Gå til innhold

Vi får snart full DAB-dekning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

for å snakke lit om dette problemet :

 

jeg hadde før en billig lomme radio på jobben , under hørselsvernet.

problemet var dekningen.

jeg har prøv flere lommeradioer , men på jobben var det slik at bare man snur litt på seg , eller flytter seg 20 cm så mister man dekningen.

 

hørselsvern med radio måtte jeg da selv kjøpe og der var jeg ikke sikker på hvor god de hadde.

derfor lot jeg det være

Derfor var det ikke noe poeng med en dyr radio ( les hørselvern med radio)

nå går ikke det programmet jeg ville følge med på lenger på radioen eller på det tidspunktet det passer å bruke radioen.

 

Hvis man da går over til nettradio hvordan kan man da få dekket behovet for lommeradio uten å måtte bruke streaming over nettet.

da er man jo avhengig av å ha trådløs mobil dekking , eller en annen trådløs dings som tar inn nettradioen.

 

og det er jo ikke noe særlig praktisk.

Dyrt er det også ( hvis man må bruke mobil som tar dett over Internett) .

Lenke til kommentar

Hvis man da går over til nettradio hvordan kan man da få dekket behovet for lommeradio uten å måtte bruke streaming over nettet.

da er man jo avhengig av å ha trådløs mobil dekking , eller en annen trådløs dings som tar inn nettradioen.

 

og det er jo ikke noe særlig praktisk.

Dyrt er det også ( hvis man må bruke mobil som tar dett over Internett) .

 

Jeg bruker min mobil til alle internett-tjenester. Det koster meg kr 10 pr døgn med ubegrenset bruk. Mobilen er satt opp som WiFi hotspot, og mine 4 PC'er kjører via mobilen når jeg er hjemme. Min totale "online" bruk koster meg da maks kr 310 pr mnd. Dette er uten noen form for binding. Jeg klarer meg fint med den hastigheten jeg får (mellom 1,2 og 2,8 Mbps nedlastning).

 

Edit:

Sorry, dette ble litt "off-topic"

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Når det gjelder strømforbruk, så er det kommet langt bedre chips de seneste årene. Man er nå rundt samme strømforbruk som for FM ca

25-60mW. Om få år er man nede i 20mW eller mindre. På sendersiden klarer man seg med 5% av effektforbruket som FM hadde og langt færre sendere.

 

Hos meg som har litt dårlig dekning på FM, så er DAB helt suverent.

Men jeg må innrømme at nettradio er det som blir brukt i 99% av tiden.

 

Trenden er nok soleklart nettradio og ikke DAB eller FM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir litt ironisk med adaptere som tar inn dab, og sender dette over FM til din eksisterende radio.

 

Har man hørselvern til flere tusenlapper så er man ikke så veldig giret på å bytte til DAB. Har ikke sett noe Peltor-vern med DAB-radio. Det kommer vel før man slukker signalene i 2017.

 

Uansett bør man ha radioens rolle som kringkaster ved kriser i tankene. Var mange som hadde radio som eneste informasjonskanal i flere dager i julen 2011. Om man da ikke får tilsvarende - eller bedre - dekning så er byttet meningsløst.

Lenke til kommentar

Jeg for min del hopper elegant over hele DAB/DAB+ konseptet og heller kjører nettradio. Enten på hjemme pc'ene eller mobilt bredbånd med pc tilkoblet i bilen. Dette i ren trass fordi FM teknologien skal slukkes om noen år. For min del er alle de milliardene av kroner som nå brukes i utbygging helt bortkastet.

Lenke til kommentar

Selv har jeg tilsammen fem DAB-radioer. Noen DAB noen DAB+. Hører ikke forskjell på samme kanal på ulike radioer. Noen kanaler har har dårligere båndbredde enn andre, men de hører jeg ikke på. Det jeg hører mest forskjell på er når jeg en gang i blandt må bruke en FM-radio. Alltid noe sus eller støy i bakgrunnen.

 

Har ikke kjøpt noe utstyr på frem år uten at det er eller er mulighet for DAB støtte (unntak: mobiltelefon).

 

Nettradio er ikke noe alternativ i lengden for meg. For dårlig stabiltet (avhenging av både avsender og av nettlevrandør), url-er har en tendens til å endre seg med tiden (hører ikke på radio fra en PC så må ofte sette opp slike url-er manuelt) og for tregt kanalskifte (buffring).

Lenke til kommentar

Hvis man da går over til nettradio hvordan kan man da få dekket behovet for lommeradio uten å måtte bruke streaming over nettet.

da er man jo avhengig av å ha trådløs mobil dekking , eller en annen trådløs dings som tar inn nettradioen.

 

og det er jo ikke noe særlig praktisk.

Dyrt er det også ( hvis man må bruke mobil som tar dett over Internett) .

