Gå til innhold

Feminisert nasjon


  

240 stemmer

  1. 1. Har Eivind Berge mer eller mindre korrekt i sin antakelse av vi lever i en feministstat?

    • Helt rett
      93
    • Delvis rett
      92
    • Hverken rett eller galt
      10
    • Delvis galt
      9
    • Helt galt
      36


Anbefalte innlegg

Tar opp tråden fra hva jeg skrev tidligere her om en artikkel i aftenposten. Det viser seg at dette var en del av en serie der aftenposten særlig ønsket å sette lys på "kvinnefiendtligheten" i dataspill og nettspill.

 

http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Fra-mennesker-til-monstre-6961621.html

http://www.aftenposten.no/kultur/--Vi-diskriminerer-ikke-6961676.html

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Horer-og-reale-mannfolk-6959460.html

 

- Er du jente? Ja, så sug meg, da, jævla hore.

Slike utsagn er helt uakseptable på skolen, i breddeidretten eller på gaten. I spillkulturen er de hverdagskost. Jenter som spiller dataspill, og særlig skytespill i åpne kanaler, blir truet og trakassert på det groveste. Likevel dreier dataspilldebatten seg nesten utelukkende om vold og avhengighet, til tross for at forskerne mener det er marginale samfunnsproblemer.

 

Først av alt må jeg si at jeg reagerer litt på krisemaksimeringen rundt ett problem jeg, på tross av å ha spilt spill i over ti år, med hånden på hjertet kan si at jeg aldri har sett noe til. Som jeg nevnte tidligere er det nok her, som i andre arenaer der menn kommer sammen og konkurerer mye røff språkbruk og tidvis ufinheter, men noen målrettet kvinnetrakasering slik det fremstilles her har jeg aldri sett. Jeg stusser på at dette betegnes som hverdagskost på tross av at jeg aldri selv har sett slikt bli skrevet og jeg vet av erfaring at ufinheter osv. blir slått temmelig hardt ned på.

 

Mannlig dominans

Også spillkulturen har fått en plass i dagens teknologiske samfunn. Spesielt ungdommen hopper inni dataverdenen og forvandler seg fra mennesker til monstre på noen få sekunder. Vold preger mange dataspill, og toppes ofte med en god dose grov ordbruk. Spillverdenen er dominert av mannfolk, og nedverdigende omtale av kvinnelige motspillere er merkelig nok helt vanlig

 

Igjen virker det som det er snakk om mennesker som uttaler seg om noe de har lite erfaring med eller forståelse for, men som de likevell uttaler seg skråsikkert og fordømmende om. Det er verdt å merke seg kommentarfeltet der mange kvinnelige "gamere" skriver at de aldri, noensinne, har opplevd noe slikt som det skrives om i artikkelen. Det virker i det hele tatt som dette er ett marginalt problem som blåses opp til noe mye større enn det faktisk er av mennesker som ikke har noen kjennskap til eller kunnskap om realitetene de hevder å beskrive. Egentlig ganske absurd skremmende.

 

Videre skrives det om hvordan kvinner fremstilles og hvor mannsdominert spillindustrien er. Kvinner fremstilles ofte som sexy men har gjerne lite med handlingen i spillene å gjøre mens menn er macho. Kanskje ikke så overaskende i og med at de i hovedsak snakker om krigsspill, virkelige kriger utkjempes trossalt i all hovedsak av menn, og ikke så veldig mange pusemenn heller, men jeg kan forsovet se poenget. Moralen er her at industrien og utviklerne må ta seg sammen, ikke at kvinner som er interesert i spill selv burde engasjere seg og delta i industrien.

 

Og her kommer hovedpoenget som ikke begrenser seg til dataspill men de fleste arenaer i samfunnet: Det er ikke kvinnene som skal komme på bane og bidra til å forme spillene slik de selv ønsker å se dem, de skal ikke inn i spillindustrien og delta i utviklingen slik at spill etterhvert også finner flere kvinner. Nei, kvinnene er offer og "noen" må treffe tiltak for å sørge for endringer i spillindustrien.

 

Disse artiklene er absolutt verdt å lese, for jeg synes de, ufrivillig, avslører veldig mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Samfunnet utvikles for kvinner, men synes det er mennenes skyld. Kvinner er flinkere til multitasking, har mykere verdier og er bedre skapt for nåtidens samfunn. Dette ble også diskutert i 2008:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1007507&st=0&p=11964434entry11964434

Enkelte flyselskap nekter nå menn å sitte ved siden av barn som reiser alene

http://www.dagbladet.no/2010/01/16/nyheter/utenriks/reiseliv_2010/9956674/

Man tar utgangspunkt i at alle menn er pedofile og lager regler etter det.

