Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hibernate skyldes vel at enheten kjører utelukkende SSD, hva er grunnen til at du ønsker hibernate på en slik enhet?

 

Uten at jeg helt husker detaljene så vet jeg at alle toolkits fra forskjellig SSD produsenter (Crucial, Intel, Samsung, SanDisk osv) deaktiverer hibernate på systemer som kjører fra SSD for å begrense unødvendig belastning og slitasje.

 

I Windows 8 / 8.1 så er det vel også sånn at Windows selv deaktiverer hibernate så fort WEI (Windows Experience Index) merker at systemet kjører fra flashbasert lagring.

 

Grunnen til at jeg vil ha Hibernate er for å spare strøm.

 

Hibernate lagrer jo det jeg holder på med der og da, og jeg slipper å starte på nytt bare for å skru av/på maskinen. Fordelen er åpenbar.

Lenke til kommentar

Utfordringen er at dette legger opp til langt mer skriving til SSD, og SSD er ikke glad i så alt for mye skriving til disken da det reduserer levetiden ganske betraktelig.

 

Nå vil jo en maskin med ULV, Smart Connect og SSD som Surface Pro 3 bruke minimalt med strøm i hvilemodus så hvor stor gevinst har du av hibernate kontra sleep på denne maskinvaren? Kan ikke være store greiene.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med at når jeg ser Netflix i fullskjerm (både nettleser FF31 og Windows App) er det med gjevne litt lengre mellomrom slik at to brede vertikale striper (hver på bredde av 1/5 av skjermen) kommer frem i et lite ms og forsvinner igjen. Noen her som sliter med det samme, eventuelt har forslag til løsning? Har ikke opplevd problemet andre steder enn med Netflix.

Lenke til kommentar

Nå vil jo en maskin med ULV, Smart Connect og SSD som Surface Pro 3 bruke minimalt med strøm i hvilemodus så hvor stor gevinst har du av hibernate kontra sleep på denne maskinvaren? Kan ikke være store greiene.

If you say so.

Jeg mener forskjellen er stor. Vet ikke hva maskinen gjør, men jeg synes den bruker mye strøm i Sleep.

 

EDIT: Og maskinen går jo til Hibernate av seg selv, hvis du lar den være i Sleep lenge nok.

EDIT 2: Mulig det har med NeoRouter å gjøre, skal disable den og gi Sleep et forsøk til.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Da returneres min Surface 3 Pro med i7, 256GB, HD 5000 til Elkjøp senere denne uka.. Produktet falt dessverre ikke i smak hos meg, det ble veldig mye "verken fugl eller fisk" til mitt bruk.

 

 

#1: SKALERING

 

Irritasjonsmoment nummer en er egentlig hvor dårlig Windows, ja selv Windows 8.1 Update 1 er lagt opp for denne typen bruk. Jada, det er fint og flått at jeg kan kjøre alt av legacyprogramvare på et "nettbrett" osv men skalering er fremdeles temmelig dårlig på alt av tredjepartsapplikasjoner så enten må du velge at ting skaleres uten at det støtter skalering skikkelig så den flotte oppløsningen blir totalt spolert av UI-elementer, tekst osv som blir tåkete som fy.. Eventuelt så må du kjøre ting uten skalering som gjør at touch i legacyprogramvare blir komplett ubrukelig da UI-elementer blir så små at du umulig kan treffe de med fingern, og selv med pennen så blir det fort en utfordring... Tekst blir da så smått at det sliter voldsomt på både øyne og hode etter kort tid med bruk.

 

Må altså velge mellom to onder. Selv i Windows hvor skaleringen fungerer så har Microsoft ikke oppdatert og lagt til ikoner og grafikk som egner seg til skaleringen, så selv om UI-elementer og tekst skalerer brukbart så har du plutselig mange ikoner og grafikk her og der som blir tåkete... Noe som får min OSD til å kicke inn i høygir...

 

 

#2: Fungerer ikke som nettbrett (spør du meg)

Microsoft markedsfører jo denne temmelig kraftig mot MacBook Air og iPad Air, de legger opp til at det er t nettbrett som kan erstattet PC-en. Jeg tok de på ordet og brukte min Surface Pro 3 som om den skulle erstatte både min MacBook Pro 15" med retinaskjerm og iPad Air...

