Gå til innhold

Samletråd om Samsung Galaxy Note II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de som ikke har tålmodighet til å vente på samsung,så er det egentlig ganske enkelt å installere den lekkede versjonen av 4.3 som er linket til på forige side.

Den virker jo stabil,og det er vel ikke særlig risiko med å gjøre det heller.

 

"- This test firmware will NOT increase your binary counter NOR void your warranty.
- This test firmware is a pre-release firmware and not official from Samsung."

 

 

Edit: Må vel legge til at man ikke får norsk menyspråk. Tenkte ikke på det siden jeg bruker engelsk uansett...

"Skrivespråk"/tastatur får man dog på norsk.

Endret av Brew
Lenke til kommentar

Vet vi noe mer om når n7100 får 4.3? Burde vel være her snart siden n7105 har fått allerede...

 

Kommer vel snart, og Samsung Galaxy Note 2 får Android 4.4 KitKat mars-april 2014 ifølge dokumenter fra Samsung (dersom de i det hele tatt er sanne).

 

http://www.phonearena.com/news/Leaked-document-shows-when-certain-Samsung-models-will-get-the-Android-4.4-update_id49623

Endret av Mr Oizo
Lenke til kommentar

N7100 har drevet og seedet 4.3 i over en uke allerede, så den er nok ikke så langt unna, tenker jeg.

Jeg må innrømme at det ikke overrasker i det hele tatt om vi får 4.4 på Note II, selv om jeg har sett flere i denne tråden rope ut om at det selvfølgelig aldri kommer til å skje.

SII og Note kom med 2.3 og har nå 4.1,S3 og Note II ser sannsynligvis ikke flere oppdateringer etter 4.4 (selv om det kan være Samsung imponerer allikevel) så har jo mobilene da startet på 4.1.

Joda... Det er surt at de hoppet over 4.2, men selv vet jeg ikke nok om dem til å savne noe fra dem, med mindre det er 4.2 som har widgets på lockscreen. Jeg trodde dette kom med 4.3,men som sagt, jeg er overhodet ikke oppdatert.

 

Så i den forbindelse, hva er det vi forventer å få, når vi nå går fra 4.1 til 4.3? Spesielt i forhold til androidversjonen, og ikke Samsung - stuff. Jeg har bedre kontroll på det nemlig :-P

Lenke til kommentar

 

Igjen, et merkelig innlegg med en halvkryptisk analyse som jeg "tviler sterkt på at den jevne forbruker bryr seg katta om". Innlegget er også stikk i strid med det du hadde den 20.september.

 

For øvrig så hadde du også et innlegg den 7. september hvor du oppga at Samsung hadde kommet med 50 firmwareoppdateringer til Note 2. Siden jeg hadde fått bare en ba jeg om anvisning om hvordan jeg kunne få de øvrige49. Den anvisningen uteble så jeg mangler fortsatt de49 oppdateringene du henviste til.

 

Endret av geobjork
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg overhodet ikke ser noen motsetning imellom at den jevne forbruker ikke bryr seg om oppdateringer, og det faktum at Samsung ikke er dårlige på oppdateringer, og at 4.4 ryktes å komme, samt at 4.3 holder på å seede nå.

 

Og de 50 jeg linka til, poengterte du fint at var forskjellige regioner på. Men nå fant jeg en liste jeg synes var mer oversiktlig, og den sier 5 oppdateringer til nordiske land, i hvert fall. Så hvis du bare har fått én oppdatering, så er enten din telefon utdatert, eller så har du den siste, i det minste :-)

 

http://www.geekyandroid.com/2012/10/samsung-galaxy-note-2-gt-n7100-firmware-download-jelly-bean-4.1.1.html

Dette er de jeg finner:
Oktober 2012: N7100XXALJ1, N7100OXXALJ1
Oktober 2012: N7100XXALJ3, N7100OXXALJ4
Januar 2013: N7100XXDLL7, N7100OXXDLL2
Mai 2013: N7100XXDME6, N7100OXXDMF1

Juli 2013: N7100XXDMG1, N7100OXXDMG1

 

Men jeg må innrømme at dersom man saumfarer bare denne tråden, så er jeg ganske sikker på at du finner flere. Det er flere oppdateringer som har gått ut, og vi har sittet og lurt på hva den gjorde, og slikt. Så jeg tipper at de nevnte her, er de største oppdateringene.

