Gå til innhold

iOS ikke så brukervennlig alikavel?


Anbefalte innlegg

Jeg har i flere år fulgt med på diverse forum, både for Android og iOS. Det som jeg har lagt merke til, er at det er mange flere som sliter med å finne ut av ting på Android enn på iOS. Spørsmålene går igjen hele tiden, hvor finner man ditt og hvor finner man datt, hva må man trykke på for å komme dit? osv.... Jeg kjenner menysystemene til Android (HTC) og iOS ut og inn, og prater av erfaring etter å måtte hjelpe mange brukere som har problemer med å finne fram til diverse innstillinger.

 

Det største problemet med Android er skjulte menyer. Det skal ikke være nødvendig å måtte trykke "meny"-knappen på mobilen for å sjekke om det er flere underliggende menyer. Det gjør bare ting vanskeligere å finne for den vanlige bruker. Personlig mener jeg iOS er mer brukervennlig og oversiktlig enn Android når det kommer til menysystemet. Forhåpentligvis blir ICS bedre på det området, men har enda tilgode å prøve det.

 

En ting jeg elsker med iPhone, er den lille nyttige knappen som kan slå av lyden enkelt på mobilen uten å måtte ta den opp av lomma. Det har jeg ikke kunne gjøre med noen Androidmobiler.

 

Er enig når det kommer til bruk av feks Dolphin. iOS skulle definitivt hatt en funksjon for å kunne velge hvilken app som skal være standard. Jeg synes Safari funker greit nok, så for meg er ikke dette et problem i det hele tatt.

 

Edit: Skriveleif

Trykke på volum ned i ca 1sekund :) ikke veldig vanskelig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er så mye fanboyism her at det er jo helt sykt. :p Fra begge sider! Fortreffelig underholdning forsåvidt. *finner frem popcorn*

Hva fra det denne personen i filmen er det som er fanboyisme?

 

Sier ikke at personen i filmen er fanboy, skal ikke nevne navn i det hele tatt jeg, men det gjelder folk fra begge "sider".

 

Får vel nesten si min mening og da? Jeg er Android supporter fult ut, jeg er veldig godt teknisk anlagt, og synes Android er lettest for meg, ETTER at jeg har satt det opp som jeg vil. I noen tilfeller er også Android lettere i bruk rett ut av boksen, men dette varierer. Jeg synes også det er lettere å betjene en større skjerm. Alt dette og mye mer gjør Android mer brukervennlig for min del, men det er jo bare en personlig mening. Det er UMULIG å "bestemme" hvem som er mest brukervennlig. Alt ender i personlige preferanser, og det må vi bare innse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bruker Android selv, er relativt godt fornøyd med min HTC Desire, men jeg kunne aldri drømme om å anbefale mine ikke helt teknisk kyndige foreldre eller besteforeldre om å velge android. Jeg ville gjort alt for å få dem til å kjøpe iPhone.

 

Det er fordi jeg vet at da reduseres unødvendig knoting med ting de ikke har interesse av, sik som widgets og annet customisation. I tillegg ville de vært garantert god support i eplebutikken dersom det var noe de ikke skulle finne ut av. Brukervennlighet er ikke nødvendigvis noe universelt, og avhenger helt av brukeren og hans eller hennes behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du sa dette: Han som laget den videoen er en superbruker.

 

Ja og så?, han viser helt enkelt på hvordan en helt vanlig bruker ville ha gått frem for å bruke en telefon. Joda brukeren er sikkert en superbruker, men det forander jo ikke på faktaene at iOS er vanskelig og klumsete å bruke i fra det videoen viser.

 

Har du noen videoer og beviser som kan motsi det jeg / brukeren i videoen sier her?

Du bruker to linjer på å vise at du ikke har lest noe av det jeg har skrevet. Han viser overhode ikke hvordan en vanlig bruker går frem. han viser hvordan han selv går frem, som en superbruker, for å bruke telefonen.

 

Det er som å be en jagerflypilot vise hvordan man enkelt flyr en F16, og så hevde at dette også gjelder for en som nettopp har tatt småflylappen.

 

En superbruker kan aldri forklare hvordan en normal bruker går frem. Fordi han har alt for mye kunnskap om systemet.

 

 

 

Så sier du dette: Han veldig interesert i telefoner.

 

Har det noe med saken å gjøre på hvordan iOS fungerer?

Fordi han vet mer enn 99% av brukerne. Altså er ikke hans opplevelse gjeldenede for 99% av folk.

 

Så sa du dette: Han er derfor helt uegnet til å uttale seg om brukervennligheten til en telefon.

 

Feil. Han har all sin rett til å kunne uttale seg på hvordan vanlig bruk på iOS og Android er. Fungerer disse tingene som han gjør i iOS i filmen noe annerledes om det er en newb som bruker en iOS telefon?

Det gjør de! Funksjonene er der fremdeles, men en newb vil overhode ikke bruke dem på samme måte, om i det hele tatt.

 

Så sier du dette: Desuten så kommer han ikke med en dritt av bevis. Ingenting! Et bevis i en slik sammenheng vil bety en forskningsrapport på brukervenlighet på hånholdte enheter.

 

Jo han beviser jo hvor vanskelig iOS er å bruke. Fungerer iOS noe annerledes for deg om du vil bruke KUN Dolphin Browser f.eks som nettleser enn det det gjør for han i filmen?

En vanlig bruker vet ikke at det er noe som heter dolphin. Han vet knapt va en browser er. En vanlig bruker vil at internett skal komme opp når han trykker på linken. Han vil bruke internett, ikke en eller annen app. Slike valg er forvirrende!

 

Så sa du dette: Han har overhode ingen forutsetninger for å avgjøre om den telefonen er brukervennlig for andre, knapt nok for han selv.

 

Så lenge han viser enkelt på hvordan iOS fungerer så har han all sin rett i å si om iOS er vanskeligere eller enklere å bruke enn Android.

For ørtende gang. Han viser hvordan hans brukermønster fremstår på iOS og Android. Han har et android tilpasset brukermønster, selfvølgelig blir det problemer på iOS.

 

 

Er jo dette hele tråden handler om, nemlig brukervennligheten bak det hele og ikke på hva en hver enkel person synes. Er jo på hvordan OS'ene i seg selv fungerer som er hele poenget her. Du kan synes hva du vil, men det skjuler jo ikke faktaene på det som blir vist i filmen at ting er MYE mere komplisert i iOS.

Likevell bruker du EN video, med meningene til EN person som fasit?

Er du seriøs? Det blir bare for dumt.

 

 

Så til slutt sier du dette: Så, mulighet til å endre på ting er ikke bra brukervennlighet. Flesteparten av brukerne vil ikke forandre noe, eller gjøre det mye værre.

 

Feil. Å kunne endre på ting gjør at du kan sette opp telefonen etter DITT ønske som effektiviserer bruken på telefonen gjennom dagen er ALLTID en STOR fordel. Regner med at du så de 2 bildene som jeg tok i Android på min Galaxy S II over?

 

Der ser du hvor enkelt jeg har satt opp telefonen min. Har en Windows logo jeg trykker på for å få opp alle programmene. Har en notificatin bar som jeg kan sette opp selv som gjør at jeg kan gå inn i Wi-FI, Data, Bluetooth, og GPS instillingene med kun ett trykk.

