Gå til innhold

Sniktitt: Metro


Anbefalte innlegg

 

Vet ikke om jeg hater Metro UI, jeg har en Xbox og en Windows Phone, begge er med Metro UI. Men jeg syns at det burde stoppe der, for virker som om MS vil ha mer kontroll over brukere en de allerede har på PC. Greit man kan endre til desktop, men litt av poenget med Win 8 er jo nettopp Metro UI og at alt skal nå være synkronisert opp mot hverandre osv... Dette er jo for å gjøre en hverdag lettere vis man bruker PC, Xbox og en WP, men de burde la brukere på PC ha mer frihet med Metro, vis ikke så tror jeg ikke mange kommert il å bruke Metro UI i det heletatt. Det at Win 8 er i CP stadiet sier litt om at de ikke er langt unna en RC utgave, og når RC er ferdig så er det heller ikke lang tid igjen til selve utgivelsen. Men får håpe MS hører på folka som tester ut CP og RC utgaven.

 

Frykter at Microsoft fullstendig overvurdere dagens tilstand av Metro, burde ikke være i nærheten av noe release candidate stadiet enda så om det faktisk stemmer at Microsoft ser på Consumer Preview som en nesten ferdig beta-stadie, altså nesten en slags mellomting mellom beta og RC (uansett hvor dumt det høres ut, men hey! consumer preview i seg selv er jo tullete) så frykter jeg vi har nok en ustabil Windows utgivelse i møte. Men håper jeg tar feil, og det lenge igjen til sensommeren / høsten når RTM antageligvis er.

 

 

Er helt enig i det du sier, og det er forsåvidt helt greit at Microsoft ønsker metro i Windows og på desktop maskiner, den jevne forbruker trives nok best om det er en slags symmetri mellom det de har på mobilen, mediaavspilleren og PC-en. Men for oss litt mer avanserte brukere så blir det fort veldig kjedelig med det samme konseptet overalt, og ikke minst så burde ikke metro tvinges ned i strupen på folk på den måten Microsoft driver med nå, det skulle være en alternativ greie, som gjerne kunne vært aktivert ved installasjon men hvor de som ønsket det kunne omgå og deaktivere det.

 

Ettersom metro stort sett ikke tilbyr noe som helst nytt, eller noen som helst fordeler for en avansert desktop bruker så burde det aldri vært påtvunget heller. At Microsoft ønsker brukere og utviklere over på metro er en ting, og at endel brukere fort kan like det svært godt er også fult mulig men å tvinge det nedover på alle og enhver med Windows 8 ved å fjerne alle valgmuligheter om å unngå metro virker rett og slett utrolig teit.

 

Jeg venter i spenning på hvor mange frustrerte kunder jeg ender opp med på jobb som kommer febrilsk tilbake med sine Windows 8 maskiner som et resultat av at de ikke aner hva i allverden som foregår og hva som har skjedd med Windows. Mange holder seg jo til Windows i dag av ren gammel vane og tuller Microsoft for mye med det gode, gamle og trygge oppsette folk flest er kjent med så kan de fort gjøre Linux og Mac OS X langt mer attraktivt og aktuelt for folk som tidligere egentlig aldri har sett seg om etter noe annet enn Windows.

For oss som er litt oppegående innen teknologi så er det jo ikke store problemet, vi klarer oss alltid men hvor mange der ute holder seg ikke eldre Sony Ericsson telefoner fordi de liker de gamle og kjente menysystemene og alt mulig rart, de vil jo få bakoversveis av Windows 8 er jeg redd og flere av disse er folk som rett og slett ikke makter eller ønsker å tilpasse seg, bare se hvor mye pes det blir hver eneste gang YouTube, Facebook og andre nettsider bytter layout....

Godt innlegg :)

Når det gjelder protester og klaging på interface og oppsett forandringer hos Facebook, YouTube, osv; Det er greit det er mange folk som prinsipielt ikke liker forandringer, men klagene på Youtube de forgie 2 gangene har vært veldig saklige.

