Gå til innhold

Lakusland v3 - 1.14.4 endelig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmål om hva vi skal gjøre med serveren, om vi skal gjøre noe overhodet og hva dere vil.

Setter pris på om dere gidder å lese gjennom ;)

 

Fremtidige oppdateringer til Biome-generering:

Frem til nå har det ikke kommet noen oppdateringer til Minecraft så lenge serveren har vært oppe. Dette har jo gjort at vi/jeg ikke har tenkt noe på hva jeg/vi skal gjøre når det faktisk kommer en oppdatering. Hver oppdatering bringer jo med seg flere nyheter, deriblant forandringer i biomes og slikt. Disse nyhetene vil ikke bli å finne i de områdene vi allerede har utforsket. Rett og slett fordi det er sånn Minecraft fungerer. Det trenger å generere nye biomes for å kunne spawne nyhetene i dem. Det kan ikke legge til nyheter i allerede genererte biomes.

 

Her dukker det da opp litt komplikasjoner med det vi allerede har utforsket og bygget. Nyhetene vil jo nemlig ikke dukke opp her. Det mest drastiske er å slette den nåværende verdenen og starte en ny fra scratch. Det betyr dog at det vil bli å skje ved hver oppdatering, noe som gjør verdien i å bygge noe veldig liten om det skal systematisk slettes. Dette kommer med andre ord ikke til å skje. Et alternativ til dette er å ha to verdener gående samtidig som spillere kan fritt ferdes mellom. Prinsippet her er at jeg ved neste oppdatering genererer ett nytt kart (#2), og beholder det gamle (#1) samtidig. Ved neste oppdatering etter det igjen vil det nåværende (#1) bli slettet og en ny verden blir generert (#3). Den eldste verdenen av de to blir med andre ord faset ut. Det gjør at man kan frakte materialer osv mellom verdenene og så migrere over til det nye kartet når tiden kommer. Men igjen er jeg tvilsom til denne løsningen, da det igjen minsker verdien på bygging betraktelig.

 

Jeg er 100% åpen for meninger, synspunkter og idèer til hva vi skal gjøre ved nye oppdateringer med tanke på dette. Oppfordrer faktisk til det.

 

 

Hva skal fremtiden til serveren bringe?

Serveren ble startet og satt opp uten noen mål og mening. Den ble ikke startet med noen rammer eller noen ønsker, kun som en lekeplass for meg selv - som litt senere ble åpnet for flere. Med andre ord er den lite organisert og en slags blanding av personer og deres ønsker. Derfor: Hva slags opplevelse er det dere ønsker i Minecraft? For min egen del vil jeg beholde survival, gjerne sette vanskelighetsgraden opp til Normal (vi har nå Easy) og holde kommandoer man må skrive inn og slikt til et minimum. Mest mulig skal føles som at det er en del av Minecraft og ikke er lagt inn i etterkant. Det er blant annet derfor det ikke er noen /sethome kommando tilgjengelig, men heller portaler som forkorter avstandene betraktelig. En av tankene jeg har om å forme serveren til noe som faktisk ghar et slags fundament er basert rundt et nytt kart, men det er absolutt ikke noe jeg kommer til å sette istand mot alles vilje. Om interessen for å høre om denne ène idèen er der, så les videre.

 

Mål og mening?

Basically så baserer den seg på en av nyhetene i den neste updaten som kommer: Large Biomes. Dette er ganske enkelt de samme biomene vi har i dag, men større. Ganske mye større faktisk. I midten av kartet vil det være en hovedstad med et slott man spawner i, komplett med gårder utenfor bymurene, bygninger osv for å forsterke "hovedstadfølelsen" - samt et "kongerike" på ubestemt størrelse. I dette kongeriket vil PVP være skrudd av for å skape en slags "safe-zone" hvor man ikke står i fare for å bli drept og stjeling er det nulltoleranse for. Med andre ord et PvE-"land" hvor bytting av materialer kan gjøres trygt, og også "trygg" bygging om det er alt man vil gjøre.

 

Utenfor "kongeriket" kan det være PVP sone. Griefing er fremdeles ulovlig, men om du glemmer å låse kista eller furnacen din, vel, det var jo dumt gjort av deg. Her kan det komme godt med å bygge sammen med andre. Om man bygger alene er man mer utsatt for tyver og å bli drept enn om man er flere.Her kommer "Large Biomes" inn i bildet: Ikke alle spillere har alle materialer i umiddelbar avstand. Dette kan kanskje virke negativt, men tenk over det. Om man setter det på spissen betyr det at spillere som bosetter seg i f.eks en Jungel-biome vil naturlig ha lyst til å "byttehandle" med spillere som bor i f.eks en Desert-biome. De har begge to materialer som er vanskeligere for den andre parten å få tak i og det vil bli naturlig å bytte materialer spillere imellom eller på andre måter skaffe seg det. Desert-spilleren vil ha tre og Jungle-spilleren vil ha sand for å lage glass. Veldig primitivt eksempel, i know, men prinsippet gjelder alle biomes, da ikke alle materialene er tilgjengelig i enhver biome.

 

Tanken er da at økt størrelse på biomes vil øke dynamikken mellom spillere og skape en dynamikk som ikke er helt tilstede når alle kan gå en relativt kort avstand for å skaffe seg hva som helst. Om man er flere som spiller/bygger sammen kan man også opprette gjenger/grupper som kan chatte seg imellom uten at det havner på Global Chatten hvor alle kan se hva de skriver til hverandre. "Gjenglederne" kan sende invitasjoner til andre spillere, og også sparke dem ut av gjengen. Igjen, for å få litt mer dynamikk enn at alle lever i teletubbieland. Det er ikke PVP om man ikke kan gjenge seg opp og sloss litt noen ganger, men husk at griefiere blir slått ned på - det samme med gjentatt unødvendig dreping. Kravene for å kunne starte en gjeng kan f.eks være at man har en "base" eller område man betrakter som "sitt" og at man er villig til å forandre skinnet sitt slik at ryggen er i gjengens farge. Ryggen til medlemmene i gjeng 1 er f.eks rød, mens ryggen til medlemmene i gjeng 2 er grønn.

