Gå til innhold

Nå er nye Windows 8 tilgjengelig


Anbefalte innlegg

Det jeg synes er aller mest plagsomt, er inni metro... Det går ikke an å bruke musetastene til fram og tilbake, slik man er vant med i nettleser og ellers når man navigerer. Og eneste måten jeg kan lukke ting inni metro på, er ved å trykke Alt+F4? Er det jeg som ikke forstår ett eller annet, eller er det meninga at det skal være så tungvindt? Man kan jo bytte apps/startmeny/skrivebord ved å dra musa i øvre eller nedre hjørne og så bevege musa ned/opp, og til og med høyreklikke og lukke... Men jeg synes det er litt tungvindt å navigere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Metro-grensesnittet er bare ufattelig stygt - men det er for så vidt i "god" gammel Microsoft-tradisjon..."The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste." - Steve Jobs, 1996.

 

Vet ikke jeg. Har kjøpt utelukkende iPhone siden 2007 og forsvart dette med at de andre produsentene ikke har evnet å lage noe pent. Apple kan lage pene ting, men MS har truffet noe i meg med det rene og pene metrosystemet. WP ser langt bedre ut enn iOS spør du meg, og jeg syntes det er spenstig av MS å prøve noe nytt.

 

EDIT: Er forøvrig fullt klar over at det ikke er WP som diskuteres her, men metro går igjen både på PC og mobil.

Endret av LordErik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ett innlegg har blitt slettet da det inneholdt persondiskusjon og usakligheter, og ett innlegg har blitt slettet da det var et svar på det første innlegget. Hold dere til emnet, diskuter sak og ikke person, og vær seriøse.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding eller poster i Klager på moderatoravgjørelser.

Lenke til kommentar

Har du oppdaga funksjonen windowstasten har fått da Leifen ? Der kommer du fram og tilbake mellom skrivebord og metro, og det du driver med på skrivebordet blir ikke borte. Det er mange slike tastaturkoder, men jeg synes det er dumt å bruke slike. Det tar bort fokus fra skjermen og det man driver med. Har man fokus på musepila kan man holde dette i ett plan og det er mindre slitsomt synes jeg.

Men det ser ut som at funksjonen windowstasten har er helt nødvendig å bruke.

Lenke til kommentar

Metro-grensesnittet er bare ufattelig stygt - men det er for så vidt i "god" gammel Microsoft-tradisjon...

 

"The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste."

- Steve Jobs, 1996.

 

Beklager, men alle som synest at dette:

 

iphone_kits_2.jpg

 

er ett fint UI bør ikke uttale seg om Metro.

 

 

Det jeg synes er aller mest plagsomt, er inni metro... Det går ikke an å bruke musetastene til fram og tilbake, slik man er vant med i nettleser og ellers når man navigerer. Og eneste måten jeg kan lukke ting inni metro på, er ved å trykke Alt+F4? Er det jeg som ikke forstår ett eller annet, eller er det meninga at det skal være så tungvindt? Man kan jo bytte apps/startmeny/skrivebord ved å dra musa i øvre eller nedre hjørne og så bevege musa ned/opp, og til og med høyreklikke og lukke... Men jeg synes det er litt tungvindt å navigere.

 

Skjønner ikke helt problemet her. Er det bare det å lukke Metro-programmer? Det er i utgangspunktet ikke noe poeng å lukke disse, men om du vil det så kan du bruke alt+F4 eller du kan trykke med venstre musetast og dra nedover.

 

Om det er det å bytte fra en Metro-app til skrivebordet så har du mange muligheter, Windows D, Windows, Windows +1-9 (åpner programmer på taskbar).

 

I tillegg har du alt+tab som lar deg switche mellom alle åpne programmer. Windows+tab lar deg switche mellom alle Metro-apper og Desktop.

 

Personlig skjønner jeg ikke de som sier at det er tungvindt å bruke hurtigtaster/snarveger, dette er helt klart den mest effektive måten å bruke en datamaskin på.

Lenke til kommentar

Har nettopp installert det!

