Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Dette er normalt ved første rens; om du gjør det skikkelig så er det bare å ta en ny våtrens så er problemet borte. Oljesøl på DSLR-sensor er helt normalt uavhengig av produsent. Mengde og om du får henger sammen med mengde olje og ikke minst transport. Så kort oppsummert, noen får oljesøl, andre får ikke. Flertallet av de som får vet det ikke selv engang.

Første rens? Jeg har vasket sensoren en del ganger allerede. I dette tilfellet tok jeg 3-4 rens uten at flekkene ble borte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første rens? Jeg har vasket sensoren en del ganger allerede. I dette tilfellet tok jeg 3-4 rens uten at flekkene ble borte.

Det varierer fra D800 til D800 er min erfaring, jeg har mitt tredje kamera av denne typen som har hatt oljeproblemer, det første ble renset, fikk olje tilbake og ble ombyttet , nr 2 ble renset 3 ganger og ble ombyttet har nå nr 3 som jeg selv har renset 2 ganger og etter siste rens har jeg tatt en god del bilder men det ser fortsatt rent ut så jeg tror jeg er over problemet . Jeg har også eid temmelig mange speilreflekskamera men det er kunn Nikonkamera jeg har opplevd dette problemet på , har også en kompis som har 5Dll og han har brukt de foregående 5D modellene før dette og har alri opplevd dette , så mitt intrykk er at dette er et "Nikon" problem uten at jeg skal påstå det bastant .

Lenke til kommentar

D800 er et kult kamera. Hva synes folk om det?

Jeg synes D800 er bra!

Det blir store filer men det er til gjengjeld mye å gå på i Beskjæring.

Leser ofte at det er nærmest umulig å ta skarpe bilder uten stativ. Dette er jeg ikke helt enig i. Jeg bruker min D800 mye med tele uten stativ. Og får faktisk skarpe bilder.

Lenke til kommentar

Dette er en tråd om D800. Tråden er 126 sider eller 2502 innlegg lang.

 

Det bør stå rikelig i denne tråden om hva folk syntes om kameraet. Du har faktisk 126 sider eller 2502 innlegg å velge mellom for å finne det ut!

 

Lykke til!

Kanskje han har lest, men lurer mer hva ellers folk synes..?

 

Det er ikke grunn å komme med spydige kommentarer for det. Hold de for deg selv gutt.

Lenke til kommentar

En ting jeg har lurt på - er det noen D800E-eiere som har opplevd noe spesielt med moiré?

Jeg er ikke eier av hverken D800 eller D800E, men jeg kan nevne det inntrykket jeg har fra hva andre skriver: Hvis man med et motiv opplever problemer med moiré på D800E, så ville man også hatt det med D800. Men muligens litt mindre uttalt.

Lenke til kommentar

Det varierer fra D800 til D800 er min erfaring, jeg har mitt tredje kamera av denne typen som har hatt oljeproblemer, det første ble renset, fikk olje tilbake og ble ombyttet , nr 2 ble renset 3 ganger og ble ombyttet har nå nr 3 som jeg selv har renset 2 ganger og etter siste rens har jeg tatt en god del bilder men det ser fortsatt rent ut så jeg tror jeg er over problemet . Jeg har også eid temmelig mange speilreflekskamera men det er kunn Nikonkamera jeg har opplevd dette problemet på , har også en kompis som har 5Dll og han har brukt de foregående 5D modellene før dette og har alri opplevd dette , så mitt intrykk er at dette er et "Nikon" problem uten at jeg skal påstå det bastant .

Tror jeg sender den på proff rens og ber de sjekke hva det kan være. Mulig det er "bystøv" med litt oljeinnhold/sot. Hvem vet.

Lenke til kommentar

Det vil alltid være noen lyder fra et kamera hvis man rister forsiktig på det, da det inneholder en del bevegelige deler. Om det er noe som er feil med ditt kamera, er umulig å si så lenge vi ikke selv kan riste og høre.

 

For å si det sånn, i løpet av den tiden jeg jobbet i fotobutikk, var det stadig noen innom som var bombesikre på at det var noe feil med objektivet eller kameret, fordi det kom lyder fra det enten under bruk eller når de bevegde/ristet på det. I 9 av 10 tilfeller var det helt normale brukslyder.

 

Har du kjøpt i fysisk butikk er det bare å stikke innom og spørre om det er normalt og kanskje sammenligne med et annet D800. Har du kjøpt på nettet og er tilstrekkelig nervøs for at noe er galt, må du nok sende det inn til service/sjekk. Men merk at i sistnevnte tilfelle blir du fakturert både for frakt begge veier og forundersøkelse om det kommer frem at det ikke er noe feil med kameraet.

Lenke til kommentar

Pakket opp en Nikon D800 idag og la straks merke til at det høres ut til å være noe løst inni blitsen? Jeg tror lyden kommer derfra, er det vanlig? Det høres når jeg rister på kameraet...

Sjekk Ken Rockwells anmeldelser - Han pleier å ta med i anmeldelsene om man kan høre noe når man rister på tingene.

 

Se - hvem sier at Hans anmeldelser ikke er nyttige til noe!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har brukt et Nikon D700 i mange år og det er stadig lydløst når jeg rister lett på det.. :)

Andre DSLR jeg har brukt lager heller ikke slike lyder. Som sagt la jeg straks merke til dette når jeg pakket opp en ny D800 Nettopp.

 

PS: Når jeg reiser blitsen og holder på de to hengslene på hver siden av den blir lyden borte. Det er disse delene som lager lydene. Jeg fant en del om dette via googlesøk og er visstnok ikke noe uvanlig. Men lurer nå på om noen av D800 brukerne her opplever det samme med sine hus?

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Jeg har brukt et Nikon D700 imange år og det er stadig lydløst når jeg rister lett på det.. :)

Andre DSLR jeg har brukt lager heller ikke slike lyder. Som sagt la jeg straks merke til dette når jeg pakket opp en ny D800 Nettopp.

Jeg har (dessverre) ikke tilgang til en D800, så jeg får ikke testet om jeg hører noen lyder. Men kameraer er bygget forskjellig, så det kan være at D800 lager mer lyd enn andre.

 

Jeg har et D7000 og har aldri hørt noen lyder fra det. Men så testet jeg nå akkurat, og det kommer en liten "raslelyd" når jeg rister lett på det, og det høres ut som det kommer fra toppen av kameraet et sted.

 

EDIT: Ser nå at du har funnet ut av problemet :-)

Endret av Schwarzwald
Lenke til kommentar

Jeg har brukt et Nikon D700 i mange år og det er stadig lydløst når jeg rister lett på det.. :)

Andre DSLR jeg har brukt lager heller ikke slike lyder. Som sagt la jeg straks merke til dette når jeg pakket opp en ny D800 Nettopp.

 

PS: Når jeg reiser blitsen og holder på de to hengslene på hver siden av den blir lyden borte. Det er disse delene som lager lydene. Jeg fant en del om dette via googlesøk og er visstnok ikke noe uvanlig. Men lurer nå på om noen av D800 brukerne her opplever det samme med sine hus?

 

Jeg må si at jeg glemte å ta ristetesten dengang jeg mottok kameraet (heldigvis), men det kommer en lyd fra omtrent blitshuset når jeg rister. Er det kanskje årsaken til at jeg sjelden blir helt fornøyd med bildene mine? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...