Og igjen forstp du ingenting av det jeg skrev. At du har laget dit eget UI gjør ikke at det er bedre, det betyr at det er tilpasset dine vaner, og UVANER.

 

Uansett, så er denne custom greia di noe 0,1% av brukerne gjør. De 99,9% andre vet ikke hva en ROM er.

Endret av Zepticon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vindicator, du er jammen meg et skrullehue av dimensjoner. Hvem i helvete bryr seg Dolphin browser? Jeg gjør det ikke.

Hvem bryr seg om Dolphin Browser?

 

Vel, 50 millioner installeringer på Android er vel så lite at ingen bryr seg om Dolphin Browser.

 

Og du tror vel at ingen bryr seg til iOS heller?

 

Hvorfor skulle ingen bry seg om en annen nettleser til iOS?

Lenke til kommentar

Vindicator, du er jammen meg et skrullehue av dimensjoner. Hvem i helvete bryr seg Dolphin browser? Jeg gjør det ikke.

Hvem bryr seg om Dolphin Browser?

 

Vel, 50 millioner installeringer på Android er vel så lite at ingen bryr seg om Dolphin Browser.

 

Og du tror vel at ingen bryr seg til iOS heller?

 

Hvorfor skulle ingen bry seg om en annen nettleser til iOS?

Fordi den som følger med telefone, være seg iOS eller android, er god nok for 99% av brukerne. Det er bare superbrukere slik som deg som har interesse av 3.parts browsers.

Lenke til kommentar

Du sa dette: Han som laget den videoen er en superbruker.

 

Ja og så?, han viser helt enkelt på hvordan en helt vanlig bruker ville ha gått frem for å bruke en telefon. Joda brukeren er sikkert en superbruker, men det forander jo ikke på faktaene at iOS er vanskelig og klumsete å bruke i fra det videoen viser.

 

Har du noen videoer og beviser som kan motsi det jeg / brukeren i videoen sier her?

Du bruker to linjer på å vise at du ikke har lest noe av det jeg har skrevet. Han viser overhode ikke hvordan en vanlig bruker går frem. han viser hvordan han selv går frem, som en superbruker, for å bruke telefonen.

 

Det er som å be en jagerflypilot vise hvordan man enkelt flyr en F16, og så hevde at dette også gjelder for en som nettopp har tatt småflylappen.

 

En superbruker kan aldri forklare hvordan en normal bruker går frem. Fordi han har alt for mye kunnskap om systemet.

 

 

 

Så sier du dette: Han veldig interesert i telefoner.

 

Har det noe med saken å gjøre på hvordan iOS fungerer?

Fordi han vet mer enn 99% av brukerne. Altså er ikke hans opplevelse gjeldenede for 99% av folk.

 

Så sa du dette: Han er derfor helt uegnet til å uttale seg om brukervennligheten til en telefon.

 

Feil. Han har all sin rett til å kunne uttale seg på hvordan vanlig bruk på iOS og Android er. Fungerer disse tingene som han gjør i iOS i filmen noe annerledes om det er en newb som bruker en iOS telefon?

Det gjør de! Funksjonene er der fremdeles, men en newb vil overhode ikke bruke dem på samme måte, om i det hele tatt.

 

Så sier du dette: Desuten så kommer han ikke med en dritt av bevis. Ingenting! Et bevis i en slik sammenheng vil bety en forskningsrapport på brukervenlighet på hånholdte enheter.

 

Jo han beviser jo hvor vanskelig iOS er å bruke. Fungerer iOS noe annerledes for deg om du vil bruke KUN Dolphin Browser f.eks som nettleser enn det det gjør for han i filmen?

En vanlig bruker vet ikke at det er noe som heter dolphin. Han vet knapt va en browser er. En vanlig bruker vil at internett skal komme opp når han trykker på linken. Han vil bruke internett, ikke en eller annen app. Slike valg er forvirrende!

 

Så sa du dette: Han har overhode ingen forutsetninger for å avgjøre om den telefonen er brukervennlig for andre, knapt nok for han selv.

 

Så lenge han viser enkelt på hvordan iOS fungerer så har han all sin rett i å si om iOS er vanskeligere eller enklere å bruke enn Android.

For ørtende gang. Han viser hvordan hans brukermønster fremstår på iOS og Android. Han har et android tilpasset brukermønster, selfvølgelig blir det problemer på iOS.

 

 

Er jo dette hele tråden handler om, nemlig brukervennligheten bak det hele og ikke på hva en hver enkel person synes. Er jo på hvordan OS'ene i seg selv fungerer som er hele poenget her. Du kan synes hva du vil, men det skjuler jo ikke faktaene på det som blir vist i filmen at ting er MYE mere komplisert i iOS.

Likevell bruker du EN video, med meningene til EN person som fasit?

Er du seriøs? Det blir bare for dumt.

 

 

Så til slutt sier du dette: Så, mulighet til å endre på ting er ikke bra brukervennlighet. Flesteparten av brukerne vil ikke forandre noe, eller gjøre det mye værre.

 

Feil. Å kunne endre på ting gjør at du kan sette opp telefonen etter DITT ønske som effektiviserer bruken på telefonen gjennom dagen er ALLTID en STOR fordel. Regner med at du så de 2 bildene som jeg tok i Android på min Galaxy S II over?

 

Der ser du hvor enkelt jeg har satt opp telefonen min. Har en Windows logo jeg trykker på for å få opp alle programmene. Har en notificatin bar som jeg kan sette opp selv som gjør at jeg kan gå inn i Wi-FI, Data, Bluetooth, og GPS instillingene med kun ett trykk.

Og igjen forstp du ingenting av det jeg skrev. At du har laget dit eget UI gjør ikke at det er bedre, det betyr at det er tilpasset dine vaner, og UVANER.

 

Uansett, så er denne custom greia di noe 0,1% av brukerne gjør. De 99,9% andre vet ikke hva en ROM er.

1. Hvordan vill du ha gått frem med de tingene han viser i filmen da?

 

Har du noen magiske triks vi ikke vet om som gjør susen?

 

Akkurat, jeg tviler på at du har noen annen måte å gå frem på. Dermed er måten han gjør ting på i filmen meget gyldig og dermed sant.

 

Selv om han er en superbruker, så gjør han ikke ting på en superbruker måte. Hva med å kopiere denne adressen i nettleseren f.eks?

 

Hvordan ville du ha gått frem for å få den adressen over til Google Maps f.eks?

 

Poenget er at en jagerflypilot kan bruke sitt F-16 fly på en helt annen måte enn det en nybegynner som jagerflypilot kan. Kan en ekspert (som f.eks han i filmen) bruke en iPhone på noen andre måter enn det nybegynnere kan?

 

Akkurat, dem kan ikke det. Det finnes ingen andre måter å gå frem på (i Safari) enn å måtte bare skrive ned en adresse manuelt for så å måtte skrive det inn i Google Maps på iOS.

 

Har du noen andre måter å gjøre det på?

 

2. Har fortsatt ikke noe med saken å gjøre på hvordan man kan bruke iOS. Han viser helt enkelt på hvordan en helt vanlig bruker ville ha gått frem for å bruke en iPhone.

 

Om du mener noe annet, så vil jeg se beviser på det du sier. Alt det du sier nå er kun WORDS.

