Gå til innhold

Vi får snart full DAB-dekning


Anbefalte innlegg

@den andre elgen:

Det er nesten helt umulig å diskutere med deg. Jeg har et inntrykk av at du veldig ofte skifter argumentasjon når du blir imøtegått. Verden går fremover enten du vil det eller ikke. Selv om du ikke liker det, kan du faktisk velge å se muligheter fremfor begrensninger.

 

Vil du ha "ratt-styring" i din bil, så finnes det alternativer. Her er en http://www.dinside.no/897570/er-mediadab-redningen-for-norske-bilister

 

Nå får jeg sikkert en advarsel fra en eller annen moderator, men det kan jeg leve med :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå får jeg sikkert en advarsel fra en eller annen moderator, men det kan jeg leve med :-)

Jeg synes du svarer han saklig.

 

Virker som enkelte skal finne kun negativt om DAB og alle som støtter det. Gjerne med avlegse tekniske data fra 2003.

 

Vi bor i Norge og har samtlige råd til å bytte ut våre tekniske duppeditter før 2017.

Personlig kjøper jeg f.eks ny mobil til 5.000 en gang pr år, og jeg er ingen Røkke.

Det er opp til markedet å forsyne oss med gode løsninger, og det vil de garantert gjøre når slukking av FM nærmer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt hvis befolkningen ikke kjøper dab radio så får vi beholde FM !!!

 

Utfasing vil til syvende og sist skje på samme måte som med analogt tv. Grunnen er enkel. Det er mangel på ledige frekvenser/båndbredde og det som finnes er for verdifullt til at man kan ta seg rå til å bruke teknologier som ikke utnytter tilgjengelige resurser optimalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelen for forbrukeren er ikke til stede. Det er tilbyder som ønsker plass som kan trenge seg inn i.o.m FM-båndet er sprengt.

DAB i dagens form er som en hardt komprimert mp3-fil. Utstyret som skal dekode datastrømmen bruker mer strøm og fortere flaterende batterier.

De mottagere som allerede finnes har dårlig design og ytelse.

DAB er per dato bare snart et nødvendig onde.

Vi må kanskje grave til korset og kjøpe dette, men jeg blir ikke først ut!

Dette konseptet er planlagt omtrent som på samme nivå som såkalte "gang og sykkelstier". Helt håpløst!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@den andre elgen:

Det er nesten helt umulig å diskutere med deg. Jeg har et inntrykk av at du veldig ofte skifter argumentasjon når du blir imøtegått. Verden går fremover enten du vil det eller ikke. Selv om du ikke liker det, kan du faktisk velge å se muligheter fremfor begrensninger.

 

Vil du ha "ratt-styring" i din bil, så finnes det alternativer. Her er en http://www.dinside.n...norske-bilister

 

Nå får jeg sikkert en advarsel fra en eller annen moderator, men det kan jeg leve med :-)

 

nå synes jeg du overdriver her .

jeg setter fokus på noe som jeg ser som et problem ,og tror du at det bare er plugg and play.

 

du forutsetter nærmest at alle har en masse penger.

tenk deg all de som ikke har råd til ny bil og er avhengige av ha 2 .

En nye bilradio på 3-4 tusen er ikke akkurat billig for dem

her bli de nødt til å være uten radio

 

når man kan få tak i bilradioer for noen hunder kr hvorfor i all hverken skal man da vær nød til å betal 3 tusen bare for å få inn favorittkanalene ?

 

 

Det blir ikke bedre at man sitter med en lommeradio elle mobil på øret som spiller av radioen når man kjører

 

jeg er nå likevel mest opptatt av å ha muligheter for å kunne kjøpe meg en lommeradio som kan ta inn riktig DAB signaler med god dekning

her i området er dekningen lit tynn

Lenke til kommentar

Here I go again (for øvrig en god låt fra Whitesnake):

 

nå synes jeg du overdriver her .

jeg setter fokus på noe som jeg ser som et problem ,og tror du at det bare er plugg and play.

