Gå til innhold

Hvorfor har jeg nesten ingen å diskutere med?


Hexafix

Anbefalte innlegg

Jeg har lest hver eneste post i denne tråden, den er jo ikke så veldig lang, så jeg strevde ikke så voldsomt med akkurat det. Å påstå at man er på "et høyere nivå" enn andre er faktisk en dårlig sosial strategi de færreste kan bruke. Du utviser en arroganse i måten du ordlegger deg, og ingen liker arroganse.

 

Det kan godt hende du har hatt unødvendig mye motgang, men er det relevant i akkurat denne saken? Hvor mye motgang du har hatt før ser jeg ikke på som særlig relevant i en sak der mange er uenig i deg, og sier at de ønsker mer av deg. Du ber om mer fra folk på diskusjon.no, men vi kan ikke be om mer (bedre formuleringer f.eks) fra deg? Hva slags logikk er det?

 

Jeg er ikke gammel, men jeg går i kategorien voksen kvinne. Jeg er ikke underutviklet heller, og jeg skjønner ikke hvorfor du påstår at vi som har deltatt her er det. Det er en påstand som ikke hører hjemme i noen diskusjon. Du stilte et spørsmål, vi har satt oss såpass inn i saken som det lar seg gjøre, og gitt deg våres råd og meninger. Hva mer ønsker du egentlig?

 

Kvinne 26 år her, tar en høyskoleutdanning, trenger du IQ-scoren min også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest hver eneste post i denne tråden, den er jo ikke så veldig lang, så jeg strevde ikke så voldsomt med akkurat det. Å påstå at man er på "et høyere nivå" enn andre er faktisk en dårlig sosial strategi de færreste kan bruke. Du utviser en arroganse i måten du ordlegger deg, og ingen liker arroganse.

 

Det kan godt hende du har hatt unødvendig mye motgang, men er det relevant i akkurat denne saken? Hvor mye motgang du har hatt før ser jeg ikke på som særlig relevant i en sak der mange er uenig i deg, og sier at de ønsker mer av deg. Du ber om mer fra folk på diskusjon.no, men vi kan ikke be om mer (bedre formuleringer f.eks) fra deg? Hva slags logikk er det?

 

Jeg er ikke gammel, men jeg går i kategorien voksen kvinne. Jeg er ikke underutviklet heller, og jeg skjønner ikke hvorfor du påstår at vi som har deltatt her er det. Det er en påstand som ikke hører hjemme i noen diskusjon. Du stilte et spørsmål, vi har satt oss såpass inn i saken som det lar seg gjøre, og gitt deg våres råd og meninger. Hva mer ønsker du egentlig?

 

Kvinne 26 år her, tar en høyskoleutdanning, trenger du IQ-scoren min også?

Dette er jo helt klart det mest suverene innlegget jeg har fått på lenge. Beklager den skarpe responsen men de andre som har kommet innom her sliter jo med å forstå det jeg sier.

 

Jeg må bare beklage, jeg er stressa, provosert, sulten og oppgitt over at det er så mange som ikke tar diskusjonene seriøst så jeg innrømmer at jeg mista litt kontroll og da har jeg ikke har klart å fremstå som den personen jeg egentlig er.

 

Det er ikke en sosial strategi som jeg bruker til vanlig men når jeg kommer på disken og det er bare tegneserie intereserte gutter på under 20 år som skriver til meg så er det ikke noe lavmål og si at man er på et høyere nivå.

 

Men når 90% av de som kommer er kids så er det lett å fortsette samme linja til det kommer noen som faktisk er seriøse og som har evne til å se hva som er på den "andre siden".

 

Jeg liker å gi alt jeg kan så jeg kan ikke bidra med noe mer eller meindre og nå er jeg liksom i en posisjon hvor det er "dere" mot "meg" og at det er bare meg feilen ligger hos. I motsetning til gutter på under 20 år så klarer jeg faktisk å innrømme feilene mine selv om jeg ikke har gjort det så mye i denne tråden.

 

Dersom jeg hadde fått konkrete og seriøse svar i fra starten så ville tråden vært anerledes. For du leste vel alle innlegg?

 

Uansett... jeg kommer tilbake når jeg har klart å dekke dagens behov. Jeg veit at jeg var veldig barnslig mot deg. Nekter ikke for det men det er fortsatt ikke bare meg feilen ligger hos. Det er litt merkelig at du ikke har opplevd det selv at det bare kommer folk som skal provosere og kverulere. MEn det er jo flere momenter som har betydning og det er altså tema, innhold og folk. Jeg merker forskjell på folk ved å ta til meg signaler.

 

Jeg har nok med meg selv så jeg trenger ikke din IQ-score. Kanskje ved en senere anledning?

