Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva kan gjøres nå? (ulykke)


drift_boy

Anbefalte innlegg

Nå er denne "saken" gammel, og det er mange innlegg i den, og saken har mest sannsyneligvis derfor blitt relativt oppklart. Itilfelle den ikke har det, la meg prøve å bruke min lille juss kompetanse til å løse den! :) (orker ikke å lese gjennom alle innlegg for å se om noen har grundig gjort rede for saken)

 

Her er min løsning, og utredelse som du kan legge til grunn som argumentasjon:

 

Det er visse vilkår som må foreligge før man kan kreve noe form for erstatning.

Vilkårene er som følgende:

Et ansvarsgrunnlag

En årsakssammenheng

Påregenlighet

Et økonomisk tap

 

Starter med årsakssammenheng, det vilkåret er absolutt oppfylt

 

Ansvarsgrunnlag kommer vi tilbake til (må drøftes)

 

Påregnelighet vilkåret er oppfylt, gjennom at når du kjører en bil er det mulig at den kan bli ødelagt ved møte med en steinvegg

 

Et økonomisk tap foreligger, deretter er det også oppfylt.

 

Så altså tilbake til ansvarsgrunnlaget. Det finnes to type ansvarsgrunnlag. Det finnes et subjektivt ansvar, eller objektivt ansvar. Her foreligger Subjektivt ansvar.

 

Det subjektive ansvaret bygger på at skadevolderen må ha utvist skyld for å bli erstatningsansvarlig. Altså personen må kunne bebredies for saken. Altså personen har ikke opptrådt aktsomt som man skulle forvente (alder og livsområde tatt i betrakning) (evt gjort ved forsett). Det kan altså IKKE være et hendelig uhell.. Det må enten være simpel uaktsomhet, grov uaktsomhet, eller forsett.

 

Vi må da altså drøfte om vennen din har opptrådt aktsomt. Momenter som spiller inn er: Livsområde, skaderiskioen, normer og regler, handlingsalternativer. Jeg orker ikke å gå inn på hver enkelt moment, men det er klart av vennen din oppfyller alle, i den forstand at han ikke har opptrådt aktsomt i noenav de. Skyldkravet (evt culpa-ansvaret, hvis du vil ha det på Latin) er oppfylt.

 

Han skal deretter betale HELE erstatningen, alt det måtte gjelde.

 

Så går vi over til at han er under 18 (eller, han var under 18 når hendelsen skjedde). Jeg må starte med å si at det rettspraksis på dette emnet, som absolutt peker i retningen av at han må betale. §1-1i skadeerstatnings loven sier at man skal ta hensyn til barnets alder, men siden han er så nærme 18 peker det absolutt i retningen at han skal oppføre seg mer eller mindre myndig. Så må man tolke utvikling i denne konteksten, det vil si om han har en form for hjerneskade.. Regner med at han ikke har det..

 

Så kommer den skumle.. Økonomiske evne.. Den er opprinnelig skummel, med du kan trygt si at med rettspraksis på din side kan du kjempe gjennom svært mye på dette punktet. Folk under 18 har blitt stilt til erstatningsansvar for summer som har vært langt over økonomisk evne (hvis dette eskalerer så ta kontakt så jeg kan sende deg rettspraksisene).

 

Foreldrene derimot stiller seg IKKE ansvarlig, henviser her til §1-2 i loven.. De må bare betale hvis de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn...

 

Med andre ord, HAN må betale, ikke foreldrene...

 

 

KONKLUSJON: DU HAR LOVEN PÅ DIN SIDEEE :D DU SKAL FÅ ERSTATTET ALT.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hva må jeg gjøre ? jeg har betalt 26.000kr for denne bilen og vil ha noe lunde likt tilbake.

 

Ta kontakt med en advokat, og eventuelt anmeldforholdet. Men jeg vil tro du er den ansvarlige, eller? For dersom du lar en som ikke har lappen kjøre, så er det jo din skyld.

Lenke til kommentar

Dette gikk ikke bra . Jeg har til slutt blitt enig om å ta imot 5.000kr fra han. Fordi jeg gidder ikke å bruke mer energi på å prøve. Går bare ikke. Ingen positiv synsvinkel fra noe som helst sted, alt blir påpeket mot meg.