[rant]

Den siste forandringen har flyttet alt til vertikale lister, uten noen spesiell form for filtrering, og gjør det veldig ubehagelig å bruke på 16:10 / 16:9 skjermer med mer enn 1000 piksler i bredden. På startsiden ender du opp med grått fyll og 970 piksler med innhold i midten som går 2-3 fulle sider nedover (eller mer), og de 300 pikslene lengst til høyre av innholdet er reklame og "reccomended", der reccomended har blitt dårligere enn det var før da det nå ofte viser videoer du allerede har sett...

Gi meg et youtube UI som er modulært konfigurerbart og kan bruke hele 2560x1440 av hovedskjermen min, og en filterfunksjon ala prisjakt.no, så blir jeg glad.

Jeg har ingen ting i mot saklige og fornuftige forandringer som forbedrer bruken av en tjeneste, men de siste årene har det vært alt for mange forandringer for å tilpasse tjenester til den laveste 20% av befolkningen innen datakompetanse (som bruker tjenesten eller er aktuelle brukere), der de samtidig har fjernet alternativer de øvre 10% av brukerne.

[/rant]

 

Hvor mange klikk er det denne gangen før jeg kan komme til Network Connection-vinduet? I Win7 er det f eks Start, Network, Network and Sharing Center, Change Adapter Settings.

 

Eventuellt høyreklikk nettverksikonet > Open Network and Sharing > Change adapter settings

 

I Windows 8 får du i tillegg direkte tilgang ved hjelp av "power-user menyen" som kommer opp når du høyreklikker nede i venstre hjørne.

Jeg tror jeg kan leve greit med det om søkefunksjonen i metro er tilsvarende eller bedre W7.

Hvordan ser "power-user menyen" ut? Noe ala en forenklet "god mode" i windows 7? Kan du poste SS av power-user menyen?

For referanse, GodMode i W7:

post-163450-0-81477200-1331324794_thumb.png

 

Og hvordan er det med binding av hurtigtaster, macroer, og script i W8 og opp mot metro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange klikk er det denne gangen før jeg kan komme til Network Connection-vinduet? I Win7 er det f eks Start, Network, Network and Sharing Center, Change Adapter Settings.

 

Ett annet og viktigere spørsmål er...

Hvor lydig er Windows 8 kontra innstillinger på nettverks adapter rekkefølge?

Windows 7 er her HELT håpløs, i lista skal den nettverksadapteren være først, men det bryr ikke Windows seg om.

Ett helvetes til styr om du har flere nettverkskort og noe ala VirtualBox eller VMWare installert og ikke kan prioritere rekkefølgen skikkelig.

I windows XP var det enkelt, satte du det nettverskortet på toppen så var det første prioritet, dermed basta og ingenting kunne forandre på det.

Spør du meg er nettverksbiten på Windows 7 ødelagt med "forenkling" som har heller gjort det om til "Forvanskeling" istedet.

Lenke til kommentar

tl;dr variant: Windows 8 virker bra, men altfor mye fokus rettet mot touch skjermer. W8 trenger å bli mer desktop vennelig.

 

Jeg liker det flate designet til Windows 8 (Metro). De sosiale mediene er godt integrernt slik at jeg kan sjekke alle disse sidene ved å bare gå innpå people appen. Email og Messenger er veldg stilrene og grei å bruke, men People appen kan se veldig tom ut når den oppdaterer små statusoppdateringer. Ender opp med en stor firkant som har 2 linjer tekst og resten av skjermen derfra og ned er helt tom.(Vi scroller jo til siden i Windows 8). Er jo en minimal faktor gjeldende Win 8, men en forbedring hadde vært å la flere oppdateringer underhverandre også. Det er også en foreløpig grei løsning at de programmene som ikke fungerer i Metro grensesnittet åpnes på vanlig vis i den klassiske varianten av Windows, selv om dette blir litt, ehm.. tungt/upraktisk. Håper at det blir flere programmer som støtter Metro UIen etterhvert. Hadde det vært kult om også 3.part programmer åpnet seg rett i fullskjerm, og at det klassiske skrivebordet forsvant? - Dette krever en del forbedring for desktop-brukere som ikke har touch. Dersom dette ikke er mulig, så burde Metro kunne velges vekk..