 

3. Nope. En nybegynner ville ha prøvd å kopiere denne adressen i fra denne web siden på samme måte som han i filmen prøvde på. Om en nybegynner hadde installert Dolphin Browser, så ville han ha trodd at den nettleseren ville bli brukt når han hadde trykket på linken i e-posten (siden han installerer denne nettleseren med en grunn, jo fordi han vil bruke den). Eller at han hadde fått opp et spørsmål på hva han ville ha brukt.

 

Dermed så tar du helt feil her.

 

4. There is an app for that. Alle vet at det finnes apps for alt og alle vet at det finnes flere typer nettlesere i AppStore. Så dette er ingenting annet enn unskyldninger i fra deg. Er det så enkelt å sende alle til AppStore om dem skal ha noe som dere hele tiden sier, så skal det vel ikke være noe problem for dem å finne en stakkars nettleser.

 

Det du gjør nå er å stempler alle nybegynnere som komplette idioter her.

 

5. Er bruksmønsterer for en nybegynner som skal kopiere en adresse i fra en web side til Google Maps f.eks noe annerledes enn det han i filmen gjør?

 

Nope, som jeg sa over i svar nummer 1, så ville en nybegynner ha prøvd å kopiere den adressen på samme måte som han i filmen viser.

 

Eller hvordan ville du har gjort det?

 

6. Jepp, en video som ikke viser meninger, men faktaene bak brukervennligheten i iOS. Er mye forskjell på disse tingene her. Meninger og faktaer er 2 forskjellige tng.

 

7. Å sette opp sin telefon etter sitt eget ønske vill alltid gjøre bruken hver dag MYE enklere. At du ikke skjønner dette er jo til å facepalme gang på gang over.

 

Dem som kjøper en iPhone har ingen valg dem kan gjøre når det kommer til å sette opp sin telefon etter sine ønsker. Da vil dem jo automatisk si at det er jo greit for dem at det er sånn. Men hadde dem samtidig fått prøvd en Android telefon og sett hvor lekende lett det er å sette opp sin Android telefon med kun en home launcher i fra Play Store, så tror jeg enormt mange flere hadde valgt en Android mobil.

 

De fleste i dag kjøper en iPhone fordi det er overhypet og fordi mange sier at en iPhone er så AMAZING og INCREDIBLE og vil da tro i all tro på at det er en så bra mobil som folk sier.

 

Vindicator, du er jammen meg et skrullehue av dimensjoner. Hvem i helvete bryr seg Dolphin browser? Jeg gjør det ikke.

Hvem bryr seg om Dolphin Browser?

Vel, 50 millioner installeringer på Android er vel så lite at ingen bryr seg om Dolphin Browser.

Og du tror vel at ingen bryr seg til iOS heller?

Hvorfor skulle ingen bry seg om en annen nettleser til iOS?

Fordi den som følger med telefone, være seg iOS eller android, er god nok for 99% av brukerne. Det er bare superbrukere slik som deg som har interesse av 3.parts browsers.

Dette er synsing. En god del vil kanskje bruke Safari siden Apple tvinger alle til å bruke den siden Apple ikke tillater konkuranse og ikke lar andre nettlesere som er MYE bedre til å bli lagt ut på AppStore.

 

Men når Safari en gang ikke kan kopiere enn enkel adresse, hvem søren vil vel bruke Safari da når Opera Mini eller Dolphin Browser kan gjøre dette?

 

Men ta Opera Mini f.eks. Er ikke denne nettleseren enormt populært på iOS da?

 

Er det tilfelle, så har jeg jo rett i det jeg sier om andre nettlesere.

 

Er så mye fanboyism her at det er jo helt sykt. :p Fra begge sider! Fortreffelig underholdning forsåvidt. *finner frem popcorn*

Hva fra det denne personen i filmen er det som er fanboyisme?

Sier ikke at personen i filmen er fanboy, skal ikke nevne navn i det hele tatt jeg, men det gjelder folk fra begge "sider".

Får vel nesten si min mening og da? Jeg er Android supporter fult ut, jeg er veldig godt teknisk anlagt, og synes Android er lettest for meg, ETTER at jeg har satt det opp som jeg vil. I noen tilfeller er også Android lettere i bruk rett ut av boksen, men dette varierer. Jeg synes også det er lettere å betjene en større skjerm. Alt dette og mye mer gjør Android mer brukervennlig for min del, men det er jo bare en personlig mening. Det er UMULIG å "bestemme" hvem som er mest brukervennlig. Alt ender i personlige preferanser, og det må vi bare innse.

Så du mener at måten han i filmen går frem for å prøve å kopiere adressen i fra den ene web siden han er på inn i Google Maps f.eks bare er personlig mening av hvordan ha ville ha gått frem for å få dette til?

 

Dette må dere skjønne. Hvordan man går frem på en mobil kan variere litt. Men på grunn av at iOS er så nedlåst som den er så er det meget begrenset på hvordan man kan gå frem for å kunne gjøre denne tingen som å kopiere denne adressen over til Google Maps f.eks.

 

Det finnes ingen andre måter enn å bare trykke på linken for å prøve å åpne det i Google Maps eller holde fingeren på adressen til en menu kommer opp hvor du kan kopiere adressen. Ingenting av dette skjer med Safari. Og hvilke andre alternativer har man da?

 

Akkurat, jeg tror du ser poenget mitt i det jeg skal ha frem. Brukervennligheten synker til botten av havet med slike ting i iOS.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
1. Hvordan vill du ha gått frem med de tingene han viser i filmen da?

 

Har du noen magiske triks vi ikke vet om som gjør susen?

 

Akkurat, jeg tviler på at du har noen annen måte å gå frem på. Dermed er måten han gjør ting på i filmen meget gyldig og dermed sant.

  • Du kan holde inne Home-knappen for å komme til søkefeltet (Du må ikke bla gjennom sidene)
  • Du kan søke på "In n out burgers near X" i Maps og få opp resturanten, uten å Gå til nettsiden &--#62; kopiere adressen &--#62; be telefonen bruke den i maps

Poenget er at en jagerflypilot kan bruke sitt F-16 fly på en helt annen måte enn det en nybegynner som jagerflypilot kan. Kan en ekspert (som f.eks han i filmen) bruke en iPhone på noen andre måter enn det nybegynnere kan?

Ja, kun en ekspert vil gå til det steget å bruke alternative nettlesere. Det å oppdatere sin iPhone er det bare halvparten som gjorde før iOS5, og jeg tror ikke Over The Air-Update har gjort stort med det tallet. Jeg tror du overvurderer hva den menige personen med en iPhone vil ha ut av en telefon.

 

Akkurat, dem kan ikke det. Det finnes ingen andre måter å gå frem på (i Safari) enn å måtte bare skrive ned en adresse manuelt for så å måtte skrive det inn i Google Maps på iOS.

Eller søke etter stedet i maps til å begynne med isteden for å gå til en hersens nettside.

 

2. Har fortsatt ikke noe med saken å gjøre på hvordan man kan bruke iOS. Han viser helt enkelt på hvordan en helt vanlig bruker ville ha gått frem for å bruke en iPhone.

 

Om du mener noe annet, så vil jeg se beviser på det du sier. Alt det du sier nå er kun WORDS.