 

Du får ta det som en lærepenge i livet. Den er relativt billig iforhold til hva som kan skje senere i livet. Og folk du kjenner på vgs er ikke nødvendigvis dine venner. Ungdommer tar litt for lett på det å kalle folk venner. Venner er noen du kan stole på i tykt og tynt, ikke en eller annen klovn du har gamet med eller stikki på fylla med.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

*sukk*

 

Nok et tilfelle der ***høl trumfer. Skulle virkelig ønske du hadde kjørt dette videre, ihvertfall gjennom forliksrådet. Jeg føler med deg, utrolig provoserende oppførsel fra denne "vennen" og hans foresatte. ***sekk-mentalitet tvers igjennom!

 

Hadde jeg vært utdannet jurist skulle jeg tatt saken for deg gratis bare for å kunne parkere disse idiotene i retten og kjenne en varm, god og deilig følelse etterpå :p

Lenke til kommentar

Beklager sein tilbakemelding.

 

Politiet har lagt ut en anemeldelse på meg istedet for. Den inneholder at jeg har latt en annen kjøre min bil med mopedsertifikat som ikke er lov. De har kontaktet vegvesenet og fått reglene klart og tydlig.

 

Hadde avtalt med faren til han idioten for 2 uker siden at han skulle overføre 5000kr til meg men det har han enda ikke gjort. Snakket med politiet idag de sa jeg skulle sende et brev med erstatningen jeg ønsker å få. Men de sa OG at de vil ikke hjelpe noe særlig fordi det er MIN feil at jeg lot han kjøre noe han ikke hadde riktig sertifikat.

 

Bilen ble solgt 2 dager siden for en billig sum. Ble solgt som delebil.

 

Hvis politiet ikke vil gjøre noe med dette videre så tar jeg og retter opp de folkene PRIVAT.

 

Takker for all hjelpen og støtten dere har gitt her. Men når politiet ikke vil gjøre noe og anmelder meg istedet for så vet man at det er ganske liten sjans til at det skal skje noe positivt.

Endret av drift_boy
Lenke til kommentar

Får en liten følelse av at hele historien ikke er fortalt av trådstarter her.

Nå har han fått mange gode råd, og gjengangen er det samme - at han bør gå til konfliktrådet etter å ha kontaktet en seriøs advokat. Dersom han ikke har undersøkt muligheten for dette, er det etter mitt syn stor sannsynlighet for at innfallsvinkelen som er kommet frem her ikke er hundre prosent korrekt...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Beklager sein tilbakemelding.

 

Politiet har lagt ut en anemeldelse på meg istedet for. Den inneholder at jeg har latt en annen kjøre min bil med mopedsertifikat som ikke er lov. De har kontaktet vegvesenet og fått reglene klart og tydlig.

 

Hadde avtalt med faren til han idioten for 2 uker siden at han skulle overføre 5000kr til meg men det har han enda ikke gjort. Snakket med politiet idag de sa jeg skulle sende et brev med erstatningen jeg ønsker å få. Men de sa OG at de vil ikke hjelpe noe særlig fordi det er MIN feil at jeg lot han kjøre noe han ikke hadde riktig sertifikat.

 

Bilen ble solgt 2 dager siden for en billig sum. Ble solgt som delebil.

 

Hvis politiet ikke vil gjøre noe med dette videre så tar jeg og retter opp de folkene PRIVAT.

 

Takker for all hjelpen og støtten dere har gitt her. Men når politiet ikke vil gjøre noe og anmelder meg istedet for så vet man at det er ganske liten sjans til at det skal skje noe positivt.

 

Støtter meg til Herr Brun. Det virker jo ikke som om du har prøvd å forstå så mye av dette. Jeg registrerer nå at har fortsatt å holde deg til politiet til tross for de rådene du har fått. Attpå til har du fått i stand en dårlig avtale som lett kan slå beina under på et senere, større krav.

 

Ja, du får ha lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du ikke giddet å lese svarene dine her, eller? Erstatnings-biten av dette er ikke en politisak, og det er ikke de som skal hjelpe deg med det.

Får en liten følelse av at hele historien ikke er fortalt av trådstarter her.

Nå har han fått mange gode råd, og gjengangen er det samme - at han bør gå til konfliktrådet etter å ha kontaktet en seriøs advokat. Dersom han ikke har undersøkt muligheten for dette, er det etter mitt syn stor sannsynlighet for at innfallsvinkelen som er kommet frem her ikke er hundre prosent korrekt...

