Gå til innhold

Førsteinntrykk: Canon 5D Mark III


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Prisguiden har ikke prisdata mer enn ca et år tilbake i tid (jeg sjekket med Amund), men løselig basert på hukommelsen min gikk 5D2 ned i pris første året, og stabiliserte seg så en stund på en lavere pris enn D700, for så å droppe ned mot dagens 12-13 tusenlapper for et halt til ett år siden.

 

Jeg vil tippe at 5D3 vil falle ned mot 20-23k i pris over det neste året, for så å stabilisere seg. Om ca tre år vil vi nok se priser på rundt 14-16k, tror jeg.

Lenke til kommentar

Kjøpte mitt i april i singapore, gav ca27000 kr inkl 24-105l, og fikk ett helt ubrukelig uv filter "for free" :)

 

kjøpte en 50mm sigma 1,4 som jeg ikke har fått testet så mye enda, men denne virker helt knall for prisen ca 3000 kr i thailand.

Er kjempefornøyd, og snart kommer 70-200 på :) (er i tenkeboksen på hvilken versjon)

 

 

Men om det er bedre eller verre enn andre kameraer i denne prisklassen vet jeg ikke, da det er mitt første FF, og proff kamera. hadde faktisk 350d fra før. Så det er litt av ett sprang.

 

Ser jo att det fort blir dyr hobby å ta ett slikt sprang, optikk til å komplettere er ikke billig. Tar nok litt tid før jeg har Bjerknez sin samling.

Grei begynnelse den 24 - 105 linsa. Siden en får ett vidt spekter der.

Til de som ikke har hatt FF før, 105 blir slettes ikke det samme på FF, som på crop. Stooor forskjell.

Lenke til kommentar

 

Jeg vil tippe at 5D3 vil falle ned mot 20-23k i pris over det neste året, for så å stabilisere seg. Om ca tre år vil vi nok se priser på rundt 14-16k, tror jeg.

 

Mye er også avhengig av tilgang/forespørsel, er man heldig så kommer fotovideo eller noen andre med et tilbuds-stunt en eller annen gang.

Lenke til kommentar

Mye er også avhengig av tilgang/forespørsel, er man heldig så kommer fotovideo eller noen andre med et tilbuds-stunt en eller annen gang.

5D3 er jo på mange måter en fullframe versjon av 7D hvis man ser på byggekvalitet osv. Elektronikk og AF-modul er selvsagt også oppgradert til dagens nivå. Poenget er at dagens pris på 7D er under 10K, det lå vle lenge på 11K til 12K. Større bildebrikke og pentaprisme og noen andre komponenter som må skaleres pga FF koster selvsagt en del ekstra i forhold til et crop-kamera, men det er likevel sannsynlig at Canon har en heftig margin på 5D3 i øyeblikket.

 

Derfor tror jeg at Canon som Nautica også skriver vil se an markedet og justere det som er nødvendig. Når den første interessen har lagt seg burde jo 5D3 i hvert fall ned på D800-pris eller helst litt under IMO. Derfra og nedover er det mye vanskeligere å spå noe. Hva vil D600 koste (gitt at den kommer og er FF)? Hva gjør Nikon med D800-prisene - de gikk jo faktisk litt opp i starten. Og ikke minst, vil Canon lansere noe mer FF selv? Sony er jo også spådd å komme med FF SLT snart. Etter Photokina er nok spec og priser på nye konkurrenter kjent så å se an til da kan være lurt.

Lenke til kommentar

Blæh, jeg leste litt mer om prisfall og det virket som om de fleste var enig i at ca. 25.000 var et nivå det kom til å ligge på et års tid. Kjøpte for øvrig et 7D-hus for nesten to år siden på en fotomesse, da betalte jeg 8500kr. Det er ikke mer enn et halvt år siden det lå på hva, 12.000kr eller noe sånt?

