Gå til innhold

Åndenes makt - Bare tull eller ligger det noe i det?


Anbefalte innlegg

Maskinfører skrev (15 timer siden):

Det ligger definitivt noe i det

Ja, det ligger definitivt mye overtro i det - men aldri noen konkrete bevis, merkelig nok.

 

Delvis skrev (11 timer siden):

Alle i familien og kjendisvennene deres hadde sett den gamle mannen som spøkte der i 40 år.

Men de hadde aldri tenkt på å noen gang filme det? Merkelig...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Capitan Fracassa skrev (10 timer siden):

Ja, det ligger definitivt mye overtro i det - men aldri noen konkrete bevis, merkelig nok.

 

Men de hadde aldri tenkt på å noen gang filme det? Merkelig...

Nei men jeg har ialle fall oppleve noe i forbindelse men min fars bortgang i Desember 2023 vi var svært knytt så noe er det der ute ;) 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (4 minutter siden):

Nei men jeg har ialle fall oppleve noe i forbindelse men min fars bortgang i Desember 2023 vi var svært knytt så noe er det der ute ;) 

Eller så var det noe i ditt hode. Det finnes mange eksempler på at mennesker har innbilt seg overnaturlige opplevelser kort tid etter at de har mistet sine kjære, men absolutt ingen bevis på at man faktisk har opplevd noe overnaturlig.

Sagt med andre ord: Jeg betviler ikke at du har hatt en opplevelse, men betviler at det trenger å ha kommet «utenfra», eller at du har noen måte å vite det på. 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har ikke sett såkalte "spøkelser" selv, men vet også om flere i familie/slekt som har sett det. Hva det er skal jeg ikke mene noenting fra eller til om.
Men jeg har sett noe sånt man vil kalle ufo'er ved et par tilfeller. 
Eneste jeg har fått bevist, er at synskhet finnes. Det var i en dialog med noen, og det er en umulighet at det kan ha vært noe annet. Det vet jeg. Men kan ikke fortelle mer om det av grunn: 1. Det er for personlig  2. Jeg kan jo ikke bevise det for andre.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Artig tråd.

På generell basis så er det lurt å være bevisst på at vi er født inn i en materialistisk kultur og tidsperiode, iallfall her i Vesten.
Det innebærer ingen tro på det åndelige. Greit å vurdere om du virkelig har kommet frem til dette synet selv eller bare har arvet det.

Vedrørende å kunne bevise det som ikke er synlig, eller lar seg avfotografere elegant, så kan man kanskje ikke gjøre så mye annet enn å bevise det overfor seg selv?

Hvis man da ser et spøkelse, så bør man prøve å kommunisere med vedkommende og se hva som kommer ut av det. Må kanskje jobbe seg over litt frykt først, men 🙂
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Eneste jeg har fått bevist, er at synskhet finnes. Det var i en dialog med noen, og det er en umulighet at det kan ha vært noe annet. 

Jeg vet naturligvis ikke hva du tror du har sett, og mener ikke selv å vite sannheten, men jeg synes egentlig det er utrolig arrogant å være så sikker på sin egen evne til å vurdere ukjente fenomener at du kan hevde at "det er en umulighet at det kan ha vært noe annet". 

Da har du låst deg til en konklusjon og lukket deg for alle kjente naturlige forklaringer, noe som er det motsatte av åpenhet. 

attz skrev (45 minutter siden):

Vedrørende å kunne bevise det som ikke er synlig, eller lar seg avfotografere elegant, så kan man kanskje ikke gjøre så mye annet enn å bevise det overfor seg selv?

Jeg svarte jo på et innlegg om at "Alle i familien og kjendisvennene deres hadde sett den gamle mannen som spøkte der i 40 år.". Da er "ikke synlig" en helt feil beskrivelse, men du snakker kanskje om noe helt annet. 