 

Det vil selvfølgelig fremdeles bli satt opp portaler rundt om i verdenen slik som før, men jeg kan ikke anbefale å ha en midt i bygget sitt, da det gjør det veldig lett for andre å komme seg inn og ta ting fra deg.

 

 

Jeg synes det er morsomt å styre med server og er veldig interessert i hva folk vil ha og/eller hva dere mener om at vi kanskje kan gjøre den litt mer målbevisst.

Håper noen kommer med inspill, idèer og meninger :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, Lakus.

 

Jeg syntes det er best om vi fortsetter slik vi har det nå. Hvis folk vil se nye biomes, ja da må de gå litt lenger.

 

Jeg syntes fortsatt at en /sethome og /home kommando hadde vært kjempefint.

 

Det du skriver om en " Spawn by" høres som en fin ting, men ikke i en ny world, når den oppdateringen kommer drar du til en av de nye biomene og får med oss andre til å bygge en splitter ny svær fin by og ny spawn der.

 

Dette er det jeg mener

 

- SLi

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Jeg ser den at vi kan fortsette som nå og bare gå litt lenger ut for nye biomes, men det betyr også at om man ikke har viljen til å flytte hele "operasjonen" sin til en ny biome så vil man bli sittende i en stadig kjedeligere del av mappet etterhvert som oppdateringene blir sluppet ut i forhold til de andre som flytter utover. Jo nærmere midten man kommer, jo færre spillere vil det være.

 

Den største motivatoren er rett og slett Large Biomes. Det er noe jeg har hatt lyst på veldig, veldig lenge (sett bort ifra hav, de synes jeg kan bli mye mindre). Om det "bare" hadde dreid seg om at cocoa-beans blir å finne i jungler fremover så hadde jeg også bare sagt "gå å finn dem".

Lenke til kommentar

Til SindreMA ( Diskusjon på serveren ):

 

En chunck er 16x16x256, mappet til Lakus er 5k*5k blokker, de vil si 5000 blokker hver vei fra der han sto når han skrev grensen ( det blir 10k blokker fra den ene til den andre siden ).

 

Vi har ikke utforsket så mye, så når oppdateringen kommer så kan vi utforske mer, og nye chunks vil bli laget.

 

@Lakus, Når det gjelder vansklighetsgrad så syntes jeg ikke det er noe forskjell på hard og easy, bare ta det du føler for.

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Til SindreMA ( Diskusjon på serveren ):

 

En chunck er 16x16x256, mappet til Lakus er 5k*5k blokker, de vil si 5000 blokker hver vei fra der han sto når han skrev grensen ( det blir 10k blokker fra den ene til den andre siden ).

 

Vi har ikke utforsket så mye, så når oppdateringen kommer så kan vi utforske mer, og nye chunks vil bli laget.

 

Når det gjelder vansklighetsgrad så syntes jeg ikke det er noe forskjell på hard og easy, bare ta det du føler for.

 

Danke :)

Lenke til kommentar

Og en ting til: Hva vil dere at reglene for PVP skal være?

 

Jeg tenker meg at verdenen generelt er PVP og det er lov å drepe og å stjele fra ulåste kister/furnaces. Om man ikke låser kisten sin så er det rett og slett ens egen feil. Bare ikke glem at å drepe eller stjele gjør deg svært upopulær, og at Admin kan avsløre hvem som har gjort det om ugjerningen er av en viss størrelse! F.eks wheat og dyr er også lov å stjele, men man skal la det være igjen minst 2 av hver type dyr og man skal også la det være igjen mat om man tar wheat, melons etc. Griefing er 100% ulovlig uansett hvor i verdenen man er! Om man blir tatt i å ikke følge disse reglene vil det følge et fengselsbesøk. Ved gjentatte brudd på reglene kan byggetillatelsen bli fratatt og man må rett og slett håpe man får den tilbake senere. Byer som Steinheim vil få et landområde rundt seg hvor PVP er skrudd av og stjeling er ulovlig. Tanken er at jeg oppretter slike landområder med god avstand fra hverandre rundt på kartet og om man ikke vil være med på PVP så holder man seg til disse områdene. Og ja, de skal bli store nok til at man skal slippe å bygge rett sidenav folk.

 

Dreping av Admin (meg med rødt navn) og "Hand of the King" (HellBrendy med blått navn) er ikke ulovlig, men sannsynligheten for at man blir slengt i fengsel for det er stor.

 

Spillere med grønne navn kan gi og ta fra byggetillatelser, slik at dette kan ordnes om ikke Admin er pålogget.

Spillere med blå navn kan i tillegg til dette kaste folk i fengsel.

 

 

Flere forslag og/eller meninger om dette mottas med takk :)

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Bygginen av PvP verdenen er i full gang!

 

Lakus har stått på å bygget i hele dag, spawn i PvP verdenen har blitt kjempefin, ikke helt ferdig enda da. Egentlig bare muren rundt som er ferdig.

 

PvP er forresten slått av i PvP spawn.

 

Her er noen bilder for dere:

Fra en side...

 

 

Fra en annen side...

 

 

Vei og fontene..

 

 

Skikkelig detaljerte tårn! :)

 

 

Fra toppen..

 

 

Bildene er litt store, beklager det.. ( 1920x1080 ).

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...