Beklager sein tilbakemelding.

 

Politiet har lagt ut en anemeldelse på meg istedet for. Den inneholder at jeg har latt en annen kjøre min bil med mopedsertifikat som ikke er lov. De har kontaktet vegvesenet og fått reglene klart og tydlig.

 

Hadde avtalt med faren til han idioten for 2 uker siden at han skulle overføre 5000kr til meg men det har han enda ikke gjort. Snakket med politiet idag de sa jeg skulle sende et brev med erstatningen jeg ønsker å få. Men de sa OG at de vil ikke hjelpe noe særlig fordi det er MIN feil at jeg lot han kjøre noe han ikke hadde riktig sertifikat.

 

Bilen ble solgt 2 dager siden for en billig sum. Ble solgt som delebil.

 

Hvis politiet ikke vil gjøre noe med dette videre så tar jeg og retter opp de folkene PRIVAT.

 

Takker for all hjelpen og støtten dere har gitt her. Men når politiet ikke vil gjøre noe og anmelder meg istedet for så vet man at det er ganske liten sjans til at det skal skje noe positivt.

 

Støtter meg til Herr Brun. Det virker jo ikke som om du har prøvd å forstå så mye av dette. Jeg registrerer nå at har fortsatt å holde deg til politiet til tross for de rådene du har fått. Attpå til har du fått i stand en dårlig avtale som lett kan slå beina under på et senere, større krav.

 

Ja, du får ha lykke til.

 

Jeg har allerede snakket med både forliksrådet og konfliktsrådet. Noen har gjort hærværk på bilen til faren til han som kræsjet. Faren har anmeldt meg for det utenom å ha noe som helst bevis på det er jeg jeg som har gjort hærverk på hans bil .Jeg har ikke en gang rørt bilen hannes.

 

Jeg fikk en telefon fra politiet idag om at han har anmeldt meg. p.g.a jeg har gjort hærverk på hans bil (noe som jeg ikke har gjort )

 

Politimannen fortalte meg at vi kan ta saken videre i konfliktrådet så begge kan se hverandre i øyne sånn at han vet det ikke er meg som har gjort hærværk på hans bil.

 

Jeg greier rett og slett ikke å begynne å jobbe med denne saken p.g.a skole , jobb og andre ting.

 

Jeg samtykket nei til å få hærverk saken behandlet i konfliktsrådet fordi jeg får aldri muligheten til det med mindre jeg går glipp av jobb og skole. Jeg har andre ting å konsentrere meg om akkurat no , vi har mange prøver på skolen som er verdt mer enn denne saken.

 

Faren hans har enda ikke en gang overført 5.000kr til meg , jeg har stresset nok med denne saken , trenger en liten pause.

 

Jeg ba politimannen om å spørre faren om han vil bli ferdig med dette ved å betale 5.000kr i erstatning eller ikke. Og det skal politimannen gjøre imorgen. Fordi denne så kalte hærverk anmeldelsen hannes vil bare bli henlagt uansett.

 

Jeg har lest alle deres svar og har prøvd meg med å kontakte advokat , konfliktrådet osv. Ingen av de var intressert i saken p.g.a at det var jeg som lånte han bilen og da sa advokaten det var mitt ansvar. Han sa vi kunne prøve men vi kan ikke komme noe særlig langt med det. Han sa og til meg at jeg skal takke ja til de 5.000kr han gir meg fordi noe mer vil vi ikke greie å få ut av han.

 

 

Så istedet for at dere begynner med å si at det jeg forteller ikke er sant så hør no etter først.

 

HVA vil dere jeg skal gjør nå ?

 

- drift_boy

Lenke til kommentar

Det kan ha noe med at det virker som TS har gitt opp med tanke på at alt av folk han har vært i kontakt med utenom her på forumet har vært mildt sagt mindre hjelpsomme.

 

Noe jeg syns er veldig beklagelig da TS etter mitt syn hvertfall burde fått det mopedbilen kostet han av den som vraket den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er nok ikke lett for en kar på under 18(?) å føre en slik sak, og sitte i en slik situasjon, spesielt hvis han ikke får støtte fra familie og venner. Han er jo nå i konflikt med kanskje en veldig god venn, og mottar bare dritt fra vennens side (foreldrene). Får heller ikke støtte av Politiet. Er nok ganske tøft :hm:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...