 

Til mitt bruk så faller den fullstendig igjennom som nettbrett.. For meg så er ikke Surface Pro 3 noe nettbrett i det hele tatt. Ja du kan kjøre den som et slags nettbrett uten tastaturcoveret koblet til, og ja vekten på Surface Pro 3 selv om den er noe stor og tung er så absolutt håndterlig. Utfordringen for meg blir igjen at halve poenget med Surface Pro 3 er det at du kjører Windows Desktop og desktop / legacyprogramvare og her har man igjen en gigantisk utfordring iform av at veldig få ting du kjør i Windows Desktop egner seg spesielt godt ved bruk av fingre.

 

Ja du kan scrolle osv i nettleser, men all annen navigering føles kronglete i bruk. Windows Desktop er helt åpenbart ikke designet for touch i utgangspunktet, det har bare blitt lagt oppå i etterkant. Du kan gjøre mye, men det føles ikke videre intuitivt og det å gå fra en iPad Air med iOS til Surface Pro 3 og Windows Desktop føles som å hoppe 10 år tilbake i tid på mange måter. Det er klart du står fri til å kjøre endel programvare og løsninger du ikke kan på en iPad med iOS, men det går på bekostning av brukeropplevelse.

 

 

Du har Modern UI / Metro, men det er så forsvinnende få apps av kvalitet, og selv de simpleste ting koster penger via Windows Store og utvalget er såpass dårlig at det ikke er noe å trakte etter. Du får heller ikke brukt Modern UI versjonen av Internet Explorer så fort du har satt Google Chrome som standard nettleser i Windows, noe som er helt idiotisk og vanvittig irriterende...

 

 

 

#3: WiFi...

Det trådløsekortet er skuffende dårlig.. Rekkevidden er veldig svak, og overføringshastigheten er sjokkerende lav selv på fullspekket 802.11ac nettverk hvor KUN Surface Pro 3 er koblet til fattige 2-3 meter unna aksesspunkt. Ytelsen gir null og niks mening, hastigheten blir faktisk bedre med 802.11n på 2,4GHz enn 802.11ac på 5,0GHz.

 

Microsoft har gått for en noe ukjent Marvelløsning som gjør det utrolig vanskelig å feilrette og bedre dette på egenhånd da det er klin umulig å finne drivere osv manuelt. I og med at alle andre drivere var utdaterte rett ut av esken og ikke lot seg oppdatere via Windows Update så regner jeg med at det fort finnes noe nyere her som Microsoft ikke har pushet ut enda...

 

 

 

#4: Tastaturcover.

Opplevelsen av tastene var overraskende bra, men tastaturcoveret klarer ikke å erstattet en god PC / Mac da det er veldig mye fleks bak tastene, spesielt når du bruker i opphevet retning. Touchpadden syntes jeg er helt ubrukelig.. Også var det jo dette med å bruke den i fanget da, kickstand er fin den men jeg klare ikke å finne noen komfortabel måte å bruke Surface Pro 3 når jeg ligger langflat i sofaen.

 

 

 

Vil ikke si at alle disse aspektene er katastrofale, grunnen til at jeg returnerer Surface Pro 3 er fordi det er et dårlige nettbrett (for mitt bruk) enn iPad Air, med vesentlig dårligere brukeropplevelse og som bærbar så er det så mange fordeler med fullverdig maskin med skikkelig tastatur og touchpad at jeg ikke klarer å helt å tilvenne meg Surface Pro 3.

 

Ytelsen sliter også endel, maskinvaren i seg selv ser bra ut men det blir veldig fort throttling og vifter som bråker en god del selv ved moderat belastning.. Noe som igjen reduserer brukeropplevelsen drastisk.

 

 

 

For meg så klarer ikke Surface Pro 3 å erstatte verken iPad Air eller MacBook Pro, hadde den fungert litt bedre og bydd på en litt bedre brukeropplevelse som nettbrett så kunne jeg nok vært villig til å ofre litt her og der bare for å få fusjonert nettbrett og bærbar i et og samme produkt, for det har jo så absolutt sin appell. Men per i dag så syntes jeg den faller såpass igjennom som nettbrett at det egentlig bare føles som en noe kronglete bærbar til mitt bruk, dessverre.

 

 

Mangel på simkort / 4G er også irriterende, spesielt når WiFi fungerer såpass labert som det gjør. Det skal sies at jeg har liten glede av pennen, til annet enn at jeg lettere kan treffe irriterende små UI-elementer i Windows Desktop så er det ikke noe jeg bruker. Jeg gjør ikke matematiske beregninger, tegner ikke og skriver notater langt raskere på tastaturet uansett, så jeg har ingen større nytteverdi av den som en "Tablet-PC" heller.

