Gå til innhold

Nå kommer filmene først som digitale kopier


Anbefalte innlegg

Hvor stor suksess dette får for min del avhenger om hvorvidt det er et engangskjøp som er knyttet til plattformen du kjøpte det på, eller om man får et digitalt bibliotek knyttet til en profil hos utgiver som man igjen kan knytte til forskjellige plattformer.

Om jeg f.eks kjøper en slik film via XBoxen min, vil jeg gjerne ha muligheten til å hente den ned på iPad'en eller PCen også.

 

Og god bildekvalitet er et selvsagt krav.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke helt hvorfor de skal lanseres tidligere i nedlastbart format? Hvorfor ikke samtidig som fysiske versjoner? Jeg foretrekker absolutt å laste ned (den dagen det kan gjøres godt på lovlig vis) fremfor å fylle hylla. For min del er det heller ikke så nøye å beholde kopien, da jeg heller vil leie for en rimeligere penge.

 

Men for de som ønsker å ha fysiske kopier i hyllen (og dem er det jo fortsatt mange av), så vil dette bli svært urettferdig. Nå må de, i tillegg til å se at det er fint mulig å laste ned ulovlig tidligere, også være vitne til at det er mulig å laste ned lovlig tidligere. Det burde jo være mulig å tilby dette samtidig?

 

Jeg tipper det er for å prøve å ligge i forkant av piratene. Foreløpig er jeg skeptisk siden de ikke kommer med informasjon om leveringsmåte, format (om det er strømming eller nedlastbar kopi) og eventuelle restriksjoner i forhold til lokasjon.

 

Kjenner jeg filmbransjen rett kommer dette neppe uten en haug med dritt på kjøpet. Jeg håper jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Kommer dette med full hd lyd og oppløsning,

 

Garantert ikke HD lyd, DTS hvis man er heldig.

Garantert ikke båndbredde nok til å komme i nærheten av BD.

 

Personlig venter jeg gledelig 3 uker ekstra for en BD utgivelse.

 

Og noe det ikke ble skrevet om i artikkelen er jo at man faktisk har lansert enkelte filmer for streaming likt eller før kino premieren. Mener å huske at det var rabalder rundt "The Watch" pga dette, flere kino kjeder i USA som nektet å sette den opp pga dette. Det kan også være at de droppet det pga dette, husker ikke helt dette.

Lenke til kommentar

Hollywood kunne laget en egen felles STRØMMINGStjeneste (herre gud) og pakket alle filmene "sine" inn i denne. Så kunne de solgt den for 200kr mnd.

 

Da hadde det ikke lenger vært noe poeng å piratkopiere, og mengder av mennesker ville strømmet til for å putte penger i tjenesten.

 

Er prisen for lav til et så stort tilbud? Tjasj. Viaplay koster 99 eller noe slikt. Ett sted mellom 1000 og 2000 filmer. Om tilbudet hadde vært 10000 filmer hadde det kommet på det samme, rekker ikke se mer film enn jeg gjør uansett.

 

De måtte gjort det lett å putte på undertekster for de forskjellige landene.

Lenke til kommentar

Er vel bedre sent enn aldri. Men jeg lurer litt på om dette ikke er litt for sent å komme med nå? Med tanke på hvor lenge Piratkopiering har pågått. Og hvor raskt film mediet har utviklet seg bare de siste 5 årene, filmselskapene har jo vært en del etterhengende på streaming og nedlastning.

 

Blir spennende å se om disse er fri fra reklamer og om det i det heletatt blir mulig å hoppe over dem.

Lenke til kommentar

Ett skritt i riktig retning, det mener jeg absolutt. Men fremdeles ett stykke igjen. Det skal bli interessant å se hvilken løsning de velger på dette. Men bransjen er fremdeles alt for fokusert på enkelt-produkter istedet for å fokusere på tjeneste-nivå.

Innenfor IT så har man nå mer og mer fokus på tjenester istedet for "produkter".

Wimp/Spotify er en tjeneste du betaler for, som leverer deg omtrent det du vil ha av musikk til en fast pris.

Netflix/HBO skal vel starte opp noe av det samme nå på streaming. De fokuserer på tjenesten og skryter av innholdet i tjenesten.

Jeg har ikke erfaring med Netflix, så kan ikke bruke den som eksempel, men min drømmeløsning for film, hadde vært en kombinasjon av Wimp/Spotify løsning, og en Apple Appstore. Der tjenesteleverandøren oppbevarer mine filmer, slik at jeg kan laste dem ned når jeg vil, og at jeg i tillegg om jeg ønsker det kan streame filmene i lavere kvalitet på f.eks nettbrett, mobiler osv osv.

Jeg er ikke opptatt av å ha full blown bluray kvalitet med råeste sort surround lyd. Jeg klarer meg rikelig med kvaliteten på en 720p film nedlastet på ca 4,6gb så hvorfor kreve ekstremt mye mer av en slik tjeneste ? Blu-Ray kan reduseres til ett nisje produkt for entusiaster, og massene som er fornøyd med medium kvalitet, eller kvantitet over kvalitet alt ettersom hvordan man ser det, kan glede seg med ett stort mangfold av filmer, til en fast oversiktlig sum pr måned.

Sist gang jeg tittet, så var en bluray rip mellom 40-45gb. En eller annen med glede for matematikk klarer sikkert å regne ut hvor mye båndbredde som trengs for å laste ned 40gb på ca 1,5 time. Litt sånn på øyemål så er vel 100mbit teoretisk 45gb pr time, men med svinn meg her og der, så går det sikkert 1,5 time på 45gb. Det vil da si at man trenger 100mbit linje så og si makset ut for å streame en bluray i full kvalitet. Hva da med tv nr 2,3 og 4 i huset ?

Lenke til kommentar

Når det kommer gode løsninger hvor jeg kan kjøpe DRM-fri film, TV-serier og musikk i høy kvalitet vil jeg definitivt kjøp en del siden dette sparer meg for mye arbeid. Aller helst vil jeg ha muligheten for å integrere slike tjenester i XBMC, og at filene skal komme med riktige tags og album/cover art.

 

Det er svært naivt å tro at det er en god idé og gi ut filmer digitalt, tidlig og fri for "søppel". Jeg kommer uansett til å fortsette med Blu-Ray-plater.

 

Piratene vil elske dette da. Enda enklere for dem å kopiere hvis det skulle komme uten noen form for DRM. Piratene vil ikke betale noe samme faan.

Piratene har ingen problemer med å fjerne DRM og rippe Blu-ray i dag, så dette vil ikke øke piratkopieringen.

 

Men du har ikke forstått at piratkopiering gjøres av to ulike grupper, én liten gruppe som piratkopierer store volumer og én stor gruppe som piratkopierer lite per bruker, ofte i mangel på gode lovlige løsninger eller at de ønsker DRM-frie varianter av materiale de allerede har kjøpt. Med gode lovlige løsninger vil sistnevnte forsvinne, og førstnevnte er irrelevant fordi de ikke representerer noe tap for produsentene uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...