 

Det jeg ikke liker med eivind og andre som mener det samme er at menn ikke skal være kvinneundertrykkende. Alternativet til feminisering er ikke å ha kvinner som sexkokk-slaver.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I Dagbladet Fredag 17. August 2012 side 66 er det et innlegg som heter "Offer for feministene?". Dette innlegget klarer på mesterlig vis å illustrere utfordringene, samtidig som de selv fronter utfordringene. Usikker på om det er ironisk ment, men igjen så ser man to sterke kvinner som sitter på en solid pidestall klar til å sable ned kommentarer fra menn. Mellom linjene leser man "Kom igjen, sutregutt! La oss høre på klagingene dine..vi er klare til å sable dem ned en for en så alle får se hvilken svak sutregutt du er".

De bør vite at Eivind og andres angrep på feminiseringen av samfunnet skyldes et samlet trykk og ikke enkeltsaker som de som skrev innlegget forsøker å vri det til.

 

Som mann blir man møtt med holdninger fra morgen til kveld om at man enten er pedofil, homofil, voldelig, eller en taper. Jeg er lik selv. Ser jeg en mann som er alene med barn er det overgriper som er det første jeg tenker på, og ikke far eller noe annet. Ser jeg et par så tenker jeg at han nok banker henne når ingen ser på. Setter en mann seg ved siden av meg eller ser på meg litt for lenge så stempler jeg han som homofil. Og menn som mangler pupper for å få jobb er alle tapere. Det er en holdning jeg møter og en holdning jeg selv eksponerer.

 

Skal man leie, så favoriseres jenter: http://www.bt.no/bolig/Utleiere-favoriserer-kvinner-2530718.html

Jeg ville også leid ut til en søt blond jente enn en mann.

 

Undersøkelse på undersøkelse dokumenterer at kvinner er best:

http://www.dinside.no/490258/naa-er-det-bevist-kvinner-er-best

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/rapporter_planer/aktuelle-analyser/aktuelle-analyser-om-andre-tema/ikke-skolens-skyld-at-jentene-er-best.html?id=504357

så pekes det på at skolen i dag representerer en bestemt kultur hvor jenter gjør det best fordi de er mest i takt med de verdier skolen bygger på.

 

Jeg ser altså veldig godt den feminiseringen som antifeministene klager over, men er selv av den oppfatning at menn har tapt og at det ikke nødvendigvis er noe tap. Jeg tror menn delvis er overflødige i dagens samfunn, og delvis drukner i feminiseringen. Dette har nok mange årsaker. Fysisk tunge jobber er på vei bort, til fordel for jobber som er bedre tilpasset kvinner. Samfunnet har utviklet en skepsis til menn, tilsvarende skepsisen til romfolk og muslimer. Videre har produsentene oppdaget at ca. 50% av kundene er kvinner, og det utgjør en kundemasse man ønsker å kapre. Det gjør at brunevarenes spesifikasjoner erstattes av konefaktoren (WAF-Wife Acceptanse Factor), funksjoner erstattes av utseende, og menn må spise sunn mat med masse grønnsaker. Det er jo så sundt for deg!

 

Synes ikke det er rart at endel føler seg som tapere oppi alt dette, men er ikke menns skjebne igrunn den samme som skrivemaskinene, fasttelefonene, diskettstasjonene, kassettene og mye annet fikk? Finnes det grunner til å kjempe for å opprettholde mannens verden, eller er det ikke bare å håpe på at vi får slippe inn i kvinnenes verden bare vi sitter pent og holder kjeft?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"kvinnegruppa ottar arrangerer kjerringa mot strømmen kurs" Føler at det blir mer og mer inn å være feminist jeg nå. Alle snakker om frigjøring, kjønnshår og likelønn.

 

Hvor langt skal man dra det? Disse folka er tydeligvis ikke fornøyd med det de har fått sålangt. Jeg synes grensen ble tråkket kraftig over i det kvinner skulle kvotteres inn i bedriftsstyrer. Kvottering av kvinner (og i enkelte tilfeller menn) er noe jeg skammer meg over. Jeg håper jeg aldri havner i den situasjonen at jeg har fått en jobb på grunn av hva jeg har mellom beina.

 

Jeg vil faktisk tørre å påstå at "kjærringa mot strømmen" er hun som holder skittentøyskurven tom, støvsuger, vasker og lager mat.