Din påstand om at dette er hvordan vanlige folk bruker en iPhone er bare ord, eller WORDS som du sier. Dette er ikke en vanlig bruker som er blitt poengtert, det er en powerbruker som jeg ikke har hørt si noenting om at han viser hvordan dette på noen måte viser at Android er bedre for vanlige

brukere. Du legger argumenter til denne videoen som ikke eksisterer.

 

3. Nope. En nybegynner ville ha prøvd å kopiere denne adressen i fra denne web siden på samme måte som han i filmen prøvde på. Om en nybegynner hadde installert Dolphin Browser, så ville han ha trodd at den nettleseren ville bli brukt når han hadde trykket på linken i e-posten (siden han installerer denne nettleseren med en grunn, jo fordi han vil bruke den). Eller at han hadde fått opp et spørsmål på hva han ville ha brukt.

 

Dermed så tar du helt feil her.

 

At Dolphin har valgt å gi ut en App de ikke har mulighet å gjøre god ser jeg ikke som iOS sitt problem egentlig, det er Dolphin sitt problem. Om brukeren ikke finner Safari levelig, da er det Apple sitt problem. Fyren i videoen sier simpelten at han liker Dolphin bedre, ikke at han aldri kan bruke Safari. Man kan si at Apple burde legge til rette for tredjepartsprogrammer, men det er som sagt en nisje som de ikke bryr seg om. Folk liker Safari stort sett, og det er Android som har hatt en dårlig nettleser i laaang tid som har skapt en stor fremvekst av alternative løsninger.

 

4. There is an app for that. Alle vet at det finnes apps for alt og alle vet at det finnes flere typer nettlesere i AppStore. Så dette er ingenting annet enn unskyldninger i fra deg. Er det så enkelt å sende alle til AppStore om dem skal ha noe som dere hele tiden sier, så skal det vel ikke være noe problem for dem å finne en stakkars nettleser.

 

Det du gjør nå er å stempler alle nybegynnere som komplette idioter her.

De er ikke idioter, men alternative nettlesere er en nisje for powerbrukere, ikke for folk som finner safari ikke helt optimal for nettlesning. En brukervennlig løsning er å gi deg noe bra i utgangspunktet, slik at behovet for å søke alternativer er mindre.

 

5. Er bruksmønsterer for en nybegynner som skal kopiere en adresse i fra en web side til Google Maps f.eks noe annerledes enn det han i filmen gjør?

 

Nope, som jeg sa over i svar nummer 1, så ville en nybegynner ha prøvd å kopiere den adressen på samme måte som han i filmen viser.

 

Eller hvordan ville du har gjort det?

At dette er brukermønsteret av en nybegynner til å begynne med har jeg enda å få se. Om man skal finne noe går jeg til Maps. (edit: eller Google)

 

 

 

6. Jepp, en video som ikke viser meninger, men faktaene bak brukervennligheten i iOS. Er mye forskjell på disse tingene her. Meninger og faktaer er 2 forskjellige tng.

Det er brukermønster som han har funnet på, og som han har som preferanser. Det at de ikke oversettes til iOS kan jeg skjønne er frustrerende, men det er som en fyr som banner og steiker for at man ikke har IE i OSX, fordi man liker det bedre. Brukemønsteret er faktisk, men det er basert på hans meninger. Jeg mener at widgets er bullshit, og det er fakta. :p

 

7. Å sette opp sin telefon etter sitt eget ønske vill alltid gjøre bruken hver dag MYE enklere. At du ikke skjønner dette er jo til å facepalme gang på gang over.

 

 

Dem som kjøper en iPhone har ingen valg dem kan gjøre når det kommer til å sette opp sin telefon etter sine ønsker. Da vil dem jo automatisk si at det er jo greit for dem at det er sånn. Men hadde dem samtidig fått prøvd en Android telefon og sett hvor lekende lett det er å sette opp sin Android telefon med kun en home launcher i fra Play Store, så tror jeg enormt mange flere hadde valgt en Android mobil.

 

De fleste i dag kjøper en iPhone fordi det er overhypet og fordi mange sier at en iPhone er så AMAZING og INCREDIBLE og vil da tro i all tro på at det er en så bra mobil som folk sier.

 

Det blir å legge ansvar for brukeropplevelsen over på brukeren, det er ikke slik Apple opererer. Enten så liker du det Apple lager og gir, så kan du kjøpe det, eller du kan ikke like det å gi beng - eller kjefte på internet på folk som liker det.

 

Man kan som Linux-folk har sagt i tiår at: "Om du bare setter deg inn i det, så får du det akkurat slik du vil" og se om det overbeviser noen om at produktet er bedre. Men det du prøver på er ikke å få vanlige brukere til å få det bedre, du prøver å få vanlige brukere til å bli powerbrukere og så ha det "bedre".

 

Fordi den som følger med telefone, være seg iOS eller android, er god nok for 99% av brukerne. Det er bare superbrukere slik som deg som har interesse av 3.parts browsers.

Dette er synsing. En god del vil kanskje bruke Safari siden Apple tvinger alle til å bruke den siden Apple ikke tillater konkuranse og ikke lar andre nettlesere som er MYE bedre til å bli lagt ut på AppStore.

Apple tvinger ingen til å bruke noe som helst, du kjøper hvilken dings du vil. Apple lager reglene for sine ting - for sine egne grunner. At det er nettlesere som blir nektet som er MYE bedre? Det er synsing det.

 

Det har lite og ingenting med tvang å gjøre at folk bruker Safari på iOS eller IE på Windows, det har med at folk ikke bryr seg sterkt til eller fra til å lære og lete etter andre løsninger. Og sett på hvordan powerbrukere kan oppføre seg rundt disse tingene så tror jeg den menige mann er lykkeligere for det.

 

Men ta Opera Mini f.eks. Er ikke denne nettleseren enormt populært på iOS da?

Nei.

 

Er det tilfelle, så har jeg jo rett i det jeg sier om andre nettlesere.

Så du har ikke rett.

 

Akkurat, jeg tror du ser poenget mitt i det jeg skal ha frem. Brukervennligheten synker til botten av havet med slike ting i iOS.

Om kroneksempelet ditt er dette Maps-tullet, så faller kortslottet ditt av et argument med andre setning av denne posten.

Endret av Trynemjoel
  • Liker 5
Lenke til kommentar

@Trynemjoel

 

1. Ja det er sant, men om du tar deg tid å høre på hva han faktisk mener, så ser du det at han klager på at man ikke får opp tidligere søk når man søker i iOS. Dette gjør man i Android. Dette er hovedgrunnen for dette i filmen.

 

Vel, mange vil jo bruke en nettside og finne informasjon om forskjellige plasser. Og vil dem da kopiere denne adressen i fra denne web siden, hva gjør dem da?

 

Klør seg i hode og tar til takke med Safari som er elendig?

 

2. Nei, en hvilken som helst bruker på iOS vil bruke alternative nettlesere på samme måte som at Dolphin Browser HD er lastet ned 50 millioner ganger på Play Store som igjen er 1/8 del av den totale mengden som bruker Android på mobiltelefoner og tablets.

 

Så du må ikke komme å si at folk ikke vil bruke alternative nettlesere / programmer.

 

Hva med Google Chrome beta nettleseren som kun funker på Android 4.0.x?

 

Hvor mange enheter finnes det ute nå som har Android 4.0.3?