 

Jeg hadde selv gått på høyskole om jeg hadde hatt nok kronasjer til det og det er vel ikke så mange som går på høyskole i din alder?

 

Det er forøvrig flere typer IQ og flere måter å måle den på så igjen stoler jeg kun på mine egne observasjoner som med svært mye annet som jeg liker å huske på. Du er en voksen kvinne og kvinners sterke side er hjernen. Dere er sterke mentalt men også mer utsatt for lidelser. Jeg har respekt.

 

og det er heller ikke mange som er på mitt nivå.

http://en.wikipedia....93Kruger_effect

Hepp!

 

Hva slags link er dette?

Lenke til kommentar

Du har fortsatt en "Jeg er bedre enn deg"-holdning. Du antar også at folk som er her er under 20 år og tegneserie-lesende dumminger. Du gjør ikke annet enn å skyte deg selv i beinet.

 

Selv er jeg faktisk 25 år, interessert i grunnsteinene i verdenen vår (hvordan alt er bygget opp) og universet. Jeg er også interessert i det hele sosiale spillet som mange av oss sliter med å fullt forstå. Jeg er veldig glad i å tenke utfordrende tanker, samt finne ut hvorfor ting er som de er.

 

Kanskje jeg leser tegneserier en gang i blant, men hva har det med saken å gjøre?

 

IQ er en fin pekepinne på hvilket nivå en person forholder seg på. At du ignorerer IQ-tester, sier mer om deg enn om andre.

Helt seriøst, prøv Mensa sin test, og se hvordan det går. Den er tross alt laget for de mer intelligente av oss.

Lenke til kommentar

Jeg har lest hver eneste post i denne tråden, den er jo ikke så veldig lang, så jeg strevde ikke så voldsomt med akkurat det. Å påstå at man er på "et høyere nivå" enn andre er faktisk en dårlig sosial strategi de færreste kan bruke. Du utviser en arroganse i måten du ordlegger deg, og ingen liker arroganse.

 

Det kan godt hende du har hatt unødvendig mye motgang, men er det relevant i akkurat denne saken? Hvor mye motgang du har hatt før ser jeg ikke på som særlig relevant i en sak der mange er uenig i deg, og sier at de ønsker mer av deg. Du ber om mer fra folk på diskusjon.no, men vi kan ikke be om mer (bedre formuleringer f.eks) fra deg? Hva slags logikk er det?

 

Jeg er ikke gammel, men jeg går i kategorien voksen kvinne. Jeg er ikke underutviklet heller, og jeg skjønner ikke hvorfor du påstår at vi som har deltatt her er det. Det er en påstand som ikke hører hjemme i noen diskusjon. Du stilte et spørsmål, vi har satt oss såpass inn i saken som det lar seg gjøre, og gitt deg våres råd og meninger. Hva mer ønsker du egentlig?

 

Kvinne 26 år her, tar en høyskoleutdanning, trenger du IQ-scoren min også?

Dette er jo helt klart det mest suverene innlegget jeg har fått på lenge. Beklager den skarpe responsen men de andre som har kommet innom her sliter jo med å forstå det jeg sier.

 

Jeg må bare beklage, jeg er stressa, provosert, sulten og oppgitt over at det er så mange som ikke tar diskusjonene seriøst så jeg innrømmer at jeg mista litt kontroll og da har jeg ikke har klart å fremstå som den personen jeg egentlig er.

 

Det er ikke en sosial strategi som jeg bruker til vanlig men når jeg kommer på disken og det er bare tegneserie intereserte gutter på under 20 år som skriver til meg så er det ikke noe lavmål og si at man er på et høyere nivå.

 

Men når 90% av de som kommer er kids så er det lett å fortsette samme linja til det kommer noen som faktisk er seriøse og som har evne til å se hva som er på den "andre siden".

 

Jeg liker å gi alt jeg kan så jeg kan ikke bidra med noe mer eller meindre og nå er jeg liksom i en posisjon hvor det er "dere" mot "meg" og at det er bare meg feilen ligger hos. I motsetning til gutter på under 20 år så klarer jeg faktisk å innrømme feilene mine selv om jeg ikke har gjort det så mye i denne tråden.

 

Dersom jeg hadde fått konkrete og seriøse svar i fra starten så ville tråden vært anerledes. For du leste vel alle innlegg?

 

Uansett... jeg kommer tilbake når jeg har klart å dekke dagens behov. Jeg veit at jeg var veldig barnslig mot deg. Nekter ikke for det men det er fortsatt ikke bare meg feilen ligger hos. Det er litt merkelig at du ikke har opplevd det selv at det bare kommer folk som skal provosere og kverulere. MEn det er jo flere momenter som har betydning og det er altså tema, innhold og folk. Jeg merker forskjell på folk ved å ta til meg signaler.

