Gå til innhold

iOS ikke så brukervennlig alikavel?


Anbefalte innlegg

Så er det noen man skal klage på så er det teleoperatørene som lager denne suppa. Teleoperatørene kan tenke på brukerne sine og la være med å fylle Android med søppel selv om det er mulig.

 

Igjen, jeg snakker ikke om søppel, men oppdateringer. Google kan fint presse operatørene til å gi ut oppdateringer oftere, uten å «låse ned Android».

 

 

Ser du at batteriet på Windows 7 laptop'er tømmes på null komma niks da?

 

Tullete sammenligning. Multitasking på en bærbar datamaskin er noe helt annet enn på en smarttelefon.

 

 

Nemlig, det at programmet kjøres i bakgrunnen har lite å si. Du vil kanskje få 3-5% lengere batteritid med å ikke ha skikkelig multitasking som det er i iOS f.eks.

 

Har du kilder på dette, eller er det ren synsing?

1. Før Samsung kunne oppdatere Samsung Galaxy S II til Android 4.0.3, så måtte dem oppdatere sin Android versjon med sine programmer og Home Launcher. Og det tok jo noen måneder for dem å gjøre dette etter at Android 4.0.3 var sluppet.

 

Hadde Samsung kun laget TouchWiz og ikke noe annet, så hadde dem kun trengt noen få dager på å oppdatere Android 4.0.3 til Galaxy S II. Men siden dem skulle ha med det andre tullet, så tok det mye lengere tid.

 

Så hvem skal vi klage på da?

 

Google eller Samsung?

 

2. Dette er testet med min Sony Ericsson XPERIA X10 telefon. Jeg har kjørt med en helt ren Android versjon uten at jeg har installert et eneste program på telefonen for å se hvor lenge batteriet varte. Når det var gjort, så installerte jeg alle de 100+ programmene jeg hadde på telefonen og startet mange av programmene og satt dem opp og greier og så kjørte telefonen i standby for å se hvor lenge batteriet holdt.

 

Batteriet holdt nesten like lenge her.

 

Så multitaskingen som er i Android har lite å si på batteriet. Det som har noe å si er om du hele tiden avslutter det ene programmet (Android Services og andre ting som man egentlig ikke burde avslutte) etter det andre når Android da igjen starter opp programmene igjen.

 

Bruker du den vanlige "Oppgavebehandleren" og avslutter de siste programmene du har brukt, så har det ingenting å si.

 

Bare for å ta for meg to korte ting på videoen jeg syns han gjør unødvendig tungvindt.

Når han skal åpne en link fra mailen han fikk velger han å trykke på linken, som så åpner seg i Safari, før han kopierer linken fra Safari før han igjen går inn i sin foretrukne nettleser.

Det er faktisk mulig å kopiere linken rett fra mailen ved å trykke på og holde inne i et sekund. Deretter kan han gå rett inn i sin foretrukne leser.

Når han skal søke sier han at han må "swipe all the way to the left". Hvis han føler for å forbrenne 0,00003 kalorier mindre, kan han enkelt trykke på hjem-knappen to ganger for å komme til samme sted.

Just sayin'. Jeg syns han gjør ting unødvendig tungvindt for seg selv.

Er fortsatt veldig tungvindt å gjøre det slikt i iOS over hvordan man gjør det på Android.

 

Dere er enig i dette sant?

 

Og poenget til dette han snakket om søke greia i filmen var at man ikke får opp tidligere søk osv når man søker etter noe i iOS. Når man skal søke etter noe i Android, så får du opp tidligere søk som du har gjort. Var det han klaget over i iOS på i hovedsak.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvem skal vi klage på da?

 

Google eller Samsung?

 

Begge.

 

 

Så multitaskingen som er i Android har lite å si på batteriet. Det som har noe å si er om du hele tiden avslutter det ene programmet (Android Services og andre ting som man egentlig ikke burde avslutte) etter det andre når Android da igjen starter opp programmene igjen.

 

Jeg ønsker fortsatt et eksempel på situasjoner hvor slik multitasking er nødvendig.

 

 

Og poenget til dette han snakket om søke greia i filmen var at man ikke får opp tidligere søk osv når man søker etter noe i iOS. Når man skal søke etter noe i Android, så får du opp tidligere søk som du har gjort. Var det han klaget over i iOS på i hovedsak.