Lenke til kommentar

hehe kan ikke si jeg deler mye av dine erfaringer, RamGuy! :) Altså, uansett veldig spennende å lese andres erfaringer og ikke minst når de utfordrer mine egne oppfatninger.

 

1. Skalering

Har ikke en gang tenkt over det. Det kan tenkes at ikke alt er helt skarpt, men det må være nyanser? Kan du gi et konkret eksempel på en applikasjon eller noe? Nå har jeg vel og merke ikke hatt behov for å kjøre opp skriftstørrelse.

 

2. Nettbrett

Kan se mer hva du mener her. Selv bruker jeg stort sett bare brettet til surfing og epost som nettbrett. Outlook 2013 er delvis lagt opp for touch. Men IE funker ganske bra så lenge man blir vandt til den. Men man MÅ bruke IE og ingenting annet.. enn så lenge. I dekstop trenger man litt mer pianofingre. Det funker, men høyner terskelen litt, ja. Men da blir det på en måte også litt mer laptop og jeg bruker oftest (bluetooth) mus i den sammenhengen.

 

3. Wifi

Ukjent for meg, men som du også er inne på så bruker i alle fall jeg steinalder teknologi "n" router. Kan være problemet ikke er så tydelig da. Har uansett ikke merket meg noen issue med wifi. Har registrert noen diksusjoner om det på nettet, men likevel ikke noe jeg har merket. Og ja har prøvd den på flere nett i tillegg til at jeg også har testet på mobil-wifi. Funker som jeg har vært vandt til.

 

4. Tastatur

Like it or not. Du skulle testet det gamle touch coveret. :) Det flekser litt når man skriver i opphøyd modus. Den saken er grei. Men det funker fint og i motsetning til touch coveret skriver jeg ikke noe mer feil enn på et vanlig tastatur. Syntes det går helt greit å bruke. Pekeplaten er kanskje det svakeste punktet hvor den er litt rar på høyreklikk. Men har lært meg at man MÅ høyreklikke nederst på høyre side. Så det funker. Jeg liker uansett ikke å bruke pekeplate på noen som helst bærbar, så jeg har alltid mus tilgjengelig.

 

Mangel på SIMkort er en litt rar begrensning. Skulle gjerne hatt det også ettersom jeg har sim i alle mine andre brett. Men det betyr også at jeg har god tilgang på wifi-nett på 4G dersom jeg har behov for dette. En iPad mini 4G er en finfin 4G router med laaaaangt batteri. ;)

 

Det med varme og viftestøy klarer jeg ikke å irritere meg over. Det er LENGE siden jeg hadde en mobil som ikke ble varm. iPader blir også ganske varme til tider. Viftestøyen er skjeldent og minner meg bare på at jeg har et brett med ganske gode bruksmuligheter i hendene. Har _såvidt_ hørt den når jeg har brukt den som tablet.

 

For meg er pennen en viktig del av greien fordi da kan jeg tegne og skissere på storskjerm uten å bruke gammeldags whiteboard. Og så har jeg alle tegningene digitalt etterpå for oppsummering. Det er ganske praktisk samt at mange kunder syntes det er ganske kuult.

 

Forstår at du er nøye når du (og vi andre her) har lagt en del kr i brettet. Jeg er selv med noen mindre problemer ganske fornøyd. Det eneste jeg savner fra iPad'ene mine er blad-abbonementene på engelske blader. De er ikke så lett å få over, dessverre.

 

Som en eller annen muligens her skrev: dette er på en måte litt motsatt av det Microsoft reklamerer med. Litt mer som en laptop som kan erstatte min tablet.

Endret av Andyoid
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Det eneste jeg savner fra iPad'ene mine er blad-abbonementene på engelske blader. De er ikke så lett å få over, dessverre.

Har du prøvd appen Zinio? Et hav av magasiner du kan abonnere på der. Men du mener kanskje å overføre abonnementene til en annen enhet?

Lenke til kommentar

Som sagt så er ikke problemene noe "natt og dag" scenario, det ebber bare ned til (hvertfall til mitt bruk) så fungerer iPad Air en god del bedre som nettbrett, faktisk så mye bedre at jeg heller tar vurderingen om jeg skal ta med meg nettbrettet eller den bærbare ut ifra behov kontra å ha en "2-in-1" løsning som Surface Pro 3 forsøker å være. Og igjen så fungerer min MacBook Pro 15" med retinaskjerm bedre som bærbar enn hva Surface Pro 3 klarer.