Men hvordan kan man bevise det overfor seg selv? At den menneskelige hjernen er fantastisk god til å skape bilder og fantasier er godt kjent, at det finnes spøkelser er aldri bevist, så hvorfor er det så selvsagt å konkludere med at det man "ser" er det siste? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Capitan Fracassa said:

Da er "ikke synlig" en helt feil beskrivelse, men du snakker kanskje om noe helt annet. 

Greit å ikke plukke ut deler av et sitat eller? Jeg skrev "det som ikke er synlig eller lar seg avfotografere elegant"
 

1 hour ago, Capitan Fracassa said:

Men hvordan kan man bevise det overfor seg selv? At den menneskelige hjernen er fantastisk god til å skape bilder og fantasier er godt kjent

Derfor dro jeg inn kommunikasjon. Dersom et spøkelse finnes og det kan kommuniseres med (gitt at det skal være en død person og det der), kan det potensielt være noe informasjon som kan valideres som du ikke tidligere kjente til.

Potensielt så eliminerer du den forklaringen at din egen hjerne spiller deg et puss.
 

Quote

Det finnes mange eksempler på at mennesker har innbilt seg overnaturlige opplevelser .. men absolutt ingen bevis på at man faktisk har opplevd noe overnaturlig

Det er ikke slik i vitenskapen at fordi det ikke er bevist X så er det automatisk Y. At opplevelsen er innbilt må også bevises.

Endret av attz
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (49 minutter siden):

Jeg vet naturligvis ikke hva du tror du har sett, og mener ikke selv å vite sannheten, men jeg synes egentlig det er utrolig arrogant å være så sikker på sin egen evne til å vurdere ukjente fenomener at du kan hevde at "det er en umulighet at det kan ha vært noe annet". 

Da har du låst deg til en konklusjon og lukket deg for alle kjente naturlige forklaringer, noe som er det motsatte av åpenhet. 

Du bommer ganske kapitalt her dessverre. Det er ingen konklusjon, og ingen grunn til å tro det er unaturligheter i dette. Tror ikke noe er unaturlig, alt har en naturlig forklaring. 
"Overnaturlig" står for meg som et ikke-ord. Der er ingen grunn til å tro at noe ikke er naturlig hverken mer eller mindre.
Det eneste jeg vet og har fått bevist, er at noen har kunnet se noe man ikke skal kunne se såvidt vi er bekjent med. Begrepet "Synskhet" i den forbindelse, er kun brukt for å indikere hva slags fenomen det dreier seg om. Hvordan det var mulig, vet jeg ikke. Vet bare at det skjedde, og det er det. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

Eller så var det noe i ditt hode. Det finnes mange eksempler på at mennesker har innbilt seg overnaturlige opplevelser kort tid etter at de har mistet sine kjære, men absolutt ingen bevis på at man faktisk har opplevd noe overnaturlig.

Sagt med andre ord: Jeg betviler ikke at du har hatt en opplevelse, men betviler at det trenger å ha kommet «utenfra», eller at du har noen måte å vite det på. 😊

Det var nok neppe i mitt hode fordi sykepleierne både så og høre det de også liksom litt rart at vingen på en pappeske løftet seg først opp så ned når jeg begynte og pakke ned tingene hans samt 3 bank på branndøra der det ikke er noen ? Var litt mye tilfeldigheter at 2 voksne mennesker som var ute og luftet hunden skulle banke 3 ganger på døra veldig rart også at pappa fortalte en gang at når oldefar gikk bort så banket det også 3 ganger på døra der de bodde pappa siste gangen jeg snakket med pappa var 15 Desember da spurte jeg han har du sett mamma ? Ikke ennå sa han lå bare med øynene igjen deretter så snakket vi aldri mer han gled mere og mere inn i drømmeland Lørdag 16 Desember 2023 klokken 14:44 sovnet han inn 78 år gammel til og med sykepleierne gråt bipap maskinen måtte fjernes for at hjerte skulle stoppe og slå har sittet alene med min sorg i 2-3 måneder og tolket mine opplevelser og at han han er på ett annet sted nå og at det var ett svar på mitt spørsmål det som hører med til historien var at jeg spurte om han kunne besøke meg når han var borte nei sa han så spurte jeg igjen ja det kan jeg så folk får tolke og tro som de vil mine opplevelser kan ingen ta fra meg 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Comma Chameleon said:

Merkelig at ingenting overnaturlig har blitt fanget på kamera noensinne. Med alle mobilene og overvåkningskameraene overalt. Hver eneste åndelige ting eller "UFO" har vært enkelt forklart eller vært så utydelig at det ikke viser noe som helst. Har spøkelsene bare flyttet ut i skogen?

Det vrimler jo av videoer på youtube av spøkelser. Men hvordan kan du vite at de er ekte? Må nesten komme fra noen du stoler på.
Men jeg er enig i at feks Åndenes makt burde hatt noe videoer, har aldri sett de har det.

Vedrørende UFO så kan du jo dra en tur til Hessdalen

 

Endret av attz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
attz skrev (På 6.3.2024 den 10:15 AM):

Det vrimler jo av videoer på youtube av spøkelser. Men hvordan kan du vite at de er ekte? Må nesten komme fra noen du stoler på.
Men jeg er enig i at feks Åndenes makt burde hatt noe videoer, har aldri sett de har det.

Vedrørende UFO så kan du jo dra en tur til Hessdalen

 

https://www.nrk.no/trondelag/na-har-ogsa-forskerne-sett-lyset-i-hessdalen-1.13136328

 "Hauge tror lysfenomenene skyldes en eller annen energilagringsmekanisme som ikke er kartlagt ennå.

– Dette er et mineralrikt område, og det er mulig at mineralene i bakken her opptrer nærmest som en elektrisk krets, og at lysfenomenene oppstår når spesielle betingelser inntreffer. Omtrent som når du fyller vann på et ubrukt batteri."

"– Jeg tror vi må se ned for å finne forklaringa på lysfenomenene i Hessdalen. Så langt har det vært altfor mye snakk om stjernehimmelen, mener forskningssjefen

Han tror ikke at lysfenomenene oppstår som følge av «noe» som kommer utenfra."

Så med andre ord kan forklares, etterhvert. Men trenger mer data og analysering av de dataene. Er like greit å stole på forskerne som jobber med dette.
:)

 

Endret av Laserbeam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Laserbeam said:

"Hauge tror" ...

og det er mulig...


"– Jeg tror vi må se ned...

Han tror ikke ...

:)

 

Vet ikke hva som var poenget ditt, at en person tror noe? Det er ikke vitenskaplig bevist før de har ... ja, bevist noe 😉

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare fake. Jobbet som elektriker flere år tilbake og var hos en bedrift som senere kom på åndenes makt.

Vi fant alle feil, både de som åpenbart eier har laget selv, og som bare kommer av et gammelt elektrisk anlegg.
eieren nektet for at vi skulle fikse feilene og så fort vi fant de, fikk vi beskjed om å dra.
Han prøvde også å overbevise oss ved å gå opp i andre etasje, velte en stol i ny og ne..Løpe ned trappa 5 sekunder senere og spørre oss om vi hørte det samme..For han satt nemlig på do.

Flere andre lokale selskap hadde samme erfaring med stedet.

men kudos til fyren for å lyve litt..  Omsetningen på bensinstasjonen hans som var "åstedet" doblet omsetningen sin og har holdt seg godt siden.  
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svada fra ende til annen, men underholdning er jo fint så lenge man er ærlig på at det er underholdning som du selv kan fantasere om realiteten til. Det gjelder like mye spøkelser som synske. Og det er gjort nok av forsøk på synske, men ingen har noen gang klart å "se" noe mer av statistisk signifikans enn andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 2.4.2024 den 2:10 PM):

Tenker du på Statoilstasjonen i Ålen ?

https://www.youtube.com/watch?v=Oqf0oEmVTqY

Episoden om YX-stasjonen på Longum som virker noe staget.

https://www.youtube.com/watch?v=P0MfRLtgNs0

 

Var i Ålen.