 

Hvilket søk? Søk som i Spotlight (søk på telefonen etter meldinger, kontakter, osv.), eller søk i f.eks. Safari?

Lenke til kommentar

Så hvem skal vi klage på da?

 

Google eller Samsung?

 

Begge.

 

 

Så multitaskingen som er i Android har lite å si på batteriet. Det som har noe å si er om du hele tiden avslutter det ene programmet (Android Services og andre ting som man egentlig ikke burde avslutte) etter det andre når Android da igjen starter opp programmene igjen.

 

Jeg ønsker fortsatt et eksempel på situasjoner hvor slik multitasking er nødvendig.

 

 

Og poenget til dette han snakket om søke greia i filmen var at man ikke får opp tidligere søk osv når man søker etter noe i iOS. Når man skal søke etter noe i Android, så får du opp tidligere søk som du har gjort. Var det han klaget over i iOS på i hovedsak.

 

Hvilket søk? Søk som i Spotlight (søk på telefonen etter meldinger, kontakter, osv.), eller søk i f.eks. Safari?

1. Er det begge så vil Google ødelegge Android.

 

Som nevnt over, på måten Android er satt opp på og måten alle kan bruke Android på, så blir det vanskelig for Google å tvinge teleoperatørene til å ikke fylle Android versjonene dem bruker opp med dritt som vil gjøre at brukerne av teleoperatøren må vente på at teleoperatørene får gjort dette.

 

Så med andre ord, det er teleoperatørene sine feil.

 

For enten må Gogle ødelegge Android med å låse det ned totalt (er faktisk den eneste måten for å kunne stoppe teleoperatørene i å legge inn en masse bloatware) eller med å ha Android slikt det er best nå med å la det være åpent (som har veldig mange fordeler) som gjør at alle som vil kan bruke Android.

 

Så det er 2 valg her, låse ned Android totalt som ødelegger Android eller å la Android være åpent mot at teleoperatørene fyller Android med bloatware.

 

Så i bunn og grunn er det bare ett valg her, og det er å la Android være åpen og heller klage på teleoperatørene for å prøve å få dem til å skjerpe seg.

 

2. Er slik multitasking nødvendig i Windows, hvorfor skulle det ikke være nødvendig i Android når alle vet at multitaskingen i Windows fungerer perfekt?

Lenke til kommentar

Okay! Virker som om noen diskutanter her ikke er helt med på tegninga.

 

Sikter da til min kommentar tidligere i tråden om mobildata o.l på iPhone. For å hjelpe dere litt, skal jeg si hva brukervennlighet betyr; at brukergrensesnittet er utformet på en slik måte at den er vennlig mot brukeren, altså at det innlysende hva som er hva, enkelt og forstå og alt er sol.

 

Når jeg ikke klarer å skru av mobildata fordi jeg ikke vet hva det jeg skal skru av heter, eller hvordan jeg gjør det, betyr at det ikke er brukervennlig. Altså, jeg skjønner ikke hva akkurat dette er å krangle om en gang, for sånn er det bare.

 

Det er forskjell på å være vant til noe, enn at grensesnittet ikke er brukervennlig. Om foreksempel Microsoft og Windows flytter startmenyen by default til høyre i skjermen og du ikke tenker over det, er ikke brukergrensesnittet nødvendigvis dårlig, men du er vant til noe annet. Dersom de hadde fjernet hele startmenyen derimot, og du måtte trykket en tastaturkombinasjon for å få den til syne, og det ikke hadde stått noe sted hvordan man gjør det - det er dårlig brukervennlighet. Det er lett å si at grensesnittet ikke er dårlig når du vet hvordan alt gjøres og hva ting betyr.

Endret av Audun0505
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okay! Virker som om noen diskutanter her ikke er helt med på tegninga.

 

Sikter da til min kommentar tidligere i tråden om mobildata o.l på iPhone. For å hjelpe dere litt, skal jeg si hva brukervennlighet betyr; at brukergrensesnittet er utformet på en slik måte at den er vennlig mot brukeren, altså at det innlysende hva som er hva, enkelt og forstå og alt er sol.

 

Når jeg ikke klarer å skru av mobildata fordi jeg ikke vet hva det jeg skal skru av heter, eller hvordan jeg gjør det, betyr at det ikke er brukervennlig. Altså, jeg skjønner ikke hva akkurat dette er å krangle om en gang, for sånn er det bare.