 

Jeg har nok med meg selv så jeg trenger ikke din IQ-score. Kanskje ved en senere anledning?

 

Jeg hadde selv gått på høyskole om jeg hadde hatt nok kronasjer til det og det er vel ikke så mange som går på høyskole i din alder?

 

Det er forøvrig flere typer IQ og flere måter å måle den på så igjen stoler jeg kun på mine egne observasjoner som med svært mye annet som jeg liker å huske på. Du er en voksen kvinne og kvinners sterke side er hjernen. Dere er sterke mentalt men også mer utsatt for lidelser. Jeg har respekt.

 

og det er heller ikke mange som er på mitt nivå.

http://en.wikipedia....93Kruger_effect

Hepp!

 

Hva slags link er dette?

 

 

Å se ned på andre mennesker uansett kjønn eller alder, heve seg over dem og si at du er på et høyere nivå enn andre er lavmål og arroganse jeg ikke klarer å se noen behov for! Alle har noe å bidra med, og den mest spillegale, kåte tenåringsgutten som finnes der ute har faktisk en og annen fornuftig tanke, noe han er flink på og kan uttale seg om. Man går glipp av mye og mange dersom man avfeier andre mennesker som "dårligere" enn seg selv.

 

Jeg har sett de useriøse svarene, men det store "trikset" er å drite i de kommentarene. Du ser selv at de er useriøse, så hvorfor lar du deg vippe av pinnen av DE tingene? Er noe useriøst, prøv å se humoren i det, eller ignorer det. Jeg lo godt av den andre kommentaren du fikk, den var morsom! Å være selvhøytidlig og ikke tåle litt morsomheter funker ofte ikke.

 

I en diskusjon er det alltid "noen" mot "de andre". Og jeg er enig i mye av den kritikken du har fått. Du ba om råd og du fikk svar. Vil du ikke gi deg selv sjansen til å lære noe om deg selv, ved å i det minste vurdere tilbakemeldingene du har fått? Tenk om du HAR feil, og de/vi andre har rett? Skal du bare stå på ditt, her og i resten av livet ditt og tenke at andre må endre seg, jeg trenger ikke å endre meg. Dersom man "alltid har rett" så ender man som regel opp som ensom, for INGEN har alltid rett!

 

Forresten så burde man ikke henge seg opp i alder, kjønn, religiøst ståsted, seksuell legning på motdebatantene i en diskusjon. Har folk et godt argument, så har de det. Iblant er det slik at fjortisjenta på bussen sier smartere ting enn Nelson Mandela kan få seg til å si. Det hender at "dumme folk" sier smarte ting, og iblandt sier "smarte folk" dumme ting.

Endret av Kosepute
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lest hver eneste post i denne tråden, den er jo ikke så veldig lang, så jeg strevde ikke så voldsomt med akkurat det. Å påstå at man er på "et høyere nivå" enn andre er faktisk en dårlig sosial strategi de færreste kan bruke. Du utviser en arroganse i måten du ordlegger deg, og ingen liker arroganse.

 

Det kan godt hende du har hatt unødvendig mye motgang, men er det relevant i akkurat denne saken? Hvor mye motgang du har hatt før ser jeg ikke på som særlig relevant i en sak der mange er uenig i deg, og sier at de ønsker mer av deg. Du ber om mer fra folk på diskusjon.no, men vi kan ikke be om mer (bedre formuleringer f.eks) fra deg? Hva slags logikk er det?

 

Jeg er ikke gammel, men jeg går i kategorien voksen kvinne. Jeg er ikke underutviklet heller, og jeg skjønner ikke hvorfor du påstår at vi som har deltatt her er det. Det er en påstand som ikke hører hjemme i noen diskusjon. Du stilte et spørsmål, vi har satt oss såpass inn i saken som det lar seg gjøre, og gitt deg våres råd og meninger. Hva mer ønsker du egentlig?

 

Kvinne 26 år her, tar en høyskoleutdanning, trenger du IQ-scoren min også?

Dette er jo helt klart det mest suverene innlegget jeg har fått på lenge. Beklager den skarpe responsen men de andre som har kommet innom her sliter jo med å forstå det jeg sier.

 

Jeg må bare beklage, jeg er stressa, provosert, sulten og oppgitt over at det er så mange som ikke tar diskusjonene seriøst så jeg innrømmer at jeg mista litt kontroll og da har jeg ikke har klart å fremstå som den personen jeg egentlig er.

 

Det er ikke en sosial strategi som jeg bruker til vanlig men når jeg kommer på disken og det er bare tegneserie intereserte gutter på under 20 år som skriver til meg så er det ikke noe lavmål og si at man er på et høyere nivå.

 

Men når 90% av de som kommer er kids så er det lett å fortsette samme linja til det kommer noen som faktisk er seriøse og som har evne til å se hva som er på den "andre siden".

