Gå til innhold

Åndenes makt - Bare tull eller ligger det noe i det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må si meg noe enig med loka-vidu. Du gir ikke noen overbevisende (eller ingen i det hele tatt) forklaring i hva du legger i ordet 'virkelighet'. Det skal sies at det er et vanskelig ord å definere, men dog. Da er det kanskje greit å ikke sette den klare streken man gjerne vil, hvis man ikke kan forklare hvor streken skal gå. Det er vel dette loka-vidu reagerer på.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg noe enig med loka-vidu. Du gir ikke noen overbevisende (eller ingen i det hele tatt) forklaring i hva du legger i ordet 'virkelighet'. Det skal sies at det er et vanskelig ord å definere, men dog. Da er det kanskje greit å ikke sette den klare streken man gjerne vil, hvis man ikke kan forklare hvor streken skal gå. Det er vel dette loka-vidu reagerer på.

 

Godt mulig, men virkeligheten er den vi alle lever i, men oppfatter forskjellig basert på hva hver og en selv tror.

Kunsten er å sile ut det som ikke er virkelig som overtro, og annet som er basert på det vi innbiller oss.

 

I virkeligheten er det ikke rom for allmektige guder, djevler eller mystiske ånder.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For å finne ut av virkeligheten, begynner man å se på alt som ikke kan sies eller bevises å være "virkelig", og når man har tatt for seg alle aspektene finner man det bevist at de stemmer ikke .. Alle fenomener mangler selv, er bare tomme prosesser, som selvet påstår er virkeligheten.

 

Den "virkeligheten" er like virkelig som en såpeboble

 

Alle som påstår de kjenner/forstår virkelighen, er de som er mest forvirret

 

Det er bestandig de andre som tar feil, og bestandig du som har rett. Logisk nok, fordi ingen tåler å leve med vedvarende eksistensiell tvil av sterk grad, og lager seg sin egen overtro, som de igjen er blinde for

Lenke til kommentar

Der er noe man kan kalle fellesbevissthet kanskje, den "virkelighets" beskrivelsen alle stort sett er eg om.

 

Eller "tonals øy" som Carlos Cartaneda kaller det i Don Juans lære

 

Nja, det er ikke sikkert man må være bevisst på hvordan virkeligheten er for å leve i den.  Man lever i den om man vil, eller ikke, men oppfattelsen av den varierer fra person til person.

 

Virkeligheten har ingen bevissthet, den er bare.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Virkeligheten er at alt har awareness, absolutt alt, og det kan sies å være bevisst.

 

Edit: vil legge til at jeg har stor forståelse for at vanlige folk ikke vil gå for langt inn i egen bevissthet, og det kan vi takke mye av vår vestlige forming og kulturell arv for den vanhjelpen. Det er vondt å innse at alt man har slitt for, ikke er annet enn såpebobler

 

men det blir mye god psykologmat av å overlate ansvaret til andre

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Intet står I ro, alt beveger seg I ett kontinuerlig oppdaterende nu

 

Du tenker, så derfor er du ikke her og nu. Tanker er fortid, fremtid har ikke kommet, bare det pulserende nuet er det som er.

 

Klart det er bevisst, noe annet er rett og slett ulogisk

 

Tømmerstokken din er helt nu, den er faktisk mer intelligent ..

 

Du må gjerne fortelle meg hva du mener med "levende"!?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

En stein er ikke i ro, den "lever" ved at den utvikler seg nu. Du gjør akkurat det samme, men får det ikke med deg, fordi du lever i din egen hukommelse og er helt ute av samsvar med resten av dine betingelser. Alt er splitternytt hele tiden, ingen gjentakelser, men det får du ikke med deg, du er for opptatt med å tenke på livet ...

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Nei, for jeg forholder meg til virkeligheten, ikke fantasier.

Jeg har ingen betingelser til virkeligheten, men bare lever i den uten å tro at døde ting har bevissthet.

Jeg gjorde jo det da jeg var liten, i likhet med unger flest som trodde lekedyr hadde bevissthet.  Tommy og Tigeren er et godt eksempel på hvordan barn oppfatter verden og virkeligheten.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei, for jeg forholder meg til virkeligheten, ikke fantasier.

Jeg har ingen betingelser til virkeligheten, men bare lever i den uten å tro at døde ting har bevissthet.

Jeg gjorde jo det da jeg var liten, i likhet med unger flest som trodde lekedyr hadde bevissthet.  Tommy og Tigeren er et godt eksempel på hvordan barn oppfatter verden og virkeligheten.

Mener du helt seriøst at du ikke er ett betinget vesen? Det du kaller bevissthet ifm tigeren din, er ganske enkelt at du har tigeren I din bevissthet, den finnes ikke utenom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...