Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

skiller det egentlig noe på strømleverandører?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er ikke enkelt å se om det er noe man kan tjene på ved å velge en strømleverandør. 

Velger man spotpris?

Spotpris + 4 øre, samt et fast beløp per måned. Dette er kun et eksempel. 

Det beste er vel å velge en lokal leverandør?

Kan jeg velge nettleverandør selv?

Endret av Mykesider
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutes ago, Mykesider said:

Egentlig ikke. Med mindre du flytter til et område med en annen nettleverandør.

Skrevet

Spotpris svarer seg over tid. Strømleverandør bør du egentlig bare ha den billigste. Det eneste du betaler ekstra for er om du vil ha app, bedre oversikt på Min Side, eller få nettleie og strømforbruk på samme faktura(gjennomfakturering heter det). Strømmen som kommer inn i huset ditt er jo nøyaktig den samme siden du ikke kan bytte nettleverandør uten å flytte. 

Skrevet (endret)
Sitat

Velger man spotpris?

I Norge er det veldig populært. 95% eller noe sånt gjør det. Hva som passer deg må du nesten vurdere selv. Regn litt på det.

Sitat

skiller det egentlig noe på strømleverandører?

Påslaget varerer fra ca 2-20 øre. Gang opp med antall kWh du bruker per år for å se hva det utgjør i kroner for deg.

Mykesider skrev (På 28.5.2026 den 9.11):

Det beste er vel å velge en lokal leverandør?

Hvorfor? Disse selskapene er oppkjøpere av større kvanta med strøm og fakturautstedere til en stor gruppe småkunder. De er kun et økonomisk kontor og kan ha det hvor som helst uten at det betyr noe for deg. Ikke rent ulikt teleselskaper som chilimobil, onecall etc.

Mykesider skrev (På 28.5.2026 den 9.11):

Nei, det blir for langt å strekke kabler ens ærend bare til ditt hus fra mange kommuner eller fylker unna. Nettleverandør er det selskapet som fysisk eier kabelen som går inn til huset ditt, trafostasjonene, kraftledninger osv. Det er ingen steder i landet der man har tatt seg råd til å bygge to eller flere fysiske kabel-nettverk for at folk skal kunne velge hvilken leverandør man skal fysisk koble seg til. Det ville blitt ekstremt fordyrende ettersom hele kraftsystemet måtte blitt bygget multippelt opp. Derfor har nettselskapene monopol i sitt område. Heldigvis kan de ikke misbruke monopolsituasjonen sin, siden de er fratatt muligheten til å justere prisene fritt. Priser, overskudd etc er strengt regulert av energimyndigheten.

___

PS. Du burde også vurdere hvilken av de to strømstøtteordningene du skal velge.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

En strøm-"leverandør" er den parten som kjøper og selger kraft, og sender fakturaer mellom partene. Hvorvidt denne er lokal eller ikke er helt irrelevant. Den jobben kan gjøres like godt fra nærmest hvor som helst på kloden.

Tenk på dem som et meglerkontor. De kjøper kraft på det åpne markedet, og videreselger det til deg. De har ingen fysiske eiendeler i kraftnettet.

Det som skiller dem er i hovedsak hvor mye de tar seg betalt, og hvilke mersalg og apper og sånt de prøver seg på og hvor forvirrende betingelser og bindingstid er.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Skrevet

Hva er rimeligste leverandør for tiden uten lokketilbud som agva etc. Hatt Vibb med 0,- påslag snart 3 år nå men tror gratis periode straks er over. Spørsmålet er om 49,- per måned er et greit beløp eller om det finnes noen som er bedre. 

• Liker 2
Skrevet
25 minutes ago, FrihetensRegn said:

Er veldig fornøyd med Cheap Energy spot, de har ingen påslag eller annet tull, bare det de må ta med ihh til loven.

Avtalen uten påslag gjelder for 12 måneder og har et tak på 16.000 kWh i året.

De tilbyr heller ikke gjennomfakturering av nettleie. Gjennomfakturering er fint, så slipper du å være bank.

Jærkraft sin avtale "kun strøm" virker å være billig. 0,- påslag, 19,- per måned og gjennomfakturering med utvalgte nettselskap.

VIBB sin avtale var bra, men den er gått ut. Nå kan man kun bestille spotpris med 49,- i månedsavgift (utrolig rabatt på 1,- dersom Coop-medlem. Jeg ler meg ihjel).

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er tydelig at Cheap endrer sine avtaler ofte for nye kunder; jeg har en avtale med 12 mnd. vilkårsgaranti, ingen bindingstid og negativt påslag i spot. Ingen månedspris. Det var mens de fortsatt var små og nye tilbydere på det norske markedet og ønsket å stjele mange nye kunder.

• Liker 1
Skrevet

Ellers så er det verdt å nevne vervekampanjer som oftest gir "månedsavgiften" i rabatt det første året. Fjordkraft er en av de som kjører hardt på vervekampanjer uten at jeg kjenner i detajl hvordan det foregår.

Skrevet

Veldig bra beskrivelser dere skriver her. Dere har virkelig gått fra bredde til bredde for å få en helhetlig forståelse av hvordan strømmarkedet fungerer. 

Skrevet

Det er fortsatt helt utrolig å tenke på at man må ha et strømselskap, hvorfor kunne ikke bare nettselskapet mitt lagt på spotpris oppå nettleia? Disse strømselskapene bidrar vel til "verdistigning"...

