Gå til innhold

Feminisert nasjon


  

240 stemmer

  1. 1. Har Eivind Berge mer eller mindre korrekt i sin antakelse av vi lever i en feministstat?

    • Helt rett
      93
    • Delvis rett
      92
    • Hverken rett eller galt
      10
    • Delvis galt
      9
    • Helt galt
      36


Anbefalte innlegg

Nå sier rapporten at gutter også skal få penger

 

Ja stemmer det (likestilligsstipend, Lånekassen)

 

Men på radio var det også snakk om opplærings-tilskudd til bedrifter som tok inn jenter i utradisjonelle fag.

 

Jeg for min del bryr meg katta om det er en kvinnelig eller mannlig bilmekaniker, rørlegger, etc. -det som bekymrer meg at jenter som møter opp "med feit sjekk i baklomma" vil fortrenge unge gutter, og at de dessuten aldri vil praktisere i yrket når de engang er ferdige (evt. bare liten periode)

 

Hvis man skal anta at det rapporten skriver, taes for gitt, vil dette gå ut over både jenter og gutter. Da begge grupper skulle fått stipendet. Dermed vil gutter som lokkes av penger danke ut jenter i yrker som jenter søker mest på, og vica versa. Samtidig som man messer til unge fra den andre kanten at man må velge utdanning og yrke etter hva man har lyst til. Fiffig, og forsåvidt ett godt eksempel på rablende galskap.

 

Punkt 16.3.2.3 Likestillingsstipend

 

Ellers synes jeg momentet under 16.3.2.4 Kjønnspoeng i høyere utdanning, er finurlig. Se på følgende graf;

 

fig16-1.gif

 

Figur 16.1 Studenter som søkte på og studenter som startet på studieprogram med jentepoeng ved IME-fakultetet, NTNU. Kvinneandel. 2011

 

 

Erfaringer med kjønnspoeng ved NTNU

Sivilingeniørstudiet ved NTNU er et av studiene som i dag gir to ekstrapoeng til kvinnelige søkere. Ved å sammenligne andel jenter som søker faget og andel jenter som faktisk kommer inn, viser det seg at tilleggspoengene har stor effekt, jf. figur 16.1.

 

To tilleggspoeng bidrar til å øke kvinneandelen på alle fagene innenfor sivilingeniørstudier ved NTNU. Sammenligner man andel kvinner blant søkere med andel kvinner som starter, ser vi at kvinneandelen på alle fag er høyere blant de som starter enn i søkermassen. NTNU understreker at to tilleggspoeng har god effekt på kjønnsbalansen uten at det går på bekostning av kvalifiserte studenter. Karakterkravet ligger såpass høyt at de som kommer inn på tilleggspoeng er (nesten) like gode som de som kom inn uten.

Det understrekes at kjønnspoeng kun er et av flere virkemidler for å utjevne kjønnsbalansen. NTNU har et eget prosjekt – Jenteprosjektet Ada – som skal bidra til at det utdannes flere kvinnelige sivilingeniører og mastergradskandidater fra Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk (IME-fakultetet). Prosjektet driver aktiv markedsføring for å få flere kvinnelige søkere, og det bidrar til at de som studerer faktisk fullfører. Eksempler på rekrutteringstiltak er en jentedag hvor jenter fra videregeånde skoler fra hele landet inviteres til NTNU, og får dekket utgifter til reise og opphold. Det er også etablert egne karrierenettverk for jenter på fakultetet. Satsingen er forankret i NTNUs ledelse, og det er satt av både tid og penger til å arbeide for å øke kvinneandelen.

 

Som altså betyr at gutter, som har bedre karakterer enn jentene som søker bli forkastet. Ifølge denne tabellen ganske så mange også hvert eneste år.

 

Det som er uthevet er også fantastisk artig skrevet....

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå sier rapporten at gutter også skal få penger (selv om det sikkert ikke blir lagt vekt på hos radikalfeministene).

De har også sagt i en årrekke nå at gutta også skal få kjønnspoeng i noen fler enn de to linjene de får i dag (mot jentenes 139 linjer), men som vi vet så har ikke det skjedd... Og det kommer heller ikke til å skje her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sexanklager og retorisk selvforsvar

 

Denne artikkelen er erketypisk en radikalfeminist. Hele innlegget er basert på at en må gråte på de korrekte steder for å være "medfølende". Synd for radikalfeministen at hun ikke vet hvorfor Trine Skei Grande gråt. Det kan være like godt fordi hun hadde fått meldinger om Larsen før, som hun anklager Siv Jensen for, som det var "medfølende gråt".

 

Summa sumarum. Typisk svakt patetisk radikalfeministisk oppgulp.