 

Det er forskjell på å være vant til noe, enn at grensesnittet ikke er brukervennlig. Om foreksempel Microsoft og Windows flytter startmenyen by default til høyre i skjermen og du ikke tenker over det, er ikke brukergrensesnittet nødvendigvis dårlig, men du er vant til noe annet. Dersom de hadde fjernet hele startmenyen derimot, og du måtte trykket en tastaturkombinasjon for å få den til syne, og det ikke hadde stått noe sted hvordan man gjør det - det er dårlig grensesnitt. Det er lett å si at grensesnittet ikke er dårlig når du vet hvordan alt gjøres og hva ting betyr.

Jepp, blir på samme måte som at man må ta musen ned i høyre hjørne for å få frem knappen for å kunne gå tilbake til Metro app menuen i Windows 8.

 

Det ligger jo noen videoer ute på YouTube som viser f.eks at faren til han ene som satt opp Windows 8 til han sånn at han kunne prøve å bruke Windows 8 faktisk viser at det nye grensesnittet til Windows 8 IKKE er brukervennlig.

 

Her er to eksempler:

 

http://www.youtube.com/watch?v=v4boTbv9_nU

 

Men derimot, er man vandt til hvordan man bruker Metro grensesnittet i Windows 8, så er det no big deal.

 

Men håper dere ser poenget her?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

2. Er slik multitasking nødvendig i Windows, hvorfor skulle det ikke være nødvendig i Android når alle vet at multitaskingen i Windows fungerer perfekt?

 

Fordi Android er et operativsystem for mobiltelefoner, ikke datamaskiner.

 

«Startmenyen fungerer perfekt på Windows. Hvorfor finnes ikke den på iPhone og Android-telefoner?» Ser du hvor dumt dette argumentet er?

 

 

Det er lett å si at grensesnittet ikke er dårlig når du vet hvordan alt gjøres og hva ting betyr.

 

Like lett som det er å si at grensesnittet er dårlig når du ikke gidder å bruke ti minutter på å utforske innstillingene. Jeg vet ikke hvor mye klarere Apple kunne ha gjort nettverksdelen av innstillinger-appen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2. Er slik multitasking nødvendig i Windows, hvorfor skulle det ikke være nødvendig i Android når alle vet at multitaskingen i Windows fungerer perfekt?

 

Fordi Android er et operativsystem for mobiltelefoner, ikke datamaskiner.

 

«Startmenyen fungerer perfekt på Windows. Hvorfor finnes ikke den på iPhone og Android-telefoner?» Ser du hvor dumt dette argumentet er?

 

 

Det er lett å si at grensesnittet ikke er dårlig når du vet hvordan alt gjøres og hva ting betyr.

 

Like lett som det er å si at grensesnittet er dårlig når du ikke gidder å bruke ti minutter på å utforske innstillingene. Jeg vet ikke hvor mye klarere Apple kunne ha gjort nettverksdelen av innstillinger-appen.

1. Er det noe som sier at slik multitasking i Windows ikke vil fungere med avanserte smartmobil OS'er som Android da?

 

Jeg har en startmeny på min Android telefon. Det kalles for å åpne app draweren i Home Launcheren.

 

post-31806-0-02091300-1333122782_thumb.png

 

Du ser Windows logoen sant?

 

Og du vet hva som skjer når du trykker på Windows logoen i Windows 7 sant?

 

2. Igjen, poenget står jo fortsatt på at man må lete mere for å finne en instilling i iOS. Men i Android så kan man gå rett inn i Wi-Fi instillingene med å holde på Wi-Fi ikonet / knappen i notifikasjons baren. Og blir det samme med Data, Bluetooth og GPS osv.

 

post-31806-0-67459100-1333122994_thumb.png

 

Så ting fungerer enklere på Android.

 

Selv om man kan finne de forskjellige instillingene osv på en grei måte i iOS, så er det fortsatt mere klumsete enn det som er på Android.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Like lett som det er å si at grensesnittet er dårlig når du ikke gidder å bruke ti minutter på å utforske innstillingene. Jeg vet ikke hvor mye klarere Apple kunne ha gjort nettverksdelen av innstillinger-appen.
Dataroaming er slått av som standard på alle mobile operativssystem i dag, så det høres egentlig veldig merkelig ut.

 

(Ellers har operatøren feilfakturert, ble fakturert for datatrafikk i Sverige når jeg fortsatt befant meg i Norge en gang...)