 

Her er kanskje kjernen av det vi diskuterer. Du ser bare problemer. Dette baserer du på vrangforestillinger og halve sannheter.

 

du forutsetter nærmest at alle har en masse penger.

tenk deg all de som ikke har råd til ny bil og er avhengige av ha 2 .

En nye bilradio på 3-4 tusen er ikke akkurat billig for dem

her bli de nødt til å være uten radio

 

Jeg forutsetter ikke at alle har en masse penger, derimot forteller jeg at jeg har 4 DAB-radioer som alle har kostet kr 199 eller mindre. Hvis du er avhengig av (og har råd til) 2 biler, så bør kr 1200 pr bil være en rimelig engangsinvestering for å få DAB. Har du dårlig råd kan du eventuelt plystre/synge/nynne selv. Det er vel det elger gjør best... brøle i skogen.

 

når man kan få tak i bilradioer for noen hunder kr hvorfor i all hverken skal man da vær nød til å betal 3 tusen bare for å få inn favorittkanalene ?

 

Bilstereo med DAB kan du, som tidligere nevnt, få fra kr 1100 inklusive antenne.

 

Det blir ikke bedre at man sitter med en lommeradio elle mobil på øret som spiller av radioen når man kjører

 

Hvorfor kobler du da ikke lommeradioen eller mobilen til bilstereoen? Ikke si at det ikke går an i din bil, for det finnes alltid en løsning (FM-sender, kassett-adapter, antenne-adapter etc).

 

jeg er nå likevel mest opptatt av å ha muligheter for å kunne kjøpe meg en lommeradio som kan ta inn riktig DAB signaler med god dekning

her i området er dekningen lit tynn

 

Så kjøp nå en på Lefdal (med 30 dagers retur) og prøv selv.

 

Det er f.. så godt at jeg nå bor i en rimelig stor by. Da slipper jeg i hvert fall å møte elgen for ofte :)

 

Edit:

Legg merke til at jeg ikke har sagt noe om lydkvalitet, eller om at jeg er for eller i mot DAB. Jeg forholder meg kun til dagens realitet.

 

Hvis jeg skal si noe kort om lydkvalitet (subjektivt), så er analogt "konge". Bruker forsatt platespiller og lytter på FM-radio der dekningen er god.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

om du mener at det er ting jeg ikke har fått med meg så er det definitt en del ting du ikke har fått med deg .

Det er kun de siste års bilradioer som lar seg koble fysisk til av eksterne dingser ( mp3 spillere , mobil o.s.v )

 

 

De gangen jeg har ført innom Elkjøp så virket det som de ikke var spesielt interessert i selge DB som lommeradio

 

skal det være noe poeng med en lommeradio så må en ha råd til å miste eller ødelegge den.

det er det ikke alle som har råd hvis den koster tusen kr

 

hos Elkjøp ( nettsiden ) finner ejg kun 2 som selges som lommeradio og begge koster 6 og 800 kr

Det er ikke noe man akkurat vil miste

 

hos komplett finner jeg enn i samme prisklasse .

 

Nå vet jeg ikke hvor du handle men den prisen du sliterer har jeg ikke helt troen på her i Norge

 

 

De løsningen du siterer til er bare noen krøki omveier.

Forresten hvem bruker kassettspiller i dag ?

 

jeg husker at det var noen som skulle teste en løsning der man overførte DAB sendingen over FM . kvaliteten var det så som så med

 

 

jeg ser også fordeler med DAB eller intetnett, bl.a. mange stasjoner å velge mellom

 

Problemet er det praktiske når man skal koble det til andre enheter

 

Man kan sammenligne det med å koble en spesielt skjerm til pcen der man må ty til ,mange mellomledd av overganger for at det skal fungere

Lenke til kommentar

om du mener at det er ting jeg ikke har fått med meg så er det definitt en del ting du ikke har fått med deg .

