Gå til innhold

Funcom bekrefter permittering av ansatte (PC)


Anbefalte innlegg

Merkelig at Funcom trodde at et MMO hvor man faktisk må tenke og lese kom til å selge i bøtter og spann, som de tydeligvis må ha trodd siden de taper penger på dette. Trenger jo ikke være rakettforsker for å skjønne at dette spillet appelerer til totalt andre spillere enn de som liker WoW. Trist, for da var det nok fort siste gangen vi så en utvikling i riktig retning på MMO-fronten.

 

Satser på en Dreamfall Chapters Kickstarter jeg nå.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg gir fortsatt kudos til FC for å ha laget noe annet enn dverger og alver. Tror ikke de hadde håp om å nappe så mange spillere fra wow. Men, de kunne gjort en langt bedre jobb med promotering i forkant. Har en mistanke om at TWS kommer til å ende opp som AO. En liten, men særdeles lojal gjeng med tilhengere. Håper dog at jeg tar feil og at TWS gir de en solid plattform å stå på senere.

 

I mine øyne er spillet svært bra...men det meste her i livet er jo subjektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er redd for at dette resultatet vil skape et signal til andre utviklere om at historiefortelling i spill ikke er å satse stort på..

 

Enig med du. Men tror funcom burde satse på nye Singleplayer IPer eller fortsette SP med den lengste reisen :)

 

Ja, men som sagt hadde de kanskje turt å fokusere mer på singleplayer og historiefokuserte spill hvis det var mer interesse for det. Ved å se på hva som spilt mest i dag er det simpel junkfood underholding som står øverst på listen. Det er absolutt ikke sikkert at Funcom hadde tjent noe mer på et singleplayer spill, men med et MMO kan de få en mer varende inntekt, og gjøre forbedringer/utvide spillet i årene som kommer. Anarchy Online og Age of Conan lever jo enda i beste velgående, og det har til og med blitt gitt ut expansionpacks.

 

Et annet eksempel på skiftende trender er C&C Generals 2 som har mistet hele singleplayeren, og omgjort til en F2P online klone. For de som er fan av C&C serien er dette et enormt svik.

Eller hva med Final Fantasy serien som har blitt omgjort til et linært og actionorientert kvasi-rpg?

Eller hva med Dragon Age 2 hvor hele eventyr- og utforskningsfølelsen fra Dragon Age 1 forsvant mens fokuset ble rettet mot rask combat i kjipe gjenbrukte dungeons?

 

Hmm... kanskje jeg bare er veldig skeptisk og urolig for spillfremtiden, men jeg savner bare måten spill ble laget tidligere, og synes lite om denne generasjonens spillsmak.

Lenke til kommentar

Jeg er redd for at dette resultatet vil skape et signal til andre utviklere om at historiefortelling i spill ikke er å satse stort på.. Hele verdenen, historien, stemningen, questing og reserachen som ble lagt inn i dette spillet er noe jeg aldri har sett tidligere i et mmo spill.

 

Kanskje det er historie innimellom hack'n'slash zombie-kjøttdeig, mer enn de fleste andre mmo'er.. men det er isåfall godt gjemt bak en generisk mmorpg-opplevelse med vandøde for monstre. Ikke gå i den fella og tro at dette er et sofistikert spill.

 

Mulig det ikke er det du mener... men når Funcom nå engang velger å lage zombie-feast á la Braindead (1992) istedenfor det de faktisk hypet opp spillet til å være, så må man nesten forvente at det blir sett på som bare enda ett grinde'mmo av det som kanskje skulle være målgruppen, mens generisk-mmo-crewet har nok av andre titler å boltre seg i.

 

Hadde de våget å faktisk lage et spill som levde opp til hypen med en mystisk verden med hemmelige factions (om det da er mulig å realisere som et mmo) hadde de nok også tiltrukket seg en ny skare av spillere som er interessert i noe nytt. Dette blir bare halvveis.

 

Det er trist når et selskap som faktisk har laget et av (kanskje det aller beste) single-player adventure-spillet gjennom tidene, The Longest Journey, totalt skrinlegger slike prosjekter til fordel for grind-fest-mmoer...

 

Lag flere adventure-spill, Funcom, det kan dere virkelig!

 

PS: Mine erfaringer i TSW er fra noen timers spilling i betaen, så mulig jeg har gått glipp av noe i full-versjonen, evnt. at ting blir bedre etter begynnerstedene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

PS: Mine erfaringer i TSW er fra noen timers spilling i betaen, så mulig jeg har gått glipp av noe i full-versjonen, evnt. at ting blir bedre etter begynnerstedene.