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

2. Er slik multitasking nødvendig i Windows, hvorfor skulle det ikke være nødvendig i Android når alle vet at multitaskingen i Windows fungerer perfekt?

 

Fordi Android er et operativsystem for mobiltelefoner, ikke datamaskiner.

 

«Startmenyen fungerer perfekt på Windows. Hvorfor finnes ikke den på iPhone og Android-telefoner?» Ser du hvor dumt dette argumentet er?

 

 

Det er lett å si at grensesnittet ikke er dårlig når du vet hvordan alt gjøres og hva ting betyr.

 

Like lett som det er å si at grensesnittet er dårlig når du ikke gidder å bruke ti minutter på å utforske innstillingene. Jeg vet ikke hvor mye klarere Apple kunne ha gjort nettverksdelen av innstillinger-appen.

 

Grunnen til at data roaming var på, var at det sto jeg måtte ha på data roaming for å motta MMS. Jeg hadde ikke peiling på hva data roaming var, så jeg skrudde det på. På vei til Sverige skal jeg skru av mobilnettet, noe jeg egentlig visste at ikke gikk an, og tok det mer eller mindre "forgitt" at det ikke gikk an. Jeg har tidligere (da i Norge) prøvd å skru av data roaming, men 3G merket ble fortsatt stående oppe i venstre hjørne.

 

Uansett, jeg har hørt at bugen er fikset, og da er vel alt bra? :)

Lenke til kommentar

Jeg tror om dere skal ha sjangs på en enighet her, så må dere først bli enige om definisjonene på begrepene dere prøver å måle. Det nytter ikke å bruke samme ordet, om hva dere mener med det er to forskjellige ting.

 

Hva jeg kan nøste fra argumentet for android er det at den gjør hva brukeren vil, om hva brukeren vil er å bruke andre programmer for forskjellige oppgaver, tilpasse sitt GUI og lage snarveier man trenger til sin bruk.

 

Hva man kan nøste fra argumentet for iOS er at Apple selv definerer brukeropplevelsen man skal få med produktet. Denne mer konsekvente brukeropplevelsen med kan man argumentere er mer brukervennlig.

 

Det er selvsagt dumt for folk som ønsker å gå "dypere" i et mobilOS å ikke kunne gjøre det med iOS, men det er definisjon av brukervennlighet som for meg virker litt fremmed. Det er gjerne vennlighet overfor akkurat den brukeren, men når man snakker om millioner av brukere, så er gjerne dette en nisje som Apple først og fremst ikke går til verks for å imøtekomme - De vil skaffe en klar og enkel brukeropplevelse for folk flest, ikke gi dem friheten til å gjøre noe med det om de er misfornøyd med hvordan det er.

 

Man ser jo at enkelte punkter ved brukeropplevelsen er bedre enn Android, f.eks dette med å kunne dra ut en adresse for en side som ikke er laget skikkelig for mobil. Jeg ville i en instans hvor jeg leter etter en resturant gå via Maps-appen, ikke gjennom noen utdaterte mobilsider, men det da meg. (testet forresten resturanten i videoen, finnes uten problem i Maps)

 

 

Inntrykket mitt er at personen i videoen bruker noen rare sammenligninger for å gjøre et poeng om sin bruk og preferanse, ikke for å komme frem til en større konklusjon.

 

Han har en preferanse for Android, ingen vil klandre han for det, det er en smaksak. At iOS vil ha ting på sin måte, og ikke spille til nisjen som er alternative nettlesere, UI, e-postlesere og GPS-program, er en avgjørelse de tar og brukerne bedømmer om er en god en.

 

Folk flest som har en smartphone bruker den knapt som det, man kjøper det for man blir solgt det, eller blir anbefalt det, eller har lyst på det - og da er "hvordan gjør jeg X" et viktigere spørsmål å ha gode svar på, enn "Hvordan får jeg X til å fungere på måten jeg vil at den skal fungere på".

 

Mine 5 øre :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De beste empiriske bevisene for at Android (og deres hovedprodusenters telefoner) ikke er like bra som iOS (og iPhone) er å finne på dette forumet. Androiderne her på forumet har bevist at Android og Android baserte telefoner er noe ordentlig herk i de "10.000" trådene dere har startet og hvor dere gråter blod over alt som ikke fungerer.

