Gå til innhold

ASUS Nexus 7


Fikseren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jDflNq

Det blir billigere i Google Play da når du kjøper derfra så kjøper du rett fra Google som driter i å få inntekter på maskinvaren. Når du kjøper i andre butikker så skal Asus få inntekter.

Lenke til kommentar

Det blir billigere i Google Play da når du kjøper derfra så kjøper du rett fra Google som driter i å få inntekter på maskinvaren. Når du kjøper i andre butikker så skal Asus få inntekter.

Det er feil.

Prisen blir 99% sikkert identisk på Google Play som hvilken som helst annen konkurransedyktig (nett)butikk.

Om så butikken må selge telefonen med tap, så gjør dem det som må til for at kundene skal handle hos dem.

 

Lite vits for store butikk-kjeder og kjøpe inn produkter som andre selskaper selger for mye billigere, uten at de selv kan gå ned til den prisen.

 

Edit: For å styrke mine påstander så ta feks US versjonen av Google play som selger Nexus 7 32GB for $229. Går man til feks www.newegg.com, så selger de for akkurat samme pris, $229.

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Det er feil.

Prisen blir 99% sikkert identisk på Google Play som hvilken som helst annen konkurransedyktig (nett)butikk.

Om så butikken må selge telefonen med tap, så gjør dem det som må til for at kundene skal handle hos dem.

 

Lite vits for store butikk-kjeder og kjøpe inn produkter som andre selskaper selger for mye billigere, uten at de selv kan gå ned til den prisen.

 

Edit: For å styrke mine påstander så ta feks US versjonen av Google play som selger Nexus 7 32GB for $229. Går man til feks www.newegg.com, så selger de for akkurat samme pris, $229.

Hvis Nexus noengang kommer til norske Play Store, kan det hende prisen blir den samme, men slik er det ikke nå.

 

I USA er Nexus 7 og Nexus 5 både på Play Store og i vanlige butikker/nettbutikker. I Play Store selges den uten fortjeneste eller med liten fortjeneste, så prisen er lav. Nettbutikker må konkurrere med dette.

 

I Norge finnes ikke Play Store (for Nexus) og N5/N7 selges kun i noen få nettbutikker, altså er det liten konkurranse. I tillegg er leddet som sørger for lav fortjeneste borte.

Du kan da glemme at noen selger Nexus med tap, ingen grunn til dette. Og hvis det hadde vært hardt prispress fra Play Store hadde butikkene kun latt være å ta Nexus inn.

 

Hvis og når Nexus kommer til norske Play Store kan det hende vi får se en nedgang i prisen i nettbutikker. Det kommer an på hva prisen (eventuelt) blir satt til i Play Store.

Lenke til kommentar

Nye Nexus 7 32GB er ikke så mye overpriset i Norge.

Laveste pris er kr 2110, det tilsvarer $ 272 + moms. Dermed blir påslaget kun $ 43 (kr 267), dette er 19% over amerikansk nettpris (hvis man bestiller det i fra en annen stat for å slippe sales tax).

 

Nexus 5 ser ut til å bli høyere priset i Norge.

 

Planen min var å kjøpe 4G-versjonenav nye Nexus 7, men i påvente av at den skal komme til Norge har jeg kjøpt en brukt 32GB-modell til kr 1250 + frakt :), det er lavere enn amerikansk pris...

Lenke til kommentar

Du kan da glemme at noen selger Nexus med tap, ingen grunn til dette.

Det er også feil.

Er veldig vanlig at populære produkter blir solgt med tap, eller minimal fortjeneste.

 

Ta nå i helgen feks hvor Elkjøp solgte Nexus 5 for 3495,- - som jeg vil annta er med tap da så si alle konkurrentene selger den for 4095,- (16GB versjonen).

 

Såklart vil Google selge telefonen via Playstore MED fortjeneste. Det er jo derfor de er såpass store idag at de tar penger for tingene de lager..

 

 

 

Planen min var å kjøpe 4G-versjonenav nye Nexus 7, men i påvente av at den skal komme til Norge har jeg kjøpt en brukt 32GB-modell til kr 1250 + frakt :), det er lavere enn amerikansk pris...