 

Noen vil jo påstå at det er naturlig, et dedikert nettbrett som iPad Air med fullstendig touchoptimalisert operativsystem, GUI, UX-design og applikasjoner har jo tross alt litt andre forutsetninger enn hva et kombiprodukt som Surface Pro har, og det samme gjelder en dedikert bærbar i og med at den kan ha fullverdig tastatur, skikkelig touchpad, større skjerm, bedre vektfordeling osv..

 

 

Men ettersom Microsoft promoterer produktet på den måten de gjør så syntes jeg det er rett og rimelig å dra sammenligningene, men samtidig så blir det jo en vurdering hver og enkelt må ta ut ifra egne bruksområder og behov. For mange så kan sikkert det å ha en "2-in-1" enhet være en såpass stor fordel at de ser litt mellom fingrene på hvor bra produktet fungerer som nettbrett, og hvor bra det fungerer som bærbar så lenge de føler at det fungerer "godt nok". Denne vurderingen vil naturligvis variere fra person til person.

 

Microsoft har jo samtidig lagt seg på en relativt voksen prislapp, til prisen av min Surface Pro 3 med tastaturcover så kan jeg jo faktisk plukke opp en MacBook Air 13" + iPad Air til ca samme pris, riktignok ikke en "2-in-1" løsning, men en kombinasjon som nok vil fungere minst like bra, om ikke bedre for veldig, veldig mange om man ikke har stor nytte av pennen. For de som ikke er like inn i Apple sitt univers av produkter så kan du jo plukke opp en Asus Zenbook + en Galaxy Tab S for eksempel til ca samme prislapp.

 

 

 

Gode eksempler på ting som ikke skalerer for fem, flate øre er Adobe Master Suite (InDesign, Illustrator, Photoshop osv..), her må du velge tåkete og uklare elementer og tekst, eller knøtteliten tekst og elementer. Google Chrome hadde også ræva skalering av både GUI og tekst inntil siste v37 64bit til Windows som kom for få dager siden. Eksempler på elementer som helt åpenbart ikke har HiDPI elementer i Windows er alt fra ikoner i ribbon baren i Windows Explorer, til ikoner for Min Datamaskin, harddisk ikoner osv..

 

Nå skal det sies at jeg er en temmelig natzi når det kommer til UX-skalering, symmetri og estetikk. Har vært bortkjent med "retinaskjermer" i flere år nå, jeg har det på mobilen, jeg har det på den bærbare, jeg har det på nettbrettet og jeg har relativt grei oppløsning på den stasjonære også. Når jeg er vant til Apple sitt temmelig gjennomførte og raffinerte UX-design i både iOS og OS X hvor de er ekstremt proaktive og flinke med å sørge for at ting skalerer 100% korrekt, og ting skal se krystallklart ut i alle ledd så føles det veldig halvveis når jeg opplever så mye frem og tilbake som jeg gjør med Surface Pro 3 og ofte føler jeg at det hadde faktisk vært bedre med lavere oppløsning så man hadde sluppet dette styret, og det i seg selv er jo litt tragisk.

 

 

 

Og nei, en iPad er ikke noen finfin 4G router når WiFi på Surface Pro 3 er såpass upålitelig, hadde en helg med iPad Air som 4G router og så fort du bevegede deg mer enn 7-10 meter fra iPaden, spesielt om det kom en eller to vegger i mellom så kunne du vinke fullstendig farvel til stabilt nett.. Mens en iPhone med mindre antenner, og bare en antenne kontra to i Surface Pro 3 kunne gå ut av hele hytta og fremdeles ha nett helt fint til iPaden som lå inne.... Det er dessuten teit å måtte kaste bort batteri fra en separat enhet for å ha 4G / LTE på Surface Pro 3, mener nå hvertfall jeg. Og dele fra telefonen nytter heller ikke da jeg har et eget, gratis Telenor Mobilt Bredbånd XL fra arbeidsgiver så jeg vil jo ikke kaste bort databruk fra mitt private mobilabonnement.

