Gå til innhold

Hvorfor har jeg nesten ingen å diskutere med?


Hexafix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Les tåden sakte på nytt, bruk god tid og prøv å forstå hva folk prøver å fortelle deg. Hint: ta på deg de objektive brillene :)

 

forøvrig; du leter du etter en side med likestilte. da vil jeg anbefale www.nakenprat.no

Jeg vet hva som foregår på nakenprat og det er ikke det jeg søker etter. Jeg er tilfredstilt så jeg er ikke ute etter mer.
Lenke til kommentar

Ironisk nok har du fått til en vill diskusjon her. :)

Nei, men VI har fått det til. Dere og meg. Alle oss i et et felleskap. Det er jo nødvendigvis ikke jeg som skal lede diskusjonen fordi det er jeg som har starta tråden. Dette er et samarbeid med alle. Så det er ikke bare meg men alle det handler om.
Lenke til kommentar

det er masse 40åringer og sånn på kvinneguiden. noen unge kvinner også, men stort sett 40+

takk for tipset men jeg har ikke registrert meg der fordi det er "kvinne-guiden". Men jeg kan jo prøve å registrere meg der også og se hvordan det går... xD

 

Lurer du fortsatt på hvorfor veldig få vil diskutere med deg?

Egentlig ikke. Jeg vet jo grunnen men det er joingen som vil akseptere den.

Hva er grunnen du veit, da?

jeg husker ikke og gidder ikke å huske det akkurat nå, men jeg har nevnt det flere ganger i tråden.
Lenke til kommentar

Hei, Hexafix.

 

Jeg gidder ikke lese hele tråden, så jeg kommer til å svare på ditt opprinnelige spørsmål, uavhengig av hva andre har sagt til nå.

 

Ut i fra søket på emner opprettet av deg, så ser jeg at tre av fem emner er skrevet på en slik måte at de ikke inviterer til debatt. Ved å lese de får man (eller i alle fall jeg) inntrykk av du hovedsaklig ønsker å informere andre om hva dine meninger innebærer, ikke at du ønsker en faktisk debatt. Videre så er mye av det du skriver en holdning som ikke kommer til å sette mange sinn i fyr og flamme. Kombinasjonen av disse fører til når man leser trådene dine så tenker man noe slik som "Hm, ja ok, det mener han" og deretter trykker "tilbake" i nettleseren sin for å lese noe annet.

 

Kort sagt: Ja, innleggene dine er litt kjedelige. Dette er ikke et angrep på deg som person. Det er godt mulig at du ikke er en kjedelig person i virkeligheten, men innleggene du skriver er det.

 

Når man skriver et innlegg så bør man tenke på hvordan andre leser det, ikke bare hvordan man selv skriver det. De to er ikke alltid nøyaktig det samme.

 

Btw:

Mann

27 år

Teknologi/vitenskap, trening, psykologi, små mengder politikk, dataspill.

Endret av Pseudopod
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg må takke for de seriøse svarene. Jeg har lært at det er innholdet i en post og innlegg som er det viktigste. Jeg mener derfor at det alltid er innholdet som har mest å si. Også at det alltid er en andreperson som har noe å si i mot det igjen også starte diskusjoner ut i fra det. Det er slik en diskusjon er. Eller vi kan kalle det for samtaler over nett via forum. Å diskutere handler mye om å overtale, informere også at man kommer frem til løsningen på diskusjonen etter det. Selv om jeg skriver på en kjedelig måte så trenger ikke innholdet å være det. Det er ikke ofte at folk snakker på samme måte som de skriver. Jeg skriver fordi når jeg skal fortelle noe om synspunkter og skape samtaler med folk i virkeligheten så må jeg ordlegge meg på helt andre måter for å trekke interesse. Men jeg sliter med at folk bare ser bort også kommer jeg aldri til poenget. De som er tålmodige og venter på meg er også de som blir fasinert av meg. Derfor har jeg ikke veldig lett for å vise kvalitetene mine i det sosiale liv og folk tror bare at jeg er mye dummere enn det jeg selv mener at jeg er.

