Gå til innhold

? Dette er "reelt fri bruk"


Anbefalte innlegg

– Hovedårsaken til begrensningene forblir derfor å signalisere at dette er et komplett mobilabonnement og ikke et rent mobilt bredbåndsabonnement, forklarer Eriksen.

- Begrensningene? Det er kun datamengden som er begrenset, er det ikke?

- Onecalls mobilt bredbånd har også bare 5GB før hastigheten reduseres.. jeg ser ikke helt signaliseringen..

 

Nå er det alternativer her og da, for de som ikke har behov for ubegrenset med ringeminutter og sms, men likefullt ha tilstrekkelig datamengde ved å legge til Mobildata Fri for pakkeabonnement, 179,-/mnd:

- 5GB for 278,-/mnd (kr 55,60/GB): Grunnpakka 99,-/mnd + Mobildata Fri 179,-/mnd

- 6GB for 378,-/mnd (kr 63,00/GB): Folkepakka 199,-/mnd + Mobildata Fri 179,-/mnd

- 8GB for 478,-/mnd (kr 59,75/GB): Full Pakke 299,-/mnd + Mobildata Fri 179,-/mnd

- 9GB for 528,-/mnd (kr 58,67/GB): Folkepakka Data 349,-/mnd + Mobildata Fri 179,-/mnd

 

Viktig å merke seg at man her faktisk har mer datamengde, bare med nedsatt hastighet.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det ikke kommer tydelig frem at Fri bruk er begrenset til 5 GB per måned, så er dette villedende markedsføring. Avtaler skal tolkes ut fra gjengs oppfatning av ordlyden. Disse annonsene skaper en berettiget forventning om fri bruk, altså at du kan bruke så mye data som det er praktisk mulig. Berettigede forventninger kan man etablere rettigheter og rettsposisjoner på. Om avtalen er uklar skal det tolkes mot den som har formulert seg uklart. Det betyr i praksis at operatøren må levere deg det de har lovet. Men kjente du til begrensningen da du tegnet abonnementet, så kan du ikke gjøre krav gjeldende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Mobiloperatøren One Call har lansert abonnementet FRI som gir deg ubegrensede ringeminutter, ubegrenset SMS og MMS, samt så mye datatrafikk du måtte ønske. I alle fall nesten, for etter 5 GB struper de igjen hastigheten din.

 

...

– Dette er et reelt fri bruk-abonnement for kunder som bruker abonnementet med en mobiltelefon, og vi er stolte og glade over å være først i markedet med et slikt abonnement, sier One Call-sjefen til Amobil.no.

...

Eriksen påpeker at hastighetsbegrensninger har blitt en bransjestandard og at 5 GB data er mer enn de aller fleste klarer å konsumere på en mobiltelefon

Statistikker....

 

Det minner meg om gubben på 102 år som ringte forsikrings selskapet og forlangte veldig lav pris livsforsikringen, for som han sa til konsulenten; "Dersom du sjekker papirene dine, unge mann, vil du finne ut at det er svært få 102 åringer som dør hvert år".

 

Poenget er at de som er interessert i denne typen abbo. er antageligvis de samme som gjerne også benytter over 5Gb datatrafikk.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Herregud så mye syting det var her da!

 

Det er jo fri bruk, bare at hastigheten begrenses ved 5gb.

 

Noe som er er enig med herr onecall at der er i praksis fri bruk når det gjelder mobiltelefoner.

 

Er hovedsakelig vis en kobler mobilen til pcen at det blir bruk for meir, men det er jo tydelig ikke det som er poenget med dette abbo. Men dere vil vel kanskje ha det slik som i andre land, at mobil operatørene fjerner muligheten for å bruke vanlig mobil data på pcen gjennom teetering?

 

Slutt og syt....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med første taler: Dersom nesten ingen bruker mer enn 5 GB per måned, burde One Call løfte grensa. Hva med 10 GB, Eriksen? Hvis nesten ingen passerer 5 GB, er det vel knapt en sjel som snuser på 10.Jeg blir svar skyldig når mine venner ber meg anbefale et datavennlig mobilabonnement. "Da må du nok vente", pleier jeg å si.For det abonnementet har jeg ennå ikke sett.