 

Jeg liker å gi alt jeg kan så jeg kan ikke bidra med noe mer eller meindre og nå er jeg liksom i en posisjon hvor det er "dere" mot "meg" og at det er bare meg feilen ligger hos. I motsetning til gutter på under 20 år så klarer jeg faktisk å innrømme feilene mine selv om jeg ikke har gjort det så mye i denne tråden.

 

Dersom jeg hadde fått konkrete og seriøse svar i fra starten så ville tråden vært anerledes. For du leste vel alle innlegg?

 

Uansett... jeg kommer tilbake når jeg har klart å dekke dagens behov. Jeg veit at jeg var veldig barnslig mot deg. Nekter ikke for det men det er fortsatt ikke bare meg feilen ligger hos. Det er litt merkelig at du ikke har opplevd det selv at det bare kommer folk som skal provosere og kverulere. MEn det er jo flere momenter som har betydning og det er altså tema, innhold og folk. Jeg merker forskjell på folk ved å ta til meg signaler.

 

Jeg har nok med meg selv så jeg trenger ikke din IQ-score. Kanskje ved en senere anledning?

 

Jeg hadde selv gått på høyskole om jeg hadde hatt nok kronasjer til det og det er vel ikke så mange som går på høyskole i din alder?

 

Det er forøvrig flere typer IQ og flere måter å måle den på så igjen stoler jeg kun på mine egne observasjoner som med svært mye annet som jeg liker å huske på. Du er en voksen kvinne og kvinners sterke side er hjernen. Dere er sterke mentalt men også mer utsatt for lidelser. Jeg har respekt.

 

og det er heller ikke mange som er på mitt nivå.

http://en.wikipedia....93Kruger_effect

Hepp!

 

Hva slags link er dette?

 

 

Å se ned på andre mennesker uansett kjønn eller alder, heve seg over dem og si at du er på et høyere nivå enn andre er lavmål og arroganse jeg ikke klarer å se noen behov for! Alle har noe å bidra med, og den mest spillegale, kåte tenåringsgutten som finnes der ute har faktisk en og annen fornuftig tanke, noe han er flink på og kan uttale seg om. Man går glipp av mye og mange dersom man avfeier andre mennesker som "dårligere" enn seg selv.

 

Jeg har sett de useriøse svarene, men det store "trikset" er å drite i de kommentarene. Du ser selv at de er useriøse, så hvorfor lar du deg vippe av pinnen av DE tingene? Er noe useriøst, prøv å se humoren i det, eller ignorer det. Jeg lo godt av den andre kommentaren du fikk, den var morsom! Å være selvhøytidlig og ikke tåle litt morsomheter funker ofte ikke.

 

I en diskusjon er det alltid "noen" mot "de andre". Og jeg er enig i mye av den kritikken du har fått. Du ba om råd og du fikk svar. Vil du ikke gi deg selv sjansen til å lære noe om deg selv, ved å i det minste vurdere tilbakemeldingene du har fått? Tenk om du HAR feil, og de/vi andre har rett? Skal du bare stå på ditt, her og i resten av livet ditt og tenke at andre må endre seg, jeg trenger ikke å endre meg. Dersom man "alltid har rett" så ender man som regel opp som ensom, for INGEN har alltid rett!

 

Forresten så burde man ikke henge seg opp i alder, kjønn, religiøst ståsted, seksuell legning på motdebatantene i en diskusjon. Har folk et godt argument, så har de det. Iblant er det slik at fjortisjenta på bussen sier smartere ting enn Nelson Mandela kan få seg til å si. Det hender at "dumme folk" sier smarte ting, og iblandt sier "smarte folk" dumme ting.

Jeg har vel egentlig aldri sagt at jeg har rett men når folk ikke kan begrunne hvorfor jeg tar feil så kan dem egentlig ikke si så veldig mye mer. Jeg vet at jeg har mye rett fordi jeg prater ikke om noe jeg ikke har peiling på. Det er da jeg kan ta feil. Dersom jeg er usikker så bruker jeg begreper som "tro" eller "anta". Det vil også sende et signal til leseren. Jeg kjenner til mange av de som har postet i denne tråden og hvis du tar en titt på deres innlegg og aktivitet så er det lett å se at det er folk som kommer for å ødelegge. Jeg vet ikke hvorfor de får fortsette for dem burde vært bannet for lenge siden. Det er også noen useriøse som styrer forumet fortiden. Jeg har flere brukere her på disken og for noen år siden så var responsen en helt annen. Det var på grunn av at det meste av aktiviteten var dominert av voksne og seriøse folk. De som kom for å kødde ble raskt luket ut. Så jeg kjenner forumet svært godt.