 

Akkurat, det er ytterst få, men samtidig er Google Chrome Beta laster ned over 1 million ganger. Tror du ser mitt poeng her på at folk definitivt vil bruke noe annet så lenge det er lett tilgjengelig.

 

3. Hvordan kan dem vite denne adressen uten å måtte finne denne plassen i nettleseren / web siden?

 

Om dem er på nettet å søker etter en kino, så må dem jo få den adressen i fra nettleseren over til Google Maps på en enkel måte.

 

Mange bruker Filmweb.no for å finne en film og finne hvilken kino som kjører filmen. Og da vil dem jo sikkert finne adressen til den kinoen på Filmweb.no sin side og få det over til Google Maps for å se hvor man må kjøre for å komme til kinoen.

 

Å bruke unskyldningen at folk vil bruke et GPS program for å søke etter plasser (som igjen er 50000 ganger mere komplisert en å bare søke etter kinoer på en web side som Gule Sider f.eks) er en vanvittig dårlig unnskyldning.

 

4. Igjen, hvordan ville du ha gått frem å få en adresse i fra en web side etter å ha søkt etter en adresse til en kino da?

 

Hva ville du ha gjort om du var på Gule Sider / Finn.no sin web side å søkte etter en plass?

 

Jo, da må du da skrive ned adressen på papir eller huske hele adressen i hode. For Safari lar deg ikke kopiere den adressen du får opp etter å ha søkt etter det du vil.

 

Igjen, at dere ikke ser problemet her et latterlig morsomt.

 

5. Her viser du jo helt klart at du ikke har snøring på det du snakker om. For det første. Opera Mobile finnes til Android som ER en fullverdig nettleser. Hvorfor finner du kun Opera Mini (i fra Opera) som IKKE er en fullverdig nettleser på AppStore da?

 

Jo, grunnen til det er fordi Apple ikke tillater andre i å lage nettlesere til iOS som ER bedre enn Safai siden Apple hater alt som heter konkuranse.

 

Dermed så sitter alle med iOS med sjegget i postkassen med at iOS og Safari osv osv er så forbanna begrenset at man ikke en gang kan gjøre enkle ting som å kopiere en helt vanlig adresse i fra nettleseren f.eks.

 

At dere ikke skjønner dette er helt utrolig.

 

6. Dere stempler dem jo som idioter med måten dere forklarer at dem bruker mobilene sine. Det høres ut som at dem er født i går og ikke vet noe som helst om hva en mobiltelefon er.

 

Alternative nettlesere er ikke noe nisje for powerbrukere. Alternative nettlesere er for dem som vil ha en god nettleser. Safari er ikke en god nettleser siden den er så begrenset.

 

7. Så du mener at folk ikke bruker Gule Sider / Finn.no på websidene demmes for å søke etter adresser osv?

 

HAHAHAHAHAHAHAHAAAAAA, er det mulig å drite seg så fullstendig ut her?

 

8. Er ikke bruksmønsteret som er poenget her. Er hvordan man ville ha gått frem for å få en enkel ting til. Hvordan ville du ha gått frem for å få denne linken i fra denne e-posten han har over til Dolphin Browser uten å måtte kopiere linken og så lukke e-post programmet først?

 

Akkurat, det er ikke mulig, så han har jo et poeng i det han sier. Han viser enkelt at ting med iOS er MYE vanskeligere når det ikke er mulig å gjøre det på noen andre måter enn det han forklarer / viser.

 

Kanskje dere skal starte med å forklare hvordan dere ville ha gjort det på en ENKLERE og raskere måte enn det han i filmen gjør?

 

Oh wait, det er ikke mulig. Dermed har jeg et poeng med min tråd.

 

9. Men uansett så vil valgmuligheter og frihet ALLTID gjøre ting MYE mere brukervennlig. Dette er hva dere ikke skjønner. Selv om iOS er helt ok i brukeropplevelse som det er out of the box, så forhindrer det fortsatt ikke at sannheten at brukeropplevelsen vil ALLTID være mye bedre på Android så lenge man kan gjøre det man kan på Android.

 

Hadde en bruker satt av 10 minutt maks for å sette opp Android telefonen sin etter hannes ønske, så kan jeg garantere at han ville synes at Android telefonen hadde vært mye lettere å bruke siden han ville ha spart seg en masse ekstra klikk på mobilen i løpet av en dag.

 

I løpet av en dag så må du trykke minst 3 ganger mere på en iOS enhet enn det man må med en Android enhet, selv på en stock Android enhet. Dette er ingenting å nekte på med at jeg har brukt iOS over lengere perioder med at jeg har mange kompiser med iOS enheter som har latt meg få prøve disse iOS enhetene.

 

Min nærmeste kompis har en iPhone 4 og en iPad 2. Så tror jeg er erfaren nok til å vite hvor mye mere att og fram det er med iOS.

 

10. Kan jeg spørre deg om en liten morsom ting?

 

Hva er vitsen med AppStore om folk ikke bruker noe annet en det som kun er stock på iOS enhetene?

 

AppStore er veldig populært og ALLE bruker det. Hvilken unskyldning har dere for at ingen ville bruke noe annet enn Safari når andre nettlesere er så lett tilgjengelig i AppStore?

 

Igjen, alt dette er kun unskyldninger i fra deg kun for å gjøre damage control.

 

11. Har du noen bevis for at Opera Mini ikke er populært?

 

Opera Min er svært populært til Android som du kan se her, så hvorfor skulle det ikke være svært populært til iOS da?

 

Stock browseren i Android er jo mye bedre enn Opera Mini, men alikavel er Opera Mini SVÆRT populært.

 

Igjen, synsinger og unskyldninger.

 

12. Jaha?, se over på punkt nummer 11 på hvorfor jeg har mere rett i det jeg sier.

 

13. Maps eksempelet er jo bare en av tingene. Hva med dette e-post greia?

 

Hva med dette søke greia i iOS som ikke viser tidligere søk?

 

Hva med dette å kunne velge default nettleser eller noe annet?

 

Hva med at en hel haug med ikoner i iOS som kan gjøre mange brukere frustrerte med at det blir rothelvette av å ha så mye apps i en klynge?

 

Hva med at iOS har tilbake knappene på noen programmer på andre plasser enn det andre programmer har sine tilbake knapper?

 

Tror du ikke at dette gjør ting værre for brukeren?

 

Igjen, når du kan komme med konkrete bevis som sier at det brukeren i filmen gjør er feil og at det jeg sier er feil, så skal jeg begynne å ta dere mere seriøst. Men slikt det er nå så er det sider etter sider med unskyldninger og damage control.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg giddder ikke lese 9 sider her med fanboy svar fra begge sidene av drakampen, men vil bare si at jeg som MobilNerd liker alle WP, Android og Ios. Skal jeg velge til meg selv så vet jeg ikke hva jeg ville sette først, det kommer helt ann på hvilken dag og hvilket bein jeg har stått opp med.

 

Jeg synes alt man kan gjøre med Android er supert, jeg liker enkelheten og speeden til Ios og WP. Så jeg klarer ikke helt å velge.

 

MEN... Skal jeg anbefale en telefon til en som ikke eier interesse av å fikle og finne utav ting på så må man spørre hva mer er viktig for brukeren. Vil den brukeren ha masse fancy apps i tillegg til en telefon så ber jeg de om å velge Ios. Skal de kun ha en telefon til å ringe, sms, facebook og litt surfing ber jeg de kikke på WP fordi de kan få en ok telefon ganske så mye rimeligere enn Apple produktene er.

