Gå til innhold

Skrik ut med smartere nettverksnavn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Pretty fly for a wi-fi" er vel noe av det artigere jeg har sett, skjønner heller ikke hvorfor artikkelen skulle være så dum. Å bruke standard navn er det dummeste man kan gjøre.

 

Så kan jeg legge til at Jensen routere er noe av det dårligste kjøpet jeg har gjort. Kjøpte en ny en som skulle brukes sammen med et Cisco modem fra Get med 100Mbit hastighet. Routeren falt stadig ut, gjerne flere ganger om dagen mens man kunne få nett rett fra modemet. Fikk også mye lavere hastighet enn det som vi betalte for via denne routeren både trådløst og via kabel. Kjøpte en Cisco/Linksys E4200 og har ikke hatt et eneste problem siden.

 

At ikke Apple dingser kan koble seg til nettet er vel egentlig en bonus? ;-) Kanskje på tide at Apple sine iDingser blir kompatible med noe som alle andre kan bruke?

 

/rant

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.renderlab...cts/WPA-tables/

 

Derfor bør du ikke bruke standard SSID. Kanskje har du et godt nok passord til at det ikke ligger i listen, men du vet aldri om noen andre har en bedre liste et annet sted.

 

Min linksys kom ikke med en kjent SSID, og ligger ikke i noen lister...

Men du mener altså man kan regne ut et selvlaget WPA2 passord ved hjelp av en default SSID?

Ren brute force er jo forøvrig veldig uinteressant.

Lenke til kommentar

Eller du kan la vær å slå på kringkasting av SSID i det hele tatt og øke sikkerheten på ditt trådløse nett betraktelig ? Men ja, her i blokken brukes trådløse nett til å ytre meninger. Sånn som "Fru hansen lukter vondt"

 

Security through obscurity is not________.

 

Men det hjelper på uansett.

Lenke til kommentar

http://www.renderlab...cts/WPA-tables/

 

Derfor bør du ikke bruke standard SSID. Kanskje har du et godt nok passord til at det ikke ligger i listen, men du vet aldri om noen andre har en bedre liste et annet sted.

 

Min linksys kom ikke med en kjent SSID, og ligger ikke i noen lister...

Men du mener altså man kan regne ut et selvlaget WPA2 passord ved hjelp av en default SSID?

Ren brute force er jo forøvrig veldig uinteressant.

 

Krypteringsnøkkelen i WPA2 genereres utfra ssid + passord. Dette betyr at du kan lage en tabell med kjente defaultnavn og passord. Bare ved å endre ssid så har du økt sikkerheten flere hakk.

 

Eller du kan la vær å slå på kringkasting av SSID i det hele tatt og øke sikkerheten på ditt trådløse nett betraktelig ? Men ja, her i blokken brukes trådløse nett til å ytre meninger. Sånn som "Fru hansen lukter vondt"

 

Security through obscurity is not________.

 

Men det hjelper på uansett.

 

Å gjemme nettverksnavnet gir deg dårligere ytelse på nettverket, gjør det vanskeligere å koble til nettverket og gjør absolutt ingenting for sikkerheten.

 

Alle nettverkscannere vil plukke opp din skjulte Ssid på et blunk, og da er det bare Et godt passord og MAC-filtrering som øker sikkerheten.

 

Kilde: http://www.howtogeek.com/howto/28653/debunking-myths-is-hiding-your-wireless-ssid-really-more-secure/

 

Edit: dumme tastatur

Endret av OJodd
Lenke til kommentar

http://www.renderlab...cts/WPA-tables/

 

Derfor bør du ikke bruke standard SSID. Kanskje har du et godt nok passord til at det ikke ligger i listen, men du vet aldri om noen andre har en bedre liste et annet sted.

 

Min linksys kom ikke med en kjent SSID, og ligger ikke i noen lister...

Men du mener altså man kan regne ut et selvlaget WPA2 passord ved hjelp av en default SSID?

Ren brute force er jo forøvrig veldig uinteressant.

 

Krypteringsnøkkelen i WPA2 genereres utfra ssid + passord. Dette betyr at du kan lage en tabell med kjente defaultnavn og passord. Bare ved å endre ssid så har du økt sikkerheten flere hakk.

 

Eller du kan la vær å slå på kringkasting av SSID i det hele tatt og øke sikkerheten på ditt trådløse nett betraktelig ? Men ja, her i blokken brukes trådløse nett til å ytre meninger. Sånn som "Fru hansen lukter vondt"

 

Security through obscurity is not________.

 

Men det hjelper på uansett.

 

Å gjemme nettverksnavnet gir deg dårligere ytelse på nettverket, gjør det vanskeligere å koble til nettverket og gjør absolutt ingenting for sikkerheten.

 

Alle nettverkscannere vil plukke opp din skjulte Ssid på et blunk, og da er det bare Et godt passord og MAC-filtrering som øker sikkerheten.

 

Kilde: http://www.howtogeek...ly-more-secure/

 

Edit: dumme tastatur

 

Det gjør litt for sikkerheten, jeg sier ikke at det er løsningen på alle sikkerhets-problemer. mac-filter er på og enheter må forhåndsgodkjennes samt at jeg setter limit på antall enheter som kan være koblet til. Jeg har aldri klart å måle forskjeller i latency og hastighet med og uten broadcasting, men det er forskjeller fra router til router og hvilken enhet som gjør hastighetsmålingen.

 

Haters gonna hate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...