 

Det som er problemet med Windows 8 for min del har vært at jeg syns en del av appene og menyene har altfor stor fokus på touch skjermer. Metro grensesnittet passer perfekt til Windows Phone og på tablets, men det å måtte dra musepekeren helt opp/ned i forskjellige hjørner på skjermen for å få opp undermenyer er tungvindt. Det er ingen "close" eller "minimize" knapp i metro appene(så vidt jeg har funnet frem til), noe det burde være på en touch-manglende maskin. Alt+f4 er eneste jeg har klart å finne for å lukke ned apps (som likevel ikke stenges og jeg må stenge de ifra den venstre menyen) eller Alt+tab for å bytte mellom prorgrammer. Ellers blir det så styr med å dra musen opp i hjørnet etc for å bytte. Har stor tro på at Windows 8 kan bli bra, men da må de forbedre en del ting for en bruker uten touch skjerm.

 

Kan jo også legge til at jeg ikke har testet Windows 8 med flere skjermer og har heller ikke brukt allverden med 3. parts programmer (Skype, Photoshop, jCreator og Dreamweaver).

Endret av seppo-
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg hater Metro UI, jeg har en Xbox og en Windows Phone, begge er med Metro UI. Men jeg syns at det burde stoppe der, for virker som om MS vil ha mer kontroll over brukere en de allerede har på PC. Greit man kan endre til desktop, men litt av poenget med Win 8 er jo nettopp Metro UI og at alt skal nå være synkronisert opp mot hverandre osv... Dette er jo for å gjøre en hverdag lettere vis man bruker PC, Xbox og en WP, men de burde la brukere på PC ha mer frihet med Metro, vis ikke så tror jeg ikke mange kommert il å bruke Metro UI i det heletatt. Det at Win 8 er i CP stadiet sier litt om at de ikke er langt unna en RC utgave, og når RC er ferdig så er det heller ikke lang tid igjen til selve utgivelsen. Men får håpe MS hører på folka som tester ut CP og RC utgaven.

 

Frykter at Microsoft fullstendig overvurdere dagens tilstand av Metro, burde ikke være i nærheten av noe release candidate stadiet enda så om det faktisk stemmer at Microsoft ser på Consumer Preview som en nesten ferdig beta-stadie, altså nesten en slags mellomting mellom beta og RC (uansett hvor dumt det høres ut, men hey! consumer preview i seg selv er jo tullete) så frykter jeg vi har nok en ustabil Windows utgivelse i møte. Men håper jeg tar feil, og det lenge igjen til sensommeren / høsten når RTM antageligvis er.

 

 

Er helt enig i det du sier, og det er forsåvidt helt greit at Microsoft ønsker metro i Windows og på desktop maskiner, den jevne forbruker trives nok best om det er en slags symmetri mellom det de har på mobilen, mediaavspilleren og PC-en. Men for oss litt mer avanserte brukere så blir det fort veldig kjedelig med det samme konseptet overalt, og ikke minst så burde ikke metro tvinges ned i strupen på folk på den måten Microsoft driver med nå, det skulle være en alternativ greie, som gjerne kunne vært aktivert ved installasjon men hvor de som ønsket det kunne omgå og deaktivere det.

 

Ettersom metro stort sett ikke tilbyr noe som helst nytt, eller noen som helst fordeler for en avansert desktop bruker så burde det aldri vært påtvunget heller. At Microsoft ønsker brukere og utviklere over på metro er en ting, og at endel brukere fort kan like det svært godt er også fult mulig men å tvinge det nedover på alle og enhver med Windows 8 ved å fjerne alle valgmuligheter om å unngå metro virker rett og slett utrolig teit.

