Gå til innhold

Jeg er en 26 gammel mann som skal prøve å lese Twilight


Anbefalte innlegg

Jeg mener de to første blogginnleggene dine var bedre skrevet enn de påfølgende. Det kan så klart ha litt å gjøre med innholdet i hvert kapittel. Ikke misforstå meg, innleggene er fremdeles morsome, men de to første utmerket seg litt mer.

 

Blir sikkert ikke så mye bedre med tida. Prøver å ikke gjenta meg selv for mye. Vi får se hvordan det går.

Endret av muffincoil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler du deg viktig når du sitter der på din høye hest og kritiserer andres underholdning? Du kan stemple det som lavkultur om du vil det, men dette er underholdning. Om folk finner det underholdende så er det dermed et godt produkt.

 

Men le gjerne av andres smak du kjære litteraturstudent. Om du ber pent skal jeg til og med låne deg en hundrings om noen år, når du sitter der med studielånet ditt og en fullstendig ubrukelig utdannelse, bare så du kan betale internettregningen og fortsette å føle deg bra. - For jeg syns folk skal få lov å føle seg bra, uavhengig av hva de liker!

Du åpner rett og slett med irrelevant personkritikk rettet mot trådstarter, noe som i og for seg er logisk forkastelig. Det er for øvrig feil å si hvis noe er etterspurt, så er det kvalitativt overlegent andre produkter. Dette er ofte referert til som bandwagoning, der popularitet blir forsøkt fremstilt som et argument for at noe er kvalitativt bedre, eller rett. Det siste avsnittet ditt fortjener egentlig ikke validering av noen form, ettersom det ikke kommer med noe saklig til diskusjonen, og er snarere et hån mot en utdanningsretning som er ettertraktet i det Norske samfunn. Norge trenger flere lærere.

 

 

Uten at jeg skrev det direkte regnet jeg med at det er underforstått at man kan ha noen prinsipper i forhold til hva man gjør (selvom det er ment som underholdning).

 

Om du ikke liker Twilight så greit, lag en parodi. Da har du skapt noe selv og det hadde ikke vært kritikkverdig på noen måte. Eller skriv en annmeldelse av boken, - men få det overstått. Denne "bloggen" er ikke annet enn ett sted hvor folk kan samles om å mobbe en utrolig suksessfull ung forfatter og hennes fans. Det har ingen verdighet og kreves ikke noe talent og produsere en slik blogg.

 

Om du er sensor på en muntlig eksamen så kan du gjerne få lov til å si, når eksaminanten er ferdig å snakke, at dette holdt ikke mål. - Det var et dårlig "produkt". Men det TS gjør er å sitte å lage prompe-lyder igjennom hele presentasjonen, kaste papirlapper i hode på eksaminanten, mens han twittrer sine sensor-kamerater løpende oppdateringer om hvor tragisk dette er.

Når det kommer til prinsipper, så foreslår jeg at du legger til deg noen prinsipper angående korrekt argumentasjonsteori, fordi du begår logisk selvmord med måten du argumenterer på. Trådstarter er fullt berettiget til å gi ut satire om Twilight kapittelvis, med fokus på (mangelen av) litterære teknikker og virkemidler. Du har ikke rett i at trådstarter ikke skaper noe selv. Trådstarter skriver satire (let opp definisjonen om du vil), der han setter bøkenes (og forfatterens) svake punkter og forfatterteknikk på spiss, hvor det vises til allmennheten med hensikt i å forbedre det opprinnelige verket eller dets derivativer. Trådstarter kunne like gjerne gjort samme prosess med andre bøker, gjerne mer anerkjente forfattere som Charles Dickens, Jane Austen, Henrik Ibsen, o.l. Twilight er dog mer tilgjengelig for allmennheten og langt mer tidsaktuelt.

 

Det siste avsnittet ditt inneholder en fåfengt analogi som ikke engang passer til det du forsøker å illustrere. Forfatteren (i din analogi eksaminanten) er strengt tatt ikke involvert på noen måte, og blir ikke forstyrret i prosessen av trådstarter heller, ettersom prosessen faktisk er over. Dette er heller ikke fysiske forstyrrelser for forfatteren. Trådstarter bedriver med en helt legitim form for underholdning, der han kommenterer på verkenes feil og forfatterteknikk, i et verk som allerede er utgitt og relativt populært. Analogien din har lite verdi ettersom den både inneholder få likheter og lite relevans. Om du skal presentere kritikk mot trådstarter, så gjør det rett. Det korrekte ville være å be om eksempler på det han påpeker som feil, og så presentere et argument mot dette. Her er en pyramide som illustrerer rangeringen av motargumenter. http://i.imgur.com/A2sfj.jpg

 

Jeg vil foreslå at du bruker den hundrelappen din på en bok eller et kurs om argumentasjonsteori, ettersom du bruker den logiske ekvivalenten av "Trådstarter er dum" som argument.

 

Til trådstarter: Shine on you crazy diamond.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Forkortet

 

Jeg har aldri påstått å være noen stor retoriker. Du har helt sikkert rett i at min argumentasjon kunne vært mye bedre. Det analogien prøvde å vise til er hvordan jeg oppfatter TS sin blogg som nærmere mobbing enn en parodi eller saklig kritikk (forøvrig er da de som blir "mobbet" leserne til forfatteren og ikke forfatteren selv).

