Gå til innhold

Jeg er en 26 gammel mann som skal prøve å lese Twilight


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er en mann på 24 og jeg elsker Twilight, særlig filmene (utenom den siste som kom muligens). Jeg har lest den første boka men det blir ikke så bra som filmene. Tror du du kommer til å like det når du er forutinntatt om at det er en drittserie for hylende jenter og tror du er kul jo mer du hater det? Latterlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Haha, bloggen din blir bare bedre og bedre!Kudos til deg muffincoul!

 

Synes dette var dritbra! :)

Når denne klisjéfylte, bittersøte og moraliserende katastrofen av ei bok i tillegg presenteres med et språk som en tolvåring ville skammet seg over og med en tegnsetting fra helvete, er den enorme fanskaren disse bøkene faktisk har det eneste som hindrer meg i å avfeie det hele som uinteressant svada.
Endret av N1ko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var nysgjerrig på et fenomen. Nå skriver jeg skriver hva jeg ser, og hvorvidt dette gjør meg til en bitter drittsekk eller en kul type er ikke noe jeg bryr meg om, men det var et flott forsøk av deg på å flytte fokus fra saken som diskuteres og over på meg som person.

 

Du har missforstått, jeg har ikke forsøkt å flytte fokus på deg, jeg snakker egentlig ikke om deg i det hele tatt, bare om mengden av folk som avviser Twilight uten å ha sett det en gang. Jeg var også en av de før jeg så den første filmen. Egentlig er det grunnene folk har til å mislike Twliight jeg synes er patetisk.

 

Når det gjelder hvorfor jeg liker Twilight så er det hovedsaklig pga. spennende karakterer som er veldig lett å like og at det er en original og interessant historie ulik mange andre filmer. :) Dessuten er det veldig subjektivt hvilke filmer og bøker man liker.

 

Mest av alt er det når folk har et behov for å vise hatet sitt fordi de ikke forstår hvorfor mange kan like en ting jeg synes er patetisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg, en 26 år gammel mannlig litteraturstudent, skal lese hele Stephenie Meyers “Twilight” fra 2005 og skrive en liten oppdatering på http://muffincoil.blogspot.com/ for hvert kapittel. Dette fordi jeg liker å vite hva jeg snakker om når jeg skal uttale meg om noe og "Twilight" tross alt er et fenomen som mange elsker å diskutere. Hvis jeg skal kunne delta i slike diskusjoner føler jeg at jeg må ha lest minst én av bøkene.

 

Dersom prosjektet blir vellykket (hva nå enn det medfører) skal man ikke se bort ifra at jeg fortsetter med resten av bøkene i serien også.

 

Føler du deg viktig når du sitter der på din høye hest og kritiserer andres underholdning? Du kan stemple det som lavkultur om du vil det, men dette er underholdning. Om folk finner det underholdende så er det dermed et godt produkt.

 

Men le gjerne av andres smak du kjære litteraturstudent. Om du ber pent skal jeg til og med låne deg en hundrings om noen år, når du sitter der med studielånet ditt og en fullstendig ubrukelig utdannelse, bare så du kan betale internettregningen og fortsette å føle deg bra. - For jeg syns folk skal få lov å føle seg bra, uavhengig av hva de liker!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Føler du deg viktig når du sitter der på din høye hest og kritiserer andres underholdning? Du kan stemple det som lavkultur om du vil det, men dette er underholdning. Om folk finner det underholdende så er det dermed et godt produkt.

 

Men le gjerne av andres smak du kjære litteraturstudent. Om du ber pent skal jeg til og med låne deg en hundrings om noen år, når du sitter der med studielånet ditt og en fullstendig ubrukelig utdannelse, bare så du kan betale internettregningen og fortsette å føle deg bra. - For jeg syns folk skal få lov å føle seg bra, uavhengig av hva de liker!

 

Om folk skal få lov til å like Twilight som underholdning kan vel han (og vi andre som synes det er tidig) få lov til å gjøre dette?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg, en 26 år gammel mannlig litteraturstudent, skal lese hele Stephenie Meyers “Twilight” fra 2005 og skrive en liten oppdatering på http://muffincoil.blogspot.com/ for hvert kapittel. Dette fordi jeg liker å vite hva jeg snakker om når jeg skal uttale meg om noe og "Twilight" tross alt er et fenomen som mange elsker å diskutere. Hvis jeg skal kunne delta i slike diskusjoner føler jeg at jeg må ha lest minst én av bøkene.