 

Har testet det ut i omtrent en halvtime nå og må si meg meget fornøyd.

Virker både raskere i bruk og i hastighet. Var veldig skeptisk til metro før, men etter å ha testet det ut vil jeg konkludere med at jeg ikke kommer til å savne start menyen ;)

 

Anbefaler å prøve det ut :D

 

ABoni

Lenke til kommentar

Metro-grensesnittet er bare ufattelig stygt - men det er for så vidt i "god" gammel Microsoft-tradisjon...

 

"The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste."

- Steve Jobs, 1996.

 

Beklager, men alle som synest at dette:

 

iphone_kits_2.jpg

 

er ett fint UI bør ikke uttale seg om Metro.

 

 

Det jeg synes er aller mest plagsomt, er inni metro... Det går ikke an å bruke musetastene til fram og tilbake, slik man er vant med i nettleser og ellers når man navigerer. Og eneste måten jeg kan lukke ting inni metro på, er ved å trykke Alt+F4? Er det jeg som ikke forstår ett eller annet, eller er det meninga at det skal være så tungvindt? Man kan jo bytte apps/startmeny/skrivebord ved å dra musa i øvre eller nedre hjørne og så bevege musa ned/opp, og til og med høyreklikke og lukke... Men jeg synes det er litt tungvindt å navigere.

 

Skjønner ikke helt problemet her. Er det bare det å lukke Metro-programmer? Det er i utgangspunktet ikke noe poeng å lukke disse, men om du vil det så kan du bruke alt+F4 eller du kan trykke med venstre musetast og dra nedover.

 

Om det er det å bytte fra en Metro-app til skrivebordet så har du mange muligheter, Windows D, Windows, Windows +1-9 (åpner programmer på taskbar).

 

I tillegg har du alt+tab som lar deg switche mellom alle åpne programmer. Windows+tab lar deg switche mellom alle Metro-apper og Desktop.

 

Personlig skjønner jeg ikke de som sier at det er tungvindt å bruke hurtigtaster/snarveger, dette er helt klart den mest effektive måten å bruke en datamaskin på.

 

Vel, jeg var ikke ordentlig kjent med windowstasten, og det hjelper litt. Jeg fikk ikke til den klikk og dra for å lukke, though.. Det jeg synes er rart, er at ikke det som skjer når du trykker på windowstasten, skjer dersom man trykker tilbakeknappen på musa, når man er i feks bilder-appen. Eller når man går lenger inn i bildermappene og slikt, at man fremdeles ikke kan bruke tilbakeknappen.

Jeg sammenligner det med å bruke windows explorer og internett. Man går tilbake til forrige side ved å trykke på den, og man (i hvert fall ikke noen jeg har lagt merke til) sitter ikke og trykker på backspace for å gå tilbake når man surfer. Når man går dypere i metroappene er det i det minste en tilbakeknapp ca der det er en tilbakeknapp i explorerene, men det er allikevel en liten del mer tungvindt.

 

Jeg liker egentlig det meste de har gjort, men akkurat den manøvreringa synes jeg er litt rar. At ikke musa er mer integrert, spesielt siden alle sier at Metro bare er designet for nettbrett og touch. Da burde jo musa være viktigere, som en erstatter for selve touchen..

Endret av Leifen18
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp installert Windows 8 på en MacBook Pro. Jeg dual-booter ved hjelp av ReFit. Har ikke testet det så grundig ennå, men det er noen ting som irriterer: Jeg kan ikke bruke Enter som linjeskift nå når jeg skriver her i forumet. Når jeg trykker Enter skjer det bare ingenting. Jeg vet at Enter-tasten fungerer, for hvis jeg taster en nettadresse i Internet Explorer og trykker Enter, laster den siden. En annen plage er at når jeg scroller (Macens touchpad har tofinger-scrolling) så går det altfor fort. Hvordan kan jeg endre scrollehastigheten? Jeg har installert Windowsdriverne som kom med Boot Camp. Enter som linjeskift virker ikke i IE10, men jeg testa nettopp i en annen nettleser. I den andre nettleseren virker det.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Dette var jeg ikke klar over hvakrg, og takker for voksenopplæringen.

