Gå til innhold

Lenovo dytter ut to griselekre maskiner


Anbefalte innlegg

Problemet med høyere oppløsning enn 1600 x 900 er faktisk Windows. Det meste av applikasjoner/programvare i Windows skalerer svært dårlig og for mange bli mer enn 1600 x 900 på 14'' for smått og krever alt for mye tweaking. Apple kunne firdoble oppløsningen fordi de har gjort noen grep i OS-et som håndterer dette. Om Windows kommer med lignende aner jeg ikke, men håper. Akkurat skaleringen vet jeg holder tilbake en del av produsentene til å lansere høyere oppløsning.

 

I Windows har brukerne hatt mulighet til å sette DPI så lenge jeg kan huske...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet med høyere oppløsning enn 1600 x 900 er faktisk Windows. Det meste av applikasjoner/programvare i Windows skalerer svært dårlig og for mange bli mer enn 1600 x 900 på 14'' for smått og krever alt for mye tweaking. Apple kunne firdoble oppløsningen fordi de har gjort noen grep i OS-et som håndterer dette. Om Windows kommer med lignende aner jeg ikke, men håper. Akkurat skaleringen vet jeg holder tilbake en del av produsentene til å lansere høyere oppløsning.

 

I Windows har brukerne hatt mulighet til å sette DPI så lenge jeg kan huske...

 

DPI er noe helt annet. DPI skalerer i realiteten omtrent bare skriften, og gir ikke nødvendigvis korrekt ikoner/grafiske elementer og f.eks dialogbokser. Blant annet kan dialogbokser faktisk ende med å ikke få plass til skrift og valg. Nå er dette ikke bare Microsoft sin feil, men også knyttet til feil/dårlig koding hos programvareleverandører (f.eks at dialogboksen er kodet med fast størrelse i piksler). Derfor krever høyoppløste skjermer at det bygges inn mekanismer for å "reskalere" program/applikasjoner som i realiteten ikke er skalerbare. Akkurat dette har Apple laget en løsning på (ikke perfekt), noe som også trengs i Windows skal det være en hensikt med skikkelig høyoppløste skjermer.

Lenke til kommentar

Ok, virker bra, noe sånt vil jeg gjerne se i Windows også. Gjelder dette (nye) iPad også forresten?

Det er allerede i Windows, gå på Control Panel og Display så ser du det. Dessverre er det bare opp til 150%, men det er relativt mye i og for seg.

 

EDIT:

1600x900 med 150% skalering

post-221391-0-98419500-1344607289_thumb.png

Det fungerer ikke på programmer som har grensesnitt basert på bilder av typen Origin eller MSI Afterburner, men programmer som Steam og Skype skalerer fint

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Problemet med høy oppløsning på liten skjerm er ikke at det ikke er mulig å skalere. Mange program kan utnytte høy oppløsning helt fint, men for å få en skjerm med veldig høy oppløsning "brukbar" kreves det en viss egeninnsats, mange elementer blir ikke bedre en de hadde blitt med litt lavere opplsning i utgangspunktet og noen elementer forblir små.

Lenke til kommentar

Det er allerede i Windows, gå på Control Panel og Display så ser du det. Dessverre er det bare opp til 150%, men det er relativt mye i og for seg.

 

Det fungerer ikke på programmer som har grensesnitt basert på bilder av typen Origin eller MSI Afterburner, men programmer som Steam og Skype skalerer fint

 

Du kan faktisk skalere til 500 % om du bruker custom.

 

Og som du nevner så skalerer ikke GUI i alle programmer like bra, faktisk er det noe tilfeldig hva som skalerer eller ikke. Til og med i samme program kan noe skalere bra, og noe helt håpløst. Jeg har blant annet prøvd å få det til bra på en 55'' TV, for OK sofaavstand. Noe ble meget bra, annet ble helt håpløst. For brukere som bruker begrenset med programmer og mye standardprogrammer er det ofte små problemer å skalere, men bruker man litt større utvalg så kommer fort problemer og tweaking. Det er mange tilfeller der skriften plutselig ikke får korrekt plass, dvs avstanden mellom to elementer skalerer kanskje bare 80 % av skriftens skalering.

 

Et annet problem med Windows sin skaleringsfunksjon er at mange brukere faktisk har vanskelig for å finne den. Den må være langt lettere tilgjengelig og kanskje være responsiv i større grad på oppløsningen på skjermen.

Lenke til kommentar

Problemet med høyere oppløsning enn 1600 x 900 er faktisk Windows. Det meste av applikasjoner/programvare i Windows skalerer svært dårlig og for mange bli mer enn 1600 x 900 på 14'' for smått og krever alt for mye tweaking. Apple kunne firdoble oppløsningen fordi de har gjort noen grep i OS-et som håndterer dette. Om Windows kommer med lignende aner jeg ikke, men håper. Akkurat skaleringen vet jeg holder tilbake en del av produsentene til å lansere høyere oppløsning.