Sparer mest om man kjøper uten 4G. Du kan jo alltids bare kjøpe en USB dongle (netcom\telenor feks) om du vil ha nett på den.

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Bare et spørsmål, mulig det er besvart tidligere i tråden:

 

Fins det noen separat tråd for Nexus 7 2013? Jeg har begge versjonene, og det er så mye som er ulikt i 2013-versjonen at jeg synes det blir rotete å behandle begge i samme tråd.

 

Jeg synes egentlig ikke det er så mye mer enn navnet, skjermstørrelsen og Nexus-karakteren som er virkelig likt, og forskjellig fra Android-nettbrett flest.

Lenke til kommentar

Det er også feil.

Er veldig vanlig at populære produkter blir solgt med tap, eller minimal fortjeneste.

 

Ta nå i helgen feks hvor Elkjøp solgte Nexus 5 for 3495,- - som jeg vil annta er med tap da så si alle konkurrentene selger den for 4095,- (16GB versjonen).

 

Såklart vil Google selge telefonen via Playstore MED fortjeneste. Det er jo derfor de er såpass store idag at de tar penger for tingene de lager..

 

 

Jeg tror du bør være litt mer forsiktig med hva du sier er feil.

 

Hva du antar er tap er ikke nødvendigvis tap. Du snakker også om minimal fortjeneste som er noe helt annet.

 

Når telefonen blir solgt for USD 350 = ca kr 2100 i USA, legg på 25% mva ca 2600. Det er et stykke til kr 3500.

 

Om så N5 ble solgt med tap i 2 dager er det noe annet enn å selge med tap hver eneste dag. Ingen butikk vil finne på det. Da er det bedre å ikke selge den telefonen. Det er vanlig at merker ikke blir ført, eks Asus hos Elkjøp.

 

Hvis du skal holde på den påstanden bør du kunne vise til at produkter vanligvis blir solgt med tap.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror du bør være litt mer forsiktig med hva du sier er feil.

 

Hva du antar er tap er ikke nødvendigvis tap. Du snakker også om minimal fortjeneste som er noe helt annet.

 

Når telefonen blir solgt for USD 350 = ca kr 2100 i USA, legg på 25% mva ca 2600. Det er et stykke til kr 3500.

 

Om så N5 ble solgt med tap i 2 dager er det noe annet enn å selge med tap hver eneste dag. Ingen butikk vil finne på det. Da er det bedre å ikke selge den telefonen. Det er vanlig at merker ikke blir ført, eks Asus hos Elkjøp.

 

Hvis du skal holde på den påstanden bør du kunne vise til at produkter vanligvis blir solgt med tap.

Tro det eller ei, men det er "vanlig" at store dyre produkter blir solgt med tap. Det er ikke det butikken tjener inn pengene på, det er andre produkter. :)

 

Når det er sagt så selger Apple en modell av Macbook Pro til 20.000,- i USA, men her i Norge koster samme modell 22.000,-

På samme måte som om man skal kjøpe dataspill fra EA Norge, så koster et spill 599,- i Norge, mens skal man kjøpe samme spillet fra samme leverandør i feks India, så koster spillet 150,- +-.

 

Mao, selvom google skal selge telefonen\nettbrettet i Norge, så betyr det ikke at de bare oversetter prisen fra dollar til nok og slenger på mva, selv om vi kanskje skulle ha ønsket at det var så enkelt :)

Lenke til kommentar

Tro det eller ei, men det er "vanlig" at store dyre produkter blir solgt med tap. Det er ikke det butikken tjener inn pengene på, det er andre produkter. :)

 

Når det er sagt så selger Apple en modell av Macbook Pro til 20.000,- i USA, men her i Norge koster samme modell 22.000,-

På samme måte som om man skal kjøpe dataspill fra EA Norge, så koster et spill 599,- i Norge, mens skal man kjøpe samme spillet fra samme leverandør i feks India, så koster spillet 150,- +-.

 

Mao, selvom google skal selge telefonen\nettbrettet i Norge, så betyr det ikke at de bare oversetter prisen fra dollar til nok og slenger på mva, selv om vi kanskje skulle ha ønsket at det var så enkelt :)

 

Jeg er enig i det du sier om at dyre produkter er jevnere pris på i USA og Norge, som ditt eksempel. (Det er nok mange andre eksempel som ikke støtter dette.)