Lenke til kommentar

Så hvorfor har jeg ingen å diskutere med da?

 

Deres sier at jeg dreper diskusjoner, men det er dere som ikke vil være med på å diskutere det som jeg vil fordi dere har diskutert det før og da er det dere som dreper diskusjoner og stenger ute nye forumbrukere.

 

Jeg påstår at for eksempel "maten er den viktigste verdien man har" og da vil jeg også formidle hva jeg mener osv.

 

Bare fordi jeg ordlegger meg på en måte som dere syns er kjedelig betyr ikke at innholdet i teksten er kjedelig eller meningsløst.

 

Dere sier også at diskusjon har mye med sosial adferd. Men nekter for at alder, kjønn og miljø har noe å si. Men det er momenter som har noe å si på sosial adferd og interesser hos folk. Folk utvikler seg etterhvert som de blir eldre. Og når man blir eldre så har det lite å si på hvor lenge man lever men hvor mye man har erfart seg i livet. Så de som har utvikla seg mye og samtidig klart å få mye lærdom er alltid de som kommer lengst i livet.

 

For eksempel jeg da som sitter å skriver og leser hele tiden også besøker jeg slektningene mine og ser inn i TV stuen at de sitter å slapper av, tenker lite, ser på TV og er lite kontruktive. Det er gjeng folk som sitter å gaper mellom seg og ser veldig dumme ut der de sitter. Jeg forventer ikke at jeg ser noe bedre ut foran datan men jeg gjør noe i motsetning til dem. Dersom jeg er en av ca 5% som ikke liker å sløse med tida så er det jo en selvfølge at jeg har mye å bidra med på et forum som dette.

 

Grunnen til at folk er på forum er jo for å finne informasjon som man ville fått problemer med på google eller i det sosiale miljøet. Det er ingen som går på et forum dersom dem ikke må det.

 

Men detta var vel tungt og uforståelig for de fleste av dere som er under 40, eller 50? kanskje til og med 60?

Lenke til kommentar

På grunn av dette:

Men detta var vel tungt og uforståelig for de fleste av dere som er under 40, eller 50? kanskje til og med 60?

 

Du er rett og slett frekk og arrogant mot de som leser innleggene dine.

For det første så er jeg frekk og arrogant mot folk som kommer for å kødde. For det andre så trenger ikke å bry seg om frekkheter og arroganse. Det er det jo bare barnslige folk som gjør det.

Hvorfor skriver du ikke litt mer? Har du ikke noe mer å si?

 

Hvorfor sier ikke du at jeg tar feil? Hvorfor hopper du over så mye av mitt innlegg????

 

Det kaller jeg arroganse og det er også barnslig av deg. Hvorfor leste du bare siste linje?

Lenke til kommentar

Det er mange innlegg her inne som du har blankt ignorert, så du er virkelig ikke så mye bedre selv.

 

For det andre så trenger ikke å bry seg om frekkheter og arroganse.

Nettopp. Det er akkurat det folk gjør. Problemet da er at de velger å ikke bare drite i det frekke og arrogante som du pøser ut, men også deg.

Lenke til kommentar

Konklusjon:

 

Dere er ikke noe bedre enn meg. Jeg er ikke noe bedre enn dere men jeg er likevel best på min måte. Dere er best på deres måte.

 

Vi har alle noe å jobbe med. Det er minst like mye feil hos dere som det er hos meg.

 

Det tror jeg nesten alle vil være enig med meg på. Dersom dere ikke er det så er dere bare selvgode parasitter.

Lenke til kommentar

Greit, siden du spør om det.

Så hvorfor har jeg ingen å diskutere med da?

 

Deres sier at jeg dreper diskusjoner, men det er dere som ikke vil være med på å diskutere det som jeg vil fordi dere har diskutert det før og da er det dere som dreper diskusjoner og stenger ute nye forumbrukere.

Om det finnes et langt og informativt emne på akkurat det du ønsker å diskutere, så er det ikke vits å starte en ny diskusjon med mindre du har ny data/informasjon vedrørende emnet. Nye forumbrukere er invitert til å stille spørsmål og opprette emner, men de må også kunne godta at de blir referert til en eksisterende tråd på samme emne.