 

Jeg er bare 23 år. Jeg vokste opp i et hjem hvor både mor og far jobbet, men hvor mor sluttet tidligere for å være hjemme når vi kom hjem fra skolen. Jeg ser ingen problem selv med å gjøre mer hjemme enn det samboeren min gjør. Jeg støvsuger, vaske, vaske klær og lager mat hver eneste dag, og jeg har det veldig fint med det. Jeg trener, bruker sminke, fjerner kroppshår og spiser sundt for å føle meg bra. Jeg har ikke en samboer som sier at jeg må noe som helst, men jeg har ikke lyst til å gå utenfor døren og føle meg som en slask.

 

En sund livsstil fører til bedre livskvalitet, det vet jeg selv. Kanskje jeg er hjernevaska som mener at det er store forskjeller på menn og kvinner både når det kommer til omsorg for barn, ferdigheter (og interesser) til å stelle hjemme og hvilke oppgaver vi kan utføre i arbeidslivet. Jeg er også overbevist om at jeg gjør det jeg gjør med utseende mitt for at jeg skal føle meg bra, ikke for at menn skal bli tilfreds. Men hvis det er saken så vil jeg ha en ting klart: jeg har det veldig bra som hjernevasket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting jeg stadig merker meg er hvordan det er stuerent å rakke ned på slanke og tynne jenter mens tykke jenter nærmest skal hylles. Her om dagen så jeg i programmet at det skulle gå ett program som het xl eller noe slikt, og i ingressen kunne man lese at det handlet om "store" kvinner som hadde skjønt at ekte kvinnekropper var fyldige og hadde store former. Det er fint at overvektige kan være fornøyde med seg selv, men hvorfor er det plutselig lov å rakke ned på de som ikke er overvektige?

 

Det samme som tar sterkt til ordet mot skjønnhetspress og at kvinner lider under ett "umulig" skjønnhetsideal, tillater seg altså å rakke ned på andre kvinner, fordi de holder seg i form.

Hvordan kan disse tillate seg å definere hva en sunn kropp og ikke minst "ekte" kropp er?

Det finnes faktisk mennesker som blir lei seg når folk angriper dem for utseendet, enten de er tykke eller tynne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tykke mennesker blir "heiet på"? Kan ikke si at det stemmer helt. Men ser ditt moment på hva radikalfeministene bedriver av "argumentasjon". De er slik du påpeker.

 

Jeg vil faktsk si meg helt enig i påstanden om at feite mennesker blir heiet på. H&M avdelingen "big is beautifull" er et godt eksempel på det. For all del, enkelte er med fyldige enn andre, men det betyr da ikke at det er greit å rakke ned på de som velger å holde seg i form. Det finnes ingen avdeling på H&M for de som er bitte små. Jeg må si at dette traff meg rett i hjerte ettersom at overvekt er noe som virkelig irriterer meg. Jeg er lei av å bli fortalt at man skal ha litt former og fett på kroppen. Jeg har ikke det, og tror ikke jeg har muligheten til å få det heller uten å presse i meg mat som vil gå alvorlig ut over kolesterolet. Og ikke har jeg lyst til det heller. Jeg er tynn, jeg er lykkelig. Om det har en sammenheng vet jeg ikke.

 

Det er ingen som våkner en morgen og har gått fra 60 kg til 150, sånn er det bare. At feminister fremme de "feites" sak blir for meg en måte å rettferdiggjøre sin egen usunde livsstil. Jeg synes det er flott hvis de får inn gym alle dager i timeplanen på skolene. Barn blir feitere og feitere. Jeg synes også det er på tide at barnevernet går inn i familier hvor barna er overvektige for dette er tydelig omsorgssvikt. Problemet starter med foreldrene, ikke barna. Det er aldri et barns skyld at det er overvektig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er aldri et barns skyld at det er overvektig.

 

Når slutter ett barn å være barn, og når har det gått over til å bli en "voksen"

 

Barn kan vel være skyldig, men at det ikke har ansvaret?

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk mennesker som blir lei seg når folk angriper dem for utseendet, enten de er tykke eller tynne.

Løsningen er - for å parafrasere Steve Hughes: La dem bli lei seg. Vi kan ikke liste oss på sokkelesten rundt et hvert samfunnsproblem for å unngå at noen blir lei seg eller fornærmet. Og når sant skal sies, slankehysteriet er fortsatt mye større enn at en håndfull XL-avdelinger og -programmer endrer på det. La nå de tykke ta igjen.

 

Uansett så er mer gym i skolen en god ting.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Tykke mennesker blir "heiet på"? Kan ikke si at det stemmer helt. Men ser ditt moment på hva radikalfeministene bedriver av "argumentasjon". De er slik du påpeker.