Og 4.3 er fremdeles ikke kommet til Norge, sier denne siden, men den har kommet til India og Kina, i hvert fall.
http://www.sammobile.com/2013/11/19/samsung-galaxy-note-ii-gt-n7100-receives-official-android-4-3-jelly-bean-update/

 

Denne skal altså også liste opp alle endringene fra 4.1 til 4.3 updaten, men jeg kan ikke noe særlig som ikke er Samsung spesifikt, bortsett fra widgets på lockscreen og nå så jeg også Actionable Notifications, med mindre TRIM support og GPU drivere er Android? Men jeg synes dette virker som ganske lite oppdateringer til å være noe å vente så grusomt på, med tanke på å få oppdatert androidversjonen. De fleste tingene her er jo Samsung-spesifikke, som de like gjerne kunne lagt inn med en ny oppdatering med 4.1... Så hva er det Samsung har utelatt av funksjoner som gjerne skulle vært med?

Lenke til kommentar

Om jeg skal være helt ærlig så spiller det ingen rolle lengere om jeg får oppdatering til 4.3 eller 4.4 på min Note 2 N7105. 4.1.2 fungerer tilstrekkelig til det jeg bruker den til i dag, kun Internet, WiFi når jeg er hjemme og Fogg når jeg er ute der WiFi ikke er tilgjengelig. Noten har havnet i baksetet til fordel for en mye mindre telefon, med betydelig mer beskjedne spesifikasjoner, men den har mulighet for to SIMkort. Her har jeg et Fogg kort og et telefon simkort.

 

For de som ikke vet hva Fogg er, det er en mobiltjeneste som gir meg 1 GB gratis internet i måneden samt surfing i et antall land i Europa uten roamingkostnader (så lenge det nå varer?). Siden jeg bor i Sverige fikk jeg tilgang til to slike kort under en prøveperiode hvor det ble utdelt 15000 kort i England og Sverige. Man kan ikke ringe med det så det er nødvendig med et vanlig telefonkort i tillegg, det er her nødvendigheten av dobble SIMkort kommer inn, for å slippe å ha to telefoner.

 

Jeg kjøpte en ”billig” LG Optimus L5 II E455 Dual. Den har 4” skjerm, ½ Gb Ram, og er ellers på nedre halvdel av spesifikasjonsstigen, men den er betydelig mer anvendbar og smidig for meg å ha med på byen enn Note 2’ern. Den har en meget god skjerm,er rask nok til å tilfredsstille mitt bruk, pluss at den, i motsettning til min N7105, har FM Rds radio.

 

Jeg har etter hvert funnet ut at å delta i den mobile ”Monkey Businessen” til høye kostnader er helt bortkastet. Å kjøpe en telefon, (f.eks Samsung), til 5-6 tusen som alltid ligger et par firmwareversjoner etter det som gjelder, og før den er et år gammel er mer eller mindre utdatert, nei takk. Samsung, i lag med endel andre leverandører, utnytter dette til max, og hver gang de kommer med noe ”helt revolusjonerende”, så er det skuffende lite man får for de ekstra kostnadene, bortsett fra en litt høyere ”må ha og dingsefaktor”.

 

For øvrig så er jeg av den oppfattning at to SIMkort i samme telefon kommer til å bli mer og mer aktuellt i Europa, til tross for at man av en eller annen merkelig grunn ikke riktig har oppdaget fordelene med det her ennå.

 

PS. Ser på en del engelske forumsider at 4.3 oppdateringen til S3 er stoppet pga mange problemer, som batteriforbruk, WiFi problem, telefonen fryser så man må ta ut batteriet for å få den i gang igjen, etc. etc. Skulle ikke forbause meg om dette også gjelder N7100 og N7105. Noen som vet noe?

Lenke til kommentar

Fått 4.3 i dag, virker bra så langt. Noen ting jeg har hengt meg opp i er at feks HealthService kjører hele tiden, men S Health appen er ikke med.

(Har N7105 utgaven)

 

Har nå brukt offisiell 4.3 som jeg fikk via OTA. (Telefon kjøpt i Norge via Nordialog) en god stund, og det er ting jeg ikke heeelt liker ved den.