 

Du viser til 1-en video hvor en Android bruker viser at Android er bedre enn Apples iOS. En video fra en mann. Jeg har minst 100 tråder på dette forumet (med minst 1000 poster i hver) og hvor noen hundre av Android brukerne på forumet "gråter" i ren fortvilelse.

 

Hvem av oss har best empirisk grunnlag for å si at det ene er bedre enn det andre? Det er meg. Du og dine likesinnede har bevist at Apples iOS bedre enn Android og Android baserte telefoner. Tusen takk!

 

Vil takke Android brukerne her på forumet for fremragende innsats i bevisførsel på hvorfor man ikke under noen omstendigheter skal kjøpe Android basert HW. Vil og takke for at dere også i fortsettelsen vil fungere som prøvekaniner for reklameselskapet Google og bidra med ytterligere empiri på samme.

 

P.s. Vi kan selvfølgelig også trekke frem de mer menneskelige sidene av dette, og se på hvilke brukere som har et velfungerende liv. Du husker kanskje undersøkelsen som viste at Androiderne ikke hadde noe særlig sexliv. De var mer opptatt av å rote med HWen sin enn utstyret sitt. Det er også bevist empirisk... :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett, jeg har hørt at bugen er fikset, og da er vel alt bra? :)

 

Jepp, det ser ut til å fungere fint nå! :)

 

 

P.s. Vi kan selvfølgelig også trekke frem de mer menneskelige sidene av dette, og se på hvilke brukere som har et velfungerende liv. Du husker kanskje undersøkelsen som viste at Androiderne ikke hadde noe særlig sexliv. De var mer opptatt av å rote med HWen sin enn utstyret sitt. Det er også bevist empirisk... :-)

 

Du kan trekke frem sexliv, men jeg anbefaler deg ikke å gjøre det hvis du har det minste håp om en seriøs diskusjon uten at innlegg slettes.

Lenke til kommentar

De beste empiriske bevisene for at Android (og deres hovedprodusenters telefoner) ikke er like bra som iOS (og iPhone) er å finne på dette forumet. Androiderne her på forumet har bevist at Android og Android baserte telefoner er noe ordentlig herk i de "10.000" trådene dere har startet og hvor dere gråter blod over alt som ikke fungerer.

 

Du viser til 1-en video hvor en Android bruker viser at Android er bedre enn Apples iOS. En video fra en mann. Jeg har minst 100 tråder på dette forumet (med minst 1000 poster i hver) og hvor noen hundre av Android brukerne på forumet "gråter" i ren fortvilelse.

 

Hvem av oss har best empirisk grunnlag for å si at det ene er bedre enn det andre? Det er meg. Du og dine likesinnede har bevist at Apples iOS bedre enn Android og Android baserte telefoner. Tusen takk!

 

Vil takke Android brukerne her på forumet for fremragende innsats i bevisførsel på hvorfor man ikke under noen omstendigheter skal kjøpe Android basert HW. Vil og takke for at dere også i fortsettelsen vil fungere som prøvekaniner for reklameselskapet Google og bidra med ytterligere empiri på samme.

 

P.s. Vi kan selvfølgelig også trekke frem de mer menneskelige sidene av dette, og se på hvilke brukere som har et velfungerende liv. Du husker kanskje undersøkelsen som viste at Androiderne ikke hadde noe særlig sexliv. De var mer opptatt av å rote med HWen sin enn utstyret sitt. Det er også bevist empirisk... :-)

Fine unskyldninger du kommer med. Dette er ikke noe annet svar enn at du viser tydelig med dine waaah waaah svar at jeg har mye rett i det jeg sier i tråden her.

 

Har dere noen form for videobevis som kan backe opp deres påstander om at ting fungerer enklere i iOS over Android?

 

Hvis ikke så må det jo være en grunn for at det ikke eksisterer da?

 

Eksisterer det så må det jo være en smal sak for dere å kunne bevise at iOS er enklere å bruke enn Android.

 

Jeg klarer jo fint å backe opp det jeg sier via å vise til en video. Så må vel dere også kunne klare det.

 

Og jeg må jo spørre dette som jeg ikke fikk svar på. Er det noe i iOS som kan gjøres enklere enn det det gjør i Android?

 

Om du svarer ja, hva måtte så være enklere å bruke i iOS da?

 

*Sexreferanse fjernet av admin*

Endret av Runar
Sexreferanse fjernet, se innlegget mitt rett over dette.
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å forklare dette til deg før Vindicator, men det virker ikke som om du har lyst å forstå det.