 

Men, da var det gjort. 7D + 5d mk2 er solgt unna, så da blir det mk3 på meg også. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres fristende ut med mark3. Har litt lyst til å ta steget selv, men må da selge 7D, EF-S 60mm 2.8 Macro, Sigma EX 18-50mm 2.8 og Sigma 8-16mm. Sitter i så fall igjen med EF 50mm 1.4, EF 85mm 1.8 og EF 70-200 f/4 IS. Føler at jeg ihvertfall må ha en ny makro og noe vidt i tillegg, og da blir det ganske kostbart etterhvert.

Lenke til kommentar

Dårlig gjort av deg med tanke på at vi andre sitter å venter:P /joke

 

Sitter selv å venter på dette kameraet.. Trodde det skulle falle i pris litt fortere enn det som skjer nå.

Men slik er nå engang tilbud/etterspørsel.

Klør etter å få kjøpt et , men klarer ikke forsvare 27-28 K akkurat nå.

21-24K er "passe" for et nytt kamera.(Jepp synsing)

Håper bare at det er mer igjen på sparebøssen før sommeren er over .

Grattis med nytt kamera!

Endret av DrSnap
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lite aktivitet i denne tråden, gitt. Merkelig forskjell mellom denne og D800-tråden.

 

Jeg sitter og verker etter å kjøpe MarkIII, men det er den f.... prisen da. Skal den aldri komme ned? Kameraet ble introdusert i mars og pris i butikk var så vidt jeg husker straks 28 000. Etter et halvt år ligger den fortsatt på det samme hos Japan Photo. Jeg hadde virkelig trodd den skulle komme fortere ned.

 

Jeg ser at Japan har kjørt noen "tilbud" om 580EX med på kjøpet eller 3000 i avslag på et valgfritt L-objektiv. Men nå er det gjerne slik at vi som vurderer MarkIII, har det vi trenger av slikt utstyr.

 

Ser at butikkene har kameraet på lager nå - noe som betyr at alle dem som MÅTTE ha kameraet koste hva det koste ville, nå har tatt unna sin andel. Noen som har hatt suksess med å prute? Jeg har ikke lyst å betale mer enn 24-25 K.

Lenke til kommentar

Jeg har solgt min 7D og et Sigma 8-16mm , har også spart en del slik at jeg nå sitter på pengene til og kjøpe 5D MkIII.

Men jeg også har en ønsketenkning om at kanskje prisen vil falle litt nå når Nikon får sine D800 i hyllene og Photokina er ferdig.

Jeg føler at jeg har tid til og vente til begynnelsen av oktober og håper som sagt at prisen kommer under 25 eller under 30 med en kitpakke.

Ser jo at atea.com selger det for 25 akkurat nå , så man kan jo allerede handle for 25 om 12 dager hvis man skal følge nettbutikkens antatt lagerstatus. Når de får det på lager antar jeg at kanskje JP og Fotovideo kommer til og senke prisen litt?

Uansett vurderer jeg og droppe 24-105 og gå for 17-40 og 50mm f1.4

 

Canon 5D MkIII kommer uansett i hus i oktober , gleder meg som en unge og håper jeg klarer og vente til oktober da :-))

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Psst.

Foto Jørgen i Strandgaten har D800 på lager til kr 23.990,-. ;-)

Anbefaler en tur for å ta på og holde i.....

 

Jeg har ikke tenkt på gamle Foto Jørgen som har fått ny butikk , uansett er ikke Nikon D800 kameraet for meg men kanskje de kan ha et godt tilbud på 5D MkIII også.

Nikon tilbudet du refererer til er uansett nesten 4000.- over rimeligste nettbutikk for tiden.

Lenke til kommentar

Psst.

Foto Jørgen i Strandgaten har D800 på lager til kr 23.990,-. ;-)

Anbefaler en tur for å ta på og holde i.....

 

Jeg har ikke tenkt på gamle Foto Jørgen som har fått ny butikk , uansett er ikke Nikon D800 kameraet for meg men kanskje de kan ha et godt tilbud på 5D MkIII også.

Nikon tilbudet du refererer til er uansett nesten 4000.- over rimeligste nettbutikk for tiden.

27990 for 5dlll.

D800 ville jeg kun ha kjøpt i 'norsk' versjon og da faller mange nettbutikker vekk. Ville iallfall tatt en tur og klådd på 5diii hvis du ikke allerede har gjort det.