 

Dersom prosjektet blir vellykket (hva nå enn det medfører) skal man ikke se bort ifra at jeg fortsetter med resten av bøkene i serien også.

Så du er en litterær sadomasochist?? XD

 

-frank

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har missforstått, jeg har ikke forsøkt å flytte fokus på deg, jeg snakker egentlig ikke om deg i det hele tatt, bare om mengden av folk som avviser Twilight uten å ha sett det en gang. Jeg var også en av de før jeg så den første filmen. Egentlig er det grunnene folk har til å mislike Twliight jeg synes er patetisk.

 

 

 

Det forandrer ikke det faktum at veldig mange finner bøkene (eller filmene i mitt tilfelle) dårlige.

 

Når det gjelder hvorfor jeg liker Twilight så er det hovedsaklig pga. spennende karakterer som er veldig lett å like og at det er en original og interessant historie ulik mange andre filmer. :) Dessuten er det veldig subjektivt hvilke filmer og bøker man liker.

 

 

Ja det er subjektivt for oss som ikke liker det og. Vi liker derimot denne vittige litteraturstudenden som i virke av sin utdanning må antas å ha en viss peiling på hva han snakker om og dermed objektivt kan analysere boka. Rent litterært altså. Dette gjør han om til underholdning ved å legge til fine adjektiv og en sarkastisk holdning som mange finner morsomt.

 

Mest av alt er det når folk har et behov for å vise hatet sitt fordi de ikke forstår hvorfor mange kan like en ting jeg synes er patetisk.

 

Muffincoil har vel ikke nevnt noe sted at han hater Twiliight? Han påstår jo faktisk at han leser bøkene nettopp for å kunne diskutere dem uten å kun basere seg på allmenne sannheter om bøkene slik du skriver om her.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Mad Esc:

 

Ditt personlige forhold til Twilight før og etter du så filmen kan ikke brukes som fasit for meg og mine meninger, og ingen andres for den saks skyld. Dette kalles et anekdotisk bevis og holder per definisjon ikke vann. Jeg er helt enig i at uopplyst drittslenging er en uting. Det er derfor jeg leser boka.

 

Da jeg ikke har sett filmene kan jeg ikke uttale meg om dem, men jeg kan ikke si at din korte beskrivelse av karakterer og narrativ er noe som passer med min opplevelse av boka så langt. Jo mer jeg leser, desto underligere fremstår det for meg at dette faktisk selger. Det jeg uttrykker er ikke hat, det er skuffelse. Mine til tider fargerike ytringer er et forsøk på å forklare hvorfor Twilight-fanatisme gjør meg tung til sinns. Jeg beskriver, kapittel for kapittel, hva jeg liker og hva jeg finner problematisk. Riktignok har jeg ikke funnet noe jeg liker enda, men jeg lover å ta det med hvis det skulle dukke opp noe. Jeg benytter meg av det jeg har av faglig kunnskap og forsøker å se på teksten objektivt før jeg går mer subjektivt til verks og skriver min satire.

 

Personlig mak er, som vi begge har skrevet tidligere, subjektiv. Når jeg argumenterer for mine subjektive meninger i bloggen, legger jeg til rette for at folk som er uenige skal kunne si at de er uenige i den og den påstanden, fordi det ene eller det andre, ved at jeg jeg bak all sarkasmen har saklige begrunnelser, argumenter og konkrete eksempler på hva jeg finner forkastelig. Jeg hadde satt pris på å bli vist den samme respekten av folk som ikke liker det jeg skriver.

 

 

psychegots:

 

Jeg håper du innser at du nettopp argumenterte for at jeg burde fortsette å skrive som jeg gjør. Folk finner det jo faktisk underholdende. Det er også meningen da jeg, som nevnt over, skriver satire (jf. taggene til denne tråden).

 

Lavkultur er fortsatt kultur og skal på ingen måte slippe unna å bli kritisert på lik linje med annen kultur. Noe som gjør meg glad er faktisk god kritikk av ting jeg liker. Det gir perspektiv og innsikt.

