Gå til innhold

Nikon 70-200 vs 70-300 + andre dumme spørsmål


Anbefalte innlegg

Har alle skjønt nå at hverken Photoshop eller noe annet etterbehandlingsprogram kan erstatte gråfilter, eller må jeg ned på enda mindre teskjeer?

Nå nevner trådstarter et gradert ND-filter, men uansett. Det er en masse teoretiske situasjoner der man kan få bruk for et ND-filter, helt enig i det. Av praktiske situasjoner ser jeg kun (unormalt) lang lukketid for å skape en effekt av dette, samt bruk av blits i ekstremt lys.

 

Folk må gjerne bruke ND-filter så mye de orker, men det ser ut til å ha blitt en trend der ND-filter er saliggjørende i en hver situasjon.

- stor blender dersom det vil medføre overeksponering til klipping på laveste ISO og raskeste lukkertid uten filter

Ærlig talt, hvor ofte er dette et problem med dagens kamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skal filme og er "låst" til 1\50 lukker vanligvis er det et must. Spesielt om du ikke vil blende kraftig ned. Ta bilder med svært lyssterk optikk i sollys, F1.4 for å få smal DOF med skyfri himmel pusher fort 1\8000 sekund...

 

Edit: Hvor ofte man er i en sånn situasjon er en annen sak...

Endret av Killswitch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

- stor blender dersom det vil medføre overeksponering til klipping på laveste ISO og raskeste lukkertid uten filter

Ærlig talt, hvor ofte er dette et problem med dagens kamera?

 

f/2 (eller større) i fullt sollys, spesielt om vinteren, kan ofte medføre dette.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Vis meg ett bilde du har laget av 30x1sekundseksponeringer.

post-220976-0-74332100-1335189942_thumb.jpg

Gjennomsnitt av 40-50 bilder.

 

Det vil kun være i svært sjeldne tilfeller med svært lite/ingen bevegelse at den taktikken kan produsere samme resultat som en enkelt lang eksponering - og hva er da vitsen med å kjøre lang eksponering i det hele tatt?

Å få bluret effekt som jeg også skrev. En side effekt er at signal/støyforholder forbedres. Se f.eks her:

http://www.verdantvi...ry.php?doc=tut9

 

Og hva når jeg skal ta en fem minutters eksponering? Skal jeg fylle minnekortet med 300 bilder, og kjøre pc'en i kne i en halvtime mens den etter beste evne regner ut gjennomsnittet, piksel for piksel, av 300 bilder og 12 millioner piksler?

Ja, fullt mulig, med f.eks imagestacker, tar ikke mange minuttene. I noen tilfeller er det mer praktisk å bruke nd-filter som jeg også skrev. I andre tilfeller er det praktisk å ikke bruke det for å oppnå sløret effekt (f. eks enklere å fokusere uten kraftig dempefilter, slipper å skru av og på filteret). En kombinasjon er selvfølgelig også mulig, f.eks 5 eksponeringer med 1 minutt. Det er heller ikke sikkert filteret demper nok, hva gjør man da?

 

Og hva når jeg skal ta bilder med blits i fullt dagslys, og ikke kan kjøre lukkertiden raskere enn 1/250 sekund? Ned på blender f/22 og ta inn alt av diffraksjon, sensorstøv og uendelig dybdeskarphet?

Jeg skrev også at nd-filter trengs hvis man vil bruke stor blender når det er mye lys. Når det gjelder blits, har vel kameraer high speed sync mode? Vet lite om akkurat dette. Står litt her:

http://www.rpphoto.c...?articleID=1026

Lenke til kommentar

Er det noen tele konverterer som fungerer bedre enn andre til 70-200 vr II maskinen?

Jeg har hørt rykter om at 2.0 varianten ikke er spesielt godt egnet, men har selvfølgelig ingen erfaringe selv.

Versjon III er mye bedre enn versjon II, hvis det var du versjonen du refererte til, og ikke forstørrelsesgraden. Jeg har selv 2x versjon III, og kan knapt nok se forringelse av bildekvaliteten (D700, mulig dette blir mer synlig på D800). Sjekk for eksempel http://www.diskusjon...owtopic=1214309

 

Edit: Rettet opp i versjon. Det er selvfølgelig TC-20E III som er den nyeste, ikke II.