 

Du kan si hva du vil, men før du har tatt deg tida til å finne ut hvordan Android funker er den ikke like enkelt utav boksen som WP og Ios. Men Android har mye mer fete ting å leke med hvis du har den interessen. For mange av oss som bruker tid på mobil, og på sider som dette for å lese og fordi vi er oppriktig interessert så kan det godt hende at Android er det absolutt mest artige og fikleverdige oset, men sånn er ikke alle. Og jeg er som sagt jaggu ikke sikker på om jeg ville velge Android uansett ;-).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@rynemjoel

Lær deg å bruke sitater, det gjør det lettere å følge lengre svar på lengre innlegg.

 

1. Ja det er sant, men om du tar deg tid å høre på hva han faktisk mener, så ser du det at han klager på at man ikke får opp tidligere søk når man søker i iOS. Dette gjør man i Android. Dette er hovedgrunnen i filmen.

Jeg fant det å være en bisetning, men ser at det er nyttig for søk, som er hvorfor denne funksjonen finnes i søkefeltet til Safari. Finner dog ikke dette mindre "brukervennlig"

 

Vel, mange vil jo bruke en nettside og finne informasjon om forskjellige plasser. Og vil dem da kopiere denne adressen i fra denne web siden, hva gjør dem da?

Jeg har allerede sagt at dette er en funksjon som er god i Dolphin, eller Android sin browser, hvem en som gjør det. Mobile Safari bruker enkle HTML-lenker til Google Maps som referanse for å åpne lenker i Maps - få se om slik funksjonalitet kommer, om det ikke er patentert.

 

Klør seg i hode og tar til takke med Safari som er elendig?

Hvem sier det er elendig?

 

2. Nei, en hvilken som helst bruker på iOS vil bruke alternative nettlesere på samme måte som at Dolphin Browser HD er lastet ned 50 millioner ganger på Play Store som igjen er 1/8 del av den totale mengden som bruker Android på mobiltelefoner og tablets.

 

Så du må ikke komme å si at folk ikke vil bruke alternative nettlesere / programmer.

 

Hva med Google Chrome beta nettleseren som kun funker på Android 4.0.x?

 

Hvor mange enheter finnes det ute nå som har Android 4.0.3?

 

Akkurat, det er ytterst få, men samtidig er Google Chrome Beta laster ned over 1 million ganger. Tror du ser mitt poeng her på at folk definitivt vil bruke noe annet så lenge det er lett tilgjengelig.

Jeg vet ikke tallene for iOS, du gir meg tall for Android, som jeg nevner har hatt problem med en klagebrydd nettleser ganske lenge. Først med ICS har den fått bedre omtale.

 

Men, nedlastinger er ikke bruk, så vis meg gjerne nettstatestikk som underbygger dette at alternative nettlesere er noe annet enn en nisje som Apple ikke har noe god grunn til å rette oppmerksomhet og ressurser til.

 

3. Hvordan kan dem vite denne adressen uten å måtte finne denne plassen i nettleseren / web siden?

 

Om dem er på nettet å søker etter en kino, så må dem jo få den adressen i fra nettleseren over til Google Maps på en enkel måte.

 

Mange bruker Filmweb.no for å finne en film og finne hvilken kino som kjører filmen. og da vil dem jo sikkert finne adressen til den kinoen på Filmweb.no sin side og få det over til Google Maps for å se hvor man må kjøre for å komme til kinoen.

 

Å bruke unskyldningen at folk vil bruke et GPS program for å søke etter plasser (som igjen er 50000 ganger mere komplisert en å bare søke etter kinoer på en web side som Gule Sider f.eks) er en vanvittig dårlig unnskyldning.

Om du søker på "et firma", vil den finne det firmaet sin lokasjon nær deg, du trenger ikke en adresse for å slå det opp i Maps, det er som hvilket som helst søk i Google Maps.

 

Noe sier meg du ikke har prøvd dette. Om du lander på en Google Maps-side i Safari, kan du trykke "Get Directions" og den vil starte Maps appen og kalkulere ruten fra din nåværende posisjon.

 

 

4. Igjen, hvordan ville du ha gått frem å få en adresse i fra en web side etter å ha søkt etter en adresse til en kino da?

 

Hva ville du ha gjort om du var på Gule Sider / Finn.no sin web side å søkte etter en plass?

 

Jo, da må du da skrive ned adressen på papir eller huske hele adressen i hode. For Safari lar deg ikke kopiere den adressen du får opp etter å ha søkt etter det du vil.

 

Igjen, at dere ikke ser problemet her et latterlig morsomt.

Om nettsiden har en Gmapslenke er det å trykke på den, Gulesider har integrert kart for å vise vei, så det er ikke et problem, appene til Gulesider eller 1881 er integrert med Maps.

 

5. Her viser du jo helt klart at du ikke har snøring på det du snakker om. For det første. Opera Mobile finnes til Android som ER en fullverdig nettleser. Hvorfor finner du kun Opera Mini (i fra Opera) som IKKE er en fullverdig nettleser på AppStore da?

 

Jo, grunnen til det er fordi Apple ikke tillater andre i å lage nettlesere til AppStore som ER bedre enn Safai siden Apple hater alt som heter konkuranse.

 

Dermed så sitter alle med iOS med sjegget i postkassen med at iOS og Safari osv osv er så forbanna begrenset at man ikke en gang kan gjøre enkle ting og kopiere en helt vanlig adresse i fra nettleseren.

 

At dere ikke skjønner dette er helt utrolig.

Apple har sine regler for utvikling - og med god grunn.

 

Du snakker om at Opera er bedre som om det er en sannhet av noe slag, men anklager andre for å bare synse? Hykler.

 

Hvor har du det fra at Apple hater konkurranse? Du ser ingen andre grunner for å ikke tillate folk å utvikle dyptgående nettlesere? Om så er du blind for andres posisjon.

 

Ja, om du kjøpte en løsning du ikke liker, så er du ganske screwed. Med android kan man kanskje trøste seg med at man nå kan stille seg inn til noe som man liker på noen timer, men det er en mager trøst for en vanlig bruker.

 

6. Dere stempler dem jo som idioter med måten dere forklarer at dem bruker mobilene sine. Det høres ut som at dem er født i går og ikke vet noe som helst om hva en mobiltelefon er.

 

Alternative nettlesere er ikke noe nisje for powerbrukere. Alternative nettlesere er for dem som vil ha en god nettleser. Safari er ikke en god nettleser siden den er så begrenset.

Jeg forklarer hvordan brukere flest behandler telefonene sine, det er du som stempler dem som idioter for det.

 

Hvem sier det? En powerbruker kanskje? Brukere selv virker ikke veldig brydd med hvordan Safari fungerer og bruker den ofte. iOS står faktisk for 2/3 av Google sin søketrafikk.

 

7. Så du mener at folk ikke bruker Gule Sider / Finn.no på websidene demmes for å søke etter adresser osv?

 

HAHAHAHAHAHAHAHAAAAAA, er det mulig å drite seg så fullstendig ut her?

Har ingen personlig erfaring til å tilsi det, har du noen tall du vil dele?