 

Han som laget den videoen er en superbruker. Han veldig interesert i telefoner, og pads. Han er derfor helt uegnet til å uttale seg om brukervennligheten til en telefon. Desuten så kommer han ikke med en dritt av bevis. Ingenting! Et bevis i en slik sammenheng vil bety en forskningsrapport på brukervenlighet på hånholdte enheter.

En hevde en youtubevideo som bevis sier bare noe om hvilken akademisk tilnærming du har til temaet. Det er folk som går 8 år på universitetet for å lære seg dette. Man kan ta doktorgrad i brukervennlighet på mobiltelefoner. Og så 13 min med preik fra en tilfeldig androidbruker som var tilvent noe annet? lol

 

 

Av potensielle brukere, så utgjøre denne personen en marginal 1%. Da er det 99% andre folk som driter helt i alt som har med android, apple pads, og forskjellene mellom dem. Dette er personer som ikke vet hva push notifications er, eller hva dataroaming betyr. De vet ikke hva wifi er eller hva en kodek er. De har i hvertfall ikke anelse om at man kan vise video som flash, og som H.264.

 

 

Han har overhode ingen forutsetninger for å avgjøre om den telefonen er brukervennlig for andre, knapt nok for han selv.

 

 

Vidre begår han jo generaltabben, som får meg, og alle andre interaksjonsdesignere til å facepalme. Han sier at han "vet selv hva som er best for han". Det viser at han har ingen anelse om hva han snakker om i det hele tatt.

 

 

Et brukergrensesnitt på Android og iOS er ikke så plain som det man tror, og i hvertfall ikke når man skal bruke vår egen late hjerne til å bruke den. I det øyeblikket du tar opp en telefon, så har du en mental model om hvordan den fungerer. Uavhengig av hva du ser på skjermen så vil denne modellen ha forkjørsrett når du bruker den. I mer dagligdags tale så vil det si at du bruker telefonen slik du tror at den fungerer.

 

Dette vil igjen gi seg til kjenne når du skal sete opp din egen telefon. Da setter du denne opp slik du tror den fungerer, og etter de vanene du selv har lagt deg til. Dette er ikke nødvendigvis den optimale løsningen.

 

For å ta et eksempel som kanskje viser dette klarere så kan man se på to dataspill: WOW og Starcraft2. I disse spillene har du to grupper, (mus)klikkere, og keybindere. Og spillene har typisk Android og iOS filosofi på UIet sitt.

I wow kan du lage deg et eget UI akkurat slik du vil, slik som android. Dersom du er en klikker så vil du optimalisere for klikking med ikoner grupert logisk og i synsfeltet, og som keybinder vil du nok lage et ganske annet UI uten ikoner på skjermen, men heller annen nyttig informasjon som cooldowns og lignende.

 

I Starcraft MÅ du bruke det UIet som spillet kommer med.

 

Så, poenget mitt? Vell uansett hvor god du er å klikke med musen, så vil du aldri få like høy APM (actions per minute) som en keybinder. ALDRI.

 

Og problemet? Dersom du selv har mulighet til å forandre på ting, så vil du i større grad prøve å tilpasse UIet ditt til dit eget handicap, i steden for å bli kvitt selve handicapet. I WoW vil du prøve å bygge et UI som lar deg klikke effektivt, mens i starcraft så vil du innse at du må lære keybinds først som sist, og når du gjør der så innser du hvor idiotisk klikking er. Men denne forståelsen kommer først etterpå.

 

Altså, dersom et UI er fastlåst, så vil du fort merke om du gjør ting på feil måte. Men om du kan forandre det, vil du tilpase det til din måte å gjøre ting på selv om den er feil, suboptimalt.

 

Så, mulighet til å endre på ting er ikke bra brukervennlighet. Flesteparten av brukerne vil ikke forandre noe, eller gjøre det mye værre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Her er noen ting jeg skal kommentere Zepticon.

 

Du sa dette: Han som laget den videoen er en superbruker.

 

Ja og så?, han viser helt enkelt på hvordan en helt vanlig bruker ville ha gått frem for å bruke en telefon. Joda brukeren er sikkert en superbruker, men det forander jo ikke på faktaene at iOS er vanskelig og klumsete å bruke i fra det videoen viser.

 

Har du noen videoer og beviser som kan motsi det jeg / brukeren i videoen sier her?

