Gå til innhold

Skytjenester kan få kopieringsavgift


Anbefalte innlegg

Kan de ikke bare begynne å dele ut musikk gratis nå som de har funnet en alternativ inntektskilde. Da blir de jo kvitt piratkopiering også.

 

Jeg lurer på hvordan de ser for seg at disse pengene skal fordeles. De som selger mye trenger vel strengt tatt ikke mer, men er vel de som har det beste argumentet for å få mest. Og pengene hadde jo antagelig kommet best til nytte ved å støtte nye artister slik at de kommer i gang.

 

Og hvordan blir det med å selge til platinum da? " jeg har solgt 4000 plater, men vi antar de har delt den med 9600 andre så da blir det platinum"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste jeg det riktig at artister "kompenseres" for at vi ikke kjøper det samme verket flere ganger for privat bruk?

 

Burde kanskje ikke komme som noe sjokk at jeg blir svindlet.

Helt enig bransjen svindler sluttbrukeren som har kjøpt et produkt.

Skal for eksempel bilindustrien begyne med det samme bare forde det er flere som bruker samme kjøretøy i familien mmm nope

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er prinsipiell motstander av kopiering av musikk, film og annet rettighetsbeskyttet materiale.

Men dette er helt på trynet, jeg lagrer store mengder bilder i skyen. Private bilder.

 

Hvis de skal ha betalt ekstra for nettlagring eller lagring på hvilket som helst medium så er det vel fritt frem for piratkopiering.

 

Så da kan vi vel laste ned med god samvittighet siden vi strengt tatt alt har betalt.

Endret av vidarkri
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det jammen på tide å innføre en avgift på stasjonære og bærbare PCer. Dette er jo hvermansen sin lokale sky. Se å få avgift på lokale skyer. Så blir det mer penger i potten til mr.statsminister som skal slikke verdenseliten opp etter rumpeballene med sine donasjoner til verdens sentralbanker og verdens mest korrupte militærmakt (USA). Eller hvorfor ikke innføre et fast trekk direkte fra alle borgeres bankkonto. Feks. 100 kroner pr. uke, pr. borger. Det blir det fort penger av, og det krever ikke så mye byråkrati. Stå på politikere, dere har jammen skjønt greia...

Lenke til kommentar

Dette er en utvikling jeg liker. Håper vi får disse avgiftene i Norge også, slik at jeg kan begynne å piratkopiere i stor skala, med god samvittighet. Den dagen jeg får lov til å betale en liten engansavgift til rettighetshaverne for å fritt laste ned alt av film og musikk ser jeg virkelig frem til.

Lenke til kommentar

Det er så mange slike småting som irriterer. Det er jo ikke slik at vi nødvendigvis sulter i hjel over denne avgiften, men den forsurer forholdet mellom folk og folkevalgte. Kan man ikke konkludere slik?

 

Det er langt viktigere ting som vi burde satt fart på. F.eks. innen medisin. Nå så jeg nettopp en artikkel om muskler og forskning inne muskelregenerering ved hjelp av stamcelleforskning. De hadde funnet ut at på mus så klarte ved hjelp av medisin å gjenoppbygge muskelvev utover. Selv om det er en vanlig prosess som skjer i friske unge individer hele tiden, så skjer ikke dette på gamle mennesker. Les mer her:

 

http://www.dagbladet...skler/23622890/

 

Det er så mange slike ting man burde fått fart på. Og oppdagelser burde mer og mer få en form for begrenset mulighet til kommersialisering, slik at man kunne få det raskere ut til folket. Samtidig burde gjerne staten i forskjellige land gi noe penger slik at forskning ikke stagnerer.

 

En mellomting kanskje mellom en slags opensource medisin, og halvveis regulert, og halveis subsidiert forskning?

 

Det at medisinen er "opensource" gjør at også andre kan starte å ta del i utviklingen og salget av knowhow'en. Man kan for eksempel sette begrensninger på hvor mye penger per lisens man som oppfinner kan ta for sitt patent. Altså patenter som er regulerte av myndigheten, på en slik måte at oppfinner tjener en del penger likevel på patenter, men som ikke stopper spredningen av oppfinnelsens bruk i noen tiår. Man har et typisk melkeku-opplegg hvor utviklingskostnader først skal dekkes inn, som er vanskelig for utvikler å UNNGÅ å fokusere mest på.

 

Er det noen god diskusjonstråd for dette temaet på dette forumet?

Endret av G
Lenke til kommentar

Strålende!!! Ja til avgift på harddisk også! For det er vel slik at når jeg betaler denne avgiften så er det greit å piratkopiere? Har ikke gjort det før men når avgiften kommer kjøper jeg en diger disk og fyller den opp. Har til nå sagt nei takk til mine dårlige venner som har tilbudt meg å låne deres ... ehmm. sikkerhetskopier av musikkbiblioteket.. men nå gleder jeg meg til å kunne si JA uten å ha dårlig samvittighet. Takk!

Lenke til kommentar

Hvordan kan den bransjen der klage så høylytt på at de taper penger egentlig? De har absurd mye penger, ihvertfall nok til å lønne folka sine ganske så godt.Disney-sjefen har rundt $30mill pr år i lønn, Justin Fukin Bieber $55mill (!!!), Rihanna $53mill, Taylor Swift $57mill... Vel, kan ikke akkurat se at den bransjen lider akutt av pengemangel. Muligens grådighet, men ikke pengemangel.Tallene er forresten hentet fra Forbes, et om ikke supertroverdig kilde, ganske troverdig. http://www.forbes.com/celebrities/list/

Det grønne norske sjalusitrollet er på farten igjen......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...