Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til kjøkken, ja.
Trakt for å fylle på oppvaskmiddel fra 5l dunk. Og måleskje for pulver til oppvaskmaskin. Bryterknapper til komfyr.

• Liker 1
Skrevet
53 minutes ago, Sjørøver said:

Har noen printet noe nyttig til kjøkken, kjøleskap?

Jeg lagde en krydderhylle til skapdør over komfyren. Du ser den litt ned i albumet jeg delte nylig: https://imgur.com/a/IeEyMIl

Jeg har også laget teposeholdere til innsiden av en annen skapdør.

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 6/27/2025 at 8:41 AM, Sjørøver said:

Til kjøkken på båten, ja:

image.thumb.jpeg.9599c9dc963faa916c817d9736d07486.jpeg

Saltbøsse som passer i krydderhylla. Alle saltbøsser pleier å være tykkere enn andre krydderglass. Lokk fra en kjøpt saltbøsse.

Endret av trikola
  • Liker 2
Skrevet
1 hour ago, bo1e said:

De fleste styrer unna 3dprint som beholder for mat og drikke.

Jepp, jeg også.

Ser du denne 'urenheten' mellom lokk og beholder?

Saltet ble fylt i en åpen 'pose' av kjøkkenfolie, kanten til posen ble klemt fast med en original saltbøsse-lokk og overskytende folie ble revet av, noe som ikke ble helt perfekt.

• Liker 1
Skrevet
Sjørøver skrev (På 27.6.2025 den 8.41):

Har et eldre kjøkken fra Ikea. De "sliderne" til oppvaskdøra lagde jeg selv da jeg ikke fikk tak i fra Ikea. Måtte lage etpar for å få riktig feeling.

Har også laget nye braketter til knirkete/flimsy kjøleskapsdør.

Skrevet

Har er det 3 deler samtidig på kaffeautomaten:

• tablettdispenser ligger bare der,
  • karm til kaffebønnehull som utvider seg oppover slik at originallokket passer på toppen
  • en dings mellom toppen av vannbeholderen og vippelokk til vannbeholderen. Dingsen med slange og trykkbryter gjør det mulig å 5V-pumpe mer vann fra en dunk nede i benkeskapet til maskinen uten å ta beholderen ut og til kranen

Legger merke til at jeg på ingen av de 2 første hadde tenkt på dette med mat. Men så er det jo svært tørr mat og nr 3 holder bare slange, bryter og lokk - kommer ikke i kontakt med vann

kjokken-3d.jpeg

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
10 minutes ago, technicality said:

Hallo folkens. 

Ja google eksisterer og har søkt, men ønsket personlige erfaringer og råd.

Noen med tips til dessicant produkter og kjøpssteder? 

Takker og bukker 

Fra mest til minst affinitet for vann: Molecular sieve (Zeolite), aktivert alumina, silica/bentonitt

Alle kan regenereres, men zeolitt kan være utfordrende (krever flere hundre grader om det skal gjøres på rimelig tid etter hva jeg har hørt. Ingen personlig erfaring med det. 

Aktivert alumina er det jeg bruker. Regenerers ved 200C i 2 timer. Kraftig tørkeeffekt. Holder mine lufttette 40l beholdere med filament uinder 10% RH med letthet. Eneste norske nettbutikk som fører det som jeg har funnet er realmarine.no og der er det bestillingsvare og kun store kvanta. 

Ikke vanskelig å finne på utenlandske butikker (amazon, aliexpress)

Silica er lett tilgjengelig (Kan kjøpes fra f.eks arkivprodukter.no) regenereres ved 120C i 2 timer. Kan fås som indikerende (farget, endrer farge når den er mettet)

Bentonitt ser jeg ikke den helt store apellen i, ikke noe bedre en silica gel. 

Jeg har beholdere med aktivert alumina sammen med en RF fuktmåler i oppbevaringsbeholderne jeg har for filament.  Bytter og regenererer nå RH > 10%

Filament tørkes grundig før de legges i beholderne. Hvis ikke vil du bruke mye kapasitet på å ta unna all fuktigheten som kommer fra utørket filament...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sverreb skrev (13 timer siden):

Fra mest til minst affinitet for vann: Molecular sieve (Zeolite), aktivert alumina, silica/bentonitt

Alle kan regenereres, men zeolitt kan være utfordrende (krever flere hundre grader om det skal gjøres på rimelig tid etter hva jeg har hørt. Ingen personlig erfaring med det. 

Aktivert alumina er det jeg bruker. Regenerers ved 200C i 2 timer. Kraftig tørkeeffekt. Holder mine lufttette 40l beholdere med filament uinder 10% RH med letthet. Eneste norske nettbutikk som fører det som jeg har funnet er realmarine.no og der er det bestillingsvare og kun store kvanta. 

Ikke vanskelig å finne på utenlandske butikker (amazon, aliexpress)

Silica er lett tilgjengelig (Kan kjøpes fra f.eks arkivprodukter.no) regenereres ved 120C i 2 timer. Kan fås som indikerende (farget, endrer farge når den er mettet)

Bentonitt ser jeg ikke den helt store apellen i, ikke noe bedre en silica gel. 

Jeg har beholdere med aktivert alumina sammen med en RF fuktmåler i oppbevaringsbeholderne jeg har for filament.  Bytter og regenererer nå RH > 10%

Filament tørkes grundig før de legges i beholderne. Hvis ikke vil du bruke mye kapasitet på å ta unna all fuktigheten som kommer fra utørket filament...

Tusen takk for godt og utfyllende svar 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...