Gå til innhold

Du vil bli skuffet over nye Playstation og Xbox


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det gjør meg ingenting at konsollene ikke blir tre ganger så god som forrige generasjon.
Hvis den nye ps4 skal basere seg på 7970 så blir vel den vel 3x bedreeller mere?? sånn ca + - :)
Med et 7970 burde du forvente 15-20 ganger bedre. Du ser på nesten 200 ganger mer shadingytelse.

Tror neppe de bruker 7970 den er for dyr. En 7850 koster halvparten og er mer en halvparten så sterk, langsiktig bulk ordre og de vill ikke koste så mye.

Strømforbruket er også et problem, tror ikke de har lyst på en gpu som bruker over 200 watt.

Lenke til kommentar

Med tanke på at en hel feit PS3 kun drar 120 watt under spilling, så ser jeg meg enig i et utsagnet. Jeg tviler på at de vil lage noe som kommer til å trekke over dobbelt så mye totalt.

 

Med et 7970 burde du forvente 15-20 ganger bedre. Du ser på nesten 200 ganger mer shadingytelse.

 

Tja. Oppfattet grafikkforbedring skalerer ikke akkurat lineært med teknisk grafikkforbedring. Den er vel heller invertert logaritmisk.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Med tanke på at en hel feit PS3 kun drar 120 watt under spilling, så ser jeg meg enig i et utsagnet. Jeg tviler på at de vil lage noe som kommer til å trekke over dobbelt så mye totalt.

Med et 7970 burde du forvente 15-20 ganger bedre. Du ser på nesten 200 ganger mer shadingytelse.
Tja. Oppfattet grafikkforbedring skalerer ikke akkurat lineært med teknisk grafikkforbedring. Den er vel heller invertert logaritmisk.

om de ikke dobler efekten må de nesten set på noe som er mer likt mobile grafikkløsninger, midlesklasse skjermkort som HD 7750 trekker 200 watt.

Det er et skjermkort under 1000 kr.

Lenke til kommentar
midlesklasse skjermkort som HD 7750 trekker 200 watt.

 

Det er helt og fulstendig feil, det er noe samlet sytempower du har sett på 7750 DRAR 65w under load :)

 

 

tror nok at når disse kommer så er vi vel inne på 20nm prosess (som er neste for gpu hvis jeg husker rett??) og da er 7970 mere konsoll venlig

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på er hvorfor de ikke bare starter med 20nm prosess siden teknologien til det allerede er der. Alltid når det er en ny CPU eller GPU så starter de med 90nm elns, whyyy?

28nm er såvidt brukbar i dag, og langt fra billig nok til å brukes i konsoller: 400 millioner transistorer på 28nm er dyrere enn 500 millioner transistorer på 40nm. Du foreslår at man skal bruke en prosessnode som ikke vil være klar før om 18 måneder, og det vil ta ytterligere 6 måneder til om man skal Nvidia før den blir like "billig" som 28nm. Videre er det forskjell på en "brukbar" og en "moden" prosessnode, først nå begynner 40nm å bli virkelig moden så den ikke lekker enormt med strøm og har også god tilgjengelighet. 28nm er kanskje tilgjengelig i små antall blant skjermkort i dag, men disse kortene er ikke billige eller i stort antall.

 

Intel har riktignok en 22nm-prosess som sannsynligvis er i masseproduksjon nå, men denne er spesialdesignet og tweaket for Intels CPUer, og de ønsker heller ikke å dele fabrikkene sine med noen. Det hjelper heller ikke at man ikke kan ta et design for en 28nm CPU på TSMC og starte produksjon av den samme brikka hos GFs 28nm-fabrikker, en krympning til 22nm eller 14nm er på ingen måte enklere det heller og det kan fort koste mer å utvikle enn man sparer på produksjon.

Lenke til kommentar

Ser at mange diskuterer specsene her og hva som er nødvendig og ikke, men få eller ingen har sagt noe om det faktum at de ikke vil støtte bruktspill og krever onlineregistrering for å kunne spille dem. Det har minst to negative effekter. Den økonomiske siden av å kjøpe bruktspill vil til dels forsvinne, da man i tillegg må betale for online aktivering. Konsollen vil også miste en av sine sterke sider. ingen behov for internett. Vi får vel bare håpe at det ikke blir gjort så tåpelig at det må sjekkes opp mot nettet for hver gang man skal spille...

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på er hvorfor de ikke bare starter med 20nm prosess siden teknologien til det allerede er der. Alltid når det er en ny CPU eller GPU så starter de med 90nm elns, whyyy?

