Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

 

Så da kan med andre ord Nikon bare kutte ut samtlige modeller i mellom disse to?

 

Er personlig glad eg gjekk rett på fullformat etter eit crophus, istedefor å kanskje ha oppgradert til et anna og bedre crophus.

 

Rimelig mange modeller som ikkje hadde trengt å vere på markedet, for en nybegynner må jo alt av kamera (forsåvidt også linser, filter, stativ osv) vere fullstendig forvirrandes..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor hadde du valgt D800?

D700 er en skikkelig tank når det gjelder byggekvalitet og det er designet for proffbruk. Så det føles litt som man går bakover hvis man bytter til D600 selv om D600 er bra nok når det gjelder bildekvalitet. D800 er veldig likt D700 når det gjelder konstruksjon.

 

De fleste moderne kameraer i dag kan ta fantastiske bilder så det er ofte hvordan man liker kameraet ellers som bestemmer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om jeg skulle oppgradert fra 7100 hadde jeg nok valgt D800E da jeg leser diverse problemer med 600.

 

Hvis du tenker på olje/støv på sensoren så hadde D800 samme problem, i tillegg hadde en del kameraer fokusproblmer så jeg kan ikke se at D600 skulle være noe mindre trygt kjøp. Men slike problemer blåses alltid voldsomt opp på nettet og det er stort sett bedre å kjøpe det man trenger og eventuelt få fikset de problemene som måtte oppstå.

Lenke til kommentar

 

Men slike problemer blåses alltid voldsomt opp på nettet og det er stort sett bedre å kjøpe det man trenger og eventuelt få fikset de problemene som måtte oppstå.

 

Noen vil være "først" med det "siste" og bruker gjerne nylansert programvare i versjon x.0.... :wallbash:

 

Basert på litt erfaring...så er man heller litt forsiktig med å hive seg på "nye" duppedingser og.....venter

Lenke til kommentar

 

Hvis du tenker på olje/støv på sensoren så hadde D800 samme problem, i tillegg hadde en del kameraer fokusproblmer så jeg kan ikke se at D600 skulle være noe mindre trygt kjøp.

 

Man kan vel basert på erfaring så langt konkludere med at olje/støv i D600 er av vesentlig mer omfattende karakter enn andre modeller...

 

Her er det skrevet litt om flere "bugs"....

http://photographylife.com/nikon-finally-acknowledges-d600-dust-problem

Lenke til kommentar

Denne skissen gir vel en liten pekepinn på forskjellene...

 

TS940x940~2224404.jpg

 

Du som er så flink til å søke frem disse bildene. Har du mulighet til å finne et tilsvarende bilde av fokusarealet på et Canon 5D Mark 2? Send det gjerne på PM om det ikke hører hjemme her:-)

Lenke til kommentar

Mye bra lesning herJ

 

Er selv en av de som vurderer å gå fra D600 til D800, men er veldig usikker. En ting er dette med fokusarealet i søkeren. Men synes kanskje ikke forskjellen var veldig stor der….

Fokusarealet er selvfølgelig noe større på D800 vs D600, men i følge bildet til Flageborg er det faktisk ikke veldig mye som skiller. Hvordan opplever dere brukere av D800 dette, Synes dere dette fortsatt er så lite at dere uansett må rekomponere en del? Nå har jeg bare dette bildet som sammenligningsgrunnlag, men vuil forskjellen mellom fokusarealet til D800 vs 600 utgjøre en stor forskjell?

 

 

En annen ting jeg «misliker» med D600(dette er personlig preferanser så ikke sikkert andre tenker over det) er plasseringen av ISO-knappen. Nå har ikke jeg prøvd D800, men hva tenker dere om ISO-knappens plassering dem imellom? Er den lettere å bruke på D800. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å stille det meste manuelt og da er denne iso-knappen litt kronglete når jeg «låser» fast kamera ved hjelp av nakkeremmen rundt håndledd og bak albue. Vil dette være enklere med D800?

 

Og knappen for å låse fokus, hvordan sitter denne plassert på D800 (antar den sitter ganske likt…). Denne sitter litt klønete til når jeg fotgraferer i portrettmodus når jeg bruker nakkeremma rundt håndledd og bak albue, men dette kan sikkert løses med et batterigrep.

