Gå til innhold

iOS ikke så brukervennlig alikavel?


Anbefalte innlegg

En million kroners spørsmålet: hvorfor ender alle tråder som omhandler iOS vs android, pc vs Mac, ps3 vs Xbox osv i å bli "katastrofe"?

 

 

Ja. Kan det ha noe med at folk har forskjellige behov og meninger om hva som funker best for dem og dens bruk og hva som er tungvint eller ikke?

 

Dette er som å diskutere med en politiker eller en politisk intresert (ikke alle selvfølgelig) man har forskjellige syn på hvordan ting skal være. Og uansett hvor mye han andre kommer med bevis om at det er har funket i det landet osv er ikke et argument alene nok, fordi det er flere FAKTORER som spiller inn.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poengene i videoen er bygget opp av personlige meninger og det fins helt sikkert ting iOS gjør som ikke android gjør Og omvendt. Jeg har ingen androide å sammenligne med, men har en episode der jeg og en annen var å kjøpte den nye ipaden. For morroskyld gikk vi inn på Expert og testet noen andre nettbrett. Begge var enige om at det var rotete tungt og tregt. En app som var lastet ned ville ikke spilles av. Og det kom beskjed om at systemet krasjer. Nå testet vi de bare i 10 min(vi holdt ut så vidt) men førsteinntrykket var dårlig.

Hva har dette å si for tråden? Egentlig ikke så mye, men det viser at folk har forskjellige behov og meninger. Syvende og sist er det hva man selv mener som er det som teller. (som er sagt mange ganger før her)

Enig. Folk har forskjellige behov.

 

For ikke så lenge siden gjorde jeg akkurat det samme som deg og var på en elkjøp butikk med formål å kjøpe et nettbrett. Sluttbrukeren som skulle ha brettet var en gammel dame som aldri hadde rørt en datamaskin før og bruksområdet skulle bare være tilgang til mail, surfing og litt nett-tv fra NRK. Det var derfor viktig at brettet skulle være lett å bruke.

 

Først prøvde man en tab fra Samsung. Der så vi at det var lett å gjemme bort alle ikoner som hun ikke trengte å bruke, dette for å gjøre det enklere og mindre forvirrende for henne. Dette fikk vi ikke til på en ipad.

 

Deretter prøvde vi å surfe inn på NRK på begge brettene. Dette gikk greit. Så trykket vi på lenken til nett-tv. Begge viste da hvilken programmene vi kunne velge mellom. Et trykk på en link til et av programmene på brettet fra samsung startet opp en videoavspiller og programmet ble vist. Når vi gjorde det samme på ipaden fikk vi en feilmelding om at formatet ikke var supportert eller videoen ikke kunne vises (eller noe slikt, husker ikke meldingen helt siden det er noen måneder siden).

 

Ipaden ble igjen i butikken. Den ble for komplisert å bruke for en gammel dame. Samsungen ble kjøpt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En million kroners spørsmålet: hvorfor ender alle tråder som omhandler iOS vs android, pc vs Mac, ps3 vs Xbox osv i å bli "katastrofe"?

 

 

Ja. Kan det ha noe med at folk har forskjellige behov og meninger om hva som funker best for dem og dens bruk og hva som er tungvint eller ikke?

 

Dette er som å diskutere med en politiker eller en politisk intresert (ikke alle selvfølgelig) man har forskjellige syn på hvordan ting skal være. Og uansett hvor mye han andre kommer med bevis om at det er har funket i det landet osv er ikke et argument alene nok, fordi det er flere FAKTORER som spiller inn.

 

:)

 

Hvis du har sett videoen så er det to mobiler som vises, ikke nettbrett. Lagg er fraværende på min Galaxy S2 uten custom rom.

 

Jeg ser poenget ditt med hvor diskusjonene ender, men utgangspunktet for diskusjonen er videoen. Så enkelt er det. Den overser dere glatt og fortsetter med argumentet "smak og behag". Jeg skjønner at dere liker at ting ikke er så veldig intuitivt og heller vil ha en tungvint mobil.

 

Et godt eksempel på et ekstremt tungvint system er å legge inn en mp3-fil som ringetone. Det vises også i videoen. Jeg klarte ikke det på min fars Iphone 4, men hei, det er jo smak og behag det også! Det finnes jo ikke en kulere ringetone enn den som er standard? Favorittlåt denne måneden? Håh, nei, standard ringetone er jo helt sjef.