 

 

Varmeutviklingen kan ikke sammenlignes med andre mobiler og nettbrett, den blir merkbart varmere. Ta å spill StarCraft 2 eller Diablo 3 i mer enn 15 minutter og den er temmelig gloheit oppe i hjørnet, og viften går på fullpinne og temmelig hørbar selv fra god avstand. Dette overrasker meg dog ikke, kan ikke forvente annet fra en såpass tynn enhet med denne maskinvaren. Problemet mitt er at selv når jeg spiller av en 1080P film i MPC-HC med MadVR + SVP så går vifte mer eller mindre for fult og den blir i overkant varm, og er det en ting jeg ikke ønsker når jeg ser på video så er det jo støy som er utrolig sjenerende.

 

 

 

Noe som minner meg på en ting til, lydkvaliteten fra høyttalerne. Den kan spille relativt høyt så volumetnivået er respektabelt men lydkvaliteten var temmelig laber. Veldig hul og spinkel lyd, nå har jeg lekt med ganske mange nettbrett og ultrabooks og jeg kan ikke huske så veldig mange som hadde såpass spinkel lydkvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg gikk en uke med min SP3 før jeg kjøpte inn Type Cover til den. Har ikke klart å bli avhengig av den enda, og forstår ikke hvordan alle kan mene det er et så essensielt tilbehør. Bruker jeg Surfacen til trivielt bruk på sofaen skriver jeg neppe stort lengre enn nettadresser og korte tekster, da funker touch-tastaturet (på skjermen) ypperlig. Skal jeg arbeide setter jeg meg uansett til rette på en pult og kan bruke det mylderet jeg har av tastaturer fra før (så langt brukt den med Apple Wireless Keyboard og et større tastatur fra Logitech).

 

Jeg skjønner godt at Surfacen ikke erstatter en Macbook Pro 15" til tredoble vekten med bl.a. fire-kjerners prosessor og mulighet for dedikert grafikkort, og jeg skjønner at den ikke erstatter en iPad Air med sin lave vekt og mer touch-optimalisert grensesnitt. For meg ble den en erstatter til en utdatert Macbook Air, og konkurrerte mot maskiner som HP Spectre, Samsung Ativ 9 og andre premium ultrabooks.

 

Prissammenligningen skjønner jeg forsåvidt ikke særlig av. Den koster nøyaktig det samme som en MacBook Air 13", og er tastatur-coveret et must til Surface bør det tas med til iPad'en også i din beregning. Uansett.

 

Jeg digger standen. Som tablet gir standen meg en stødigere opplevelse på fanget enn noe iPad-cover jeg har prøvd, og så fremst jeg altså ikke skal skrive lengre tekster med maskinen på fanget forsvinner fortrinnet tradisjonelle ultrabook'er/Air har med tastatur.

 

Jeg tror denne lider mer av fremmedfrykt enn stort annet. Det er mange som sliter med å tro på meg at det faktisk _er_ en PC på lik linje med de andre, men i en annen utforming. I hvert fall godt fornøyd så langt, men skjønner også godt at den ikke er midt i blinken for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gikk en uke med min SP3 før jeg kjøpte inn Type Cover til den. Har ikke klart å bli avhengig av den enda, og forstår ikke hvordan alle kan mene det er et så essensielt tilbehør. Bruker jeg Surfacen til trivielt bruk på sofaen skriver jeg neppe stort lengre enn nettadresser og korte tekster, da funker touch-tastaturet (på skjermen) ypperlig. Skal jeg arbeide setter jeg meg uansett til rette på en pult og kan bruke det mylderet jeg har av tastaturer fra før (så langt brukt den med Apple Wireless Keyboard og et større tastatur fra Logitech).

Det har vel utelukkende med bruk å gjøre. På jobb er jo Type Cover uvurderlig, tastaturet er med uansett. Det er forholdsvis lett, fantastisk å skrive på (iallfall sammenlignet med de siste laptop'ene jeg har hatt) og en fin beskyttelse når Surface'n skal fraktes.

 

Til sofabruk/kveldsjobbing er det mye det samme. Jeg tar vanligvis coveret av. Så blar jeg gjennom eposter. Eller leser på diskusjon.no eller andre fora. Når det er noe jeg skal svare på som er mer enn 2 linjer (og det blir det fort), er det bare å hive frem coveret igjen.

 

 

Jeg digger standen.

Så. veldig. enig.

 

Jeg tror denne lider mer av fremmedfrykt enn stort annet. Det er mange som sliter med å tro på meg at det faktisk _er_ en PC på lik linje med de andre, men i en annen utforming. I hvert fall godt fornøyd så langt, men skjønner også godt at den ikke er midt i blinken for alle.