• Liker 2
Skrevet
kremt skrev (På 2.6.2026 den 17.27):

Hva er rimeligste leverandør for tiden uten lokketilbud som agva etc. Hatt Vibb med 0,- påslag snart 3 år nå men tror gratis periode straks er over. Spørsmålet er om 49,- per måned er et greit beløp eller om det finnes noen som er bedre. 

Vibb har ikke endret på min avtale, selv om de tre årene er over for lengst. Fortsatt 0 påslag og 0 månedsgebyr.

Skrevet

Etter at Norgespris ble innført, er forskjellene mellom strømleverandører blitt minimale.
Norgespris har avslørt hvor kunstig og oppkonstruert dette markedet er.
En kunstig «konkurranse» skapt av idealistiske sosialøkonomer, som sysselsetter en gjeng overbetalte tradere som hverken har leveringsplikt, investeringskostnader eller kvalitetskrav. En skjult arbeidsledighet som egentlig bare snylter på verdikjeden.
Et marked som kunne vært avviklet med et pennestrøk hvis forbrukerne kunne kjøpe strøm direkte fra Nordpool.
Fellesfaktura med nettleie og strøm er allerede etablert.

Det er nettleien som varierer og denne er avhengig av hvor du bor.
Nettleien er også statens verktøy for avgiftsinnhenting og reinvesteringer i nettet.

• Liker 1
Skrevet

Det du sparer på er norgespris(litt avhengig av hvor du bor). Så kan en spare småbløp på påslag og faste kostnader. Jeg prøver å velge de som ikke har påslag(evt negativt) samt lave kostnader pr måned. Helst null men ok med en femtilappish om de tilbyr en brukende app.

Skrevet

Strømmarkedet er en kostbar overlevning fra tiden hvor konkurranseutsetting var løsningen på alt.
Men når denne aktøren ikke gjør annet enn å trade strøm, blir grunnlaget for dette markedet særdeles svakt.

Ikke noe ansvar, ingen plikter, produktet er identisk, ikke noe eierskap (ut over kontor/pc) eller avkastning på kapital.
Det denne gjengen egentlig konkurrerer om er sin egen lønn og provisjon, og der er tydeligvis fortsatt marginene store.

Nå fungerer dette markedet kun som et fordyrende mellomledd som burde vært rasjonalisert bort.

• Liker 1
Skrevet

Kjører Vibb selv, har 39 i måneden, uten ekstra påslag.

Synes app er meget oversiktlig og god, og mulighet for effektstyring på elbillader etc.. 

Har norgespris, så den delen er nå ok. Så for meg er det viktigst uansett at jeg ikke har ørepåslag men fast månedssum. 

Skrevet
Vokteren skrev (5 minutter siden):

Strømmarkedet er en kostbar overlevning fra tiden hvor konkurranseutsetting var løsningen på alt.
Men når denne aktøren ikke gjør annet enn å trade strøm, blir grunnlaget for dette markedet særdeles svakt.

Ikke noe ansvar, ingen plikter, produktet er identisk, ikke noe eierskap (ut over kontor/pc) eller avkastning på kapital.
Det denne gjengen egentlig konkurrerer om er sin egen lønn og provisjon, og der er tydeligvis fortsatt marginene store.

Nå fungerer dette markedet kun som et fordyrende mellomledd som burde vært rasjonalisert bort.

Antall sysselsatte i dette markedet blir godt skjult i statistikkene når de slår sammen monopolområdet og konkurranseområdet.

https://www.fornybarnorge.no/vi-mener/velferdsgeneratoren/#part3

De forsvarer selvfølgelig sin egen eksistensberettigelse og vil nødig gi slipp på dette «sugerøret».
Det dreier seg helt sikkert om flere tusen sysselsatte som kunne vært omskolert til områder med større samfunnsmessige behov.

• Liker 1
Skrevet
Patek skrev (1 time siden):

Det er fortsatt helt utrolig å tenke på at man må ha et strømselskap, hvorfor kunne ikke bare nettselskapet mitt lagt på spotpris oppå nettleia? Disse strømselskapene bidrar vel til "verdistigning"...

Det er heller omvendt. Det er en grunn til at vi gikk bort fra det gamle systemet. Nettselskapet har monopol, og må ha det av åpenbare grunner. Før i tida hadde kraftselskapet også monopol. Det ble opphevet i 1991, da markedet ble konkurranseutsatt. Dette var et innenlands marked i årene 1991-1994 når Sverige så til oss og fant ut at det var lurt med fritt marked framfor monopol.

De selskapene som før 1991 drev med både drift av nett og produksjon av kraft ble splittet som følge av konkurranseutsettinga. Noen ganger hører jeg at Norge kalles "den siste sovjetstat", men det synes jeg er ufortjent. Norge var foregangsland i å avskaffe det gamle kommunistisk-inspirerte monopolet og gå for et kapitalistisk fritt marked for kraft. Gamle inneffektive bedrifter (kraft-delen som ble splittet ut) gjennomgikk massive kutt i bemanning "daukjøtt" og ble tvunget til å levere konkurransedyktig (lavt) påslag. Hvis ikke, så mistet de kunder og risikerte konkurs.

Sunn og fri konkurranse avhenger både av at markedet er åpent for konkurranse og at kundene aktivt skifter kraftselskap til de med lavest påslag. Ansvaret for det er altså både statens (regulatorisk at markedet er fritt) og kundens (at du velger kraftselskap).

De eneste landene i Europa som fortsatt har monopol på kraftsalg er Russland og Belarus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...