 

Du drar sammenlikningen til å diskutere med en politiker som er unnvikende. Med argumentasjonsnivået som føres mot det som vises i videoen, drar jeg paralleller til diskusjoner om vitenskap og homeopati, synske, healere og religiøse mennesker. Det bunner ut i manglende dokumentert effekt eller argumenter som ikke har rot i virkeligheten. Se bare på vaksinedebatten som er aktuell nå, men det er nok OT fra meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Liker at folk klager på at trådstarter bare er en j*vla fanboy, og motargumentene kommer fra Apple-fanboys. Jeg har hatt iPods, iPod touch, iPhone (3gs+4s) og har for tiden en gammel HTC Desire, rett og slett fordi jeg synes den er bedre.

Dette tipper jeg er på grunn av erfaringer med trådstarter fra tidligere poster... :)

 

Det som faen meg tok kaka meg 4s som jeg kjøpte for noen mnd siden var at det ikke gikk an å skru av 3g. Altså makan til IDIOTISK design skal du faen meg lete lenge etter. Jeg var i Sverige i tre dager, og i løpet av de dagene hadde faen meg mobilen klart å motta e-poster og facebookoppdateringer av selv for over 50 kr. Si hva du vil, men det er faen meg amøbe.

Dette utsagnet sier kanskje mest om deg selv.

Selv med 3G av så hadde fremdeles telefonen mottatt e-poster etc. den hadde brukt 2G (EDGE) isteden for 3G.

Hvis du hadde deaktivert dataroaming så hadde du derimot sluppet de 50 kronene.

 

1. Ja, multitaskingen i iOS fungerer på en annen måte enn det den ekte multitaskingen i Android, Windows og OSX gjør. Så jeg vil jo heller si at iOS ikke har ekte multitasking. Og med det så har jo fyren i videoen rett på det han sier at multitasking fungerer bedre på Android.

Å sammenligne mobiltelefoner med hvordan ting fungerer i Windows og OSX blir som å sammenligne epler og bananer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker at folk klager på at trådstarter bare er en j*vla fanboy, og motargumentene kommer fra Apple-fanboys. Jeg har hatt iPods, iPod touch, iPhone (3gs+4s) og har for tiden en gammel HTC Desire, rett og slett fordi jeg synes den er bedre.

Dette tipper jeg er på grunn av erfaringer med trådstarter fra tidligere poster... :)

 

Det som faen meg tok kaka meg 4s som jeg kjøpte for noen mnd siden var at det ikke gikk an å skru av 3g. Altså makan til IDIOTISK design skal du faen meg lete lenge etter. Jeg var i Sverige i tre dager, og i løpet av de dagene hadde faen meg mobilen klart å motta e-poster og facebookoppdateringer av selv for over 50 kr. Si hva du vil, men det er faen meg amøbe.

Dette utsagnet sier kanskje mest om deg selv.

Selv med 3G av så hadde fremdeles telefonen mottatt e-poster etc. den hadde brukt 2G (EDGE) isteden for 3G.

Hvis du hadde deaktivert dataroaming så hadde du derimot sluppet de 50 kronene.

 

1. Ja, multitaskingen i iOS fungerer på en annen måte enn det den ekte multitaskingen i Android, Windows og OSX gjør. Så jeg vil jo heller si at iOS ikke har ekte multitasking. Og med det så har jo fyren i videoen rett på det han sier at multitasking fungerer bedre på Android.

Å sammenligne mobiltelefoner med hvordan ting fungerer i Windows og OSX blir som å sammenligne epler og bananer.

Er roaming aktivert ut av esken på Ios? Det må aktiveres på Android og du blir advart at det kan bli dyrt i utlandet.

 

Nei, nettopp det det ikke er. Multitasking i Android virker på samme måte som i Windows/Osx. Det gjør det ikke i Ios, derav ikke fullverdig multitasking. Enklere blir det ikke.

Lenke til kommentar

1. Så med andre ord det er ikke Android (Google) sin feil at ting er som det er for han. Det er teleoperatøren sin feil. Det er dem han skal klage om.

 

Et av de store problemene med Android er at operatørene har alt for mye makt over både operativsystemet og økosystemet. Dette er i hovedsak Googles feil.

 

 

3. Den er grei, men betyr jo lite på at multitaskingen i iOS er noe bedre. For alle vet at multitaskingen i Android fungerer på samme måte som det gjør i Windows og OSX. Og da vil jeg jo si at multitaskingen i Android er det beste så langt.