Jeg påstår at for eksempel "maten er den viktigste verdien man har" og da vil jeg også formidle hva jeg mener osv.

Hva med å heller si "Er maten den viktigste verdien man har, eller kan det være noe annet? Hva er i så fall ditt syn på hva som er det viktigste?". Det er langt mer åpent, og inviterer til debatt.

Bare fordi jeg ordlegger meg på en måte som dere syns er kjedelig betyr ikke at innholdet i teksten er kjedelig eller meningsløst.

Nei, det gjør det ikke. Men alle syns det er mer gøy å se på TV og å spille dataspill, enn å lese i lærebøker. Dette fordi TV og dataspill er underholdende, mens lærebøker er tørre og kjedelige. Lite engasjerende, og man må "dra" seg igjennom materialet. Det frister lite.

Det finnes massevis av underholdende læring på internett, som oppfordrer mennesker til å ta en titt.

F.eks:

Neil deGrasse Tyson, astro-fysiker som elsker å stå på scena eller å spre budskapet sitt ut til folket. Han gjør det på sånn en måte at jeg skulle ønske jeg var astrofysiker selv.

SciShow, en Youtube-serie som tar opp alt innefor vitenskap. Nyheter, kjente personer, forklaringer på hvordan ting fungerer.

Det finnes mange flere eksempler på dette, som viser hva jeg mener. Skal man få publikum, må det være interessant. Det må være godt skrevet eller filmet. Jeg kunne sikkert klippet og limt fra Wikipedia, men det er dessverre ikke så fargerikt skrevet.

 

(men igjen, skal ikke gå for langt heller...)

Dere sier også at diskusjon har mye med sosial adferd. Men nekter for at alder, kjønn og miljø har noe å si. Men det er momenter som har noe å si på sosial adferd og interesser hos folk. Folk utvikler seg etterhvert som de blir eldre. Og når man blir eldre så har det lite å si på hvor lenge man lever men hvor mye man har erfart seg i livet. Så de som har utvikla seg mye og samtidig klart å få mye lærdom er alltid de som kommer lengst i livet.

Ja og nei. Alder, kjønn og miljø har selvfølgelig noe å si, men det betyr ikke at du skal avfeie hva de personene sier bare fordi de er yngre enn deg. Det er en barnslig holdning, siden du da angriper personen, og ikke hans argumenter. Også kjent som ad hominem.

"Du er frekk"

"Nei, du er bare for ung til å skjønne meg"

 

De eldre kan ha mye lærdom å komme med, det er riktig. Det betyr derimot ikke at jeg går til min bestefar og spør han om hvordan gravitasjon fungerer, eller hvordan menneskekroppen er satt opp av de forskjellige byggesteinene i universet. Selv om man er eldre, betyr ikke at man kan alt, på langt nær. Det finnes mange ungdommer som er langt flinkere på sine områder, enn noen "voksne" noen sinne vil bli. Derfor er det så fint med slike forum som dette, hvor folk fra alle aldersgrupper, livsstilsituasjoner og miljø, møtes for å diskutere ting. Noen kan mye, noen kan lite, noen tror de kan, og noen gir bare faen. I slike situasjoner, er alder mindreverdig når det kommer til "legitimitet".

For eksempel jeg da som sitter å skriver og leser hele tiden også besøker jeg slektningene mine og ser inn i TV stuen at de sitter å slapper av, tenker lite, ser på TV og er lite kontruktive. Det er gjeng folk som sitter å gaper mellom seg og ser veldig dumme ut der de sitter. Jeg forventer ikke at jeg ser noe bedre ut foran datan men jeg gjør noe i motsetning til dem. Dersom jeg er en av ca 5% som ikke liker å sløse med tida så er det jo en selvfølge at jeg har mye å bidra med på et forum som dette.