 

Ja du har det. For min del er det et glimrende og involverende spill som ikke bærer deg igjennom hindringene. Historien kan være til tiders komplisert, og du må passe på at du snakker med alle du møter, leser loren du plukker opp og følger med på cutscenene. Tørnqist har uten tvil gjort svært masse research før han skapte denne verdenen. Spillet har en fin variasjon mellom standard MMO quester og puzzles som til tider kan være svært krevende og nesten urettferdig vanskelige. Jeg har heller ikke noe i mot combaten - eller faktumet at man dreper ting som zombier så lenge historien involverer meg, jeg forventer heller ikke noe annet i et mmo-spill. Nei, combaten er akkurat hva jeg forventet, men i dungeons har man ofte varierende bosser som skrever at du er oppmerksom på omgivelsene. Det faktumet at du kan låse opp hva du vil på en karakter, og bytte mellom evner som tilsvarer 800 millioner forskjellige kombinasjoner skaper evig variasjon hvor du slipper å tenke på alts eller at du går lei av klassen din.

 

Dette er ganske enkelt MMO spillet jeg alltid har hatt lyst til å se, og som en fan av grøss, mystikk, thrills og gåter er det midt i blinken for meg.

 

Men selvfølgelig alle har sin smak...

Lenke til kommentar

Tenåringer er oppdratt av dagens spilleindustri til å like søppel alla banale spill som WoW og lignende. Ta en titt på TSW-forumet og posten der folk skriver alderen sin , det er fler folk over 40 enn under 20 på den,,,,TSW tiltrekker ikke den yngre garde i noe særlig grad, de skal ha lett action og 20 lvler omdagen og quester bør ikke ha story eller tekst , for den ser de ikke på alikevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenåringer er oppdratt av dagens spilleindustri til å like søppel alla banale spill som WoW og lignende. Ta en titt på TSW-forumet og posten der folk skriver alderen sin , det er fler folk over 40 enn under 20 på den,,,,TSW tiltrekker ikke den yngre garde i noe særlig grad, de skal ha lett action og 20 lvler omdagen og quester bør ikke ha story eller tekst , for den ser de ikke på alikevel.

 

Jeg er ganske glad for at lavkvalitetsspillerne holder seg til spill som Call of Duty, LoL, Dota og WoW, mens kvalitetsspillerne migrerer til spill som TSW. Problemer er bare at førstnevnte er i majoriteten - noe som betyr at vi får masse søppelspill og få kvalitetsspill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt for mye som irriterte meg med dette spillet. Det fenget meg i ca en uke (sammenhengende). Det er et eller annet med grafikken til Funcom-spill, den er på en måte fin, men på andre måter litt treg og rar. En del quester der events aldri startet. Alt for monotont kampsystem. Og quester som tidvis var alt for vanskelige å soloe, spesielt om man fikk adds. Ofte syntes jeg 2 av de litt kraftigere trashmobsene var nok til at en fikk pryl og daua. Gang på gang. Og slikt gjør at man går lei, selv om det til tider var mye bra quester, kul setting og mange originale quester.

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Gå "free to play", så er jeg sikker på mange ville kjøpe spillet på flekken. Jeg kunne tenkt meg å spille gjennom spillet, én gang med én karrakter, bare for å nyte verdenen, personene, historiene og de veldesignede pusslespillene. Abonnement i spill er det slutt på for meg, helt og holdent, og jeg er nok ikke aleine om å mene det.

 

Om Funcom vil overleve, burde de bruke de gode forteller-, verdensbygger- og pusslespill-ressursene de har, og sparke resten av laget. Eller, "rykk tilbake til start", som det også heter.

Endret av Puzzlefuzz
Lenke til kommentar

Jeg er redd for at dette resultatet vil skape et signal til andre utviklere om at historiefortelling i spill ikke er å satse stort på.. Hele verdenen, historien, stemningen, questing og reserachen som ble lagt inn i dette spillet er noe jeg aldri har sett tidligere i et mmo spill.

 

Kanskje det er historie innimellom hack'n'slash zombie-kjøttdeig, mer enn de fleste andre mmo'er.. men det er isåfall godt gjemt bak en generisk mmorpg-opplevelse med vandøde for monstre. Ikke gå i den fella og tro at dette er et sofistikert spill.

 

Mulig det ikke er det du mener... men når Funcom nå engang velger å lage zombie-feast á la Braindead (1992) istedenfor det de faktisk hypet opp spillet til å være, så må man nesten forvente at det blir sett på som bare enda ett grinde'mmo av det som kanskje skulle være målgruppen, mens generisk-mmo-crewet har nok av andre titler å boltre seg i.