 

Multitasking i iOS fungerer utmerket. Nøyaktig hva er det du savner slik det er i dag?

 

 

Måten multitaskingen i iOS fungerer kan faktisk fustrere mange med at de fleste med Windows i dag er vandt til at programmer i bakgrunnen fortsatt er aktive som vanlig.

 

Hvis du kjøper en iPhone og forventer at den brukes på samme måte som en Windows-maskin, har du misforstått noe vesentlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei og hopp, registrerte meg som bruker akkurat nå, dette var interessant. Vindicator, se på dette:

 

 

Først les om mine erfaringer med e-post:

Jeg er IT-sjef på en bedrift med rundt 50 mobiltelefoner, deriblant mange Android- og iOS-enheter. Mailserveren vår er Microsoft Exchange 2010. Når vi setter opp e-post på en iOS-enhet har vi til dags dato aldri hatt problemer. Android er verre - der er det flere ikke så altfor gamle telefoner som rett og slett ikke støtter Exchange 2010 skikkelig, noen av dem vil ikke virke i det hele tatt. Men det verste er hvis en Android-enhet har blitt brukt av en person og skal over til en annen, da hjelper det ikke engang å nullstille hele enheten, man må inn i Exchange og gjøre innstillinger først, hvis ikke vil den rett og slett ikke installere e-postkontoen til noen andre enn forrige bruker.

 

Så et spørsmål:

Dette er mine erfaringer. Er det akseptabelt som "bevis", eller må jeg filme hele prosessen og legge ut en video for at det skal telle?

 

Deretter, tenk over følgende:

Sett at mitt innspill aksepteres som bevis på at Exchange støttes bedre av iOS enn av Android. Hvor mye teller det, i den store sammenhengen? Hvem skal avgjøre om det er viktigere med god støtte av Exchange enn støtte for å åpne e-postlinker i Dolphin med 2 klikk i stedet for 6?

 

Min teori er: Det kan ikke BEVISES hvilke fortrinn og ulemper som skal være avgjørende i en diskusjon rundt brukervennlighet og funksjonalitet.

 

Og her ligger hele grunnen til at diskusjonen ikke kommer noen veg, Vindicator har nok kanskje bevis for at enkelte ting fungerer bedre i Android, men ingen bevis for hvor mye hver av disse tingene betyr for den store gruppen brukere.

 

 

[Til slutt vil jeg presisere at grunnen til at Android ikke vil bytte bruker på sine enheter KAN ha med sikkerheten å gjøre. Det kan godt hende det fins en grunn, men akkurat for meg og våre brukere har det ingen hensikt.]

Endret av Crushinator
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er sant men en mobil trenger ikke det da det er enklere med løsningen til Apple. Mer batteribesparende, kjører ikke i bakgrunnen så telefonen er snappy

Jeg regner med at du lader telefonen en gang om dagen? Slik er det med de fleste smartmobiler, også de som har ordentlig multitasking. Batteritiden er helt grei. Her kan man heller diskutere størrelsen og tykkelsen på mobilen.

 

Det beste av alt er at jeg kjører stock rom og den er snappy selv med flere programmer kjørende samtidig. Det er ikke lenger slik som Windows Mobile at man starter en app og tre sekunder etter er den klar for bruk.

 

Måten multitaskingen i iOS fungerer kan faktisk fustrere mange med at de fleste med Windows i dag er vandt til at programmer i bakgrunnen fortsatt er aktive som vanlig.

 

Hvis du kjøper en iPhone og forventer at den brukes på samme måte som en Windows-maskin, har du misforstått noe vesentlig.

Jeg forventer at en smartmobil skal være nettopp smart. Man bør jo kunne legge til snarveier og forandre standardprogrammer slik man gjør på en PC for å få den mer brukervennlig og enkel. Hvis ikke man kan bruke den til apps, internett og epost på en enkel måte kan man like gjerne kjøpe en "dum" Nokia som kan ringe og sende SMS og heller bruke pc/mac til andre behov.

Lenke til kommentar

Du hopper fremdeles over store deler av det jeg skriver. Hvordan bedømmer man helt objektivt hva som er best? Selv om du har en liste på 100 punkter hvor Android overgår iOS, og listen over ting iOS gjør bedre kun er på et par punkter kan man ikke bare konkludere med at Android er best.