Det er kun de siste års bilradioer som lar seg koble fysisk til av eksterne dingser ( mp3 spillere , mobil o.s.v )

 

Hvorfor kan du ikke bruke en FM-sender? http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=100314&title=iZound%20FM-sender%20FMT-750&

 

De gangen jeg har ført innom Elkjøp så virket det som de ikke var spesielt interessert i selge DB som lommeradio

 

skal det være noe poeng med en lommeradio så må en ha råd til å miste eller ødelegge den.

det er det ikke alle som har råd hvis den koster tusen kr

 

hos Elkjøp ( nettsiden ) finner ejg kun 2 som selges som lommeradio og begge koster 6 og 800 kr

Det er ikke noe man akkurat vil miste

 

hos komplett finner jeg enn i samme prisklasse .

 

Nå vet jeg ikke hvor du handle men den prisen du sliterer har jeg ikke helt troen på her i Norge

 

Jeg har aldri sagt at "lommeradioer" med DAB er rimeligere enn kr 600. Kombiner denne med FM-senderen, så har du DAB både på bilstereoen og i lommen for kr 750 http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/kompakt-og-barbar-lyd/L3PDAB12E/logik-fm-dab-lommeradio-l3pdab12e

 

De løsningen du siterer til er bare noen krøki omveier.

Forresten hvem bruker kassettspiller i dag ?

 

jeg husker at det var noen som skulle teste en løsning der man overførte DAB sendingen over FM . kvaliteten var det så som så med

 

FM-sender gir FM kvalitet på overføringen. FM-sendere i dag har stort sett god kvalitet. Hvis ikke kan du som tidligere sagt kjøpe bilstereo med DAB til kr 1200.

 

jeg ser også fordeler med DAB eller intetnett, bl.a. mange stasjoner å velge mellom

 

Problemet er det praktiske når man skal koble det til andre enheter

 

Man kan sammenligne det med å koble en spesielt skjerm til pcen der man må ty til ,mange mellomledd av overganger for at det skal fungere

 

En FM-sender fastmontert i bilen krever at du kobler inn senderen i hodetelefonuttaket på lommeradio/mobiltelefon/MP3-spiller. That's it ! (Nå forutsetter jeg at du klarer å koble FM-senderen til bilens 12V ved fastmontering)

 

Nok en gang ser du bare problemer basert på antagelser.

Lenke til kommentar

jeg kan jo bare si meg engang at jeg har ikke egen bil.

så det er avklart

 

Men jeg bruker bilen på jobben

 

En FM-sender fastmontert i bilen krever at du kobler inn senderen i hodetelefonuttaket på lommeradio/mobiltelefon/MP3-spiller.

 

Mener du at man skal koble en lommeradio av DAB type til bilstereoen ?

jeg ville ihvertfall ha noe fastmonter der i stedet

 

jeg vil ikke kjøpe noen lommeradio av DAB typen før jeg har råd til miste eller ødelegge den og da må det ned i ca 100 kr

 

Når det gjelder bilstereoer så har det vært snakk om at man ikke alle kunne bytte ut radioen på en enkel måte.

Samtidig så er det jo ikke alle som vil ha for mange "løse" ting hengende på dashbordet

tar du den utfordringen ?

 

En ting så kan gå på trafikksikkerheten er betjeningen av DAB adapteren

Fra før vet man at ikke alle bilstereoer har store nok knapper.

så hvor er det meningen at et slikt adapter skal plasseres hen ?

 

jeg tror ikke at alle tenker sikkerhet når de monterer et slit et i bilen

Det er jo bare å se hvor man monterer mobil holderen

Lenke til kommentar

DAB bruker, så vidt jeg vet, mp1 for å komprimere. Det sier seg selv at det ikke blir rare greiene. Dessuten ligger låtbibliotekene allerede komprimert hos radiostasjonene. Det vil si at et komprimert lydsignal blir komprimert enda en gang før det når dine ører. Med FM går ihvertfall signalet ukomprimert gjennom lufta.

 

*rettelse*

Det er vist MP2 som benyttes i dag.