Og der har du mange av forumets mer aktive brukere. De bytter ut TV-programmer med PC-bruk. Kanskje de ser noen TV-serier i ny og ne (som f.eks, Dr. House, Game of Thrones, mm.), eller spiller noen spill. Men hovedfokuset er nok forumett og dens mange diskusjoner. Det er for all del fint at du ønsker å være aktiv på et forum og delta i diskusjoner, men det er en viktig ting som du tilsynelatende mangler. Ydmykhet. Du tar på deg en pappa-rolle hvor du er den voksne, og vi er barna. Og da sitter du selvfølgelig med fasiten. For pappa tar jo aldri feil. :)

Grunnen til at folk er på forum er jo for å finne informasjon som man ville fått problemer med på google eller i det sosiale miljøet. Det er ingen som går på et forum dersom dem ikke må det.

Grunnen til at folk er på forum er mange forskjellige. Noen ønsker seg venner, noen ønsker å snakke om musikken de har laget, eller hører på. Noen vil finne nye filmer å se, eller bøker å lese. Noen ønsker å starte en debatt om hvorvidt negre er mindreverdige mennesker eller om jødene er på vei til å ta over hele verdenen. Og andre igjen, ønsker å finne ut hva slags politisk parti de skal stemme på.

Grunnen til folk er her? Umulig å si. Alle har hver sin grunn.

Men detta var vel tungt og uforståelig for de fleste av dere som er under 40, eller 50? kanskje til og med 60?

Og der kommer siden av deg som folk her på forumet misliker veldig mye. Det er din åpenbare arroganse ovenfor brukerene på forumet, som du ikke har noen som helst anelse om hvor de befinner seg i livet. For alt du vet, kan mesteparten av postene her komme fra folk med langt høyere intelligens, utdannelse og/eller arbeidserfaring enn du noen sinne vil oppnå. Derfor, ydmykhet. Du vet ikke hvem du snakker med, behandle dem derfor med respekt.

 

Såklart, når det kommer en "snørrvalp" som bare poster dritt, så gjør man som enhver annen voksen person ville gjort. Man ignorerer den personen. Med mindre den personen ikke ser hva han gjør galt. Da prøver vi å hjelpe. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På grunn av dette:

Men detta var vel tungt og uforståelig for de fleste av dere som er under 40, eller 50? kanskje til og med 60?

Du er rett og slett frekk og arrogant mot de som leser innleggene dine.

For det første så er jeg frekk og arrogant mot folk som kommer for å kødde. For det andre så trenger ikke å bry seg om frekkheter og arroganse. Det er det jo bare barnslige folk som gjør det.

Hvorfor skriver du ikke litt mer? Har du ikke noe mer å si? Hvorfor sier ikke du at jeg tar feil? Hvorfor hopper du over så mye av mitt innlegg????

Det kaller jeg arroganse og det er også barnslig av deg. Hvorfor leste du bare siste linje?

 

Du tar feil angående hva jeg har lest, og jeg anbefaler deg å ikke gå ut ifra at ingen leser noe av det du skriver. Ikke fortell meg at "jeg bare leste siste linje" og at jeg er barnslig som ikke svarer på alt du skriver eller på en annen måte gir deg en tilbakemelding på at jeg har lest alt. For jo, jeg har faktisk lest hvert eneste ord du har skrevet i denne tråden, og grunnen til hvorfor jeg ikke ønsker å diskutere med deg er som sagt at du er frekk og veldig arrogant. Noe mer hadde jeg ikke å si, da det er det mest presise svaret på emnetittelen jeg overhode kan gi deg.

 

Se på det siste innlegget ditt over meg her nå. Til og med når det virker som at du skal komme med en slags innrømmelse på at du tar selvkritikk langer du ut mot de som leser innleggene dine og blir oppfattet som frekk. Tror du at sosiale normer ikke gjelder på nettet? Tror du det er noen flere personer på nettet som gidder å høre på frekke kommentarer enn andre steder i livet? Jeg tror dette sannsynligvis kommer som et stort sjokk for deg, men nei, det er sannsynligvis enda færre av dem på nett, da det er svært enkelt og trykke "tilbake" i nettleseren og ikke investere tid i en diskusjon man ikke egentlig bryr seg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...