Gå til innhold

Skytjenester kan få kopieringsavgift


Anbefalte innlegg

Det er en rar gjeng som sitter på toppen der. Har de ikke konkludert med at du kan videreselge en digital lisens for spill, musikk og film uten at en krone går videre opp i systemet?

 

Dette er i samsvar med resten av verden. Jeg kan videreselge laptoppen min grunnet oppgradering uten at produsenten skal ha noe kompensasjon for 'tapt' salg.

 

Men at vi må betale en godtgjørelse til artister for at vi trenger mer lagrinsplass? For det var aktuelt at jeg skulle kjøpe 4 identiske CD'er bare for å høre på musikken på forskjellige enheter. Det er jo ikke reelt i det hele tatt...

 

Dette er jo bare penger rett i lomma på produsentene. Det beste er jo att interesseorganisasjonene klager over lobbyvirksomhet for å få fjernet denne avgiften. Det er lite sansynlig at dette ble vedtatt uten lobbyvirksomhet fra interesseorganisasjonene sin side i utgangspunktet.

 

Nei, da støtter jeg heller fort piratpartiene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om vi skal betale skatt til "Hollywood" på alt av lagringsmedier så er det da bare rett og rimelig at vi får kopiere så mye vi vil. I tillegg blir jo dette raskt dobbel beskatning som selv Stoltenberg hadde vert stolt av. Først så betaler tjenestetilbyderne "skatt" når de kjøper inn lagringsmediene, og så må de legge en ekstra skatt på toppen for oss også?

Endret av hvakrg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle avgifter lagt på denne typen tenester blir jo faktisk direkte overført til forbrukeren. Enten i form av mindre gratis plass eller dyrare priser for meir plass. Med tanke påa t EU først og fremst består av brukara av slik teknologi forstår eg ikkje kvifor dei vil tvinge gjennom ei slik avgift. Er jo ytterst få som egentlig tjener på det. Kansje to-tre eu land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal lage rettighets belagt materiale. Så skal jeg kreve penger fra selskaper som driver med sky lagring, som kompensering for at folk kanskje deler mitt verk.

 

Det er både rett og rimelig at jeg skal måtte bringe fram like bevismateriale for påstandene mine. På like linje med Warner Bros og alle de andre selskapene.

Lenke til kommentar

1. april allerede? Regjeringen har i dag innført en ny botavgift på bil da det taes som en selvfølge at den kommer til å bryte fartsgrensen fra tid til annen, kjøres uten bruk av setebelte etc.

 

Hvordan er dette mulig? Jeg vil da tro at egenprodusert materiale som bilder/video, dokumenter etc utgjør den større delen av lagret data...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at vi i Norge med den avgiftskåte politikken som blir ført av sittende regjering (les: de rødgrønne), at disse politikerne vil gidde å kritisere EU-parlamentet om de vedtar en slik bestemmelse.

 

Rød for flauhet, som Jens Stoltenberg er totalt blottet for, men som vi andre innbyggere blir nødt å smake på. Grønn for kvalme!

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge er jo alltid først og best i klassen når det gjelder å innføre idiotiske EU-forslag.De rød-grønne har ingen skrupler med å ta ekstra avgifter fra enkeltgrupper og bruke dem på noen helt andre, slik som f.eks. med bilavgiftene.I deres øyne virker det nok like rimelig at folk som bruker skytjenester til å ta backup av personlige bilder og filmopptak skal sponse plateselskapenes angivelige "tap".

 

Tør jeg minne om at dette er forslag innført av kapitalismens høyborg. En sammenstilling som kun har som mål å sørge for fri flyt av kapital, varer og arbeidskraft.

Å trekke de rødgrønne inn i dette er omtrent like saklig som å kritisere USA for hitlers jødeutryddelser.

Kan vi holde nasjonal politkk utenfor. Å sette i gang dagens 300. RødGrønneRant er ikke noe annet enn en avsporing av en dårlig ide skapt i EU som er alt annet enn rødgrønnt.

OK?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge er jo alltid først og best i klassen når det gjelder å innføre idiotiske EU-forslag.De rød-grønne har ingen skrupler med å ta ekstra avgifter fra enkeltgrupper og bruke dem på noen helt andre, slik som f.eks. med bilavgiftene.I deres øyne virker det nok like rimelig at folk som bruker skytjenester til å ta backup av personlige bilder og filmopptak skal sponse plateselskapenes angivelige "tap".

 

Tør jeg minne om at dette er forslag innført av kapitalismens høyborg.

 

En sammenstilling som kun har som mål å sørge for fri flyt av kapital, varer og arbeidskraft.

Å trekke de rødgrønne inn i dette er omtrent like saklig som å kritisere USA for hitlers jødeutryddelser.