Har jo gått over til RP på en maskin nå, men jeg har problemer med et treningsprogram (Polar ProTrainer5) som legger alle nye filer i kompatibilitet (VirtualStore). Jeg vil at de skal bli liggende sammen med de gamle filene i den mappa som ligger i programmet.

Har ikke funnet ut hvordan man kan fikse det, eller om man i det heletatt kan.

Så forstår jeg ikke vitsen med å innføre dette systemet fra Vista ?

Det skaper iallfall problemer for meg.

Blir evig takknemlig om noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Vel, jeg var ikke ordentlig kjent med windowstasten, og det hjelper litt. Jeg fikk ikke til den klikk og dra for å lukke, though.. Det jeg synes er rart, er at ikke det som skjer når du trykker på windowstasten, skjer dersom man trykker tilbakeknappen på musa, når man er i feks bilder-appen. Eller når man går lenger inn i bildermappene og slikt, at man fremdeles ikke kan bruke tilbakeknappen.

Jeg sammenligner det med å bruke windows explorer og internett. Man går tilbake til forrige side ved å trykke på den, og man (i hvert fall ikke noen jeg har lagt merke til) sitter ikke og trykker på backspace for å gå tilbake når man surfer. Når man går dypere i metroappene er det i det minste en tilbakeknapp ca der det er en tilbakeknapp i explorerene, men det er allikevel en liten del mer tungvindt.

 

Jeg liker egentlig det meste de har gjort, men akkurat den manøvreringa synes jeg er litt rar. At ikke musa er mer integrert, spesielt siden alle sier at Metro bare er designet for nettbrett og touch. Da burde jo musa være viktigere, som en erstatter for selve touchen..

 

Er litt vanskelig å forklare den trykk og dra, men sjekk denne videoen, ca 6 sekunder uti, der bruker de touch, men fungerer på samme måte med muspekeren, dette er helt klart noe som først og fremst er tenkt brukt på touchskjermer, og den enkleste måten med mus+tastatur er nok alt+F4.

 

 

 

Jeg kan ikke bruke Enter som linjeskift nå når jeg skriver her i forumet. Når jeg trykker Enter skjer det bare ingenting. Jeg vet at Enter-tasten fungerer, for hvis jeg taster en nettadresse i Internet Explorer og trykker Enter, laster den siden.

 

En annen plage er at når jeg scroller (Macens touchpad har tofinger-scrolling) så går det altfor fort. Hvordan kan jeg endre scrollehastigheten? Jeg har installert Windowsdriverne som kom med Boot Camp. Enter som linjeskift virker ikke i IE10, men jeg testa nettopp i en annen nettleser. I den andre nettleseren virker det.

 

Har samme problemet med linjeskift i IE10. Men IE10 er nok ikke gjenkjent av diverse nettsider så er mulig det er der problemet ligger.

 

Er det mulig å få en total norsk versjon? Har norsk tastatur, men resten av windows er på engelsk. Ser ingen enkel måte å gjøre det på. Er det mulig å få en norsk versjon?

 

Du vil få norsk versjon når Windows 8 blir lansert.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Windows er muligens ikke alene om å mangle ukenummervisning, men det hadde vært en nyttig funksjon for meg i hvert fall.

 

Hvis jeg trenger en skikkelig kalender med ukenummer bruker jeg www.kalender.no

 

 

Siden ukenummer blir diskutert, sjekket jeg Ubuntu og OSX Lion, da jeg har tilgang til begge.

Ingen av dem hadde ukenummer.

Men i innstillingene i Ubuntu kunne jeg krysse av for:

✔ Vis ukenumre

Så var det på plass.

I OSX fant jeg ingen slik innstilling.

 

Ukenummer er en nyttig funksjon for mange.

 

 

EDIT:

Jeg sjekket innstillingene til Windows 8, og fant ingen innstilling som gjør at den viser ukenummer.

Jeg får det kun i Ubuntu.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...