 

  • Merkbart økt strømforbruk, normalt har jeg hatt 60% + ved endt arbeidsdag, nå må den lades to ganger pr dag.
  • Lengre ladetid
  • Ved bruk av låsekode, ingen widgets på skjerm
  • Ingen store endringer som jeg har bemerket meg som har gjort telefonen merkbart bedre.

Vurderer å legge inn cyanogenmod som jeg har på SII, som har gjort den telefonen bedre...

Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke dy meg, siden SamMobile hadde lagt ut NEE (Nordic) versjon av N7105XXUEMK5, så lasta jeg den ned og flasha den for en drøy uke siden, av ren nyskjerrighet, med ODIN, (v 3.09 er anbefalt å bruke til Note ll). Dette er stikk i strid med mine tidligere intensjoner. Jeg har også lasta ned TLA versjon av 4.1.2 (Svenske Telia som er den jeg har), i tilfelle jeg ville gå tilbake pga. alle problemene med 4.3 som er beskrevet.

Vel, jeg må si at overraskelsen var STOR, 4.3 fungerer helt eminent både på batteritid og funksjonsmessig. Jeg har laga meg ei liste på 15-20 punkter for innstillingene som jeg hadde gjort på 4.1.2, og de fleste fulgte med i flashen. Har ikke gjort noen reset til fabrikkinstillingen eller wipe, beholdt alt som var på 4.1.2. Etter å ha fjernet Google sine ”spioninstillinger” så fikk jeg følgende batteriforbruk:

På den første 100% ladningen fikk jeg 1d.15t. med 8t.26m. skjermtid. Batteriet var da nede på 15%. På skjermtiden vil jeg si at CPU bruken var moderat til krevende.

Så kjørte jeg en 24 timers standby, hadde da 94% igjen på batteriet etter 24 timer. Det betyr at jeg ikke har noe ”snikCPU” forbruk i hvilemodus. Mange av klagene går jo ut på stort batteriforbruk når telefonen er i standby, helt uten noen aktiviteter.

Disse resultatene er minst like gode som jeg hadde på 4.1.2, om ikke til og med litt bedre.

Her er et par screeshots over forbruket på min telefon.

Fra 100% til 15%:

https://www.dropbox.com/s/yrpko2h96cne4zt/Fr.%20100%25-15%25.png

24 timers stanby:

https://www.dropbox.com/s/7skvh2gn4z7zfea/24%20timmars%20standby.png

 

SamMobile har lagt ut NEE for N7105her:

http://www.sammobile.com/firmwares/1/?model=GT-N7105&pcode=NEE#firmware

De har detsverre ikke lagt den ut for N7100 ennå, men jeg skulle tro at den kommer her før de fleste får den OTA.

4.3 har som de fleste vet, KNOX, det gjør ikke meg noe da jeg ikke skal legge inn noen custom rom, eller roote, så lenge jeg har garanti, eller før det er klart om N7105 får NEE KitKat (??) eller ikke. KitKat skal være mindre krevende med enda bedre batteritid enn 4.3, iflg. Nexsusbrukere.

Denne flashen medfører heller ingen systemendringer, så jeg tror ikke det har noen innvirkning på OTA i framtiden. En liten bakdel dog, KIES kan ikke undersøke om telefonen har siste firmware. (!??)

Jer kommer garantert ikke til å gå tilbake til 4.1.2. Innstillingen for batteriforbrukt kan det også skrives et lengere innlegg om. Jeg ser for øvrig på diverse engelske forum at det er en viss risk at man brikker telefonen ved å flashe tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke dy meg, siden SamMobile hadde lagt ut NEE (Nordic) versjon av N7105XXUEMK5, så lasta jeg den ned og flasha den for en drøy uke siden, av ren nyskjerrighet, med ODIN, (v 3.09 er anbefalt å bruke til Note ll). Dette er stikk i strid med mine tidligere intensjoner. Jeg har også lasta ned TLA versjon av 4.1.2 (Svenske Telia som er den jeg har), i tilfelle jeg ville gå tilbake pga. alle problemene med 4.3 som er beskrevet.