 

8. Er ikke bruksmønsteret som er poenget her. Er hvordan man ville ha gått frem for å få en enkel ting til. Hvordan ville du ha gått frem for å få denne linken i fra denne e-posten han har over til Dolphin Browser uten å måtte lukke e-post programmet først?

 

Akkurat, det er ikke mulig, så han har jo et poeng i det han sier. Han viser enkelt at ting med iOS er MYE vanskeligere når det ikke er mulig å gjøre det på noen andre måter enn det han forklarer / viser.

 

Kanskje dere skal starte med å forklare hvordan dere ville ha gjort det på en ENKLERE og raskere måte enn det han i filmen gjør?

 

Oh wait, det er ikke mulig. Dermed har jeg et poeng med min tråd.

En powerbruker har problemer med å gjøre hva han vil i iOS, dumt, for ham. Resten av brukere kan være likeglad selv om denne personen ikke får viljen sin, så han kan ha det fint med Android om han liker det bedre. Apple tror jeg ikke bryr seg om akkurat denne bruken.

 

9. Men uansett så vil valgmuligheter og frihet ALLTID gjøre ting MYE mere brukervennlig. Dette er hva dere ikke skjønner. Selv om iOS er helt ok i brukeropplevelse som det er out of the box, så forhindrer det fortsatt ikke at sannheten at brukeropplevelsen vil ALLTID være mye bedre på Android så lenge man kan gjøre det man kan på Android.

 

Hadde en bruker satt av 10 minutt maks for å sette opp Android telefonen sin etter hannes ønske, så kan jeg garantere at han ville synes at Android telefonen hadde vært mye lettere å bruke siden han ville ha spart seg en masse ekstra klikk på mobilen i løpet av en dag.

 

I løpet av en dag så må du trykke minst 3 ganger mere på en iOS enhet enn det man må med en Android enhet, selv på en stock Android enhet. Dette er ingenting å nekte på med at jeg har brukt iOS over lengere perioder med at jeg har mange kompiser med iOS enheter som har latt meg få prøve disse iOS enhetene.

Jeg har til gode å se en ikke-powerbruker gjøre stort mer enn å konfigurere en Facebook-app på telefonen sin før man går tilbake til å gjøre akkurat hva man pleier. Denne trangen til å "tweake" er en powerbrukers egenskap, ikke noe den menige personen trenger. En god løsning ut av boksen er alt folk flest trenger - og det er det som gir gode salgstall for Apple, folk får en god opplevelse, og deler den med andre.

 

Disse ekstra stegene er ikke merkbare for folk som har det gøy eller greit når de gjør det. En powerbruker på data kan snakke hull i hodet på folk på hvor mange klikk og tid de kan spare på å bruke browser X, lage shellscript og slette Hotmail - men folk bryr seg ikke, eller bryr seg ikke nok.

 

 

Min nærmeste kompis har en iPhone 4 og en iPad 2. Så tror jeg er erfaren nok til å vite hvor mye mere att og fram det er med iOS.

Erfaring med iOS skjer med å bare være nær noen som eier en? Kult.

 

10. Kan jeg spørre deg om en liten morsom ting?

 

Hva er vitsen med AppStore om folk ikke bruker noe annet en det som kun er stock på iOS enhetene?

 

AppStore er veldig populært og ALLE bruker det. Hvilken unskyldning har dere for at ingen ville bruke noe annet enn Safari når andre nettlesere er så lett tilgjengelig i AppStore?

 

Igjen, alt dette er kun unskyldninger i fra deg kun for å gjøre damage control.

Appstore ble pop for funksjonalitet utover disse kjernefunksjonene du nevner. Top apps er ikke browsere, det er spill, nyhetslesere, sosiale nettverk apps osv.

 

11. Har du noen bevis for at Opera Mini ikke er populært?

 

Opera Min er svært populært til Android som du kan se her, så hvorfor skulle det ikke være svært populært til iOS da?

 

Stock browseren i Android er jo mye bedre enn Opera Mini, men alikavel er Opera Mini SVÆRT populært.

 

Igjen, synsinger og unskyldninger.

Nedlastinger er ikke bruk - men vis gjerne nettstats som viser at dette ikke er tilfellet. For jeg har stats som viser at Opera Mobile(korrigert) er 0.58% av mobilbrowsere, og at Safari(52,99%) har nesten 100 ganger mere bruk. Forklar det hvordan du vil. Mini har sterkere tall med 20,7%, men er tross alt spredd på de fleste platformer. Vet ikke hvor mye av dette tilegnes iOS. Kanskje det meste er Android , for den nettleseren er merkverdig lav for en platform som har større brukertall enn iPhone.

 

Og det at den skulle være populær slakter vel ditt eget argument at Android sin egen nettleser er bedre, gjør det ikke?

 

13. Maps eksempelet er jo bare en av tingene. Hva med dette e-post greia?

 

Hva med dette søke greia i iOS som ikke viser tidligere søk?

 

Hva med dette å kunne velge default nettleser eller noe annet?

 

Hva med at en hel haug med ikoner i iOS som kan gjøre mange brukere frustrerte med at det blir rothelvette av å ha så mye apps i en klynge?

 

Hva med at iOS har tilbake knappene på noen programmer på andre plasser enn det andre programmer har sine tilbake knapper?

 

Tror du ikke at dette gjør ting værre for brukeren?

 

Igjen, når du kan komme med konkrete bevis som sier at det brukeren i filmen gjør er feil og at det jeg sier er feil, så skal jeg begynne å ta dere mere seriøst. Men slikt det er nå så er det sider etter sider med unskyldninger og damage control.

Det er ikke vår jobb å motbevise alt du og denne videoen sine påstår er synonyme med menige brukere sin oppfatning og opplevelse, det får du vise frem selv hvor godt grunnlag du har for å påstå dette annet enn at "Denne fyren i videoen synes jo dette og han er en bruker!".

 

Dette er en powerbrukers frustrasjon. Men det er jo blitt poengtert at dette har blitt forklart for deg før, så jeg tviler jeg vil nå frem selv.

Endret av Trynemjoel
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det jeg synes er interessant med denne tråden er alle som etter å ha sett denne videoen fortsatt på død og liv mener at ios er lettere i bruk enn annet. Ser man helt objektivt på videoen, kan det ikke være tvil om at Android er lettere å bruke på de områdene som påpekes...så kan man selvfølgelig ha sin subjektive mening, og være fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Det jeg synes er interessant med denne tråden er alle som etter å ha sett denne videoen fortsatt på død og liv mener at ios er lettere i bruk enn annet. Ser man helt objektivt på videoen, kan det ikke være tvil om at Android er lettere å bruke på de områdene som påpekes...så kan man selvfølgelig ha sin subjektive mening, og være fornøyd med det.

Tingen er at brukercasen er rar, men jo, gitt brukercasen er Android bedre.

 

Dolphin får dypere integrering i Android enn i iOS og får økt funksjonaliet. Men disse er eksempler brukeren selv har plukket ut, så det er jo ikke noe som kan brukes til å generalisere at det og det operativsystemet er bedre enn det andre. Det er det man "diskuterer".

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har ved flere anledninger hatt små konkurranser mot iphone "leiren" der vi har valgt 10 oppgaver som skal løses på kortes mulig tid... typiske oppgaver som ta et bilde poste det på facebook, finne nr til en pizza-shappe, laste ned og instl. Apper eller spill osv.. det er til dags dato ikke en med iphone som er i nærheten av tiden.. vi har en top ti liste hengende på kontoret, 5 første plassene er android..