Ingen produkter treffer alle. Sånn er det bare. Heldigvis er vi forskjellige. :)

 

Jeg synes fremdeles at Microsoft sin markedsføring er feil. Det er ikke et nettbrett som erstatter PCen din, det er motsatt.

Men jeg ser jo hva som høres mer "catchy" ut...

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt meg en Surface RT. Noe jeg bør tenke på før jeg tar det i bruk? Noe jeg bør gjøre ved første gangs oppstart? Noen helt nødvendige apper jeg bør legge inn? Vil utskrift til WiFi-printer fungere? Det er vel begrenset hvilke drivere og programmer jeg kan legge inn på RT?

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt meg en Surface RT. Noe jeg bør tenke på før jeg tar det i bruk? Noe jeg bør gjøre ved første gangs oppstart? Noen helt nødvendige apper jeg bør legge inn? Vil utskrift til WiFi-printer fungere? Det er vel begrenset hvilke drivere og programmer jeg kan legge inn på RT?

Det som bør gjøres er å oppdatere maskinen til det ikke er mer å oppdatere.

 

Ellers er det egentlig bare hva du behøver som styrer hva du bør legge inn av apper. Finner det meste, bare man leter.

 

 

WiFi skrivere fungerer veldig bra på Surface 2 RT, skal ikke trenge å gjøre noe som helst, da skriveren med drivere legges inn ved første gangs oppstart.

 

Er begrenset hva man kan legge inn ja. Vanlige programmer med .exe filer fungerer ikke. Her må alt hentes gjennom "Butikken".

Noe som iogforseg er ganske greitt, slipper å tenke på virus, trojanere og slikt vas :)

 

Selv bruker jeg Eksternt Skrivebord mye mot en stasjonær maskin om det er programmer eller slikt jeg ønsker å utføre via Surfacen. Sketchup er en av de. Filflytting fra kamera går via surfacen og til en stasjonærmaskin.

Streaming av film bruker jeg også en del av, da åpner jeg bare fila via utforskeren. Fungerer sømløst.

 

Er bare å spørre å grave om det skulle være noe :)

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Æsj, min SP3 henger seg helt innimellom. Helt uten "provokasjon". Har vært i Chrome en gang og nå sist i PDF-visning etter å ha stått uten bruk i lang tid. Ingen annen løsning enn å holde inne strømknappen i noen sekunder til den dør.

 

Andre som erfarer det samme?

 

Med den flotte skjermen ser jeg også at Windows komprimerer jpg'en jeg har satt som bakgrunnsbilde første restart etter at jeg setter nytt bakgrunnsbilde. Får sette meg inn i kravene Windows har til bakgrunnsbilde, visste ikke at det var et tema.

Endret av genser
Lenke til kommentar

#1: SKALERING

 

#2: Fungerer ikke som nettbrett (spør du meg)

 

#3: WiFi...

 

#4: Tastaturcover.

1 & 2: Hmmm...tydligvis forskjell på folk. Jeg tenker ikke så mye på uskarpe elementer.

 

Ikke misforstå - desktop er IKKE tilrettelagt for touch, og jeg ser at enkelte elementer er uskarpe. Men hele årsaken til at jeg ville ha et slikt nettbrett, var for å få Windows på farten. iPad AIR har *ikke* muligheten for desktop, og slipper derfor disse problemene. Men for meg er ikke mangel på muligheter og fleksibilitet et pluss. Surface kan fortsatt benyttes med mus/touchpad. Og man har Metro, med flere og bedre applikasjoner for hver uke.

 

Skarphet på enkelte UI-elementer vil utbedres.

 

Hva er fordelen med å sette opp chrome som standard nettleser? Her står IE som standard, men jeg starter alltid opp Chrome via ikon når jeg skal på nettet uansett. Ikke at jeg har noe problem med å bruke chrome med touch heller.

 

3. Har lest om problemer ved bruk av ac-nett. Microsoft jobber med dette, og aksepterer man ikke utfordringer med nye drivere bør man strengt tatt vurdere om det å være early adopter er smart. Min iPad kaster meg fortsatt ut av nettleseren etter flere år uten en update, så alt er ikke bare fryd hos Apple heller.

