Gå til innhold

Førsteinntrykk: Canon 5D Mark III


Anbefalte innlegg

er morro å lese erfaringer til de som faktisk har prøvd kamera, selv om den foreløpig er noe tynn :)

 

Hvor mange bilder kan du sette kamera til å ta over og under eksponert på auto?(typisk for HDR), 7D er grensen 3 bilder.

Det er 3 bilder er også. Du kan sette +-ev1 til 3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er morro å lese erfaringer til de som faktisk har prøvd kamera, selv om den foreløpig er noe tynn :)

 

Hvor mange bilder kan du sette kamera til å ta over og under eksponert på auto?(typisk for HDR), 7D er grensen 3 bilder.

Det ikke helt slik at 5D MK III er noe revolusjonerende. Alt er forbedret litt men Autofokusen er den som har fått en total forvandling. Det er vist den samme autofokusen som sitter i 1Dx ogdet sier vel litt :)

 

Det viktigste er nevnt:

- Autofokus

- Ergonomi

- ISO egenskaper (Jeg føler vertfall denne er bedre)

- Skuddtakt

 

Bildekvaliteten generelt er jo spik umulig å sammenligne for oss vanlige menige. Er uansett ikke noe som bør være utslagsgivende fra og bytte fra MK II.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

 

Jeg lurer på hva det kan være, men misstenker at det må være lysmåleren som gjør at jeg føler at bildene mine langt sjeldnere blir utbrente ?

 

Jeg synes rett og slett at jeg opplevde utbrenthet langt oftere på MK II kontra MK III...

Er lysmåleren en del av autofokus og dermed blitt oppdatert den også?

 

Uansett, nok en liten glede med MK III :)

Lenke til kommentar

Tror 5Dmk3 arvet lysmåler fra 7D, den er ihvertfall ulik den som er i 1DX, selv om 5Dmk3 har samme autofokusmodul som 1DX.

Det kan også hende 5Dmk3 har større DR enn mk2, men er nok ikke noen revolusjon på det området ut fra hva jeg har lest så langt. Bruker du evaluerende måling? Og hva slags motiv tester du på?

Lenke til kommentar

Bruker stort sett alltid evaluerende måling.

 

Tar ofte bilder av samme motiv for å teste. Nabohuset/ut av vinuet etc. og føler at MK III gir meg en mer riktig eksponering. Med MK II synes jeg disse bildene oftere ble utbrente. Kan så klart være tilfeldigheter, men MK III føles rett og slett bedre på det punktet...

Lenke til kommentar

Er i San Francisco denne helgen og kjøpte tidligere i dag et MkIII sammen med kit objektivet. Har en MkII fra før sammen med et 24-70 2.8L (som nå skal selges)

 

Mitt førsteinntrykk stemmer helt med det som er skrevet tidligere. Autofokusen er helt fantastisk! Den er så mye kjappere og avansert enn MkII at det nesten bare må oppleves! I løpet av noen få timer så har "stole-på" faktoren økt betraktelig i forhold til MkII.

 

Jeg synes også at kameraet ligger bedre i hendene og at det føles litt mer robust.

 

En annen ting jeg liker er at man endelig kan konfigurere auto-ISO slik at den blir brukbar. Jeg har vært på båttur under Golden Gate og rundt Alcatraz, samt vandret rundt i byen i flere timer i dag. Kameraet har stått på M og med auto-ISO det aller meste av tiden. Det har sikret meg sylskarpe bilder hele tiden. Kun litt varierende ISO..

 

Alt i alt, strålende fornøyd så langt. Og godt er det, for jeg hadde egentlig ikke planlagt å kjøpe kameraet enda. Var sammen med en kamerat innom Calumet her i byen for å hjelpe han med å kjøpe et macro objektiv. De hadde 1 stk MkIII på lager, og da var det gjort for min del.. ;-)

Endret av TwisterX
Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet noen bilder med 24-70 og 70-200

Foreløpig veldig positiv til kameraet.

