitalisme vil fattige folk ligge døende rundt i grøfter fordi de ikke har råd til hverken utdanning eller sykehusopphold ved sykdom. noe som de ville hatt under ett sosialistisk styre

 

Tanken bak sosialisme er ganske mye mer enn det uten at jeg skal gå inn i alle detaljene.

Lenke til kommentar
problemet i Norge er at opposisjonen mener at de kan gjøre det så mye bedre! noe de ikke klarer.

 

Såvidt jeg kan se er forskjellen mellom FrP og Rødt minimalt. Der er bred enighet om politikken som føres i Norge, det hele er et personspørsmål om hvilken politiker som skal styre, intet spørsmål om hvilken politikk som skal føres for politisk er forskjellene mellom partiene minimal. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig har jeg mye mer sympati for liberalistisk tankegang og synes bla. Rand kan være veldig fascinerende. Sosialisme og tanken om å ta fra andre fordi du selv ikke synes de fortjener det de har virker på meg ganske motbydelig, og det er åpenbart at det er nettopp dette som er det viktigste for mange, ikke det å gi til andre. Samtidig så ser jeg på omfordeling som ett nødvendig onde for å berge liv og holde samfunnet stabilt, men jeg merker jeg forakter alle dem som mener å ha en slags medfødt rett på andres arbeid.

tanken bak sosialisme er at alle skal ha samme utgangspunkt. uansett etnisitet, økonomisk tilstand eller politisk ståsted. det er ikke slik at det er en overvekt av folk som bare tar og ikke gir. tar vi for eksempel trygd. mange av de som er trygdet trenger virkelig å være trygdet. hvis vi går over til ren kapitalisme vil fattige folk ligge døende rundt i grøfter fordi de ikke har råd til hverken utdanning eller sykehusopphold ved sykdom. noe som de ville hatt under ett sosialistisk styre

 

Tanken bak sosialisme er ganske mye mer enn det uten at jeg skal gå inn i alle detaljene.

ja, men det er hovedtrekkene
Lenke til kommentar

Kapitalisme er jo i grunn ingen ideologi, det er bare betegnelsen på det økonomiske/politiske systemet som innebærer at de med kapital har makt. Forøvrig er verken sosialisme eller kapitalisme svaret, det er sosialdemokratiet som vi har i Norge. Det har fungert og fungerer fortsatt utrolig godt, og forholdene ligger til rette for private bedrifter, samtidig som staten styrer de viktigste institusjonene. På den måten får vi både et fritt marked, samt høy velstand. Det USA og sovjet gjorde/gjør feil er at ting kommer ut av kontroll. USAs frie marked innskrenker friheten til folket, og i sovjet var det i grunn utrolig ujevn fordeling av goder. Det ble ikke slik at alle fikk det bra, alle fikk det bare dårlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil si sosialisme, men da med betydningen at man skal ha rett til produktet av sitt eget arbeid, rett til å bestemme over seg selv og sitt arbeid - en ideologi hvor arbeidet og demokrati er det viktigste. Noen stats"sosialisme" støtter jeg absolutt ikke, og da foretrekker jeg mye heller dagens ordning - uansett hva man vil kalle den. I det minste har man visse friheter og rettigheter og alt etter hva man gjør med disse blir man også pålagt plikter nedskrevet i lover. Uenigheten ligger jo stort sett i hva balansen bør være.

 

Ellers er jeg enig i at kapitalisme ikke er noen ideologi. Det er ikke noe som eksisterer fordi visse personer satte seg ned og tenkte hvor fantastisk det hadde vært, men noe som vokste under den industrielle revolusjonen og frem til i dag. Det har jo vært visse personer som i senere tid har kommer med forsvar av kapitalismen og hvordan en mer ren form av den er løsningen på mye. Sett på den måten har det aldri eksistert noen form for kapitalisme, men kun former for statskapitalisme. Sånn sett er jo en ren kapitalisme en utopi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...