De starter vel ikke akkurat med 90nm nå lengre. Som arni90 sier så er det ikke uproblematisk å gå over til en mindre produksjonsteknikk. Man kan for eksempel gp tilbake til når GTX 400 serien til nVidia (Fermi) var ny, hvor den helt nye prosessteknologien de brukte førte til at en ekstremt stor andel av GPU-kjernene som ble lagd var av for dårlig kvalitet til at de kunne brukes. Slikt taper man mye penger på, og da kan det være hensiktsmessig å heller bruke forrige prosessteknikk mens den nye finpusses.

 

Dersom man har en silisiumswafer av en viss størrelse, hvor det er plass til å produsere, tja, 500 GPU kjerner ved 40nm, og 650 kjerner ved 28nm, så hjelper ikke dette stort mye dersom 95% av 28nm kjernene ikke fungerer, dersom man ved 40nm kan få opptil 90% av de til å fungere. Oversimplifisert eksempel med unøyaktige tall, men det er ikke så viktig :p

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Ser at mange diskuterer specsene her og hva som er nødvendig og ikke, men få eller ingen har sagt noe om det faktum at de ikke vil støtte bruktspill og krever onlineregistrering for å kunne spille dem. Det har minst to negative effekter. Den økonomiske siden av å kjøpe bruktspill vil til dels forsvinne, da man i tillegg må betale for online aktivering. Konsollen vil også miste en av sine sterke sider. ingen behov for internett. Vi får vel bare håpe at det ikke blir gjort så tåpelig at det må sjekkes opp mot nettet for hver gang man skal spille...

Nå er artliklen mest om spec, var en annen diskusjon om bruktspill og krav om å være online.

Krav om å være online merkelig på meg for å hindre bruktspill vil en engangs akiviering ville løst dette like godt, sjekk når den er online vil virke like godt.

Konstant online gjør det litt vanskilgere å lure systemt, ps3 har aldri hatt noe stort piratproblem og den bruktspill sperren er noe de har for å firste utviklerene.

Ulempen for oss er at må ha konsollen på nett, kan ikke ta den med på hytta, kan ikke ta med et spill til en kompis.

Ulempene for sony er at om de går ned flere dager i strekk slik de gjorde to ganger i fjor, hackingen og tunamien så får de et helvete.

Fatter ikke at de tør.

 

Når det gjelder bruktspill har jeg lite forhold til det men er temmelig idiotisk å blokere det, er også noe jeg tror kommer til å forsvinne av seg selv, flere og flere spill kommer til å bli lastet ned, er også noe det er lett å redusere med å lage spillet så det varer lengere, har økt gjenspill verdi, flerspiller og dlc øker levetiden for spill dramatisk og gjør det mindre aktuelt å selge det.

Regner med at den bruktspill sperren blir frivillig for utvikler og å bruke den slår tilbake mot utvikler.

Lenke til kommentar

Tja. Oppfattet grafikkforbedring skalerer ikke akkurat lineært med teknisk grafikkforbedring. Den er vel heller invertert logaritmisk.

 

Hva da, grafikkforbedringen eller skaleringen?

Jeg mener at dersom en produsent stapper 10 ganger så mye regnekraft inn i et kort, så vil likevel ikke et menneske oppfatte grafikken som ti ganger bedre.

 

For eksempel, et menneske vil sannsynligvis oppfatte en veldig stor forskjell forskjellen en kule lagd av 10 polygoner og en som er lagd av 20 polygoner. Dersom man i stedet gikk fra å ha 5000 polygoner til 10000 polygoner for å lage en kule, ville nok de aller fleste ha problemer med å oppfatte en like stor forskjell som de gjorde i det første eksempelet.

 

Et tilsvarende eksempel er antialiasing. Det er lett å se forskjell på 2x AA og 4x AA, men ikke like lett å se forskjell på 8x og 16x. Det går vel kanskje an, men jeg hadde i alle fall ikke klart å skille 8x fra 16x i en blindtest.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Fra artikkelen:

 

"For mens dagens konsoller ved lansering var et kvantesprang fram, med HD-grafikk og maskinvare som overgikk en PC-spillers våteste drømmer, vil trolig oppfølgeren bli noe helt annet."

 

"Både Xbox 360 og spesielt Playstation 3 var noen teknologiske underverker som lå milevis foran PC-verdenen."

 

 

Hallo?

Hva prater dere om?

 

Det har vel på ingen tidpunkt vært bedre grafikk å oppdrive på konsoll enn på PC?!!

Siden 2001 har jeg til enhver tid hatt flaggskip produkter når det gjelder skjermkort, prosessor og RAM.

Forteller dere meg at Xbox 360 hadde mer computing power enn min PC hadde i 2006, eller bedre grafikk?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...