 

Jeg venter i spenning på hvor mange frustrerte kunder jeg ender opp med på jobb som kommer febrilsk tilbake med sine Windows 8 maskiner som et resultat av at de ikke aner hva i allverden som foregår og hva som har skjedd med Windows. Mange holder seg jo til Windows i dag av ren gammel vane og tuller Microsoft for mye med det gode, gamle og trygge oppsette folk flest er kjent med så kan de fort gjøre Linux og Mac OS X langt mer attraktivt og aktuelt for folk som tidligere egentlig aldri har sett seg om etter noe annet enn Windows. For oss som er litt oppegående innen teknologi så er det jo ikke store problemet, vi klarer oss alltid men hvor mange der ute holder seg ikke eldre Sony Ericsson telefoner fordi de liker de gamle og kjente menysystemene og alt mulig rart, de vil jo få bakoversveis av Windows 8 er jeg redd og flere av disse er folk som rett og slett ikke makter eller ønsker å tilpasse seg, bare se hvor mye pes det blir hver eneste gang YouTube, Facebook og andre nettsider bytter layout....

Yes da, absolutt enig alt du skriver. Så MS burde ha en plan for alt sammen, jeg er redd jeg kommer til å bli å ha Win7. Grunnen til dette er at jeg er skeptisk til Metro på en null touch skjerm, Metro er jo lagt opp til at man skal bruke trouch skjerm. Metro med pek og klikk blir ikke det samme. Vis det ikke er mulighet til å endre til destop pga man mister viktige fuksjoner, så kommer MS til å bli hengt ut som idioter. Også å miste kunder. Nei venter med å teste Win8 til RC kommer ut.
Lenke til kommentar

 

Det som er problemet med Windows 8 for min del har vært at jeg syns en del av appene og menyene har altfor stor fokus på touch skjermer. Metro grensesnittet passer perfekt til Windows Phone og på tablets, men det å måtte dra musepekeren helt opp/ned i forskjellige hjørner på skjermen for å få opp undermenyer er tungvindt. Det er ingen "close" eller "minimize" knapp i metro appene(så vidt jeg har funnet frem til), noe det burde være på en touch-manglende maskin. Alt+f4 er eneste jeg har klart å finne for å lukke ned apps (som likevel ikke stenges og jeg må stenge de ifra den venstre menyen) eller Alt+tab for å bytte mellom prorgrammer. Ellers blir det så styr med å dra musen opp i hjørnet etc for å bytte. Har stor tro på at Windows 8 kan bli bra, men da må de forbedre en del ting for en bruker uten touch skjerm.

 

Kan jo også legge til at jeg ikke har testet Windows 8 med flere skjermer og har heller ikke brukt allverden med 3. parts programmer (Skype, Photoshop, jCreator og Dreamweaver).

 

 

 

Det skal sies at før i tiden så var det kjappeste punktet på skjermen man kunne nå, var det punktet musa sto på allerede, deretter så var det de 4 hjørnene som kom som nummer to. Jeg tror faktisk dette ikke stemmer lenger i å med at vi har bredskjerm og at muligens mange brukere har lavs sensitivitet på musa grunnet spilling eller kreativt arbeid (musa skal vel stå på hakk 6 for å få korrekt oppløsning/bevegelse i windows uansett så)

 

Jeg opplevde det også som tungvint å trekke musa (spesielt med touchpad på laptopen) helt opp til hjørnet, og syntes i det hele tatt at opplevelsen var tung og lite intuitiv.

 

Synes det hele blir for mye gimmick når skrivebordet uansett ligger i bakgrunnen og surrer. Hvorfor vi skal tvinges til å ha programmer surrende i bakgrunnen er meg også et mysterium.

 

Tviler ikke på at vi blir vant til å ha masse fullscreenapps gående etterhvert, det er jo det beste så klart. Problemet ligger i at det ikke er noen god oversikt over hvor alt ligger og hva som er åpent. Tungvint med masse forsinkelse i menyene for å vente på animasjoner som at nede-i-høyre menyen skal fades inn på ca 2 sekunder. Forslag: La windows-knappen åpne opp en slags "command-center" med thumbnails over hvilke programmer som er åpne, muligheten til å lukke de kjapt, oversikt over kalender og gjøremål etc.