Endret av abraxa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å få bluret effekt som jeg også skrev. En side effekt er at signal/støyforholder forbedres. Se f.eks her:

http://www.verdantvi...ry.php?doc=tut9

 

Og som jeg skrev, vil dette kun fungere i scener med lite eller ingen bevegelse. Ut fra det jeg ser av det frimerkestore bildet du la ved er det minimalt med bevegelse utover små krusninger på vannet som er tegnet relativt skarpe. Hvordan tror du disse bildene ville sett ut dersom eksponeringen hadde tatt en pause en gang i sekundet?

 

ND30333-300x300.jpg 974506251_mxi9K-300x300.jpg

 

enklere å fokusere uten kraftig dempefilter, slipper å skru av og på filteret

Har variabelt gråfilter, skrur ned til minste demping når jeg fokuserer og komponerer, skrur opp til ønsket demping når jeg tar bilde.

 

Det er heller ikke sikkert filteret demper nok, hva gjør man da?

Har variabelt gråfilter, 2-8 stopp, har ikke hatt behov for mer enda.

 

Jeg skrev også at nd-filter trengs hvis man vil bruke stor blender når det er mye lys. Når det gjelder blits, har vel kameraer high speed sync mode? Vet lite om akkurat dette. Står litt her:

http://www.rpphoto.c...?articleID=1026

High speed sync er i hvertfall ingen erstatning for gråfilter.

- Fungerer kun med utvalgte blitser, hovedsaklig kameraprodusentens egne, og kun små speedlites

- Reduserer lysstyrken på allerede relativt svake blitser

- Fungerer kun med blitser med TTL-kommunikasjon med kameraet/masterblitsen

- Ingen store blitser som faktisk er i stand til å konkurrere med sollyset støtter high speed sync.

Lenke til kommentar

Er det noen tele konverterer som fungerer bedre enn andre til 70-200 vr II maskinen?

Jeg har hørt rykter om at 2.0 varianten ikke er spesielt godt egnet, men har selvfølgelig ingen erfaringe selv.

Siste (hvis det er er flere) versjoner av både TC-14, TC-17 og TC-20 (TC-20E III) går meget bra. Men det blir jo forringelse på flere måter, så ikke bruk det uten at det trengs.

 

Et annet moment som kan være greit å være oppmerksom på, er at 70-200 VR II i likhet med mye annen Nikon-optikk er noe "nærsynt": Det betyr at hvis du setter på TC-20E III for å få et 400/5.6-perspektiv på langdistanse, kan du lett bli litt skuffa. Bruker du det derimot på kort/mellom-distanse, går det langt bedre.

 

Edit: En må alltid gjøre en vurdering på om cropping uten TC eller ikke-cropping med TC er det beste. Ingen fasitsvar her, og jeg kan tenke meg at endel som regner ut hvor mye de kan croppe bare ved å se på pixel-tallet og uten å regne med Bayer-intrapolering kan bli skuffa. På 12MP FX og topp optikk har TC ofte vært lurt, men dette kan bli helt annerledes f.eks med D800. Samtidig er f.eks Nikkor 200/2 VR så skarp sentralt også _med_ TC, at det evt ofte kan bli krav til lysstyrken som hindrer bruk av TC også på D800.

Endret av SNratio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Hvordan tror du disse bildene ville sett ut dersom eksponeringen hadde tatt en pause en gang i sekundet?

Gjennomsnitt hadde sannsynligvis fungert på første bildet. Men ikke så godt på det andre bildet siden det er enkle tynne spor.

 

Har variabelt gråfilter, skrur ned til minste demping når jeg fokuserer og komponerer, skrur opp til ønsket demping når jeg tar bilde.

Variabelt gråfilter er svært praktisk ja, vurderte det selv, men har lest om "sideeffekter" på vidvinkel (på samme måte som polafilter). http://www.flickr.co...cho/5398403479/

 

Har variabelt gråfilter, 2-8 stopp, har ikke hatt behov for mer enda.

Har selv 9 stopp filter og ikke alltid det er nok...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...