 

Nå er dette satt veldig på spissen, men det ser ut som om det er det man må gjøre for at du skal skjønne det. La oss si at Android er bedre på alt uten om én ting, og denne tingen er at en får kraftig støt hver gang en prøver å ringe. Er Android da best? Klart, for de som elsker kraftige støt er jo Android helt supert - overlegent, men det finnes i hvert fall et par personer som ikke har så mye til overs for støt under samtaler, og de vil nok benekte at Android er best.

????????????????
Lenke til kommentar

En smartmobil skal da være smart? Det er jo ikke en spesielt smart løsning Ios har på håndtering av programmer slik det vises i videoen. Det er ikke meg det er snakk om her.

 

Men skal jeg ta utgangspunkt i mitt behov gjør Ios også samme jobben, men på en mer tungvint måte. Som du så fint sa at trådstarter er blind for andre programmer, men det finnes faktisk programmer som er mye bedre og mer intuitive enn standardprogrammene. At man ikke kan velge andre programmer som standard er IKKE enkelt og brukervennlig.

 

Som den butikkansatte ovenfor forteller en eldre kunde at man kan fjerne snarveier i Android man ikke trenger for å gjøre den enklere og mer oversiktlig i bruk. DET, min gode mann, er enkelt og brukervennlig. På Ios må man ta til takke med alle ikonene spredt over flere skjermer. De blir garantert ikke færre når barnebarn er på besøk og innstallerer enda flere apps og det blir mer vanskelig å finne egne apps. :)

 

Det behøver ikke være så vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du hopper fremdeles over store deler av det jeg skriver. Hvordan bedømmer man helt objektivt hva som er best? Selv om du har en liste på 100 punkter hvor Android overgår iOS, og listen over ting iOS gjør bedre kun er på et par punkter kan man ikke bare konkludere med at Android er best.

 

Nå er dette satt veldig på spissen, men det ser ut som om det er det man må gjøre for at du skal skjønne det. La oss si at Android er bedre på alt uten om én ting, og denne tingen er at en får kraftig støt hver gang en prøver å ringe. Er Android da best? Klart, for de som elsker kraftige støt er jo Android helt supert - overlegent, men det finnes i hvert fall et par personer som ikke har så mye til overs for støt under samtaler, og de vil nok benekte at Android er best.

????????????????

 

Den mobilen passer best for de som er manisk depressive og trenger en liten oppkvikker i hverdagen blir tung. Noen MD-pasienter behandles med elektrosjokk, men de blir lagt i narkose.

Lenke til kommentar

Her var det mye synsing rundt hvordan multitasking fungerer på de ulike systemene.

 

iOS: http://developer.app...ationsFlow.html

 

Android: http://developer.and...ndroid-way.html

 

(Windows Phone 7: http://msdn.microsof.../en-us/hh641365)

 

At iOS ikke kan multitaske når en app lukkes er feil.

 

En hvilken som helst app kan kjøre i 10 minutter før den fryses (appen må be om "tillatelse" fra systemet). Veldig mange har ikke fått med seg dette. I videoen stusser han over hvorfor noen fortsetter å laste ned mens andre pauser. Eksempler på apps som utnytter dette (og som jeg bruker) er VNC Viewer (remote desktop fra RealVNC), iSSH (SSH-klient) og Spotify (synkronisering av spillelister i bakgrunnen selv når musikk ikke spilles). Både iSSH og VNC Viewer sender en push notification når det har gått nesten 10 minutter. Da kan man åpne appen og lukke den, og få 10 nye minutter.

 

Speirs also goes on to explain that when you an app is sent to the Background, it usually moves to the Suspended state within 5 seconds unless the app informs iOS that it is starting a background task. Even in such cases the apps don't run indefinitely but are given approximately 10 mins by the iOS to finish the background task after which they're forcibly suspended by iOS.

 

Kilde

 

Visse apps (musikkavspillere, IP-telefoni-apps og navigasjonsapps) kan kjøre hele tiden. Eksempler på dette er Spotify (når musikk spilles), Skype og diverse GPS-navigasjonsapps. Det betyr ikke nødvendigvis at Spotify kan gjøre hva den vil i bakgrunnen fordi den er en musikkavspiller, men den kan altså sørge for at musikk spilles.