 

 

 

Noe jeg skulle kommentere til artikkelen: Jeg synes windows 8 sitt grensesnitt er minst like låst som windows 7 sitt, og det er veldig liten mulighet for å endre noe som helst, farge, transparency og bakgrunn?

Lenke til kommentar

Har testet det noen dager nå min gamle mini pc, var i utgangspunktet meget skeptisk til metro. men syns nå etter jeg begynner å bli vant til det og satt opp funskjoner syns det er et godt skritt i riktig retning, liker at det flyter rask og det går raskt å skifte mellom programene/appene. liker spesielt oversikten med live-view på appene på start menyen.

 

har ikke hatt noen kresjer eller noe så for meg har dette vært dønn stabilt så kjenner meg ikke igjen med de som forteller om ustabilitet oversikten kunne dog vært bedre, men blir mye alt+tab og winknappen.

 

Gleder meg bare mer og mer til den offisielle versjonen kommer og vi får ett skikkelig app utvalg, noe jeg er redd kan ta tid og dette da blir en ny vista..

 

men er ikke helt sikker hvordan dette vil se ut på hjemmepcen med stor skjerm.. men mener fortsatt at metro har stort potensial.

Endret av j00n
Lenke til kommentar

Blir egentlig litt trist av å bruke Windows 8 Consumer Preview på den bærbare, og det av helt gale årsaker føler jeg. Det føles som en liten nedtur å gå tilbake til Windows 7 på den stasjonær og på jobb da jeg liker det visuelle inntrykket av Windows 8 utrolig godt, jeg liker stort sett alt jeg ser i Windows 8... Med unntak av Metro.

 

Og det som gjør meg trist er det at jeg vet at jeg aldri vil få noen Windows 8 uten metro og med den tradisjonelle startmenyen.. Noe som ville gjort at det hadde vært et garantert kjøp for meg fra dag nr1.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For en gang sjyld kan ikke Apple-fansen si at MS sine GUI-forbedringer er stjålet ifra MAC ^^

 

men jeg er ambivalent ovenfor metro, jeg har sett på det å lage "apps" og det ser lovende ut, men å bruke Win8 med metro på en "desktop computer" kan jeg ikke se for meg blir så veldig vellykket :/

 

-frank

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kan leve greit med det om søkefunksjonen i metro er tilsvarende eller bedre W7.

Hvordan ser "power-user menyen" ut? Noe ala en forenklet "god mode" i windows 7? Kan du poste SS av power-user menyen?

For referanse, GodMode i W7:

post-163450-0-81477200-1331324794_thumb.png

 

Og hvordan er det med binding av hurtigtaster, macroer, og script i W8 og opp mot metro?

Power-user menyen er en standard høyreklikk-meny som kommer opp når du høyreklikker nede i venstre hjørne, det er ikke "god mode", men gir tilgang til ting som kontroll panel, comman line, computer management etc. Du kan også sette den opp slik du selv ønsker. http://www.winsupersite.com/article/windows8/windows-8-tip-edit-power-user-tasks-menu-142525
Lenke til kommentar

Om gamepaden kan fungere som tastatur (da tenker jeg på pilene) så skal det ikke være noe i vegen for det. Personlig ser jeg størst potensiale med fjernkontroll og håper at TV2, Viasat, Canal+, NBA, MLB osv lager apps som er "pil-vennlig"

 

Veldig god ide. Kan for eksempel bygge en billig 'hjemmekino' PC som kan brukes til slikt med Windows 8.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det som er problemet med Windows 8 for min del har vært at jeg syns en del av appene og menyene har altfor stor fokus på touch skjermer. Metro grensesnittet passer perfekt til Windows Phone og på tablets, men det å måtte dra musepekeren helt opp/ned i forskjellige hjørner på skjermen for å få opp undermenyer er tungvindt. Det er ingen "close" eller "minimize" knapp i metro appene(så vidt jeg har funnet frem til), noe det burde være på en touch-manglende maskin. Alt+f4 er eneste jeg har klart å finne for å lukke ned apps (som likevel ikke stenges og jeg må stenge de ifra den venstre menyen) eller Alt+tab for å bytte mellom prorgrammer. Ellers blir det så styr med å dra musen opp i hjørnet etc for å bytte. Har stor tro på at Windows 8 kan bli bra, men da må de forbedre en del ting for en bruker uten touch skjerm.