 

Nå mener jeg ikke at samfunnet som helhet gjør dette, langtifra, men at den samme gruppen som snakker høyest om utseendepress osv. gjerne ikke har noe imot å rakke ned på dem som er tynne. Samtidig synes jeg det er ganske klart at "mobbing" av tynne er mer akseptert enn tilsvarende for tykke. Men såklart, sistnevnte er sikkert mye mer utbredt.

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk mennesker som blir lei seg når folk angriper dem for utseendet, enten de er tykke eller tynne.

Løsningen er - for å parafrasere Steve Hughes: La dem bli lei seg. Vi kan ikke liste oss på sokkelesten rundt et hvert samfunnsproblem for å unngå at noen blir lei seg eller fornærmet. Og når sant skal sies, slankehysteriet er fortsatt mye større enn at en håndfull XL-avdelinger og -programmer endrer på det. La nå de tykke ta igjen.

 

Uansett så er mer gym i skolen en god ting.

 

Geir :)

 

Nei det er jeg helt enig i, men når vi faktisk har ett samfunnsproblem, som du skriver, så bør vi tilnærme oss dette på en ordentlig måte. Det bør selvfølgelig være greit å si at fedme er usunt osv. men jeg synes det er ufint å gjøre det til en sak der "fyldige" er ekte kvinner og sunne mens tynne/slanke ikke er det.

 

Ellers er jeg til dels enig med Chrissi, at fedme faktisk er ett problem synes jeg er helt groteskt og jeg mener noe burde gjøres, samtidig har jeg ikke noe imot tykke mennesker.

Lenke til kommentar

Jaja. Dere som har problem med fedme, kan sikkert holde øynene deres vekk fra de som har kg for my på kroppen. Ingen vits å måle de opp og ned.

 

Jeg skriver jo at jeg ikke har noe i mot tykke mennesker, men at jeg synes at det som samfunnsproblem er groteskt. Jeg har da overvektige venner, er ikke sånn at jeg går rundt og grøsser på gata,

Lenke til kommentar

Det er aldri et barns skyld at det er overvektig.

 

Når slutter ett barn å være barn, og når har det gått over til å bli en "voksen"

 

Barn kan vel være skyldig, men at det ikke har ansvaret?

 

Jeg klarer ikke helt å synes at barnet har noe som helst å gjøre med det så lenge barnet er for lite til å forstå konsekvensene av hva man spiser. Alle barn "vet" at grønnsaker sunt og godteri er usunt, men jeg tror ikke det betyr at de forstår konsekvensene. Jeg tror at alle foreldre gjør så godt de kan, men det er ikke alle foreldre som har resursene eller kunskapen til å hjelpe barna til et sunt kosthold. Jeg håper derfor at dette er noe barnevernet vil ta tak i og da med å hjelpe foreldre, ikke motarbeide dem.

Lenke til kommentar

Mat handler om penger. Om man subsidierer frukt og grønt vil forbruket av dette stige. Dette er enkelt, og behovet, fra et rent pragmatisk synspunkt, for diktatoriske løsninger som Chrissi forfekter vil ikke være tilstede.

 

Dessuten, er dette langt utenfor trådens tema.

 

I trådens "ånd";

Joachim Lund ønsker medlemskap i Ottar og går inn for kvotering av musikere.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Men han kan jo faktisk ikke bli medlem. For ottar har en kjønnsdiskriminerende medlems politikk hvor det kun er kvinner som kan bli fullverdige medlemmer, mens menn bare kan være støttemedlemmer og kan dermed ikke være i styret eller ha noe som helst innflytelse på organisasjonen:

http://kvinnegruppa-...e&id=1&Itemid=2

 

Så ironisk nok så har Ottar som kritiserer blant annet frimurerlosjen for å kun være åpen for menn selv en kjønnsdiskrimminerende medlems politikk. Men dobbeltmoral og hykleri er jo ikke akkurat noe nytt fra feministene. Og frimurer losjen er jo faktisk også bedre da de tross alt har to søsterorganisasjoner for kvinner som heter Rebekkaordenen og Marialosjen, så de diskriminerer faktisk ikke i motsetning til ottar.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Så hvis Ottar starter en ny organisasjon som heter Gunnar og sier "her kan gutta være medlem", så diskriminerer de ikke...?

 

Joachim Lunds observasjon om at det er strukturelle årsaker til kvinneandelen i musikken er kanskje delvis riktig. Men det forsvarer ikke kvotering. Nå er det "desverre" slik at staten subsidierer festivaler og annen kulturproduksjon, og derfor kan blande seg i ting som egentlig burde være en sak mellom kjøper og selger, eller artist og tilskuer.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...