Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes D800 er bra!

Det blir store filer men det er til gjengjeld mye å gå på i Beskjæring.

Leser ofte at det er nærmest umulig å ta skarpe bilder uten stativ. Dette er jeg ikke helt enig i. Jeg bruker min D800 mye med tele uten stativ. Og får faktisk skarpe bilder.

 

Det er nok de som ser på bildet på pixelnivå som klager på det.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt et Nikon D700 i mange år og det er stadig lydløst når jeg rister lett på det.. :)

Andre DSLR jeg har brukt lager heller ikke slike lyder. Som sagt la jeg straks merke til dette når jeg pakket opp en ny D800 Nettopp.

 

PS: Når jeg reiser blitsen og holder på de to hengslene på hver siden av den blir lyden borte. Det er disse delene som lager lydene. Jeg fant en del om dette via googlesøk og er visstnok ikke noe uvanlig. Men lurer nå på om noen av D800 brukerne her opplever det samme med sine hus?

 

Lyden er borte bare man reiser blitsen - sånn er i alle fall mitt. Med blitsen nede er det en lyd når man tilter huset hit og dit.

Lenke til kommentar

 

Det er nok de som ser på bildet på pixelnivå som klager på det.

"Alle" bilder blir skarpe bare man reduserer bildestørrelsen nok. Om man kjøper D800 for å kun se på bildene i 1280px i bredden burde man kjøpt seg et annet kamera.

D800 er ypperlig til å skape store sylskarpe bilder, men da gjelder det å kunne eliminere alle rystelser.

 

-Kamera på stativ, bruk kun beina for å justere høyden, aldri stanga hodet sitter på.

-Kort lukkertid: minst 1/(2*brennvidde)

-Fjernutløser (anbefaler trådløs)

-Speillås (mirror lock-up)

-Vent ca 5 sek fra du har låst opp speilet til du gjør eksponeringen.

 

Noe jeg har glemt?

Endret av Lars Anker-Rasch
Lenke til kommentar

"Alle" bilder blir skarpe bare man reduserer bilde bildestørrelsen nok. Om man kjøper D800 for å kun se på bildene i 1280px i bredden burde man kjøpt seg et annet kamera.

D800 er ypperlig til å skape store sylskarpe bilder, men da gjelder det å kunne eliminere alle rystelser.

 

-Kamera på stativ, bruk kun beina for å justere høyden, aldri stanga hodet sitter på.

-Kort lukkertid: minst 1/(2*brennvidde)

-Fjernutløser (anbefaler trådløs)

-Speillås (mirror lock-up)

-Vent ca 5 sek fra du har låst opp speilet til du gjør eksponeringen.

 

Noe jeg har glemt?

 

-å avslutte barberingen før hodet er borte?

 

Det du snakker om er for utskrift i A1 eller større. Det er mange bruksområder for D800 som andre kamera ikke kan tilfredsstille, utenom å skrive ut så stort.

Lenke til kommentar

-Kamera på stativ, bruk kun beina for å justere høyden, aldri stanga hodet sitter på.

-Kort lukkertid: minst 1/(2*brennvidde)

-Fjernutløser (anbefaler trådløs)

-Speillås (mirror lock-up)

-Vent ca 5 sek fra du har låst opp speilet til du gjør eksponeringen.

 

Noe jeg har glemt?

 

I hovedtrekk så blir bildene skarpe ned på pixelnivå om man bruker lukkertid på 1/(2*brennvidde). Får det til under 1/1 brennvidde også men sannsynligheten for uskarpe bilder øker fort. Ellers går det fint uten stativ og alt annet nevnt her. D800 straffer dårlig teknikk brutalt, så jeg fikk en stor overraskelse etter å ha brukt D3-serien i en del år før D800, men man kan ikke skylde på kamera. Det er fyren som trykker utløserknappen som er skyld i det aller meste om ting ikke blir bra :)

 

Edit:

Er det noe å klage over på D800 så må det være den ubrukelige og klønete integrerte blitsen. Kamera hadde vært langt bedre om denne hadde blitt droppet fullstendig.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det du snakker om er for utskrift i A1 eller større. Det er mange bruksområder for D800 som andre kamera ikke kan tilfredsstille, utenom å skrive ut så stort.

Stråmann. Det gjør jeg ikke.

 

Om man kjøper D800 for å kun se på bildene i 1280px i bredden burde man kjøpt seg et annet kamera.

 

Jeg snakker generelt om å oppnå maksimal skarphet i et foto på 36mpx eller mer, altså metoden før fotografiet er inne på dataen. Nedskalering og print inngår ikke i dette i det hele tatt, det er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Stråmann. Det gjør jeg ikke.

 

 

Jeg snakker generelt om å oppnå maksimal skarphet i et foto på 36mpx eller mer, altså metoden før fotografiet er inne på dataen. Nedskalering og print inngår ikke i dette i det hele tatt, det er noe helt annet.

 

Jeg snakker om hva man faktisk kan bruke det til.

Den skarpheten du snakker om er ikke til noe før du er oppe i svært store utskrifter eller croper den til det nærmer seg pikselstørrelse. Det er bare i de tilfellene det er forskjell på for eksempel D3 og D800 - i det praktiske liv. Skal du skrive ut i A4 krever ikke D800 mer enn D3 eller D700, siden bildet uansett blir "nedskalert" i skriveren.

Lenke til kommentar

 

Jeg snakker om hva man faktisk kan bruke det til.

Den skarpheten du snakker om er ikke til noe før du er oppe i svært store utskrifter eller croper den til det nærmer seg pikselstørrelse. Det er bare i de tilfellene det er forskjell på for eksempel D3 og D800 - i det praktiske liv. Skal du skrive ut i A4 krever ikke D800 mer enn D3 eller D700, siden bildet uansett blir "nedskalert" i skriveren.

Ja, nedskalering er noe annet.

Lenke til kommentar

Er det andre enn meg som sliter med å få tilfredsstillende ytelse fra 70-200mm f/2.8 objektivene på D800? Føler jeg er nødt til å bruke Live-View AF for å ting i fokus, er kun på f/2.8 fokus treffer best som oftest. Har prøvd både VR 1 og VR 2 utgavene. AF Fine-Tuning hjelper litt, men ikke mye.

Lenke til kommentar

Er det andre enn meg som sliter med å få tilfredsstillende ytelse fra 70-200mm f/2.8 objektivene på D800? Føler jeg er nødt til å bruke Live-View AF for å ting i fokus, er kun på f/2.8 fokus treffer best som oftest. Har prøvd både VR 1 og VR 2 utgavene. AF Fine-Tuning hjelper litt, men ikke mye.

Fokuseringen gjennom søkeren er forskjellig fra den gjennom live view, som er best (når man har tid). Du må kalibrere fokus for objektivet ditt. Det gjøres i kamerainnstillingene. http://michaeltapesdesign.com/lensalign.html

Linken over viser til utstyr som kan kjøpes til dette, men du kan fint gjøre det ved å bruke en linjal på egenhånd.

 

EDIT: Litt fort i svingene. Har du justert maksimalt i AF fine-tune? Det høres ikke værre ut enn at du må justere der.

Endret av Lars Anker-Rasch
Lenke til kommentar

Men dersom jeg justerer i AF Fine-Tune slik at fokus treffer bra på f.eks 200mm f/5.6, så feilfokuserer det på 200mm f/2.8 og vice versa. Jeg opplevde VR 2 versjonen som verre enn VR 1 versjonen på dette området faktisk, følte det var et større skift i fokus mellom hvert blendervalg der enn på den gamle versjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...