Af systemet er utrolig bra og avansert, men ikke like raskt og presis som man kunne drømme om. Den ligger et par hakk etter feks D3s og 1D4 ift hurtighet og følgefokus. Dette er helt klart ikke noe actioncamera om du er avhengig av å levere. Men noen bom innimellom kan jeg leve med. AF er på høyde med 7D etter det jeg kan bedømme, noe som er svært lovende. Jeg har ikke testet godt nok for å konkludere på dette men foreløpig opplever jeg huset som bedre enn 5d2 ift filkvalitet, og AF låser utrolig raskt og presis. Etter min foreløpige mening er dette en 5D slik vi har ventet på. Bedre automatikk ift eksonering, selv om de ikke helt har løst dette med hvitbalansen og fargetonen. Perfekt til studiobruk og som også kan brukes på action.

Lenke til kommentar

Jo takk for det. Supert kamera. Ihvertfall foreløpig. Litt drøyt å gå fra D3s til dette, men føler meg likevel litt mere hjemme hos canon siden det var min første kjærlighet. Og så er jeg veldig glad i objektivene til canon :-)

Liker egnetlig ikke å sammenligne ting, men heller finne ut av hva som fungerer for meg. Er helt sikker på at D800 blir et minst like godt kamera. Så tror det blir litt hipp som happ om man skal velge et av dem. Jeg ser både fordeler og ulemper med canon og nikon.

Det som jeg setter veldig pris på nå med nye 5D3 er at AF virker mere presis. Det har vært en stor mangel for min del.

Lenke til kommentar

Det er en kjempevideo. Blir en serie over 3 episoder der de tar for seg alt fra IQ til video etc etc.

Når det gjelder bildekvalitet, så ble de enige om at begge er knakende gode kameraer og at har du investert i en av leirene, så er det ikke nevneverdig vits å bytte. Faren med slike filmer er at en får mer og mer lyst til å bytte ut eget utstyr. Jeg gjorde hvertfall det ifht mitt D90 :)

Lenke til kommentar

AF er på høyde med 7D etter det jeg kan bedømme, noe som er svært lovende. Jeg har ikke testet godt nok for å konkludere på dette men foreløpig opplever jeg huset som bedre enn 5d2 ift filkvalitet, og AF låser utrolig raskt og presis. .

Jeg har ikke testet veldig mye, men synes følgefokus er betydelig bedre på 5DIII enn 7D, F.eks på fugl i flukt henger fokus med selv om motivet flytter seg rundt i søkeren. Her kom 7D litt til kort synes jeg.

 

Har brukt 5Diii noen dagen nå som "turistfotograf" Stillemodus og iso egenskaper kommer virkelig til sin rett i kirker etc. Ikke så morsomt med klikk-kladong i store, stille gamle steinkirker.

Lenke til kommentar

Ser jo veldig bra ut dette kameraet her og blir kjekt å se når de første magasintestene kommer. Leste nettopp en test i siste Digital Foto der de skriver og viser et eksempel der ISO 3200 på MkIII er like støyfri som ISO 400 på MkII , man kan se det tydelig i blideeksemplene av et fargekart. Samme gjelder ISO 6400 vs ISO 800. Dette er jo ganske imponerende med tanke på at 5D MkII ikke var dårlig med tanke på støy. Det artige i denne testen er at man faktisk tydelig ser oppløsningsforskjell på klokkebildet selv om det bare er 1.1 mp. forskjell. Når man får det avanserte autofokussystemet med 61 punkter hvor faktisk 41 av dem har kryssensor , og 6 b.sek så er dette kameraet fristende.

Men bare synd med fullformatsbrikken som gjør objektivene dyre i den lange enden.

Venter i spenning på et cropkamera fra Canon som er enda bedre enn 7D med dette nye autofokussystemet , bedret dynamikk og støyegenskaper. Man kan alltids håpe :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...