Gå til innhold

Xbox One-kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en 4K TV men den har HDMI 1.4, betyr det at det er no go med 4K fra Xbox X?

Hva om den er koblet inn i en reciever som har HDMI 2.0 som så går til TVen?

 

Vel, TV'en din med HDMI1.4 vil kunne ta imot opp til 30Hz i 4K om jeg ikke husker feil i farta. Spørsmålet er om XBOX One X støtter å sende 4K i bare 30Hz. Når den var ny på markedet gjorde den det ihvertfall tilsynelatende ikke. Som vi kan se fra poster som dette, der vi ser en bruker som sier at hans XB1X meldte at monitoren hans ikke støttet 4K, selv om det var en 4K monitor, bare med HDMI1.4 inngang.

 

Dette kan være endret med en programvare oppdatering på XB1X som enten nettopp kom, eller er rett rundt hjørnet. Den gir støtte for nye display modus som 1080p@120Hz, 1440p og Freesync. Det kan tenkes at MS har lagt inn støtte for andre displaymodus også, som 4K@30Hz. Men problemstillingen er såpass lite utbredt, at jeg har ikke klart å google frem noe som indikerer at så er tilfelle. Du måtte nesten bare prøvd, så gjerne kjøp XB1X fra Elkjøp eller tilsvarende, som gir en grei tid med angrefrist.

Lenke til kommentar

Har en 4K TV men den har HDMI 1.4, betyr det at det er no go med 4K fra Xbox X?

Hva om den er koblet inn i en reciever som har HDMI 2.0 som så går til TVen?

Nei, du kan ikke utnytte en Xbox sin 4k på en slik tv.

HDMI 1.4 og "støtte" for 4k er kjipeste art. Jeg skriver "støtte" i anførselstegn da det i bunn og grunn er nesten ikke noe 4k du kan se med HDMI 1.4. 

Kanskje noen GoPro 4k videoer rett fra kamera, eller et annet videokamera.

Men 4k fra konsoller, Netflix, UHD-spillere osv vil tv-en ikke kunne gi deg.

Heller ikke om du går via en receiver med HDMI 2.0 da det er laveste HDMI-tall i hele kjede som bestemmer hva du får sett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Nei, du kan ikke utnytte en Xbox sin 4k på en slik tv.

HDMI 1.4 og "støtte" for 4k er kjipeste art. Jeg skriver "støtte" i anførselstegn da det i bunn og grunn er nesten ikke noe 4k du kan se med HDMI 1.4. 

Kanskje noen GoPro 4k videoer rett fra kamera, eller et annet videokamera.

Men 4k fra konsoller, Netflix, UHD-spillere osv vil tv-en ikke kunne gi deg.

Heller ikke om du går via en receiver med HDMI 2.0 da det er laveste HDMI-tall i hele kjede som bestemmer hva du får sett.

 

 

Det er jo litt merkelig da HDMI 1.4 støtter 4K30, ingen 4K spill er vel 60?

Lenke til kommentar

Også hatt problem med social og store, og på homeskjermen så står det en boks nede i høyre hjørne som sier "Having trouble accessing this content now" eller noe sånt. Får også opp noe slikt som "Can't get Teredo IP adress" når jeg kjører test på multiplayertjenester i settings. Har sett rapporter om at man må sette modem/router til UPnP og IPv6, pluss andre rapporter om porter som må åpnes. Aldri hatt det problemet før, og heller ikke testet de løsningene, men skal poste her igjen hvis noen av de funker.

 

Språk greiene har alltid vært bedritent, særlig Ubisoft spill var elendige på den biten på 360 hvor jeg kan ikke fordra å få menyer og undertekster på norsk i spill, men det var det man fikk hvis man var satt til Norge som sted. Aldri hørt om at det blir satt til tysk når selve maskina er satt til norsk, dog. Jeg har ellers sted some Norge og språk som engelsk og ikke hatt problemer under de ca. 12 timene jeg har spilt Vampyr, men det er digital versjon.

Akkurat det samme med store og det innholdet på første siden der man logger inn. Nå har jeg faktisk endret innstillinger på router og alt er åpent men dette fikset ikke problemet.

Lenke til kommentar

Ikke funnet noen løsning på det selv heller. Skjer fortsatt, men jeg får ikke den "Can't get Teredo IP address" greia lenger i hvert fall. Og det å åpne store appen funker helt fint, så av en eller annen grunn er det bare på dashbordet det virker som det er noe krøll.

Lenke til kommentar

Det er jo litt merkelig da HDMI 1.4 støtter 4K30, ingen 4K spill er vel 60?

Det er ikke så lett.

For å si det kort. En må sette seg inn i HDMI og HDCP-standarden for å forstå hele tegningen.

Kan si det så enkelt at du vil ikke kunne spille 4k fra konsoll på din tv. 

Google HDCP og HDMI 2.0a hvis du vil dykke ned i det tekniske.

(Handler om rettigheter, kopibeskyttelse og diverse)

Lenke til kommentar

Ikke funnet noen løsning på det selv heller. Skjer fortsatt, men jeg får ikke den "Can't get Teredo IP address" greia lenger i hvert fall. Og det å åpne store appen funker helt fint, så av en eller annen grunn er det bare på dashbordet det virker som det er noe krøll.

Står at xboxen bruket lpv4 og lpv6 hos meg men det var den eneste løsningen på det som jeg fant. Noe som ikke funket. For og store må man gjennom "deals" så derfra trykke innpå store, litt irriterende men enn så lenge orker jeg ikke bruke så altfor mye tid på dette problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Det er ikke så lett.

For å si det kort. En må sette seg inn i HDMI og HDCP-standarden for å forstå hele tegningen.

Kan si det så enkelt at du vil ikke kunne spille 4k fra konsoll på din tv. 

Google HDCP og HDMI 2.0a hvis du vil dykke ned i det tekniske.

(Handler om rettigheter, kopibeskyttelse og diverse)

 

 

Orker ikke, derfor jeg spurte her, men den har HDCP2.2, hdmi1.4.

får kjøpe en ny tv da, den har ikke HDR heller så, er det slik at HDR må være på hardware nivå, xbox one x støtter HDR10 ikke sant?

så hvis en app (film) på xbox one bare støtter Dolby Vision så blir det ikke noe HDR der?

Lenke til kommentar

Står at xboxen bruket lpv4 og lpv6 hos meg men det var den eneste løsningen på det som jeg fant. Noe som ikke funket. For og store må man gjennom "deals" så derfra trykke innpå store, litt irriterende men enn så lenge orker jeg ikke bruke så altfor mye tid på dette problemet.

 

Jepp, står samme hos meg også. Tror det at modemet mitt ikke sto på IPv6 var det som gjorde at jeg fikk den Teredo IP greia, men trodde kanskje det skulle fikse de samme problemene som du har, men den gang ei. Gidder heller liksom ikke å bry meg mye akkurat nå da det ikke er direkte krise å komme seg inn på noen av de gjennom dashboard for min del i hvert fall.

 

Er du i alpha-tier når det gjelder oppgraderinger forresten? Kan tenkes det har noe med den å gjøre også siden jeg er det i hvert fall.

Endret av Kadaju
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...