 

Jeg skulle faktisk gjerne lest et forsøk på en parodi, hvis TS kanskje kan vurdere dette til sin beste post? Så skal jeg gi den en ny sjanse. Challenge!

Lenke til kommentar

muffincoil:

 

Vet ikke hvorfor du snakker om anekdotisk bevis da jeg ikke har prøvd å bevise noe.

Ikke bare er uopplyst drittslenging en uting, men all slags drittslenging, der har vi tydeligvis en uenighet.

 

Det er mange ting som er populære jeg ikke liker, f.eks. Justin Bieber, derimot ignorerer jeg det istedenfor å oppsøke det og slenge dritt om det. Det er fenomenet der folk elsker å slenge dritt om alt andre folk liker som er er patetisk og barnslig. Det er på samme linje som fanboy-fenomenet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da ingen som mobber fansen av Twilight?

 

Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å være så hårsåre på vegne av en dame som har blitt mangemillioner på å skrive barnebøker om vampyrer og andre fantasivesner og ei jentes kvaler mellom å velge mellom to gutter, når noen velger å gjøre narr av at hun ikke er spesielt flink til å skrive fra et rent litterært ståsted.

 

Det kommer en haug med kritikk mot generell masseslakting og denne negative hypen mot Twilight fra folk som ikke har lest bøkene eller sett filmene. Vel, TS leser faktisk en av bøkene nå, og han skriver det han mener. Han understreker også at det er hans subjektive mening, fra hans ståsted som litteraturstudent.

 

Det manes også til at om en ikke liker noe så kan en la være å mene noe (ignorere det) om det i stedet for å slenge skit om det. Det er bare å ignorere denne bloggen om du ikke liker den...

Endret av Sexylubb1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er en fyr ved navn Mark som har gjort noe lignende, med stor suksess. Finner hans omtaler av Twilight kapittel for kapittel her: http://markreads.net...ilight-archive/

 

Er en av mine favorittblogger. :)

 

Nice! Ser fra de to-tre første overskriftene at han og jeg nok har ganske like synspunkter. Lar være å lese mer av den bloggen for nå så jeg er sikker på at det er mine egne oppfatninger jeg skriver ned, men skal uten uten tvil undersøkes nærmere ved et senere tidspunkt.

 

Nytt bokmerke i browseren der altså.

Endret av muffincoil
Lenke til kommentar

Vet ikke hvorfor du snakker om anekdotisk bevis da jeg ikke har prøvd å bevise noe.

 

Ikke bare forklarte jeg hva det var. Jeg ga deg en lenke også. Her er en til. Hvis du leser lenkene for så å lese den posten som du skrev og jeg refererte til så skjønner du det nok.

 

 

Jeg skulle faktisk gjerne lest et forsøk på en parodi, hvis TS kanskje kan vurdere dette til sin beste post? Så skal jeg gi den en ny sjanse. Challenge!

 

Kanskje når sommerferien er i gang, men jeg lover ikke noe. De fire-fem neste postene er allerede skrevet og ligger i publiseringskø. Eksamenstid nå.

Endret av muffincoil
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Diskusjonen ser ut til å ha dødd ut her, men jeg skriver fortsatt (riktignok med en noe lavere frekvens enn planlagt). Kom meg gjennom det femtende kapittelet i dag.

 

Jeg tar forresten imot forslag til ting jeg kan gjøre etter dette prosjektet. Om jeg gjør noe i samme format (kapittel for kapittel / episode for episode) eller finner på noe nytt er uvisst Det blir nok uansett en liten pause fra Twilight-serien. "My Little Pony" (Brony-fenomenet) og "50 Shades of Grey" (ikke helt sikker på hva det kan være) er allerede foreslått på Twitter.

Endret av muffincoil
Lenke til kommentar

Har lest bøkene selv for noen år siden. Leser en del bøker, hovedsakelig fantasy, og jeg har prøvd ganske mye rart innen den sjangeren. Har lest noen andre Twilight lignende bøker også. Har også lest Harry poter (mye bedre en Twilight) og noen litt mer voksene romantiske bøker alla twilight.

 

Noen slike bøker er faktisk ganske bra. Twilight derimot er rimelig lik en mengde andre bøker innen den sjangeren, ok, men ikke noe nevneverdig.

 

Er ikke slike bøker jeg normalt leser men har vært borti dem blant de mengdene av bøker jeg har lest. Leser for tiden "the farseer triology" om igjen, mye bedre bøker.

Endret av georg85
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Føler at jeg banner i kirken nå, men jeg liker faktisk twilight godt nok til å ha lest de bøkene jeg eier (3 og 4) opp igjen! Nå skal det sies at jeg sluker alt som heter bøker og dessverre ikke har så veldig mange stående på bokhylla, og synes ikke det er tidenes kjærlighetshistorie akkurat. Men underholdende er boka, og så lenge jeg kan lese uten å kjede meg sier jeg ja takk... Liker bloggen veldig godt, det er morsomt hvor forskjellig man kan oppfatte bøkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...