 

Så sier du dette: Han veldig interesert i telefoner.

 

Har det noe med saken å gjøre på hvordan iOS fungerer?

 

Så sa du dette: Han er derfor helt uegnet til å uttale seg om brukervennligheten til en telefon.

 

Feil. Han har all sin rett til å kunne uttale seg på hvordan vanlig bruk på iOS og Android er. Fungerer disse tingene som han gjør i iOS i filmen noe annerledes om det er en newb som bruker en iOS telefon?

 

Så sier du dette: Desuten så kommer han ikke med en dritt av bevis. Ingenting! Et bevis i en slik sammenheng vil bety en forskningsrapport på brukervenlighet på hånholdte enheter.

 

Jo han beviser jo hvor vanskelig iOS er å bruke. Fungerer iOS noe annerledes for deg om du vil bruke KUN Dolphin Browser f.eks som nettleser enn det det gjør for han i filmen?

 

Så sa du dette: Han har overhode ingen forutsetninger for å avgjøre om den telefonen er brukervennlig for andre, knapt nok for han selv.

 

Så lenge han viser enkelt på hvordan iOS fungerer så har han all sin rett i å si om iOS er vanskeligere eller enklere å bruke enn Android.

 

Selv om det i deres verden ikke er slikt, så er det ikke til å skjule at iOS ER vanskeligere å bruke uansett hvordan dere synes at iOS er å bruke. For det han viser i filmen er hvordan de aller fleste ville ha brukt en iPhone eller en Android telefon. Han viser enkelt hvor mye mere styr det er i iOS bare for å kunne gjøre en enkel ting man kan gjøre i Android.

 

Har du noen forskningsrapporter / beviser som sier at folk bruker telefonene sine annerledes enn det som brukeren i filmen viser?

 

Bruker du din iPhone på en annen måte enn det som brukeren i filmen gjør?

 

Så sier du dette: Vidre begår han jo generaltabben, som får meg, og alle andre interaksjonsdesignere til å facepalme. Han sier at han "vet selv hva som er best for han". Det viser at han har ingen anelse om hva han snakker om i det hele tatt.

 

Jada han sier jo hva han synes er best for han med GODE grunner for det som han tydelig viser i filmen. Er jo en grunn til at han liker måten Android er på mye bedre enn iOS. Simpelt fordi Android er mere brukervennlig enn iOS.

 

Er jo dette hele tråden handler om, nemlig brukervennligheten bak det hele og ikke på hva en hver enkel person synes. Er jo på hvordan OS'ene i seg selv fungerer som er hele poenget her. Du kan synes hva du vil, men det skjuler jo ikke faktaene på det som blir vist i filmen at ting er MYE mere komplisert i iOS.

 

Er ikke så vanskelig å skjønne hvorfor.

 

Så mye av dette som du sier her er ikke mere en bare synsing og bla bla bla. Unskyldninger etter den andre.

 

Videoen sier MYE av sannheten bak iOS og Android.

 

Så til slutt sier du dette: Så, mulighet til å endre på ting er ikke bra brukervennlighet. Flesteparten av brukerne vil ikke forandre noe, eller gjøre det mye værre.

 

Feil. Å kunne endre på ting gjør at du kan sette opp telefonen etter DITT ønske som effektiviserer bruken på telefonen gjennom dagen er ALLTID en STOR fordel. Regner med at du så de 2 bildene som jeg tok i Android på min Galaxy S II over?

 

Der ser du hvor enkelt jeg har satt opp telefonen min. Har en Windows logo jeg trykker på for å få opp alle programmene. Har en notificatin bar som jeg kan sette opp selv som gjør at jeg kan gå inn i Wi-FI, Data, Bluetooth, og GPS instillingene med kun ett trykk.

 

Tror ellers det finnes 400-450 millioner Android brukere ute i verden i dag som er totalt uenig i din kommentar på dette.

 

Selvfølgelig er dette brukervennlig. Man er ganske trangsynt om man ikke innser at dette sparer på enormt mange trykk i løpet av en dag på mobilen.

 

Om du ikke er enig, så kom med bevisene på at det han viser i filmen er tull. Alt du kommer med nå er linjer etter linjer med unskyldninger og synsinger.

 

Jeg har en video som viser problemene til iOS i motsetning til du som ikke ha en eneste link i vise til som sier at iOS er så lett og enklet å bruke som dere sier.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...