 

Videoen beviser vel ikke at android er mer brukervenlig, men alle er vel enige om at det beviser at android er et mye mer effektivt os:-)

Lenke til kommentar

Har ved flere anledninger hatt små konkurranser mot iphone "leiren" der vi har valgt 10 oppgaver som skal løses på kortes mulig tid... typiske oppgaver som ta et bilde poste det på facebook, finne nr til en pizza-shappe, laste ned og instl. Apper eller spill osv.. det er til dags dato ikke en med iphone som er i nærheten av tiden.. vi har en top ti liste hengende på kontoret, 5 første plassene er android..

 

Videoen beviser vel ikke at android er mer brukervenlig, men alle er vel enige om at det beviser at android er et mye mer effektivt os:-)

 

At noen med android klarer å finne fram et nr raskerere enn en med iOS betyr jo såklart at android er best. Jeg vil faktisk tro at en vakker dag i framtiden så vil android, av seg selv, ikke ved hjelp av brukeren, finne en kur mot kreft og HIV/aids samt gi fred til resten av verden. Så effektiv er android.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har ved flere anledninger hatt små konkurranser mot iphone "leiren" der vi har valgt 10 oppgaver som skal løses på kortes mulig tid... typiske oppgaver som ta et bilde poste det på facebook, finne nr til en pizza-shappe, laste ned og instl. Apper eller spill osv.. det er til dags dato ikke en med iphone som er i nærheten av tiden.. vi har en top ti liste hengende på kontoret, 5 første plassene er android..

 

Videoen beviser vel ikke at android er mer brukervenlig, men alle er vel enige om at det beviser at android er et mye mer effektivt os:-)

Det er jo som denne "Smoked By Windows Phone Challenge" MS har i USA for tiden. Brukervennlighet, eller mer abstrakt brukeropplevelse er et mer kompleks konsept enn bare hastighet av å gjøre ting. De første maskinene for eksempel måtte ha en forsinkelse i responsen på inputen man ga på for eksempel et mattespørsmål, for at mennesker ville stole på svaret de fikk.

 

Så, det går til mitt første innlegg i tråden, betydningen av brukervennlighet og hvordan man måler det. Denne tråden tror jeg ikke har et godt utgangspunkt til å besvare noen av delene.

 

Jeg argumenterer ikke for at iOS ikke har noen mangler for min bruk, men jeg ser at Apple ser på et større bilde enn det lille hjørne av powerbrukere jeg sitter i - og at løsningene da gjerne ikke er de mest effektive eller de første til å komme ut. Copy-Paste og Notification Center er jo et par.

Endret av Trynemjoel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sa dette: Han som laget den videoen er en superbruker.

 

Ja og så?, han viser helt enkelt på hvordan en helt vanlig bruker ville ha gått frem for å bruke en telefon. Joda brukeren er sikkert en superbruker, men det forander jo ikke på faktaene at iOS er vanskelig og klumsete å bruke i fra det videoen viser.

 

Har du noen videoer og beviser som kan motsi det jeg / brukeren i videoen sier her?

Du bruker to linjer på å vise at du ikke har lest noe av det jeg har skrevet. Han viser overhode ikke hvordan en vanlig bruker går frem. han viser hvordan han selv går frem, som en superbruker, for å bruke telefonen.

 

Det er som å be en jagerflypilot vise hvordan man enkelt flyr en F16, og så hevde at dette også gjelder for en som nettopp har tatt småflylappen.

 

En superbruker kan aldri forklare hvordan en normal bruker går frem. Fordi han har alt for mye kunnskap om systemet.

 

 

 

Så sier du dette: Han veldig interesert i telefoner.

 

Har det noe med saken å gjøre på hvordan iOS fungerer?

Fordi han vet mer enn 99% av brukerne. Altså er ikke hans opplevelse gjeldenede for 99% av folk.

 

Så sa du dette: Han er derfor helt uegnet til å uttale seg om brukervennligheten til en telefon.

 

Feil. Han har all sin rett til å kunne uttale seg på hvordan vanlig bruk på iOS og Android er. Fungerer disse tingene som han gjør i iOS i filmen noe annerledes om det er en newb som bruker en iOS telefon?

Det gjør de! Funksjonene er der fremdeles, men en newb vil overhode ikke bruke dem på samme måte, om i det hele tatt.

 

Så sier du dette: Desuten så kommer han ikke med en dritt av bevis. Ingenting! Et bevis i en slik sammenheng vil bety en forskningsrapport på brukervenlighet på hånholdte enheter.

 

Jo han beviser jo hvor vanskelig iOS er å bruke. Fungerer iOS noe annerledes for deg om du vil bruke KUN Dolphin Browser f.eks som nettleser enn det det gjør for han i filmen?

En vanlig bruker vet ikke at det er noe som heter dolphin. Han vet knapt va en browser er. En vanlig bruker vil at internett skal komme opp når han trykker på linken. Han vil bruke internett, ikke en eller annen app. Slike valg er forvirrende!

 

Så sa du dette: Han har overhode ingen forutsetninger for å avgjøre om den telefonen er brukervennlig for andre, knapt nok for han selv.

 

Så lenge han viser enkelt på hvordan iOS fungerer så har han all sin rett i å si om iOS er vanskeligere eller enklere å bruke enn Android.

For ørtende gang. Han viser hvordan hans brukermønster fremstår på iOS og Android. Han har et android tilpasset brukermønster, selfvølgelig blir det problemer på iOS.

 

 

Er jo dette hele tråden handler om, nemlig brukervennligheten bak det hele og ikke på hva en hver enkel person synes. Er jo på hvordan OS'ene i seg selv fungerer som er hele poenget her. Du kan synes hva du vil, men det skjuler jo ikke faktaene på det som blir vist i filmen at ting er MYE mere komplisert i iOS.

Likevell bruker du EN video, med meningene til EN person som fasit?

Er du seriøs? Det blir bare for dumt.

 

 

Så til slutt sier du dette: Så, mulighet til å endre på ting er ikke bra brukervennlighet. Flesteparten av brukerne vil ikke forandre noe, eller gjøre det mye værre.

 

Feil. Å kunne endre på ting gjør at du kan sette opp telefonen etter DITT ønske som effektiviserer bruken på telefonen gjennom dagen er ALLTID en STOR fordel. Regner med at du så de 2 bildene som jeg tok i Android på min Galaxy S II over?

 

Der ser du hvor enkelt jeg har satt opp telefonen min. Har en Windows logo jeg trykker på for å få opp alle programmene. Har en notificatin bar som jeg kan sette opp selv som gjør at jeg kan gå inn i Wi-FI, Data, Bluetooth, og GPS instillingene med kun ett trykk.

Og igjen forstp du ingenting av det jeg skrev. At du har laget dit eget UI gjør ikke at det er bedre, det betyr at det er tilpasset dine vaner, og UVANER.

 

Uansett, så er denne custom greia di noe 0,1% av brukerne gjør. De 99,9% andre vet ikke hva en ROM er.

En superbruker kan ikke vise hvordan en vanlig forbruker kan gjøre det fordi han vet for mye??? En personlig trener kan ikke vise en utrent person hvordan han trener fordi han vet for mye...noe som skurrer?
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...