 

 

Kan vi holde nasjonal politkk utenfor. Å sette i gang dagens 300. RødGrønneRant er ikke noe annet enn en avsporing av en dårlig ide skapt i EU som er alt annet enn rødgrønnt.

OK?

Åh nei du!

Du kommer ikke utenom at dette også i overført betydning blir nasjonal politikk. Norske politikere i Storting må enten sette seg til motverge mot EU-bestemmelser, eller så må de godta dem. Og med avgiftskåthet som den norske grunnborgen, så skal det lite til å godta en slik bestemmelse. Jens Stoltenberg har ikke bein i nesen. Han er en feig leder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke litt tidlig får en april spøk nå?

 

Det blir jo flere og flere måter å tjene penger på eit produkt kunder kjøper, da tenker eg på "De tar betalt flere ganger"

 

Trodde virkelig at eigde man en cd, så hadde man full rett til å kopiere den til X antal kopier for eget bruk, derimot å selge videre er jo ikke lov.

 

Ser ikkje poenget med slike avgifter, dette er jo egentlig oppfordring til pirat virksomhet, "har jo allerede betalt desse filmene via dropbox, og hdd'en eg køpe"

 

Blir feil å "bøtlegge" de som faktisk kjøper produktene, men siden de aldri har kommet langt ved å "prøve" å stoppe piratene, så må dei vel gå etter lovlydige..

Lenke til kommentar

Dette er i realiteten ikke annet enn avgiften som var på kassetter og DVD-bånd (uinnspilte) enn gang i tiden. Men det betyr ikke at det er noen særlig lur praksis (forslag) uansett. Dog gikk midlene fra det såkalte kassettavgiftsfondet ikke til MAFIAAen. men direkte som produksjonsstøtte etc til artister og filmskapere, http://www.fondforlydogbilde.no/.Opprinnlig ble det finansiert med avgiften, i dag får det bevilgninger direkte over statsbudsjettet. I realiteten mye greiere, da innkreving av avgift medfører en betydelig overhead i forhold til beløpet som innkreves.

Litt forsjellig, kassetter ble mest brukt for musikk, enten innkjøpt, eller kopiert. En cloud lagrings tjeneste som dropboks er hovedsakelig personelig, du har en konto og kan synke mot denne.

Cloud brukes hovedsakleig ikke til musikk og film men til andre filer Typisk filer mellom jobb og hjemme. Om jeg skal overføre musikk til mobilen gjør jeg det direkte med kabel.

Er noe annet med åpen løsninger som megaupload men det betaler du heller ikke noe.

 

Det andre er at tjenetene er internasjonale, ja du kan gå på store levrandører å forlange avgiften slik som du gjør for moms, små levrandører i sære land kan komme seg unna denne selvsagt også gratisløsninger som megaupload.

Lenke til kommentar

Dette er jo helt utrolig. Skal vi snart betale en ekstra veiavgift fordi veier brukes til kriminalitet, og kanskje også en ekstra utgift på mat, luft og vann, siden alle disse også brukes av kriminelle?

 

Jeg blir kvalm hver gang jeg hører ordet "rettighetshavere". De virker som en gjeng arrogante, grådige og smålige idioter hele gjengen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke glem avgiften man må punge ut for software man kjøper over internett som norsk statsborger. Kanskje ikke alle utsalgssteder praktiserer den avgiften heller, men det er et knippe som faktisk gjør dette.

 

Nå er ikke den saken helt relatert til tema for diskusjonstråden, annet enn for sammenlikningsgrunnlaget den utgjør som en meget spesiell avgift.

Lenke til kommentar

yes, så jeg må da betale ekstra for å høre på musikken jeg har kjøpt, både på pc og på mobil f.eks? høres jo..... flott ut?

 

Dette er akkurat det samme som de prøvde med å gjøre ripping av CD-er ulovlig, slik at folk skulle betale for å laste ned MP3-er.

 

Forøvrig kan jeg godt betale denne avgiften, men til gjengjeld vil jeg da kreve at jeg skal ha full immunitet overfor ethvert søksmål, anmeldelse osv. som vil gjelde piratkopiering (ikke privatkopiering). Gi oss en lovbeskyttet rett (såkalt privatkopiering dekkes allerede av "fair use") til å laste ned via torrents, usenet osv. så er det greit. Hvis de først tar en avgift for dette, kan de ikke i neste omgang straffeforfølge folk.

 

PS. Ikke glem at vi nå også egentlig skal betale norsk mva på tjenester kjøpt i utlandet, og det vil omfatte Dropbox osv. Det er ikke alle som gjør det nå, men det kan godt hende at det blir lagt ekstra press på leverandørene på et eller annet tidspunkt, og da kan vi ende opp med å betale 25 % mva pluss kopiavgift osv.

Lenke til kommentar

Litt snodig med de politiske kommentarene her, de fæle sosialistene, etc. SP og SV har motsatt seg mer eller mindre alle slike forslag; det er Høyre og AP som får dem gjennom, så tror neppe noe regjeringsskifte er løsningen her.