Vel, jeg må si at overraskelsen var STOR, 4.3 fungerer helt eminent både på batteritid og funksjonsmessig. Jeg har laga meg ei liste på 15-20 punkter for innstillingene som jeg hadde gjort på 4.1.2, og de fleste fulgte med i flashen. Har ikke gjort noen reset til fabrikkinstillingen eller wipe, beholdt alt som var på 4.1.2. Etter å ha fjernet Google sine ”spioninstillinger” så fikk jeg følgende batteriforbruk:

På den første 100% ladningen fikk jeg 1d.15t. med 8t.26m. skjermtid. Batteriet var da nede på 15%. På skjermtiden vil jeg si at CPU bruken var moderat til krevende.

Så kjørte jeg en 24 timers standby, hadde da 94% igjen på batteriet etter 24 timer. Det betyr at jeg ikke har noe ”snikCPU” forbruk i hvilemodus. Mange av klagene går jo ut på stort batteriforbruk når telefonen er i standby, helt uten noen aktiviteter.

Disse resultatene er minst like gode som jeg hadde på 4.1.2, om ikke til og med litt bedre.

Her er et par screeshots over forbruket på min telefon.

Fra 100% til 15%:

https://www.dropbox.com/s/yrpko2h96cne4zt/Fr.%20100%25-15%25.png

24 timers stanby:

https://www.dropbox.com/s/7skvh2gn4z7zfea/24%20timmars%20standby.png

 

SamMobile har lagt ut NEE for N7105her:

http://www.sammobile.com/firmwares/1/?model=GT-N7105&pcode=NEE#firmware

De har detsverre ikke lagt den ut for N7100 ennå, men jeg skulle tro at den kommer her før de fleste får den OTA.

4.3 har som de fleste vet, KNOX, det gjør ikke meg noe da jeg ikke skal legge inn noen custom rom, eller roote, så lenge jeg har garanti, eller før det er klart om N7105 får NEE KitKat (??) eller ikke. KitKat skal være mindre krevende med enda bedre batteritid enn 4.3, iflg. Nexsusbrukere.

Denne flashen medfører heller ingen systemendringer, så jeg tror ikke det har noen innvirkning på OTA i framtiden. En liten bakdel dog, KIES kan ikke undersøke om telefonen har siste firmware. (!??)

Jer kommer garantert ikke til å gå tilbake til 4.1.2. Innstillingen for batteriforbrukt kan det også skrives et lengere innlegg om. Jeg ser for øvrig på diverse engelske forum at det er en viss risk at man brikker telefonen ved å flashe tilbake.

Hei! Interessant det du sier om batteribruk, selv har ikke 4.3 ennå. Men hva er det du anbefaler å skru av, og hvordan?

Lenke til kommentar

Hei! Interessant det du sier om batteribruk, selv har ikke 4.3 ennå. Men hva er det du anbefaler å skru av, og hvordan?

Dette er innstillinger og tiltak jeg har gjort med henblikk på å spare batteri på min telefon, for mitt bruk. Om innlegget blir langt og masete, vennligst overse det, (det er nok mer for spesielt intereserte).

Jeg gjør også oppmerksom på at jeg ikke spiller og mitt SIMkort er Fogg som kun kan brukes til data, ikke ringe og ikke sende SMS, til det har jeg en DualSIM telefon. Jeg bruker heller ikke Facebook, Twitter etc. så vær oppmerksom på at mine innstillinger ikke stemmer for alle brukere.

Layouten på innstillinger i 4.3 er helt annerledes enn i 4.1.2, så her må hver enkelt lære seg ”hva som er hvor”. Det er stort sett de samme innstillingsalternativer i både 4.1.2 og 4.3.

Årsaken til at jeg bruker Engelsk som systemspråk er bl.a. at når man søker etter instruksjoner på nettet så er de fleste referanser på Engelsk. Derfor bruker jeg også de engelske termene her, vet ikke engang hvilke betgnelser som er brukt på Norsk på en del av innstillingene, og ikke gidder jeg å lære meg det heller.

Innstillinger.