 

Hadde de våget å faktisk lage et spill som levde opp til hypen med en mystisk verden med hemmelige factions (om det da er mulig å realisere som et mmo) hadde de nok også tiltrukket seg en ny skare av spillere som er interessert i noe nytt. Dette blir bare halvveis.

 

Det er trist når et selskap som faktisk har laget et av (kanskje det aller beste) single-player adventure-spillet gjennom tidene, The Longest Journey, totalt skrinlegger slike prosjekter til fordel for grind-fest-mmoer...

 

Lag flere adventure-spill, Funcom, det kan dere virkelig!

 

PS: Mine erfaringer i TSW er fra noen timers spilling i betaen, så mulig jeg har gått glipp av noe i full-versjonen, evnt. at ting blir bedre etter begynnerstedene.

 

Jeg har hoppet over omtrent alt som er av "action" quests og gjør bare story/investigation og sabotage missions. Det går helt fint, så du er ganske på bærtur akkurat her. Historie og puzzles er det som står i førersetet i dette spillet om man vil. Mulig dette endrer seg på slutten av spillet, siden jeg spiller ganske sakte, men jeg har i alle fall QL 6 items (QL 8 main våpen) omtrent kun ved å spille på denne måten. Det er jo akkurat et adventure-spill Secret World er, med litt combat klatta på.

 

Forøvrig enig i at spillet hadde vært bedre om det kun fokuserte på dette, eller om de lagde et enspillerrollespill ut av det så de hadde sluppet å være hemmet av MMO-mekanismer. Valg/konsekvens og dialoger i dette spillet hadde vært fullstendig genialt.

Lenke til kommentar

Jeg har hoppet over omtrent alt som er av "action" quests og gjør bare story/investigation og sabotage missions. Det går helt fint, så du er ganske på bærtur akkurat her.

Det virker ikke som du er den eneste med dette standpunktet...

 

Selv om førsteinntrykket av spillet var skuffelse, skal jeg ta det du/dere sier til etterretning og gi spillet en ny sjanse hvis det dukker opp en ny free weekend eller noe slikt.

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Selv om det hadde blitt gjort om til et singleplayer spill så ville jo voice actinga, kampsystemet, animasjonene, lydene og interfacet på spillet fremdeles vært meget dårlig. Bare ta omgivelsene du spiller i, NPC'er er bare dukker som står stille og gjør ingenting. Man får virkelig følelsen av at du er alene i spillet her, utenom de andre spillerne men de løper på sine egne quests igjen. Har lest at enkelte innpå her mener dette er beste MMO'et dem har spilt, mens til meg er det definitivt det verste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De sa de skulle gi oss nytt innhold hver måned så sparker de 60%!! Dette spillet kunnet vært utrolig bra, dersom de hadde vært litt mer kreative. Ser ikke på dette som et langvarig spill og angrer litt fordi jeg kjøpte lifetime-sub. Det er jo litt for mye penger, særlig sammenlignet med GW2 som ikke har månedsavgift i det heletatt. De kunne vært mye mer kreative når det gjelder PvP facility projects, da det kun er 3 simple quests.

Endret av Scorpion88
Lenke til kommentar

Skulle gjerne støttet norsk spillproduksjon men Funcom har gjort lite for å imponere meg. Som Conan-fan var jeg entusiastisk da jeg hørte om AoC men følte at konseptet helt fra begynnelsen av var en tapt mulighet; i stedet for å ta opp kampen mot WoW (seriøst, hvor mange har driti seg ut på dette nå?) kunne de ha laget et fantastisk SP-rollespill satt til Conans verden og bygget på hendelser, steder og personer fra de opprinnelige Conan-novellene. I stedet følte jeg at Hyboria ble mest som et løst påklistret navn og verdenen minnet ikke så mye om den jeg kjente fra novellene eller tegneserien; hvorfor ikke hente inspirasjon til bygninger, klesdrakter osv. derfra i stedet for å ta ting ut av løse luften? Jeg kan ikke huske at Conan noengang red på en tiger.

Lenke til kommentar

MMO sjangeren stod opp og døde med WOW. Man kan si mye rart om WoW, men noe må de ha gjort riktig. Klassiske MMO døde ut, og WoW står igjen som en koloss som har knust så og si alt av konkurrenter. Er vel kun EVE som har hatt noen form for suksess, og det er så langt fra "WoW sjangeren" som man kommer.

 

FC appelerer til en kundegruppe som har "spilt seg lei" og det virker som kundegruppen krever mye mer nyskaping enn hva TSW kan by på. Ikke vet jeg hva som er galt hos Funcom, men det er ihvertfall noe som hindrer dem i å lage virkelig gode spill.

Endret av Tå.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...