 

Jeg forventer at folk svarer seriøst på seriøse poster på et forum som dette. Dersom dem ikke har noe å bidra med så bør dem heller ikke svare og de fleste i denne tråden har ikke klart å bidra med noe konstruktivt. Det er slik at når man prater om et konkret emne så prater vi bare om det som emne handler om. Jeg skriver om hvordan jeg ser verden og hvordan jeg ser alternative samfunn, systemer og det jeg skriver om er basert på fakta, brede observarsjoner, erfaring, og de grunnleggende lovene i naturens eksistens så jeg skriver ikke noe sånn rett ut av det blå. Du har kanskje ikke sett så mye på de andre postene mine. Du vet ikke hvem de andre brukerne mine er en gang. Du kjenner meg ikke som alle andre.

 

Jeg har ikke fått de rådene jeg var ute etter å få fordi folk misforstår veldig mye. Jeg har heller fått høre "hva jeg gjør feil" og hvor dum jeg er og virkelighetsfjern jeg er også videre. Folk er for raske med å dømme. Folk er for raske med å lese innleggene mine da alle ord og setninger har en betydning. Det jeg skriver står med mening. Men folk er alt for stressa og stress er farlig. Stress innebærer mye mer enn folk tror og det er for eksempel at man legger mindre merke til detaljer i miljøet rundt seg. Man får dårligere hukommelse. Man tenker mindre klart og blir rett og slett mindre tilstedeværende. Alle psykiske effekter som tilstedeværelse, humør, oppdagelsesevne, intelekt, intelligens, tålmodighet, stress osv har forskjellige grader. Dersom man har en lav evne til å lese detaljene i teksten så blir det også vanskelig å forstå riktig. Men folk leser for fort og det er på grunn av stress som igjen har forskjellige grader. Du skjønner det?

 

Alt som er rundt oss i vårt miljø og omverden har forskjellige grader. Det er mange detaljer som i prinsippet er det samme men ingenting er likt så det blir veldig abstrakt. En bok er en bok men ikke innholdet. Min grad av sensitivitet får meg til å merke forskjell på det meste som ingen andre legger merke til og da kan jeg også bli opphengt og ingen andre skjønner hva jeg prøver å formidle. Jeg får så mange tanker, ideer og legger merke til så mye at jeg må skrive, tegne, høre på musikk eller gå lang tur i skogen å røyke joint for å klare å slappe av. Da klarer jeg å holde sensitiviteten min i sjakk. Jeg kan vise ekstrem tålmodighet men egentlig så har jeg ikke det. Jeg er så sensitiv at jeg merker forskjell i kroppen av hvert drag med frisk luft etter å ha vært inne for lenge.

 

Jeg er enig i at man ikke skal henge seg opp hvordan folk er men det forteller en del om hvordan personen er. Med andre ord så kan mindre begavede folk komme langt i livet og smarte folk ikke komme noen vei og det er fordi det er graden av deres muligheter og resurser som teller mest.

 

For eksempel i dag og i kveld så skriver jeg ikke så bra som jeg kunne ha gjort fordi graden av min funksjon til å konsentrere meg er svekket på grunn av at jeg har spist lite, jeg klarer ikke å slappe av skikkelig så det tar ca 3-4 dager mellom hver gang jeg er helt uthvilt og det vil si at jeg er veldig sliten og trøtt som svekker min evne til å fungere 100% optimalt. Som igjen fører til at jeg føler ubehag som igjen forsterker ubehag av sult og trøtthet samt temperaturen i kroppen.

 

Jeg skriver dette fordi jeg tror du skjønner hva jeg skriver når jeg er meg selv. Når jeg prater med folk som misforstår så må jeg hele tiden endre på språket for å forsøke å få folk til å forstå. Av de som har vært inne på denne tråden så er det bare du som vil forstå denne teksten. Du sier at ingen har alltid rett og det jeg helt enig i for det betyr også at ingen kan forstå alt og det er sant så da skal jeg slutte å forvente at folk forstår alt jeg mener. Det er slik at noen forstår mer og noen forstår mindre fordi alle har en forskjellig grad og jo lenger ned i detaljene jo flere forstyrrende faktorer kan vi se. Noen ganger i livet så har jeg hatt venner som har forstått meg og som jeg kunne diskutere godt med. På grunn av endring i min livs situasjon så har jeg ingen venner som jeg prater med hver dag lenger og ingen av de jeg kan prate med til daglig er til å diskutere med fordi dem har helt andre interesser enn meg. De gangene jeg har hatt venner som har forstått alt satte veldig stor pris på meg som person og var veldig glad i meg for den jeg var. Men nå sitter jeg alene hver dag og jeg har tynne muligheter i arbeidslivet på grunn av min grad av muligheter.

