Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Men dersom jeg justerer i AF Fine-Tune slik at fokus treffer bra på f.eks 200mm f/5.6, så feilfokuserer det på 200mm f/2.8 og vice versa. Jeg opplevde VR 2 versjonen som verre enn VR 1 versjonen på dette området faktisk, følte det var et større skift i fokus mellom hvert blendervalg der enn på den gamle versjonen.

Er 200f/5,6 og f/2,8 forskjellige objektiver? For et gitt objektiv, skal ikke fokuspunktet endre seg når du endrer blenderen (gitt at du har fokusert på nytt etter du har endret blender).

Du må justere hvert enkelt objektiv. Alle er produsert med feilmarginer for fokus osv. Si at du har to justeringer som kan ligge innenfor området -5/+5. Om begge faller innenfor, men er på +4 har du en overall effekt på +8, og dermed må du finjustere dette i kameraet.

Endret av Lars Anker-Rasch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er 200f/5,6 og f/2,8 forskjellige objektiver? For et gitt objektiv, skal ikke fokuspunktet endre seg når du endrer blenderen (gitt at du har fokusert på nytt etter du har endret blender).

Du må justere hvert enkelt objektiv. Alle er produsert med feilmarginer for fokus osv. Si at du har to justeringer som kan ligge innenfor området -5/+5. Om begge faller innenfor, men er på +4 har du en overall effekt på +8, og dermed må du finjustere dette i kameraet.

Fenomenet heter focus shift og etter litt kjapp googling ser det ut som Nikon 70-200 f/2.8 II lider litt av det på enkelte brennvidder og i enkelte situasjoner.

Lenke til kommentar

Problemet her er at dette er såpass trege lukkerhastigheter, at det avhenger ekstremt av fotografen hvor stabilt det blir. Skal du sammenligne dette må det nesten være med raskere lukker.

Ja, det er jo nettopp det jeg forsøker å vise.

 

Presisering: Forskjellen er veldig tydelig ved denne brennvidden. Om det samme skjer ved 800mm, 1/800sek, vet jeg ikke, men jeg skulle gjerne sett en test på det.

Endret av Lars Anker-Rasch
Lenke til kommentar

 

Det er vel ikke noe vanskeligere å ta bilder med D800...enn med andre kamerahus?

Jeg har også hørt denne påstanden før. Det er faktisk mange som påstår at det er vanskeligere å få skarpe bilder med D800. Det er i bunn og grunn feil, og det er kun de ekstreme pixelpeeperne som påstår det.

 

Men faktum er at med så mange megapiksler som D800 har, så skal det mindre bevegelser til før man kan se uskarphet om man zoomer helt inn til 100%. Men selvsagt, reduserer man pixelantallet til for eksempel 16 megapiksler, er det ikke mer uskarpt enn hos et tilsvarende kamera med 16 megapiksler selv om man zoomer helt inn.

 

Så om du lager et bilde i A4 fra D800, vil det ikke være mindre skarpt enn et A4 bilde fra 16-megapiksel-kameraet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også hørt denne påstanden før. Det er faktisk mange som påstår at det er vanskeligere å få skarpe bilder med D800. Det er i bunn og grunn feil, og det er kun de ekstreme pixelpeeperne som påstår det.

 

Men faktum er at med så mange megapiksler som D800 har, så skal det mindre bevegelser til før man kan se uskarphet om man zoomer helt inn til 100%. Men selvsagt, reduserer man pixelantallet til for eksempel 16 megapiksler, er det ikke mer uskarpt enn hos et tilsvarende kamera med 16 megapiksler selv om man zoomer helt inn.

 

Så om du lager et bilde i A4 fra D800, vil det ikke være mindre skarpt enn et A4 bilde fra 16-megapiksel-kameraet.

Du endrer bevisst premissene for "skarpt" for å underbygge påstanden din.

Om man skal gå objektivt til verks, så må både 16Mpx og 36Mpx studeres i de respektive oppløsningene.

Å redusere bildestørrelsen på kun D800, for deretter å studere hvor skarpt det er, virker jo mot sin hensikt.

For å teste et kamera ser man på bildefilene i full størrelse, ikke små versjoner.

Lenke til kommentar

Du endrer bevisst premissene for "skarpt" for å underbygge påstanden din.

Om man skal gå objektivt til verks, så må både 16Mpx og 36Mpx studeres i de respektive oppløsningene.

Å redusere bildestørrelsen på kun D800, for deretter å studere hvor skarpt det er, virker jo mot sin hensikt.

For å teste et kamera ser man på bildefilene i full størrelse, ikke små versjoner.

Jeg forstår hva du mener, men jeg tror også du forstår hva jeg mener.

 

Det jeg sier er at man ser uskarphet lettere med D800 på grunn av pikslene, men bildet i seg selv er ikke mindre skarpt av den grunn. Faktisk er det mest sannsynlig skarpere på grunn av økt antall megapiksler.

Lenke til kommentar

Delivery:

100% crop fra RAW-fil. Ingen justeringer. Fokuspunktet er på toppen av speildingsen.

 

16mm, håndholdt, 1/15sek

attachicon.gifHand_16_15.jpg

 

16mm, stativ, 1/30sek og jeg gjorde som nevnt tidligere.

attachicon.gifStativ_16_30.jpg

 

Eksempelet ditt viser ingenting om du ikke samtidig legger ved et eksempel som viser at det uskarpe bildet tatt med for eksempel D700 og samme forutsetninger hadde vært skarpt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...