 

Norge er et høykostland, USA er i særklasse når det gjelder de fleste elektroniske produkter. Ofte vil en dollarkurs på 10 gi ganske brukbar gjetning på pris i Norge. I UK selges Nexus 5 en god del dyrere enn USA og det er klart ikke bare VAT som gjør forskjellen. Det er vel ikke lett å få USA-priser på elektronikk i Europa, selvom det sikkert er unntak.

 

Så en dollarkurs på 6 vil ikke gi norske priser, men kan gi en pekepinn på nedre grense - siden jeg ikke regnet med noen fortjeneste i USA og plusset på mva.

 

At store, dyre produkter selges med tap i Norge synes jeg er svært usannsynlig. At fortjenestemarginene på en del dyre produkter er hardt presset tror jeg er riktig.

Og det er sikkert ikke uvanlig at butikkpersonell sier at dette selger vi med tap, det tror jeg nok er kraftig overdrivelser :)

Lenke til kommentar

Og det er sikkert ikke uvanlig at butikkpersonell sier at dette selger vi med tap, det tror jeg nok er kraftig overdrivelser :)

Det tror ikke jeg, da jeg selv jobber i en elektronikk-kjede, hvor det er ofte at jeg må betale mer for varen en det du må.

 

Uansett, vi får heller bare vente til Google selger produktene sine i den norske versjonen av Playstore så fortsette diskusjonen da. ;)

Lenke til kommentar

Tek-nettverket har ikke vært flinke til å skille 2012 og 2013-modellen av Nexus 7 i overskriftene sine, men her er en tråd etter test av 2013-modellen:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1532011&page=1

Jeg synes altså det burde være en egen tråd for 2013. Tydeligvis eget sett med bugs i hver versjon bl.a :)

Og det kan være forvirrende å få vite at noe funker fint, eller er trygt å gjøre - for så å oppdage et det gjelder den andre modellen..

Lenke til kommentar

Det tror ikke jeg, da jeg selv jobber i en elektronikk-kjede, hvor det er ofte at jeg må betale mer for varen en det du må.

 

Uansett, vi får heller bare vente til Google selger produktene sine i den norske versjonen av Playstore så fortsette diskusjonen da. ;)

 

Det var vanskelig for meg å vite hva du bygget dine utsagn på. Når du sier at du jobber i elektronikk-kjede stiller ting seg annerledes. Større grunn til å tro på hva du sier da, men jeg må få lov til å være litt tvilende fortsatt.

Enig i at det er mer fruktbart å se hva Google selger sine produkter for i Norge - og også hva som skjer med prisen da :)

Hadde vært bra om norsk Play Store kom i nær fremtid.

Lenke til kommentar

Det var vanskelig for meg å vite hva du bygget dine utsagn på. Når du sier at du jobber i elektronikk-kjede stiller ting seg annerledes. Større grunn til å tro på hva du sier da, men jeg må få lov til å være litt tvilende fortsatt.

Enig i at det er mer fruktbart å se hva Google selger sine produkter for i Norge - og også hva som skjer med prisen da :)

Hadde vært bra om norsk Play Store kom i nær fremtid.

Gutter da denne diskusjonen videre på PM da det er helt avsporing av man skal diskutere her nemlig Nexus 7.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er også feil.

Er veldig vanlig at populære produkter blir solgt med tap, eller minimal fortjeneste.

 

Ta nå i helgen feks hvor Elkjøp solgte Nexus 5 for 3495,- - som jeg vil annta er med tap da så si alle konkurrentene selger den for 4095,- (16GB versjonen).

 

Her blander du tilbud med fast pris. Elkjøp solgte Nexus 5 for 3495,- i ett døgn. Play har en fast pris på $349 som vil gjelde gjennom hele telefonens levetid, med mindre de setter den ned ytterligere. Jeg tror ikke du vil finne noe tilsvarende eksempel fra elektrokjedene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Du kan ikke sammenligne Play Store og andre butikker da Google er de som selger i Play Store med null fortjeneste og LG er leverandør til andre butikker hvor flere skal tjene penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...