NRK lagrer låtene de skal sende på lufta i MP2 format det ligger i lydkvalitet mitt imellom CD og MP3.

etter som Nrk mener MP3 er for dårlig å sende på lufta. :cool:

Kan hende at andre radio stasjoner bruker MP3 eller andre format. :hmm:

 

Takk for oppklaringen, men det endrer vel ikke på det faktum at det forekommer en dobbel komprimering. En gang for å legge sporene til disk og igjen når det sendes?

Lenke til kommentar

NRK lagrer låtene de skal sende på lufta i MP2 format det ligger i lydkvalitet mitt imellom CD og MP3.

etter som Nrk mener MP3 er for dårlig å sende på lufta. :cool:

Kan hende at andre radio stasjoner bruker MP3 eller andre format. :hmm:

Takk for oppklaringen, men det endrer vel ikke på det faktum at det forekommer en dobbel komprimering. En gang for å legge sporene til disk og igjen når det sendes?

Nå vet jeg ikke hva de gjør med DAB.

Men på FM har jeg en anelse at de slipper og komprimere etter som at jeg har en FM sender der jeg kan sende ut musikk i alle slags format etter som at FM sender ut et analogt signal.

Lenke til kommentar

Jeg syns heller ikke at dab gir noe bedre lyd. Det tror jeg ikke jeg har hørt noen andre enn de som selger det påstå.

 

DAB bruker, så vidt jeg vet, mp1 for å komprimere. Det sier seg selv at det ikke blir rare greiene. Dessuten ligger låtbibliotekene allerede komprimert hos radiostasjonene. Det vil si at et komprimert lydsignal blir komprimert enda en gang før det når dine ører. Med FM går ihvertfall signalet ukomprimert gjennom lufta.

 

*rettelse*

Det er vist MP2 som benyttes i dag.

På FM i dag kan du ikke ha høyere lyd-båndbredde enn 15 kHz. Ifølge Wiki vil DAB kunne bruke 48 eller 24 kHz samplingsfrekvens, dvs. en lydbåndbredde på 24 eller 12 kHz. Med 24 kHz lydbåndbredde blir lyden mer levende enn med 15 kHz (FM). ;)
Lenke til kommentar

Min nye DAB+ lommeradio bruker like mye strøm som den litt eldre jeg har.

Ubrukelig til batteridrift.

Og nå skal jo det gamle DAB systemet utfases også.

Hvor lenge blir det til DAB+ utfases ?

Nei jeg angrer på de DAB radioene jeg har kjøpt, og anbefaler ingen å

kaste bort penger på sånt.

Tror ikke FM utfases når det er planlagt.

 

Lenke til kommentar

Så da mener du at de "billige" DAB radioene man kan kjøpe i dag er bare bortkastede penger ?

 

Her risikerer man jo en kjøpe boom som butikken kan sko seg god på

 

hvordan vet man da at den DAB radioen man kjøper ( jeg har ingen enda i påvente av bl.a klarering om hva som vil fungere ) er den som også vil fungerer i fremtiden ( om 20-30 år ) ?

Lenke til kommentar

Det blir som det alltid har vært: Panikkkjøp de 2 månedene før avsluttingen, og virkelig storpanikk etterpå. Men siden det er så langt frem i tid, kanskje vedtaket blir henlagt.

 

jeg husket hvordan det var når man la om til bare digital tv ( alle måtte ha ny mottaker).

Nå gjentar man det samme men med en nye vri.

 

Mange kjøper seg nye (dyr ) DAB radio og så må de kjøpe seg en nyen igjen om noen år.

 

og så 10 år etter så legger de om igjen ?

 

Er det virkelig meningen at dette skal være en påtvungen kjøpefest ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Er dette da en slags kampanje mellom en del radiodistributører og produsentene som gir et enormt kjøpepress med en tid mellomrom ?

Det høres i hvertfall slik.

Kanskje - kanskje ikke. Du kan jo slutte med radio dersom du misliker det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...