Men han som var på skjermen der kjente jeg ikke igjen umiddelbart.. Er jo noen år siden riktignok.. Men erindrer vi hadde kontakt med en annen..Muligens flere eiere.   Husker bare jeg ble tatt på senga når fruen så på tven, også kjente jeg igjen stasjonen også ga plutselig hele jobben der borte litt mer mening.

Lenke til kommentar
On 2.4.2024 at 2:55 PM, Pop said:

 ... Og det er gjort nok av forsøk på synske, men ingen har noen gang klart å "se" noe mer av statistisk signifikans enn andre.

CIA er uenig med deg. De har stått bak mye forskning på paranormale fenomener etter at de startet opp et program som følge av SRI sin forskning på 70-tallet 

Kilde cia.gov:
An evaluation of the remote viewing program: Research and applications

Quote

A statistically significant effect has been observed in the recent laboratory experiments of remote viewing

 

Endret av attz
skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (På 2.4.2024 den 2:55 PM):

Svada fra ende til annen, men underholdning er jo fint så lenge man er ærlig på at det er underholdning som du selv kan fantasere om realiteten til. Det gjelder like mye spøkelser som synske. Og det er gjort nok av forsøk på synske, men ingen har noen gang klart å "se" noe mer av statistisk signifikans enn andre.

Hva angår å konkludere, så føyer dette seg jo veldig fint inn i den rekken. Konkudere blir forsåvidt like dumt enten det gjelder begge veier.
Ser ikke bort fra, at noe er ment å ikke kunne analyseres. Ja på et vis tror jeg også på det, men vil ikke dermed gå til det skritt å konkudere at: sånn er det. 
Kribler formelig etter å formidle det jeg opplevde, som bekreftet på en utrolig måte at det er mulig å "se" noe som skulle være umulig å se. Men av respekt for en annen person involvert og muligens noe Hellig, kan jeg bare dessverre ikke gjøre det.
Når det gjelder programmet "Åndenes makt" ( en dårlig upassende tittel forresten) så vet jeg ikke hva som skjer. Men hørte på Strømnæss når han var hos Lindmo, så tviler jeg på han løy. Forklarte da hvordan programmene foregikk. Tror ikke de som bor på stedene lyver heller, kanskje noen gjør det da.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Delvis said:

Hva angår å konkludere, så føyer dette seg jo veldig fint inn i den rekken. Konkudere blir forsåvidt like dumt enten det gjelder begge veier.
Ser ikke bort fra, at noe er ment å ikke kunne analyseres. Ja på et vis tror jeg også på det, men vil ikke dermed gå til det skritt å konkudere at: sånn er det. 
Kribler formelig etter å formidle det jeg opplevde, som bekreftet på en utrolig måte at det er mulig å "se" noe som skulle være umulig å se. Men av respekt for en annen person involvert og muligens noe Hellig, kan jeg bare dessverre ikke gjøre det.
Når det gjelder programmet "Åndenes makt" ( en dårlig upassende tittel forresten) så vet jeg ikke hva som skjer. Men hørte på Strømnæss når han var hos Lindmo, så tviler jeg på han løy. Forklarte da hvordan programmene foregikk. Tror ikke de som bor på stedene lyver heller, kanskje noen gjør det da.

Du kan regne med jeg hadde trodd mer på deg enn på de "sakene" de har i programmet. 

Om jeg hadde tolket årsakene likt er kanskje ikke helt åpenbart. Det er mange gode faktorer i psykologien som bidrar, så ville det gjenstå å se hva som lett kan puttes i en av de klassene og ikke. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...