 

Ellers føler jeg dette blir litt forhåndsstraff. Dersom jeg uansett blir "bøtelagt" for "antikunstnerisk atferd" som å flytte min egen musikk over på min egen skytjeneste eller MP3-spiller (selv backup er for tap å regne for disse folka, virker det som) mister jeg mye av det moralske incentivet for å ikke begå andre handlinger som er, skal vi si, ikke i platebransjens interesser.

Lenke til kommentar

Dette er i realiteten ikke annet enn avgiften som var på kassetter og DVD-bånd (uinnspilte) enn gang i tiden. Men det betyr ikke at det er noen særlig lur praksis (forslag) uansett. Dog gikk midlene fra det såkalte kassettavgiftsfondet ikke til MAFIAAen. men direkte som produksjonsstøtte etc til artister og filmskapere, http://www.fondforly....no/.Opprinnlig ble det finansiert med avgiften, i dag får det bevilgninger direkte over statsbudsjettet. I realiteten mye greiere, da innkreving av avgift medfører en betydelig overhead i forhold til beløpet som innkreves.

Litt forsjellig, kassetter ble mest brukt for musikk, enten innkjøpt, eller kopiert. En cloud lagrings tjeneste som dropboks er hovedsakelig personelig, du har en konto og kan synke mot denne.

Cloud brukes hovedsakleig ikke til musikk og film men til andre filer Typisk filer mellom jobb og hjemme. Om jeg skal overføre musikk til mobilen gjør jeg det direkte med kabel.

Er noe annet med åpen løsninger som megaupload men det betaler du heller ikke noe.

 

Det andre er at tjenetene er internasjonale, ja du kan gå på store levrandører å forlange avgiften slik som du gjør for moms, små levrandører i sære land kan komme seg unna denne selvsagt også gratisløsninger som megaupload.

 

Prinsipielt er det ikke noen stor forskjell, og jeg tror faktisk at ideen kommer fra disse avgiftene. Avgiften (på diverse medier) i Sverige og Finland har i alle fall argumentert historisk med den type avgifter. Prinsippet er at man legger avgift på et "lagringsmedium" som kan brukes til å lagre "privatkopiert" materiale. Historien var at man gjennom dette betalte for rettigheten til å "privatkopiere" (som har langt sterkere lovhjemmel i Europa enn i USA).

 

Jeg ser klart de praktiske forskjellene, og det er jo en avgift som teknisk sett er nesten umulig å innkreve. Den er reelt sett langt mer urettferdig enn f.eks kassettavgiftene, noe også avgiften er Sverige og Finland også er.

 

Som jeg skriver så synes jeg ikke dette er særlig lurt forslag (heller det motsatte), og er det behov for å støtte kultur (musikk, film etc) pga bortfall av inntekter av denne grunn er det langt bedre måter, som f.eks via statsbudsjettet (via skatten).

 

Men min primære grunn for å trekke fram historien var for å vise at dette ikke er noe nytt under solen (langt fra). Jeg kunne dog vist nærmere til den tids begrunnelse og hvordan det skulle virke. Apropos de politiske utsagnene i denne tråden er de så historieløse at det er skremmende. Er det en ting det organet som har luftet dette forslaget er så er det liberalistisk og kommersielt. Ellers ble det Norske kassettavgiftsfondet etablert av en Høyreregjering, og den svenske/finske løsningen også av regjeringer av blå farge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det her blir bare sykere og sykere...

 

Tja hva skal man si? Har skrevet om akkurat dette tidligere, og bransjen gjør jo bare det de gjør best. Skremmer de folkevalgte. Akkurat som bransjen gjorde på 60 og 70 tallet slik at det kom avgifter på kassetter.(mc)Nå ønsker igjen bransjen å få bistandskroner gjennom å presse slikt gjennom politikerne. Hadde de feite late jævlene i bransjen heller jobbet litt med å lage nye strategier og følge utviklingen så hadde slikt vært unødig. Er ikke mer enn noen uker siden at jeg proklamerte at jeg hadde begravet både papegøyen og "eye-patchen" men det ser vel ut som om man kanskje må brette opp armene igjen finne frem spaden....

 

Underholdningsbransjen er totalt uten magemål.

Endret av mrs.robinson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. april allerede? Regjeringen har i dag innført en ny botavgift på bil da det taes som en selvfølge at den kommer til å bryte fartsgrensen fra tid til annen, kjøres uten bruk av setebelte etc.

 

Hvordan er dette mulig? Jeg vil da tro at egenprodusert materiale som bilder/video, dokumenter etc utgjør den større delen av lagret data...

 

Dette har eksistert i over 40 år allerede. Det har vært en slik avgift på både VHS, tomme kassetter og diverse annet tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...