 

Setter pris på litt tanker rundt dette, samtidig kom gjerne med innspill som kan være «bedre» på D600 vs D800 eller motsatt…..

Lenke til kommentar

Mye bra lesning herJ

 

Er selv en av de som vurderer å gå fra D600 til D800, men er veldig usikker. En ting er dette med fokusarealet i søkeren. Men synes kanskje ikke forskjellen var veldig stor der….

Fokusarealet er selvfølgelig noe større på D800 vs D600, men i følge bildet til Flageborg er det faktisk ikke veldig mye som skiller. Hvordan opplever dere brukere av D800 dette, Synes dere dette fortsatt er så lite at dere uansett må rekomponere en del? Nå har jeg bare dette bildet som sammenligningsgrunnlag, men vuil forskjellen mellom fokusarealet til D800 vs 600 utgjøre en stor forskjell?

Fokusareal er noe jeg aldri har problemer med på min D800. Jeg rekomponerer ofte, men det er mest på grunn av vane fremfor behov. Jeg syns nå forskjellen mellom D800 og D600 er rimelig stor. Flere punkter spredt over et større område på D800 :)

Lenke til kommentar
Takk for det.


Om jeg forstår dette riktig blir forskjellen D600 vs D610:


-Flere bilder i sekundet 5,5 til 6(For min del kjekt, men ikke nødvendig)


- Stillere lukkerlyd i kontinuerlig????(betyr dette bare at det bråker litt mindre i en en spesiell modus?)


-Mer korrekt hvitbalanse( Jeg bruker aldri JPEG bildene, er bestandig innom LR med i RAW hvor jeg justere blant annet hvitbalansen, og da er vel ikke dette nødvendig for min del?)


Ellers så ser det kanksje ut som det er mer eller mindre det samme som D600 med tanke på knappenes plassering , fokussystem osv....?

Lenke til kommentar

Fokusareal er noe jeg aldri har problemer med på min D800. Jeg rekomponerer ofte, men det er mest på grunn av vane fremfor behov. Jeg syns nå forskjellen mellom D800 og D600 er rimelig stor. Flere punkter spredt over et større område på D800 :)

 

Takk for svar,
Er dette noe du tror du ville opplevd som mer "problematisk" med D600?
Lenke til kommentar

 

Takk for det.
Om jeg forstår dette riktig blir forskjellen D600 vs D610:
-Flere bilder i sekundet 5,5 til 6(For min del kjekt, men ikke nødvendig)
- Stillere lukkerlyd i kontinuerlig????(betyr dette bare at det bråker litt mindre i en en spesiell modus?)
Stemmer. Lukkeren lager mindre lyd. Gjelder ikke kun for kontinuerlig altså,

-Mer korrekt hvitbalanse( Jeg bruker aldri JPEG bildene, er bestandig innom LR med i RAW hvor jeg justere blant annet hvitbalansen, og da er vel ikke dette nødvendig for min del?)

Hvitbalansen vil ikke gjelde for RAW, nei.

 

 

 

 

Takk for svar,
Er dette noe du tror du ville opplevd som mer "problematisk" med D600?

 

Njaa, ikke egentlig, siden jeg har for vane å rekomponere, men med D600 må jeg selvsagt rekmoponere mer. I de tilfellene hvor jeg vil holde fokus på ting som beveger seg i søkeren, så vil det være enklere med D800.

Dette er et godt eksempel på ting både Nikon og Canon gjør for å få folk til å føle at de "må" oppgradere. Små endringer som gjør D800 _litt_ mer anvendlig enn D600, men til en pris. Det er viktig å ikke gi folket det de vil ha, men det [produsent] vil gi folket.

Endret av Lars Anker-Rasch
Lenke til kommentar

- Stillere lukkerlyd i kontinuerlig????(betyr dette bare at det bråker litt mindre i en en spesiell modus?)

 

Kan ikke skjønne annet enn at ved Q er selve bevegelsen til speil og lukker langsommere, og dermed stillere. Må være noe som lar seg gjennomføre med den nye lukkermekanismen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...