 

Fortsatt så er det mye jeg vil skrive men jeg begynner å bli sliten og skal prøve å sove. Det er ikke ofte at jeg er så sliten som nå. Jeg trenger som sagt 3-4 dager til å bli så sliten at jeg kan få en god natt med søvn. Eller så kan jeg ta med telt ut i skogen for da kan jeg også oppnå den følelsen av å slappe av til å sove godt og lenge.

 

Jeg høres sikkert helt syk ut men det var også godt å fortelle og jeg håper du har lest og mest av alt om du har forstått det du har lest.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke fått de rådene jeg var ute etter å få fordi folk misforstår veldig mye. Jeg har heller fått høre "hva jeg gjør feil" og hvor dum jeg er og virkelighetsfjern jeg er også videre.

 

Du stiller spørsmålet "Hvorfor har jeg nesten ingen å diskutere med?", og fortsetter så videre i åpningsposten med å anta at det er svært få som liker å diskutere "politikk, samfunn, natur, fysikk og helse". Dette konkluderer du med pga. få poster i trådene dine.

 

Hva hvis jeg forteller deg at "politikk, samfunn, natur, fysikk og helse" er blant de mest populære emnene, ikke bare her på forumet, men i verden? Du kan f.eks. bare se på aktiviteten i de forskjellige kategoriene. Ser det ut som om at det er få som interesserer seg for det samme som deg? Nei, selvfølgelig ser du at det er mange som interesserer seg for det samme som deg, så da kan det vel ikke være dette som er problemet, kan det vel?

 

 

Tror du ikke at det er en bitteliten mulighet for at det kanskje er noe feil med måten du åpner diskusjoner på og hvordan du snakker til andre som poster i trådene dine? Tror du det er mest sannsynlig at det er "alle andre" det er noe galt med, fremfor at det er noe galt med deg?

 

Vi som skriver på dette forumet har ingen ønsker om å "ta" deg på noen måte. Vi vil ikke mobbe. Vi vil faktisk hjelpe deg, tro det eller ei. Vi prøver så godt vi kan å svare på det du spør om. De fleste av oss tror at det er måten du diskuterer på som stumper trådene dine.

 

Men det vil altså ikke komme på tale for deg å revurdere retorikken din (måten du snakker på)? Er det ikke mulig at det ligger noe i det vi sier?

 

Hvis du fortsatt insisterer på at det ikke er noen som er interessert i å diskutere det samme som deg, så foreslår jeg at du forteller oss om hva nøyaktig du ønsker å diskutere så skal vi heller prøve å hjelpe deg til å finne de med felles interesser til deg.

Endret av Aporia Qualia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hexafix:

Du har vært medlem i snart 2 døgn, tar opp temaer som delvis ikke er så veldig kontroversielle("mat er viktig", "barneoppdragelse er viktig" og "Global klimaendring er fakta") og har en noe spesiell argumentasjonsmåte. Personlig syntes jeg det ser ut som om du er mer ute etter å fremme egne meninger enn å diskutere, det sier seg selv at de diskusjonene ikke tiltrekker seg så mange deltagere.

Samt, tid. Som jeg sa, du har vært medlem i under 2 døgn, det tar stort sett litt tid før diskusjoner tar av om de ikke vekker veldig stor interesse hos andre.

 

Når du skriver ting som det under dreper du litt av diskusjonen.

Kilde?

Aftenposten.no

nøkkelord er å søke;

site aftenposten.no: "søketekst"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hexafix:

Du har vært medlem i snart 2 døgn, tar opp temaer som delvis ikke er så veldig kontroversielle("mat er viktig", "barneoppdragelse er viktig" og "Global klimaendring er fakta") og har en noe spesiell argumentasjonsmåte. Personlig syntes jeg det ser ut som om du er mer ute etter å fremme egne meninger enn å diskutere, det sier seg selv at de diskusjonene ikke tiltrekker seg så mange deltagere.

Samt, tid. Som jeg sa, du har vært medlem i under 2 døgn, det tar stort sett litt tid før diskusjoner tar av om de ikke vekker veldig stor interesse hos andre.

 

Når du skriver ting som det under dreper du litt av diskusjonen.

Kilde?

Aftenposten.no

nøkkelord er å søke;

site aftenposten.no: "søketekst"

 

Å fremme egne meninger er jo en del av målet med å diskutere på nett.

 

At temaene ikke er så kontroversielle har ingenting med interesse og respons å gjøre.

 

Her holder vi også på med utveksling av meninger og søker ny kunnskap, nye impulser og gi råd og budskap for å gjøre hverandre mer opplyste og kunnskaprike samt utvide horisontene våre.

 

At jeg har vært medlem i 2 døgn har ingenting med saken å gjøre. Det har fortsatt noe med aktiviteten på forumet og hvem som er her. Det skal ikke være nødvendig å måtte gi en diskusjon tid. Det eneste man venter på er da folk som kommer for å diskutere. Men det er ikke alle som kan være med å diskutere mine felt.

