Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Ble dyrt å leke med brannslukningsapparatet..... !


Peshmerge

Anbefalte innlegg

... hvilken forskjell ville det utgjøre? Skulle man automatisk være fritatt for skyld og ansvar for alle dumheter man gjorde som ikke var eksplisitt omtalt i læreplanen?

Selvsakt ikke. Trådstarter burde selvsakt betale for seg, men så sant han ikke var klar over att det var så mye jobb å gjøre rent så syntes jeg han kun burde betale egenandelen. Hadde TS visst konsekvensene og likevel gjort det så hadde saken vært anderledes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig du synes det, men rent juridisk er det praktisk viktige hva han burde visst, ikke hva han faktisk visste.

Men er dette noe han burde ha visst. Med mindre det står tydelig på apparatet (om det står tydelig så er jeg enig i at det er grov uaktsomhet) så trur jeg ikke det store skadeomfanget er noe folk flest er klar over. Men hva som føles riktig for en som ikke kan juss og reel juss skal vel kanskje ikke blandes.

Lenke til kommentar

[...]Men er dette noe han burde ha visst. Med mindre det står tydelig på apparatet [...]

Men nå står det tydelig på apparatet hva slags bruk det er tiltenkt: Å slukke branner. Bruker du noe til annet en det er tiltenkt er det påregnelig at dette har konsekvenser som ikke nødvendigvis er nevnt på etiketten.

Norsk rett er heldighvis ikke lagt opp slik at alle produktrer må levres med en 1000-siders bok med "må ikke brukes til fremstilling av narkotiske stoffer", "ikke anbefalt brukt til hjemmekirurgi", "ikke spis metallembalasjen" og "produsenten har intet ansvar om produktet anvendes til rektalundersøkelser".....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det blir som å si at det er greit å pisse i sofaen til folk bare den ikke er for dyr..

 

Det opprører meg litt at forskjellen på rett og galt blir et spørsmål om hvorvidt man har kapasitet til å håndtere konsekvensene. Hærverk er greit bare erstatningen ikke blir for dyr, det er ok å kjøre i fylla hvis ikke straffen er for hard, det må bli høyere straffer for å kræsje så passasjerer omkommer (som om ikke det var straff nok i seg selv..)

 

Det er ganske hårreisende å antyde at denne typen skadeverk skulle være greit hvis det bare ikke hadde vært så dyrt i etterkant. Det er nemlig ikke det det handler om. Og det bør være ganske åpenbart for alle som har fått en normal oppdragelse.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Når en oppfører seg som en idiot må en bare ta følgene av det. At en ikke viste omfanget av skadene som ville komme er ingen unnskylding. Det står klart og tydelig på slukkeren at den skal brukes til og slukke brann. Ikke at den skal tømmes i fylla for og tøffe seg ovenfor kompiser.

Personlig håper jeg forsikrings-selskapet kommer med regress senere og vil ha dekt alt av utgifter av trådstarter :devil:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
*snip*

 

Veldig bra post, Krikkert.

 

For å følge litt videre opp kan det nevnes at det ikke bare er ved grov uaktsomhet at forsikringsselskapet kan gå til regress mot TS, men også dersom det er gjort ved forsett (med vilje).

Dette tror jeg kan konstateres etter det jeg leser i førsteposten, så TS, du skal nok være glad hvis du bare må betale 30k.

 

Ellers synes jeg at det er frekt at du ikke vil stå til ansvar for det som tydeligvis er din feil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis du ikke eier noe av nevnverdig verdi, ville jeg ikke ha betalt.

 

Tja, denne strategien vill sette ein ganske effektiv stopper for at trådstarter nokon gong vil kunne eige noke av nevneverdig verdi.

 

Betalingskravet går ikkje vekk berre ein ikkje betaler, det blir berre sent vidare til inkasso og dermed auke til eit større og større beløp.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ville likt og vite om han slipper unna med å kun betale egenandelen på 30k eller om han må betale hele skiten. Om han må betale hele greia synte jeg han burde fått ett betaling tilbud alla de lånekassa har. Å betale 100k+ i starten av studie tiden kan vel i verste fall sette en stopper hele studieløpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tull og vas at det er så dyrt å vaske det pulveret.

 

Jeg tinte lefser på en rist på en stekeplate da jeg var 13 og dette tok jo selvfølgelig fyr. Jeg tenkte at "å shit, hvor er branslokningsapparatet?" og tømte det mot stekeplata. (hva gjør man vel ikke når man er ung og dum? :p )

 

Iallefall: Det tok meg og mora mi to dager å vaske kjøkkenet og de tingene som ikke sto i skapene. Og det ble helt rent etterpå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tull og vas at det er så dyrt å vaske det pulveret.

 

Jeg tinte lefser på en rist på en stekeplate da jeg var 13 og dette tok jo selvfølgelig fyr. Jeg tenkte at "å shit, hvor er branslokningsapparatet?" og tømte det mot stekeplata. (hva gjør man vel ikke når man er ung og dum? :p )

 

Iallefall: Det tok meg og mora mi to dager å vaske kjøkkenet og de tingene som ikke sto i skapene. Og det ble helt rent etterpå...

Sikker på att det var ett pulver apparat du brukte og ikke en annen type.

 

Syntes forøvrig også det virker rart at slikt er så dyrt, så sant det ikke har ødelagt masse elektronikk. Mulig det ikke går opp i støvsugeren, men det burde vel fortsatt være mulig å vaske det bort med såpe og vann. Men jeg har ikke noe erfaring med det, så jeg er nokk langt ute i skogen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...