 

Når du først tar opp utdanningen min: Om noen år finner du meg bak kateteret på en videregående skole som har gitt meg åtte års ansiennitet ved ansettelse fordi det er rift om gode norsklærere her i landet. Hundringsen din foreslår jeg at du bruker på ditt lokale bakeri, hvor du kan ta deg ei bolle.

 

 

Alle dere andre:

 

Tusen takk for artige og hyggelige kommentarer!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Føler du deg viktig når du sitter der på din høye hest og kritiserer andres underholdning? Du kan stemple det som lavkultur om du vil det, men dette er underholdning. Om folk finner det underholdende så er det dermed et godt produkt.

 

Men le gjerne av andres smak du kjære litteraturstudent. Om du ber pent skal jeg til og med låne deg en hundrings om noen år, når du sitter der med studielånet ditt og en fullstendig ubrukelig utdannelse, bare så du kan betale internettregningen og fortsette å føle deg bra. - For jeg syns folk skal få lov å føle seg bra, uavhengig av hva de liker!

 

Om folk skal få lov til å like Twilight som underholdning kan vel han (og vi andre som synes det er tidig) få lov til å gjøre dette?

 

Uten at jeg skrev det direkte regnet jeg med at det er underforstått at man kan ha noen prinsipper i forhold til hva man gjør (selvom det er ment som underholdning).

 

Om du ikke liker Twilight så greit, lag en parodi. Da har du skapt noe selv og det hadde ikke vært kritikkverdig på noen måte. Eller skriv en annmeldelse av boken, - men få det overstått. Denne "bloggen" er ikke annet enn ett sted hvor folk kan samles om å mobbe en utrolig suksessfull ung forfatter og hennes fans. Det har ingen verdighet og kreves ikke noe talent og produsere en slik blogg.

 

Om du er sensor på en muntlig eksamen så kan du gjerne få lov til å si, når eksaminanten er ferdig å snakke, at dette holdt ikke mål. - Det var et dårlig "produkt". Men det TS gjør er å sitte å lage prompe-lyder igjennom hele presentasjonen, kaste papirlapper i hode på eksaminanten, mens han twittrer sine sensor-kamerater løpende oppdateringer om hvor tragisk dette er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noen fan-bois som ikke klarer litt motgang forstår jeg. Virker om Twilight og Apple er to av de fremste i denne gruppen. Kommer noen å sier noe negativ, så er det rett til forsvars tårnene og skyte ut dårlige motargumenter.

 

Denne bloggen er morsom, den hadde trolig vært det om den hadde gjort det samme om Arn eller Alexander serien (som jeg personlig er stor fan av) Den blir også flere ganger morsommere når folk prøver å gjøre den mindre morsom ved å snakke ned på den, dens mening og skribenten! (Så takker for det!)

 

Jeg har ikke lest boken, men jeg har sett to (eller tre) filmer av serien. Før den første, hadde jeg ingen forutsetninger og hadde ikke peiling. Den gav meg en mild underholdning, minuttene gikk kanskje litt raskere når jeg så filmen i forhold til å kjøre til jobb, men der stoppet det. Film nr to var dårligere (første filmen hadde i det minste fordelen av å vise en som ble varulv for første gang..) og ble ytterligere ødelagt av 40-50 år gamle damer som ropte av glede og 13-14 åringene av kvinnelig kjønn som fniste litt flaut når lillegutt tok av seg på overkroppen.

 

 

@psychegots: Du ødelegger for deg og argumentene dine når du prøver å gå på personangrep på skribenten og hans utdannelse, rimelig kjent fan-boi argumentasjon... "Det er bra fordi det er det og du er dum..."

 

@muffincoil

 

Jeg tror faktisk at jeg ble kvantifiserbart dummere av å lese dette kapittelet.

 

JEG LO!!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

@psychegots: Du ødelegger for deg og argumentene dine når du prøver å gå på personangrep på skribenten og hans utdannelse, rimelig kjent fan-boi argumentasjon... "Det er bra fordi det er det og du er dum..."

 

 

Litt usikker på hva som ligger i begrepet "fan-boi", men jeg har ikke lest bøkene og filmene syns jeg var helt ok. Satt ikke igjen med noe egentlig intrykk. Tviler på at det kvalifiserer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...