 

Du mener at jeg drepte litt av en diskusjon og du trekker frem et eksempel. Dersom du ser på historien til hvorfor jeg skriver det så ser du at personen ikke var interesert i å diskutere og han spurte meg om et spørsmå fordi han var i tvil og måtte ha kilde. Jeg mener derfor at det vil gjøre diskusjonen bedre jo mer opplyste folk er. Man skal ikke hindre folk i å lese eller lære noe nytt. Det er noe av det værste man kan gjøre.

Lenke til kommentar

At jeg har vært medlem i 2 døgn har ingenting med saken å gjøre. Det har fortsatt noe med aktiviteten på forumet og hvem som er her. Det skal ikke være nødvendig å måtte gi en diskusjon tid. Det eneste man venter på er da folk som kommer for å diskutere. Men det er ikke alle som kan være med å diskutere mine felt.

 

Du mener at jeg drepte litt av en diskusjon og du trekker frem et eksempel. Dersom du ser på historien til hvorfor jeg skriver det så ser du at personen ikke var interesert i å diskutere og han spurte meg om et spørsmå fordi han var i tvil og måtte ha kilde. Jeg mener derfor at det vil gjøre diskusjonen bedre jo mer opplyste folk er. Man skal ikke hindre folk i å lese eller lære noe nytt. Det er noe av det værste man kan gjøre.

1: Du trenger folk for å diskutere, ikke sant? Og du sier selv at man trenger tid for at folk skal finne tråden. Dermed har det at du har vært medlem i kun to dager alt med saken og gjøre.

 

2: Du sier man ikke skal hindre noen i å lære noe nytt og at det er noe av det verste man kan gjøre. Likevel er det sitert fra deg hvor du hindrer en person i nettopp det.

 

Takk for meg :)

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Fint at du belærer meg om hvordan det er, for jeg har ingen kjennskap til hvordan forumet fungerer fra før...

Hvordan noe skal være i følge deg har desverre lite med hvordan det faktisk er.

 

Kan ta "mat er viktig"-diskusjonen, det er generellt stor enighet blandt alt levende at mat er viktig, hva skal diskuteres? Skal 500 personer komme med "ja mat er veldig viktig"?

Kontroversielle temaer er ofte noe som engasjerer folk mye, mye mer enn ren informasjons-spredning.

De fleste er interessert i å diskutere, ikke i å lese det du tar som fakta. Er man ute etter ren informasjon er google ganske mye bedre enn forumet her om man utelukkende er ute etter informasjon. Vil man spørre om noe, få innspill eller diskutere noe er forumet her ypperlig.

 

Ting du mener ikke har noe med saken er ting jeg mener absolutt har noe med saken å gjøre, men hva vet vel jeg...

 

 

Hvorfor spør du om hvorfor ingen vil diskutere med deg når du åpenbart ikke er ute etter å høre hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er så veldig mange her i verden som er 100% uthvilt, ikke stresset og har det 100% bra med seg selv. Jeg tåler ikke stress så bra selv heller og blir (som mange andre) mer sårbar da. Det er normalt, og da må man kjenne sine begrensninger. Har jeg en dårlig dag og ikke orker kjipe tilbakemeldinger eller ikke klarer å holde hodet kaldt og rasjonelt, da holder jeg meg unna diskusjoner! For da vil mine bidrag ikke bli så gode som jeg selv ønsker de skal være, og jeg kan faktisk ikke si "jeg ville vunnet denne diskusjonen dersom jeg hadde en bedre dag". Iblant er man selv det svakeste ledd, og man kan ikke forvente at folk flest skal ta hensyn til det.

 

Når du spør "Hvorfor har jeg nesten ingen å diskutere med?", hva skal vi svare? Vi andre erfarer at det er stor interesse for de temaene du ramser opp. Når ber om et svar så må du være forberedt på at du kan få svar du ikke liker, eller at folk skal komme med ting du ikke har tenkt på selv. Det ville vært veldig rart om folk hadde svart deg " fordi alle andre er dumme og rare, evneveike og du er den smarteste av oss alle, og vi når naturligvis ikke opp til ditt nivå!" Noe jeg nesten har fått følelsen av at du har forventet.

 

Når du kommer med en påstand er det også opp til DEG å komme med kilder som underbygger påstanden. Når folk ber om det, er det frekt å fortelle dem hvordan de kan søke seg frem til det. Gidder du ikke å komme med bevisene selv, så er det ingen som gidder å ta deg seriøst. Skal jeg liksom si til foreleseren min som jeg leverer en besvarelse til "kilder? herregud, klarer du ikke søke på Internett/lete på biblioteket?". Tror ikke jeg hadde blitt "student of the year" akkurat.