 

Kan jo også legge til at jeg ikke har testet Windows 8 med flere skjermer og har heller ikke brukt allverden med 3. parts programmer (Skype, Photoshop, jCreator og Dreamweaver).

 

 

 

Det skal sies at før i tiden så var det kjappeste punktet på skjermen man kunne nå, var det punktet musa sto på allerede, deretter så var det de 4 hjørnene som kom som nummer to. Jeg tror faktisk dette ikke stemmer lenger i å med at vi har bredskjerm og at muligens mange brukere har lavs sensitivitet på musa grunnet spilling eller kreativt arbeid (musa skal vel stå på hakk 6 for å få korrekt oppløsning/bevegelse i windows uansett så)

 

Jeg opplevde det også som tungvint å trekke musa (spesielt med touchpad på laptopen) helt opp til hjørnet, og syntes i det hele tatt at opplevelsen var tung og lite intuitiv.

 

Synes det hele blir for mye gimmick når skrivebordet uansett ligger i bakgrunnen og surrer. Hvorfor vi skal tvinges til å ha programmer surrende i bakgrunnen er meg også et mysterium.

 

Tviler ikke på at vi blir vant til å ha masse fullscreenapps gående etterhvert, det er jo det beste så klart. Problemet ligger i at det ikke er noen god oversikt over hvor alt ligger og hva som er åpent. Tungvint med masse forsinkelse i menyene for å vente på animasjoner som at nede-i-høyre menyen skal fades inn på ca 2 sekunder. Forslag: La windows-knappen åpne opp en slags "command-center" med thumbnails over hvilke programmer som er åpne, muligheten til å lukke de kjapt, oversikt over kalender og gjøremål etc.

 

Jeg driver en del med Photoshop og spilling og har Windows sensen på 1/11. (Er riktignok 3500dpi mus, men likevel blir dette lavt), så hjørnene er vanskelige å nå for min del. Har ikke testet W8 på den stasjonære tho og mitt intrykk er basert på touchpad.

 

Fullscreen apps blir jo bare bra når vi venner oss til det. Jeg ville nok personlig skru av animasjoner etc for å ha direkte skifte mellom programmer om dette er mulig. Tror likevel ikke at jeg kommer til å bruke W8 på noen stasjonær med det første. Tablet med Windows 8 derimot kjøper jeg sikkert ganske tidlig.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg driver en del med Photoshop og spilling og har Windows sensen på 1/11. (Er riktignok 3500dpi mus, men likevel blir dette lavt), så hjørnene er vanskelige å nå for min del. Har ikke testet W8 på den stasjonære tho og mitt intrykk er basert på touchpad.

 

Fullscreen apps blir jo bare bra når vi venner oss til det. Jeg ville nok personlig skru av animasjoner etc for å ha direkte skifte mellom programmer om dette er mulig. Tror likevel ikke at jeg kommer til å bruke W8 på noen stasjonær med det første. Tablet med Windows 8 derimot kjøper jeg sikkert ganske tidlig.

 

Vet ikke hvordan det er med photoshop, og det er kanskje ikke et problem i seg selv, men steg 6 på windows muse-slideren gir deg 1:1 musebevegelser i følge flere kilder, Feks : http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=165625

 

Du burde kanskje benyttet deg av musas drivere eller on-the-fly sensitivitetsknapper til å ha to forskjellige hastigheter på musa, for å ikke skape så mye styr når du browser :)

 

Topic: Det skulle vært mulighet for å "grabbe" skjermen og scrolle den til sia, slik vi er vant til på touch-telefoner, med musa. Jeg skjønte ikke bæret av scrollingen på win8 og det var bare håpløst.

 

Sorry for OT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...