Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
toreae skrev (55 minutter siden):

Noen som printer i metall, eller som vet andre (firma) som printer i metall? Kjenner en som ønsker en figur til panser. Ser for meg LxBxH er 15x5x10 cm.

Jeg vet ikke om noen konkrete, men det kan sikkert bestilles billig fra utlandet hvis du kan takle et par ukers leveringstid.

Jeg har lekt litt med tanken på å starte noe sånt selv og så smått forsøkt litt med små støp i gull og sølv hos en utenfor Tromsø. Det kan hende jeg overtar noe av driften derfra og adderer på med støpetjenester innen aluminium, messing, kobber og tinn også. Kaaanskje jern også på lengre sikt. Men addisjonene er på ingen måte oppe og gå ennå. Kun gull og sølv som er mulig her per nå og det tipper jeg er rimelig uaktuelt for panserfiguren. Jeg må nok undersøke markedet før jeg begynner å investere i utstyr og legger en slagplan for de andre metallene, for de krever større verksted, utstyr og hovedsikring, en ganske betydelig investering.

Endret av Simen1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke om noen konkrete, men det kan sikkert bestilles billig fra utlandet hvis du kan takle et par ukers leveringstid.

Jeg har lekt litt med tanken på å starte noe sånt selv og så smått forsøkt litt med små støp i gull og sølv hos en utenfor Tromsø. Det kan hende jeg overtar noe av driften derfra og adderer på med støpetjenester innen aluminium, messing, kobber og tinn også. Kaaanskje jern også på lengre sikt. Men addisjonene er på ingen måte oppe og gå ennå. Kun gull og sølv som er mulig her per nå. Jeg må nok undersøke markedet før jeg begynner å investere i utstyr og legger en slagplan for de andre metallene, for de krever større verksted, utstyr og hovedsikring, en ganske betydelig investering.

Ok. Tenkte også på støpning. Det finnes jo mange leker som er støpt.
Det er for øvrig 2 deler.

Link.

Jeg ser ikke for meg at dette kan gjøres (og være holdbart) i plast. Uansett ikke PLA eller PETG.

Skrevet
toreae skrev (22 minutter siden):

Ok. Tenkte også på støpning. Det finnes jo mange leker som er støpt.
Det er for øvrig 2 deler.

De der kan gjøre seg veldig fine i messing hvis det passer med andre detaljer da. Ellers stål med belegg av krom. Stål lages nok enklest med fresing (subtraktiv).

Mine planer er mer i symbiose med 3D-print i plast, der modellen er nødvendig for å lage støpeforma. Det er mange "morsomme" design- og produksjons-hensyn å ta når man skal gå fra modell til støp. Helt klart en utfordring i min gate. :) 

Skrevet
Simen1 skrev (6 minutter siden):

De der kan gjøre seg veldig fine i messing hvis det passer med andre detaljer da. Ellers stål med belegg av krom. Stål lages nok enklest med fresing (subtraktiv).

Mine planer er mer i symbiose med 3D-print i plast, der modellen er nødvendig for å lage støpeforma. Det er mange "morsomme" design- og produksjons-hensyn å ta når man skal gå fra modell til støp. Helt klart en utfordring i min gate. :) 

Men hva kan prisen på noe sånt bli da?

Skrevet

Det må du nesten høre med de som driver med det nå. Det er arbeidet som koster, ikke stålet. Stål koster vel 10 kr/kg eller noe sånt, og emnet til panserfiguren veier vel noen få kg. Kundebehandling, innmating av 3D-modeller og fakturering, kanskje 1 time til sammen. Selve fresinga kanskje 1 time til sammen. Tør nesten ikke gjette på vegne av noen nå, men hør som sagt med de som driver med sånt. 

Skrevet
toreae skrev (9 timer siden):

Nå er dette ikke til meg, så min innsats er å skrive og lese litt her, og kanskje sende noen linker...

Har kanskje en alternativ vinkling her: 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...