  1. Tap Wifi. Ta bort haken i Netetwork notification. Den søker da ikke unødig etter Wifi.
  2. WiFi>Meny>advanced>Keep WiFi on during sleep, bruk ”Only when plugged in”. WiFi slår seg da automatisk av i standby. Kan være en bakdel i visse fall men er klart batteribesparende ved lange standby.
  3. GPS, Bluetooth og Datanetwork er alltid avslått når de ikke er i bruk, av og på manuellt etter behov. Disse bruker en hel del strøm.
  4. Location Services, under “More” i 4.3, avslått.
  5. Synkronisering avslått. Her må man tilpasse etter sine egene behov.
  6. Jeg bruker Fogg som er kun 3G så jeg har Network mode på WCDMA only, den søker da ikke unødig etter 4G hele tiden. Gjelder selvølgelig ikke N7100. Tap More networks > Mobile networks>Network mode, sett prikken i WCDMA only.
  7. Har energisparemodus under “My device” i 4.3 aktivert og alle tre altrnativene avkrysst. Dette vil redusere CPU’en litt men jeg har ikke merket noen treghet på mine aktiviteter, kanskje om man for eksempel spiller krevende spill etc. at den blir tregere.
  8. Jeg er nøye med å holde lysstyrken på skjermen så lav som mulig. Instillingen ”Auto” gir litt mer lys enn jeg behøver, så jeg gjør det manuelt. Bakdelen her er at om man glemmer å skru den opp før man går ut i sola, så har man svart skjerm og det er umulig å stille den opp manuelt.
  9. Jeg har installert en app som heter ”Turn off the screen”. Har den på skrivebordet. Instillingen på Screen timeout har jeg på 10 min (max), og så slår jeg av skjermen manuellt med Turn off, umiddelbart når jeg er ferdig. Dette blir det samme som å bruke av/på knappen. Skjermen er største forbruker så her er det en del å spare på både tid og lysstyrke.
  10. NFC, S Beam og Nearby devices er avslått når de ikke er i bruk.
  11. Software update under About device har jeg slått av Auto update så den ikke hele tiden søker etter oppdateringer. Det gør jeg manuellt en gang i blant.
  12. Jeg har ikke SD kort i telefonen, det er klart både batteriforbrukende og tar endel resurser.

Så har jeg gjort noen tiltak som ikke er innstillinger.

  1. Tatt bort 5 av 7 (standard) skrivebord, bruker kun 2. (Mange bekker små osv...)
  2. Har helsvart wallpaper, på Amoled skjerm er jo mørkere, jo mindre strøm. Det reduserer også risken for innbrenning på skjermen, som Amoled er ”beryktet” for. Det finnes en App for Black Screen, men den er unødvendig. Sett tommelen framfor kameraet og ta et bilde og bruk det som wallpaper, tar mindre resurser enn appen.
  3. Har ingen unødige apps, avinstallert alt som ikke brukes. Videre så kan man deaktivere forhåndsinnstallerte apps man ikke bruker, i Appmanager, men her skal man vite hva man gjør. Jeg har deaktivert noen opplagte, men har ikke eksperimentert med andre. Om man f.eks. deaktiverer noen i TouchWiz så kan det medføre trøbbel i oppstarten.
  4. Grupere iconer på skrivebordet i mapper for å redusere antallet. (Mange bekker små osv...)
  5. Ny Widget i 4.3 som heter Active apps, bruker den med jevne mellomrom. Den slår av en del unødige prosesser.

Mye av det jeg har beskrevet her kan for en del brukere forkomme ganske så ubekvemt og tidkrevende å stille inn, for meg er det ikke det. Jeg liker å eksperimentere, og det med å slå av og på funksjoner etter behov blir etter hvert automatikk. En ting er sikkert, man kan drastisk øke batteritiden, men enhver velger selvfølgelig sine egene rutiner.

Lenke til kommentar

Har helsvart wallpaper, på Amoled skjerm er jo mørkere, jo mindre strøm. Det reduserer også risken for innbrenning på skjermen, som Amoled er ”beryktet” for. Det finnes en App for Black Screen, men den er unødvendig. Sett tommelen framfor kameraet og ta et bilde og bruk det som wallpaper, tar mindre resurser enn appen.

Vil ikke dette egentlig forsterke problemet med innbrenning, eller gjøre det mer synlig? Det eneste stedet jeg virkelig slet med innbrenning på min gamle S2 var øverst på skjermen, på statuslinjen som alltid var svart med unntak av ikonene for battery, wifi, dekning osv. Ved vanlig bruk var ikke denne innbrenningen synlig siden men straks jeg f.eks skulle se på et bilde så var det lett å se at fargene på bildet var ulik der statuslinjen og statuslinjens ikoner pleide å være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...