 

4. Jeg vil påstå at "veldig mye fleks" enten tyder på unormalt hard bruk, defekt tastatur eller overdrivelse. Vi testet det på jobben, og det gir ikke mye etter. Ikke nok til å påvirke skriveopplevelsen. Jeg la ikke en gang merke til det før jeg leste om det.

 

Touchpad er ikke like bra som på min Macbook Air, men er slettes ikke ubrukelig. Bruker den mye, men det er selvsagt bedre med mus. Hadde MS bygget inn en metallplate i tastaturet og en stor touchpad, hadde nok av mange fått kritikk for å være for dyrt og tungt. Tastaturet har for øvrig fått mye skryt i reviews jeg har lest.

 

Jeg har ikke merket noe reduksjon i brukeropplevelsen pga. begrensning i hastighet eller vifter i det hele tatt. De begynte å gå under installasjonen, og ellers er den svært stillegående. Jeg leste noe om i7 og varmeutvikling (også et feil MS jobber med å fikse ettersom jeg forstår). Mulig din rett og slett struper CPU pga. varme?

 

Maskinen jeg ellers jobber med er en svært kraftig workstation, og jeg syntes min i5 går svært flytende. Faktisk EKSTREMT imponerende til å være så tynn som den er. Finnes det bærbare som er kraftigere? Javisst, men da kan man begynne å gange opp vekten og størrelsen (og få en dårligere skjerm). Oppgaver som 4K-redigering gjør jeg på en skikkelig arbeidsstasjon med stor skjerm og tilstrekkelig lagringsplass, ikke på en laptop.

 

Jeg tror man må se på dette produktet som en laptop i nettbrett utførelse. Og det kan brukes som nettbrett. Hvis man heller spør seg om hva folk bruker nettbrett til, som for det meste er surfing/media/småspill, så er det vanskelig å argumentere for at Surface kan dekke også dette behovet.

 

Forventer man et fullskala OS med alle muligheter og 100% tilpasset touchopplevelse i alt fra desktop til Adobe.....ja, da finnes det faktisk ikke noe på markedet i det hele tatt. iPad er jo et latterlig enkelt og svakt produkt i forhold, men holder det til bruket sitt er det jo ingen vits å kjøpe den dyrere SP3 - det er innlysende.

 

Jeg ser til sammenligning kun begrensninger hver gang jeg tar opp min iPad, og nå er den degradert til Sonos-fjernkontroll.

 

At SP3 blir varm der CPU er når man spiller spill som Starcraft er jo verken unormalt eller overraskende. Til sammenligning klarer ikke iPad slike spill i det hele tatt!

 

MadVR forstår jeg ikke behov på en så liten skjerm (jeg bruker det på 100" lerret) der ymse media blir spilt av på farten. Men hvis du ser behov for tunge videofilter, kan jeg ikke forstå at iPad egentlig er en del av debatten i det hele tatt. Og er man virkelig opptatt av lyd/bilde, bruker man uansett hodetelefoner som kamuflerer litt viftestøy. Da har man både pose og sekk, i et svært portabelt nettbrett format, markedets desidert beste skjerm til bruket og et OS som spiller alt som lever og går av sære formater - helt uten iTunes eller konvertering.

 

På toppen av det hele har man støtte for minnebrikker (bildebank på farten?) og USB, og den kan enkelt integreres i ett nettverk med mapping og filsynkronisering.

 

Men igjen, trenger man bare en iPad, blir SP3 som å skyte spurv med kanon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

... snips....

Takk for info. Har brukt både Win 8.1 og 8.1 RT på andre Win-tablets, og har Win 8.1 på PC, så jeg er kjent med både system og begrensninger. Kommer til å bruke Citrix-klienten en del, som erstatning for UAG på laptopen. Er det noen som har klart å sette opp Outlook 2013RT slik at den får kontakt med Exchange på samme måte som Mail-appen?

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller er nettleseren utrolig treg på Surface RT? Den bruker laaaang tid på å laste sider, og dersom man går til en side fra den som nylig er lastet, og så tilbake, laster den hele siden på nytt. For eksempel når jeg laster vg.no, så klikker på en artikkel, og bruker <- for å gå tilbake til hovedsiden.Jeg sammenligner med både PC, Android-tablets og iPad, og disse er mange ganger raskere enn Surface, selv om dette er enkle Android-tablets og en gammel iPad. Ekstra kjedelig da mangelen på apper i Store, som brettbank, gjør at man må bruke nettleseren på Surface oftere enn på andre OS.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...