 

Støtter deg fullt ut i den der, og vil nesten strekke den så langt som å påstå at de som mener at å selge laptops under 1080p idag er meningsløst, burde holde meningene sine for seg selv på "guttegamerrommet" sitt.

 

Lenovo fokuserer primært på business maskiner, og i en helt normal bedrift, så er det faktisk svært svært få personer som ønsker seg "mindre ikoner" enn det 1366x768 gir på en 14" skjerm.

Forhåpentlig blir skalerings problematikken eliminert med win8, slik at man kan stappe inn "retina" display i bedrifts-laptoper, men inntil skalering er ordnet betaler jeg heller ekstra for å få lavere oppløsning om nødvendig.

 

 

Lenke til kommentar

Ja, stusset litt på at artikkelen sier man får med det *tradisjonelle* tastaturet.

Mulig man får den tradisjonelle soliditeten, at det tåler litt væske osv, men tastene er annerledes.

 

Var på en slik NDA Pre-Sale sak tidligere i år før lanseringen av de maskinene, og ja, det er nytt tastatur på de. Men han fyren som holdt foredraget hevdet at Lenovo var veldig klar over hvor glade folk var i det klassiske Lenovo tastaturet, og at de av den grunn hadde brukt MYE tid og ressurser på å ivareta den gamle Lenovo 'feelingen' og kvaliteten.

En av hovedgrunnene til at de måtte bytte tastatur, er at backlight er blitt så hot, og Lenovo ville ha dette på plass. for å klare å sende lys opp gjennom knappene, måtte de enten være gjennomsiktige, eller så måtte de redesignes med mellomrom i mellom.

Lenke til kommentar

Lenovo fokuserer primært på business maskiner, og i en helt normal bedrift, så er det faktisk svært svært få personer som ønsker seg "mindre ikoner" enn det 1366x768 gir på en 14" skjerm.

Forhåpentlig blir skalerings problematikken eliminert med win8, slik at man kan stappe inn "retina" display i bedrifts-laptoper, men inntil skalering er ordnet betaler jeg heller ekstra for å få lavere oppløsning om nødvendig.

 

Jeg har en Lenovo laptop med 11.6" skjerm og 1366x768 i oppløsning, synes denne oppløsningen til tider kan være litt i minste laget. Fungerer topp for windows, men at ikonene blir små? Nei... da bør en få seg et par briller ;)

 

1366x768 11.6" = 135dpi

1920x1080 14" = 157dpi

 

Det hadde nok gått helt fint =)

 

Og det er ihvertfall ingen skam og la kundene få flere oppsjoner under konfigureringen av laptopen før en bestiller.

 

Kan også nevne at dersom min laptop er et typisk eksempel av hva slags kvalitet Lenovo leverer på deres maskiner med TN-panel så kommer jeg ikke til å gjøre samme tabbe igjen og kjøpe Lenovo, med mindre den har IPS. Er på samme nivå som disse EEE Asus skjermene, om ikke under. Henger ikke helt på greip iforhold til den ellers solide og gode oppbyggningen til maskinen.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Var på en slik NDA Pre-Sale sak tidligere i år før lanseringen av de maskinene, og ja, det er nytt tastatur på de. Men han fyren som holdt foredraget hevdet at Lenovo var veldig klar over hvor glade folk var i det klassiske Lenovo tastaturet, og at de av den grunn hadde brukt MYE tid og ressurser på å ivareta den gamle Lenovo 'feelingen' og kvaliteten.

Håper de har fått det til da. Har ikke fått testet de nye tastaturene ennå, men det blir jo spennende med noe nytt.

 

En av hovedgrunnene til at de måtte bytte tastatur, er at backlight er blitt så hot, og Lenovo ville ha dette på plass. for å klare å sende lys opp gjennom knappene, måtte de enten være gjennomsiktige, eller så måtte de redesignes med mellomrom i mellom.

Sukk, backlight ja. Det var morsomt på de første maskinene, men det begynner jo å bli en del år siden. Kan ikke si jeg savner det på Thinkpad-en. ThinkLight er jo mye fiffigere. Har forstått det slik at man kan få i både pose og sekk, i hvert fall på W530.

 

En annen ting med W530 som sikkert er helt irrelevant for disse små modellene, er at strømforsyningene ser ut til å være helt enorme. Det er virkelig ikke å gå i riktig retning.

 

Og så må jeg nesten si meg enig i at jeg gjerne vil ha høyere oppløsning på skjermene, selv om jeg også har opplevd at en kollega har skrudd ned oppløsningen på 24" skjermen (1900x1200) fordi teksten ble for liten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...