 

Å gi en diskusjon tid er vel nettopp nøkkelen til å få samfunnet til å gå fremover. De store diskusjonene har vart i mange 1000 år (hva er meningen med livet), hvordan man skal styre ett land er en pågående diskusjon som aldri blir ferdig og det kommer nye debattanter til hele tiden. Hvorfor har du så hastverk? Hvorfor er det ikke verdt å vente på folk i en diskusjon?

 

Jeg må få si at (ut i fra de eksemplene som er gitt av andre her, som de har hentet fra tråder du har startet) så gir formuleringene lite rom for diskusjon. De eneste som vil være særlig interesserte i å diskutere OM mat er viktig, er anorektikere, men de vil slite med å bevise sine påstander (nei man trenger ikke mat f.eks), og det vil mest sannsynlig ende i en "ja det er viktig", "nei det er ikke viktig", JOOO det er viktig" krangel de fleste ikke gidder å bry seg med.

 

Det kan også virke som at du hever deg veldig over alle andre, og at du mener at DU sitter med det "riktige" svaret, og at din jobb da blir å belære andre utifra dine egne erfaringer.

 

SItat Hefafix: "Jeg har ikke fått de rådene jeg var ute etter å få fordi folk misforstår veldig mye. Jeg har heller fått høre "hva jeg gjør feil" og hvor dum jeg er og virkelighetsfjern jeg er også videre. Folk er for raske med å dømme. Folk er for raske med å lese innleggene mine da alle ord og setninger har en betydning. Det jeg skriver står med mening. Men folk er alt for stressa og stress er farlig. Stress innebærer mye mer enn folk tror og det er for eksempel at man legger mindre merke til detaljer i miljøet rundt seg. Man får dårligere hukommelse. Man tenker mindre klart og blir rett og slett mindre tilstedeværende. Alle psykiske effekter som tilstedeværelse, humør, oppdagelsesevne, intelekt, intelligens, tålmodighet, stress osv har forskjellige grader. Dersom man har en lav evne til å lese detaljene i teksten så blir det også vanskelig å forstå riktig. Men folk leser for fort og det er på grunn av stress som igjen har forskjellige grader. Du skjønner det?"

 

Alt dette virker for meg veldig subjektivt. Hva vet du om hvor grundig folk leser? Det er stor variasjon i folks evne til å ta til seg tekst. Og det vil også være store variasjoner i folk sine oppfatninger av teksten. Du kan ikke forvente at alle vil tolke dine setninger slik du har ment det, og det betyr ikke at "andre ikke forstå". Det kan bety 1) du har ordlagt deg feil (det skjer med alle!) eller 2) at mottakeren har en egen hjerne, egne erfaringer og egne følelser som vil være med å tolke teksten etterhvert. Dersom du noen gang har hatt norsk eller engelsk undervisning og det var tekstanalyse så burde du ha fått med deg at folk tolket tekstene forskjellig.

 

Btw: Stress er ikke farlig. Det er når det blir for mye stress eller "negativt stress" at det blir farlig. Når vi ikke evner å håndtere stresset. På en eksamen er stresset drivkraften i meg, men jeg må klare å holde stresset litt i sjakk, slik at jeg ikke lar det utarte til panikk. MEN: hva stress gjør med deg (eller meg) er ikke relevant i mtp. navnet på denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle til å svare men da jeg så "meninga med livet" så ble jeg bare kvalm. Hvorfor skal man stille seg det spørsmålet? Jeg vet at meninga med livet er å ha det best mulig og få gjort mest mulig av sine drømmer. Jeg har fått oppfylt de fleste drømmene mine og det er akkurat det som gir meg energien jeg har i dag. Det er det som er meninga med livet. Noe mer er det ikke å si. Det er et unødvendig spørsmål. Alt i naturens lover går i hver sin retning mot sitt eget mål så derfor er det slikt at det er der man er skal man også være dersom man har valgt riktige veier i livet. Jeg er alltid så opptatt at jeg aldri tenker på tomme spørsmål om hva som er meninga med livet. Å tenke på det er som å spore av og det er ikke bra. Det er nesten som en liten religion. Det er forøvrig flere slike "usynlige" spørsmål ut fra det blå. Som er relatert til for eksempel myter og det ukjente. Det er like dumt som å forstå det ukjente uten å legge puslespillet først.

 

Jeg får vondt i magen hver gang jeg hører eller leser det. Meninga med livet går det ikke an å snakke om. Det er sånn som står i bibelen og koranen osv. Nei fysh.

 

Jeg kommer tilbake og skriver mer senere for stress er en faktor som påvirker det vi skriver til en viss grad så vi det er noen broer du ikke ser der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...