 

Hel uenig. Dette er i praksis fri bruk for de fleste. Men forhindrer folk som har lyst til og bruke mobil abbo. Som bredbånds abbo og utnytte dette. (f.eks koble til pcen og laste ned filmer etc)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hel uenig. Dette er i praksis fri bruk for de fleste. Men forhindrer folk som har lyst til og bruke mobil abbo. Som bredbånds abbo og utnytte dette. (f.eks koble til pcen og laste ned filmer etc)

Æh... er ikke mediabruk mye av poenget ?

TV sendinger, filmer etc. tjenester som sumo, csports, tv3 play. Jeg så Belgia Grand Prix på tlf. i går, ca 3 Gb, på fire timers bruk...

Lenke til kommentar

Hvis de "ser at 5GB nær sagt aldri overskrides" burde de jo ikke ha noen begrensning...

 

Hvorfor det?

Det er ikke ment som en erstatning for mobilt bredbånd, det sies i artikkelen.

Skribenten er også enig.

 

Databruk koster vel noe, det er ikke gratis. Skal kostnadene for noen få veltes over på de andre?

Du går glipp av poenget. Hvis bruken har en begrensning, så er det ikke lenger "fri bruk" og må ikke markedsføres som det.

Hadde det stått "uendelige samtaler, uendelig SMS og 5 GB datanedlasting", så hadde det vært en helt annen sak

 

 

Og at skribenten er enig, betyr jo absolutt ingenting. ;)

Lenke til kommentar

Kjører Telenor komplett M , litt kjipt abonnement for meg, bruker sjelden mer en 40 Minutt av i alt 600

15 av 400 SMS , og sender aldri SMS fra nett ,men overstiger -alltid- de 400 inkluderte MB med datatrafikk, ofte på mindre enn en uke.

 

:p tror kanskje One call abonnementet der ikke er så dumt, -men- har dette på grunn av mobilbinding

Lenke til kommentar

Jeg hadde overhodet ikke noe problem med å bruke langt over det da vi fikk ett halvt år med gratis databruk nei, brukte vel minimum 15-20 GB i måneden i den perioden (Var vel oppe i 70GB eller noe slikt på det meste). Da brukte jeg selvsagt telefonen i hovedsak som modem til PC'n, og da går det fort noen GB ;)

 

Fikk sjelden eller aldri skrudd ned hastigheten heller, mens på det mobile bredbåndet jeg hadde hos Telenor var de særdeles strenge på det.

Lenke til kommentar

"? Hovedårsaken til begrensningene forblir derfor å signalisere at dette er et komplett mobilabonnement og ikke et rent mobilt bredbåndsabonnement, forklarer Eriksen."

 

Det er vel stort sett de samme begrensningene på mobilt bredbånd også. Riktignok varierer kanskje begrensningen noe på de forskjellige abonementene? Men min erfaring er nå uansett at "mobilt internett" fungerer langt bedre enn mobilt bredbånd og at de er langt snillere med å strupe hastigheten.

Lenke til kommentar

Hvis jeg streamer seks-syv TV-serie-episoder på telefonen eller tableten (med 3g) er jo denne kvoten oppbrukt. Håpløst å kalle det fri bruk av data med 5GB. Om de struper hastigheten er den jo ubrukelig til streaming. Personlig er det streaming som bruker mest data, mail, FB og surfing på mobilskjermen tar jo ikke all verden.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med første taler: Dersom nesten ingen bruker mer enn 5 GB per måned, burde One Call løfte grensa. Hva med 10 GB, Eriksen? Hvis nesten ingen passerer 5 GB, er det vel knapt en sjel som snuser på 10.Jeg blir svar skyldig når mine venner ber meg anbefale et datavennlig mobilabonnement. "Da må du nok vente", pleier jeg å si.For det abonnementet har jeg ennå ikke sett.
Hel uenig. Dette er i praksis fri bruk for de fleste. Men forhindrer folk som har lyst til og bruke mobil abbo. Som bredbånds abbo og utnytte dette. (f.eks koble til pcen og laste ned filmer etc)

 

Så hvorfor tror du ikke selskapet omtaler abonnementet som "Fri bruk for de fleste"? Fordi det selger dårlig.

 

Å kalle det fri bruk når det ikke er fri bruk, er villedende.

 

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...