Lenke til kommentar

Anngående overgrep overhørte jeg såvidt en sak på radioen her om dagen. En jente hadde anmeldt en mann for voldtekt og han hadde blitt pågrepet og siktet. Etter en stund hadde hun tilstått at hun hadde funnet på alt sammen. Straffen ble 30 dagers fengesel...

 

Det synes jeg i grunnen sier alt.

 

Ny rapport fra Oslo politi (pdf), der man ser på sammenhengen mellom antall anmeldte "nestendrap" (sic Storberget) til antall oppslag i avisene.

 

Aftenposten sin dekning av saken.

 

Hvis vi tenker på samme sak så er den enda mer "spicy" enn kun det du skriver.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Hvis mor sier hun har «reell frykt» for hva far kan gjøre, så kan hun nekte ham å ha samvær med barnet, uten at noen domstol har vurdert om hennes frykt virkelig er «reell».

 

Rettsvesenet var oppskrytt uansett. - Synsk som jeg er, har jeg en mistanke om at "reell frykt" blant mødre vil øke over de neste årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Barneloven skal nå lages enda mer barnefiendtlig og mannefiendtlig. Fantastisk av Inga Marte. Det er faktisk imponerende å se slik mannshat i fri utfoldelse.

Det er et slag mot almenne rettsprinsipper. Og mot fars rettssikkerhet (forslaget er vel i teorien kjønnsnøytralt, men det er åpenbart rent statistisk at det er kvinnen som sitter med daglig omsorg.)

 

Det er ellers litt fascinerende for en gammel gubbe å se Thorkildsen bruke argumentet om at temaet er så skambelagt at ingen vil lyve om det. Det sa man i min tid om voldtekt og mishandling også, og vi har nok av eksempler på at det ikke stemmer.

 

Dette er en sak hvor den tapende parten uansett regelverk er barnet. Det vil det være med eller uten denne lovendringen. Jeg kan ikke se at hensikten helliger middelet her.

 

På den annen side: Det skal vel godt gjøres å si at vi har vært udelt heldige med dagens løsning. Så behov for nytenkning er det sikkert. Men det er altså ikke likegyldig hva de nye tankene er...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Barneloven skal nå lages enda mer barnefiendtlig og mannefiendtlig. Fantastisk av Inga Marte. Det er faktisk imponerende å se slik mannshat i fri utfoldelse.

I følge dagens Aftenposten er Venstre mot forslaget. Jeg har forløpig tilgode å se noen av de andre partiene være for, men jeg kan ha gått glipp av noe. (Jeg leser som kjent hverken VG eller Blabla.)

 

Venstre vil ha raskere rettsavgjørelser, og endog svakere beviskrav, så kan man synes hva man vil om det. Men det skal fortsatt være domstolens avgjørelse.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Barneloven skal nå lages enda mer barnefiendtlig og mannefiendtlig. Fantastisk av Inga Marte. Det er faktisk imponerende å se slik mannshat i fri utfoldelse.

I følge dagens Aftenposten er Venstre mot forslaget. Jeg har forløpig tilgode å se noen av de andre partiene være for, men jeg kan ha gått glipp av noe. (Jeg leser som kjent hverken VG eller Blabla.)

 

Venstre vil ha raskere rettsavgjørelser, og endog svakere beviskrav, så kan man synes hva man vil om det. Men det skal fortsatt være domstolens avgjørelse.

 

Geir :)

 

Altså er Venstre defacto for forslaget. For hva er egentlig forskjellen hvis Venstre får det som de vil?

 

Papir eller nett du fant det på?

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Papirutgaven, side 13 (eller snarere eAvisen, jeg leser den på nettbrett.) Fant det ikke igjen i nettutgaven.

 

Men jeg fant det på Venstres nettsider: Venstre ønsker vaktordning ved domstolene

 

Forskjellen er åpenbar: En av foreldrene kan ikke som i departementets forslag ta seg til rette, men må sannsynliggjøre overgrep for en dommer. Akkurat som idag. Men Venstre vil at det skal finnes "døgnvakt" ved domstolene, slik at saker kan behandles innen 24 timer. For at en avgjørelse skal kunne tas så raskt så kan det åpenbart ikke kreves en politietterforskning først.

 

"Konkrete holdepunkter må være tilstrekkelig fordi en uriktig avgjørelse kan få katastrofale følger for et barn" sier Grande. Så vil det selvsagt bli en debatt om hva "konkrete holdepunkter" skal være. Men i første omgang synes jeg personlig det er greit at man skyter med forslaget om å avvikle almenne rettsprinsipper og "privatisere" avgjørelsen på dette punktet.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...