Endret av nie
Lenke til kommentar

Psst.

Foto Jørgen i Strandgaten har D800 på lager til kr 23.990,-. ;-)

Anbefaler en tur for å ta på og holde i.....

 

Jeg har ikke tenkt på gamle Foto Jørgen som har fått ny butikk , uansett er ikke Nikon D800 kameraet for meg men kanskje de kan ha et godt tilbud på 5D MkIII også.

Nikon tilbudet du refererer til er uansett nesten 4000.- over rimeligste nettbutikk for tiden.

279900 for 5dlll

 

Ok , takk for det! Satser på og ikke betale mer enn 25.000,- så foreløpig er Foto Jørgen for dyr , men likevel artig og se at de greier og holde tritt med JP og Fotovideo når det gjelder priser.

Foto Jørgen var butikken mitt første speilrefleks Canon AE-1 Program ble kjøpt i , for ca 30 år siden :-)))

Lenke til kommentar

Tenkte å spørre om hvorfor dere som har 5D2 fra før, har bestilt/kjøpt 5D3?

 

Prøver ikke å blåse i gang et stort bål, kun nysgjerrighet som er ute å vandrer.

 

Slik jeg ser det så kan jeg ikke fatte og begripe at folk velger å kjøpe det når man har 5D2 fra før mtp at 5D3 er 14 895,- dyrere. (sammenlignet mellom 5D2 og 5D3 på JP)

 

 

Slik jeg har forstått det har 5D3 disse fordelene over 5D2:

 

- Bedre autofokus

- 2 stop bedre ISO-ytelse

- Mulighet for å lagre på to kort

- Mer korrekt lysmåling

- Knapper plassert bittelitt annerledes (slik som på/av-knappen)

- Hastighet på serieopptak er bedre

 

 

Som en Panasonic GH2 eier, med påfølgende nødvendige objektiver (se sign) så har jeg jobbet meg opp bred erfaring med en av de beste autofokusene på markedet.

Og jeg syntes autofokus er svært oppskrytt, men dette er selvsagt subjektivt. Manuell fokus etter noen hundre bilders øvelse på tvers av ens objektivpark er nok til at man kan mestre manuell fokus ganske raskt om autofokus ikke strekker til fordi den er dårlig(ref;5D2' autofokus).

 

Mulighet for å lagre på 2 kort ser jeg ikke noen særlig fordel med. Har man kort på 64GB fra en god produsent så er 64GB nok til at jeg ikke trenger å bytte hvert 5 minutt uansett, og har aldri opplevd noensinne at jeg har trengt backup på Sandisk klasse 6 kort.

 

Mer korrekt lysmåling? Dette er vel ikke uhyre viktig. Om man tar en sjekk på liveview eller passer på å undereksponere bittelitt hvis lysføleren pleier å gi utbrente bilder er jo dette allerede løst. Tar man RAW bilder kan man hvertfall undereksponere og hente inn lyset igjen i feks ACR.

 

Ergonomi og knapper kan jo være en fordel men ikke et must for å kunne ta helt fantastiske bilder og man får ingen begrensninger igrunn så dette er heller ikke verdt å betale så mye ekstra for etter min mening.

 

 

Av det jeg kan se av KLARE fordeler med 5D3 er ISO ytelse og seriebilder størst. God autofokus er ikke like viktig men fortsatt et ok salgsargument.

 

Resten er jo absolutt ikke nødvendig for å ta gode bilder.

 

 

Så derfor lurer jeg på hvorfor folk ønsker å betale 14 lapper for disse fordelene. Er det noe jeg ikke har fått med meg? Eller er jeg ikke reflektert nok på hvor nyttige ovennevnte ting kan være?

 

Jeg har selv lurt på å kjøpe 5D3 men bestemte meg for 5D2 da det er umulig å se hvilket kamera som har tatt hvilket bilde side ved side, selv ved pixelpeeping. Men jeg er fortsatt åpen for 5D3 da jeg skal kjøpe til våren, så gjerne "fill me in" på hvorfor dere har valgt 5D3 NÅR dere har 5D2 fra før :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...