 

På både iOS og Android står det i retningslinjene at det anbefales at apps fryses når de lukkes. På tidligere versjoner av Android var det nærmest standard at apps kjørte som vanlig når de ble lukket. I senere versjoner har det blitt mer og mer fokus på å bruke minst mulig ressurser i bakgrunnen, og det har blitt "vanskeligere" (man må legge meir arbeid i) å la en app kjøre i bakgrunnen. Fornuftig. Utviklere har større frihet på Android enn iOS mtp hvor lenge og hva en app kan gjøre i bakgrunnen, men de har så og si de samme retningslinjene til utviklere, og Android har nærmet seg iOS på mange måter. Frys appen når den lukkes, med mindre det er helt nødvendig at den fortsatt kjører. Og appen må alltid være klar for å avsluttet, enten av bruker eller system. Begge OS avslutter apps når det er mangel på minne. Noen apps har høyere prioritet på begge systemene, og blir ikke avsluttet (som musikkavspillere). Det mange ser på som listen over "kjørende apps" er ikke det hverken på Android eller iOS. Selv om en app er i "multitasking-listen" kan det godt hende at den er avsluttet av systemet. Det er altså en liste over sist brukte apps. Å fjerne en app fra listen i iOS stenger avslutter den faktisk helt. F.eks. om Spotify spiller musikk i bakgrunnen, og du fjerner Spotify fra listen, vil musikken slutte å spille. Å fjerne en app fra listen i Android ICS betyr ikke nødvendigvis at du stenger den, f.eks. hvis den har prosesser kjørende som "service". Å fjerne en app fra listen i Android ICS skal i praksis gjøre det samme som å gå ut av appen med tilbake-knappen (som noen ganger betyr at appen avsluttes, andre ganger ikke, avhengig av hvordan appen er laget og systemet). På Windows Phone kan man fjerne en app fra listen ved å trykke (nok ganger) på tilbake-knappen. Dette avslutter ikke (musikken fortsetter å spille) f.eks. Spotify. Heller ikke på Android avsluttes Spotify ved å bruke tilbake-knappen. På Android er dette mulig fordi appen kjøres som "foreground", med ikon i notification bar (se sitat lengre ned).

 

Even in Android 4.0 with its slick recent apps interface, removing an app won’t force-kill the underlying process. That’s up to the system.

 

In the new recent apps list, you can swipe apps away like cards to remove them from the list. Just like in the case of iOS, this tends to give users the feeling that they are managing tasks; freeing up memory even. However, that is just as wrong here as it is on Apple’s platform.

 

In more recent iterations of Android, the platform has gotten much smarter about managing tasks for you. There is simply no reason to use a task manager to keep the system running smoothly. In fact, this could interfere with Android’s automatic process monitoring. Developers have two ways to explicitly run code in the background and prevent it from being stopped unexpectedly. A manual task manager would interfere.

 

The ways Android apps avoid being killed in the background has a parallel on iOS with the limited Background APIs. The BroadcastReceivers component lets apps wake up for a short time to run some task or another, and then shunts it back to a background state. This is useful for location check-ins or file syncing.

 

The other way to forcibly maintain an app in the background is the Service component. An app that is running as a Service can run indefinitely and should almost never be killed by the system. This is what makes Android multitasking unique. Regular processes will be ended before a service, and a developer can further indicate a Service’s importance by running it as “foreground,” but this requires a notification icon to be persistently visible in the notification bar. You will see this behavior with automation apps like Locale as well as with music playback.

 

Kilde

 

Å bruke task manager på Android har blitt frarådet f.o.m. Android 2.2 (Froyo). Apper blir i mange tilfeller da startet på nytt om de avsluttes via task manager.

 

Selv har jeg en HTC Desire med Cyanogenmod, en iPad 1 og en Nokia Lumia 800. Er altså ingen fanboy. Min erfaring er at det å avslutte apps (helt) har mest å si på iOS. Steve Jobs hevdet at han har løst multitasking. Vel, på min iPad går ting definitivt tregere når endel apps har blitt åpnet. Det å åpne nye apps og veksle mellom apps går betydelig tregere. Spesielt det å åpne en ny app er irriterende tregt, ofte opp mot 5-10 sekunder før appen reponderer. Dette er sikkert mye bedre med iPad 2 og "3", som har mer minne. iPad 1 har jo latterlige 256 MB RAM. Sånn sett er det litt merkelig at Microsoft måtte gi ut en ny utgave av Windows Phone for at den skulle støtte 256 MB RAM, og den har IKKE de samme multitasking-mulighetene som enheter med 512+ MB RAM . På tross at tregheter multitasker altså iPad 1 helt fint på 256 MB RAM, dette med mye mer avanserte og detaljrike apps på en mye større skjerm med høyere oppløsning enn hva Windows Phone kjører. Men min erfaring med Windows Phone (Lumia 800 har 512 MB RAM) er at multitaskingen fungerer veldig bra. Apps responderer umiddelbart når jeg veksler mellom dem. Der vinner nok (på mine enheter) WP7 hårfint over Android. iOS kommer et lite stykke bak: På mine enheter med Android og WP7 merker jeg lite til om jeg avslutter apps (helt). Det gjør ikke systemet generelt nevneverdig raskere/mer responstivt. På iOS derimot, er det en klar forskjell. Dette er altså på mine enheter, men iOS har jeg altså bare på en tablet, så det er ikke verdens beste sammenligning, og både Desire og Lumia 800 har betydelig mer RAM enn iPad 1.