 

Jeg bruker min mobil til alle internett-tjenester. Det koster meg kr 10 pr døgn med ubegrenset bruk. Mobilen er satt opp som WiFi hotspot, og mine 4 PC'er kjører via mobilen når jeg er hjemme. Min totale "online" bruk koster meg da maks kr 310 pr mnd. Dette er uten noen form for binding. Jeg klarer meg fint med den hastigheten jeg får (mellom 1,2 og 2,8 Mbps nedlastning).

 

Edit:

Sorry, dette ble litt "off-topic"

 

300 kr pr måned , kun for å høre radio er ikke akkurat billig.

 

 

en ting jeg har lurt på.

selv om jeg ikke har mobil som har radio innebygd vil ikke dette også bli påvirket av at FM bandet legges ned ?

 

Da er det bare lokalradioene som er igjen.

 

Nå er jeg ikke sikker på hvor mye dekning FM har.

og DAB ( tro hvilken versjon det blir til slutt ) skal altså bygges ut til 90 % ( hvorfor ikke mere ?)

 

jeg vil nå på stå at dekningen for nettradio ( hvis man tar med alt det mobile internettet) må da vær langt under 80% i dag .

 

Da blir det høl i hue å påtvinge en ( dyr ) oppgradering bare for å ha mulighetene til å høre radio fra NRK.

Lenke til kommentar

300 kr pr måned , kun for å høre radio er ikke akkurat billig.

 

Nå må du lese hva jeg skriver. Kr 310 er den totale prisen pr mnd for alle internett-tjenester jeg bruker, nett-tv og nett-radio inkludert. Det er billig spør du meg. Har du gratis internett? Betaler du TV-lisens?

 

Da blir det høl i hue å påtvinge en ( dyr ) oppgradering bare for å ha mulighetene til å høre radio fra NRK.

 

Det er ikke kun NRK du får inn på DAB.

 

Kanalutvalget består nå av 20 kanaler, 13 fra NRK og 7 kommersielle.

De kommersielle kanalene er:

P4, P5, Klem FM, NRJ, Radio Norge, The Voice, Radio 1.

NRK`s DAB-kanaler:

P1, P2, P3, mp3, Alltid Nyheter, Gull, Sàpmi, Klassisk, Sport, Super (barn), Båtvær, Jazz, Folkemusikk.

 

Når FM-nettet stenges vil det gi rom for langt flere kanaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må du lese hva jeg skriver

Da forstod du ikke poenget mit.

I denne sammenhengen er alt annet nettradio en bonus.

 

Det er ikke kun NRK du får inn på DAB.

Det er riktig ,

men det er kun NRK som legger ned sendingene over FM

( det kan hende at de andre kommer etter )

 

Etter dette trenger man mange forskjellige radioer som støtter DAB eller nettradio

 

Nå som lommeradioen så vidt har begynt å komme så er det også på tide at man får det på hørselsvern og de andre radioene man bruker .

 

Av praktiske årsaker så bør dette også komme på de billige radioene( de man har råd til å bli ødelagt ) eller på hørselsvern som ikke er så alt for kostbare

 

Hvis man jobber så kan ledingen til hodetelefonen komme i veien.

og man kan også under arbeid miste radioen i gulvet eller andre steder slik at den blir ødelagt

Lenke til kommentar

@Elgen: Alle noenlunde riksdekkende radiokanaler legger ned FM i 2017. Det er nemlig selve sendernettet som blir lagt ned. I tillegg vil konsesjonene på FM sine frekvensområder bli sagt opp, og frekvensene blir trolig realokert til annet bruk.

 

DAB-radio innmaten koster ikke særlig mye, og prisen vil garantert komme ned på et nivå som gir rimelige radioer i hørselvern etc. En av grunnene er at også Kina har startet opp med DAB, og da vet vi hvor stort markedet er.

 

Personlig tror jeg ellers nettradio vil bli det folk kommer til å bruke mest - særlig med mer stasjonært utstyr.

 

Det er heller ikke korrekt at det så vidt har kommet på lommeradio. Jeg har DAB på min 5 år gamle Cowon D2 mediaspiller. Funker som bare det.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er heller ikke korrekt at det så vidt har kommet på lommeradio

 

vel, man har ikke mange valg om man i da helet tatt finner noen.

jeg fant kun 2 på Elkjøp sine nettsider

 

hos nettbutikken komplett fant jeg ingen DAB lommeradioer før i dag

 

Da vil jeg nå påstå at man såvidt er kommet i gang med disse radioene her i Norge

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Er det noen som har prøvd denne dingsen???

http://www.hifiklubb...tuner_sort.htm:

Det ble noe tull med linken i firefox.

 

Et slikt adapter fører jo bare med seg at man får enda en ekstra dings med knapper på , når det praktiske hadde vær å ha alle knappene på et sted.

 

for de som normalt har kontrollen til bilradioen på rattet så vil de være ubrukelig .

Med mindre man plaserer den på rattet

Men så er det da med det små knappene på en bil radio

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...