Endret av oj88
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Du hopper fremdeles over store deler av det jeg skriver. Hvordan bedømmer man helt objektivt hva som er best? Selv om du har en liste på 100 punkter hvor Android overgår iOS, og listen over ting iOS gjør bedre kun er på et par punkter kan man ikke bare konkludere med at Android er best.

 

Nå er dette satt veldig på spissen, men det ser ut som om det er det man må gjøre for at du skal skjønne det. La oss si at Android er bedre på alt uten om én ting, og denne tingen er at en får kraftig støt hver gang en prøver å ringe. Er Android da best? Klart, for de som elsker kraftige støt er jo Android helt supert - overlegent, men det finnes i hvert fall et par personer som ikke har så mye til overs for støt under samtaler, og de vil nok benekte at Android er best.

????????????????

 

Den mobilen passer best for de som er manisk depressive og trenger en liten oppkvikker i hverdagen blir tung. Noen MD-pasienter behandles med elektrosjokk, men de blir lagt i narkose.

:)
Lenke til kommentar

Liker at folk klager på at trådstarter bare er en j*vla fanboy, og motargumentene kommer fra Apple-fanboys. Jeg har hatt iPods, iPod touch, iPhone (3gs+4s) og har for tiden en gammel HTC Desire, rett og slett fordi jeg synes den er bedre.

Dette tipper jeg er på grunn av erfaringer med trådstarter fra tidligere poster... :)

 

Det som faen meg tok kaka meg 4s som jeg kjøpte for noen mnd siden var at det ikke gikk an å skru av 3g. Altså makan til IDIOTISK design skal du faen meg lete lenge etter. Jeg var i Sverige i tre dager, og i løpet av de dagene hadde faen meg mobilen klart å motta e-poster og facebookoppdateringer av selv for over 50 kr. Si hva du vil, men det er faen meg amøbe.

Dette utsagnet sier kanskje mest om deg selv.

Selv med 3G av så hadde fremdeles telefonen mottatt e-poster etc. den hadde brukt 2G (EDGE) isteden for 3G.

Hvis du hadde deaktivert dataroaming så hadde du derimot sluppet de 50 kronene.

 

1. Ja, multitaskingen i iOS fungerer på en annen måte enn det den ekte multitaskingen i Android, Windows og OSX gjør. Så jeg vil jo heller si at iOS ikke har ekte multitasking. Og med det så har jo fyren i videoen rett på det han sier at multitasking fungerer bedre på Android.

Å sammenligne mobiltelefoner med hvordan ting fungerer i Windows og OSX blir som å sammenligne epler og bananer.

 

Hehe, ser dere ikke tegninga? Jeg er ikke komplett blåst, likevel klarte jeg ikke å skru det av. Jeg visste ikke da hva data roaming var, men det må vel alle vite for å ha en mobiltelefon? Eller er det sånn man bare blir født med? Eierinstinkt?

 

Dere beviser jo bare at iOS ikke er brukervennlig med alle deres langtekkelige og omarbeidende "guider" rundt eller til et problem

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er roaming aktivert ut av esken på Ios? Det må aktiveres på Android og du blir advart at det kan bli dyrt i utlandet.

Det er av som default også i iOS.

 

Hehe, ser dere ikke tegninga? Jeg er ikke komplett blåst, likevel klarte jeg ikke å skru det av. Jeg visste ikke da hva data roaming var, men det må vel alle vite for å ha en mobiltelefon? Eller er det sånn man bare blir født med? Eierinstinkt?

Vet ikke helt jeg...

 

Dataroaming er uansett av som default på iOS, så du har jo klart å slå det på. Det står også følgende med klar skrift under knappen:

 

"Turn off data roaming when traveling to avoid charges when browsing and using email, MMS, and other data services."

 

Så svaret er nei du trenger ikke å vite hva data roaming er, men du trenger å kunne lese tekst! :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...